A jelenlegi villamosenergia-ellátást meghatározĂł váltakozĂł áram nagy mennyisĂ©gű tárolására nincsenek mĂ©g kielĂ©gĂtĹ‘ megoldások, ezĂ©rt minden pillanatban ugyanannyit kell belĹ‘le megtermelni, mint amennyit elfogyasztunk, kĂĽlönben a rendszer stabilitását Ă©s az ellátásbiztonságot nem lehetne fenntartani. A rendszeregyensĂşlyhoz szĂĽksĂ©ges rendszerszintű szolgáltatásokat nyĂşjtĂł piaci szereplĹ‘k egyik kĂ©pviselĹ‘jĂ©nek, az MVM Partner Zrt., az MVM Csoport villamosenergia-nagykereskedĹ‘jĂ©nek szakĂ©rtĹ‘ivel beszĂ©lgettĂĽnk az ellátásbiztonság feltĂ©teleirĹ‘l.
Az áram piacát nĂ©gy nagy csoport határozza meg. A fogyasztĂłk Ă©s a termelĹ‘k mellett a kereskedĹ‘k, illetve a rendszer egĂ©szĂ©t felĂĽgyelĹ‘ rendszerirányĂtĂł, amely hazánkban a MAVIR ZRt. Az elsĹ‘ három csoport minden naptári napra, a mĂ©rlegkör-felelĹ‘sökön keresztĂĽl, negyedĂłrás pontossággal adja meg a rendszerirányĂtĂłnak, hogy mekkora mennyisĂ©gben termel Ă©s vásárol, vagy Ă©ppen ad el Ă©s fogyaszt energiát. Az Ăgy elkĂ©szĂtett Ă©s leadott, menetrendnek nevezett tervekben minden napra 96 darab, negyedĂłrás Ă©rtĂ©k szerepel (kivĂ©ve azokat a napokat, amelyeken a nyári Ă©s tĂ©li ĂłraállĂtások törtĂ©nnek), ami az Ăşn. kiegyenlĂtĹ‘ energia elszámolásának az alapja. Rendszerszinten a tervezĂ©st az teszi egyszerűbbĂ©, hogy a MAVIR felĂ© nem az egyes szereplĹ‘k mindegyike, hanem az Ăşgynevezett mĂ©rlegkör-felelĹ‘sök adják le a menetrendbe foglalt prognĂłzist. Minden villamosenergia-piacon rĂ©sztvevĹ‘ szereplĹ‘nek tartoznia kell egy mĂ©rlegkörhöz, ezáltal minden termelĹ‘ Ă©s fogyasztĂł egy mĂ©rlegkör rĂ©sze, Ă©s minden mĂ©rlegkör minden napra nullásra tervezi egyenlegĂ©t: vagyis a termelt, a mĂ©rlegkörbe betáplált Ă©s az elfogyasztott, valamint a mĂ©rlegkörbĹ‘l kiszállĂtott áram egyenlegĂ©nek nullának kell lennie minden elszámolási idĹ‘egysĂ©gben, azaz negyedĂłrában. Ez egyĂ©bkĂ©nt a mĂ©rlegkör-felelĹ‘snek gazdasági Ă©rdeke is egyben.
A valĂłságban azonban szinte biztos, hogy lesz eltĂ©rĂ©s a prognĂłzis Ă©s a tĂ©nylegesen megvalĂłsulĂł termelĂ©s Ă©s fogyasztás között. Egy erĹ‘mű pĂ©ldául nem tudja „tűpontosan” tartani a menetrendet, vagy egy hirtelen kialakulĂł ĂĽzemzavar miatt csak kevesebbet tud termelni, mint várta, a fogyasztĂł pedig többet vagy kevesebbet fogyaszt, mint amennyi a menetrendben le lett jelentve. Ezeket az eltĂ©rĂ©seket viszont – a rendszer stabilitása Ă©s az ellátásbiztonság Ă©rdekĂ©ben – kezelni kell, hiszen minden idĹ‘pillanatban ugyanannyi áramnak kell bekerĂĽlni a rendszerbe, mint amennyi kikerĂĽl onnan. Itt lĂ©p be a rendszerirányĂtĂł, illetve a kiegyenlĂtĹ‘ energia fogalma Ă©s a rendszerirányĂtási tevĂ©kenysĂ©g fontossága.
A menetrendekhez kĂ©pest a valĂłságban kialakulĂł kĂĽlönbsĂ©geket a rendszerirányĂtĂł olyan erĹ‘művek bevonásával egyenlĂti ki, amelyek kapacitásaikat – vagy azok egy rĂ©szĂ©t – nem Ă©rtĂ©kesĂtettĂ©k az adott napon a fogyasztĂłk Ă©s a villamosenergia-piac felĂ©. Ha kevesebb az áram a rendszerben, mint kellene, akkor az erre szerzĹ‘dött egysĂ©g kap egy jelzĂ©st, Ă©s elkezd többet termelni. Ha pedig többlettermelĂ©s van, mert pĂ©ldául a naperĹ‘művek nem várt áramtöbbletet adnak a rendszerbe, akkor szintĂ©n a rendszerirányĂtĂł jelzĂ©sĂ©re az adott erĹ‘mű csökkenti termelĂ©sĂ©t.
Mindez termĂ©szetesen pĂ©nzbe kerĂĽl, a MAVIR egy, a saját maga által irányĂtott aukciĂłs rendszerben vásárolja meg ezeket a kapacitásokat, szabályozási kĂ©pessĂ©geket az arra alkalmas piaci szereplĹ‘ktĹ‘l. Egy egyszerűsĂtett, sematikus pĂ©ldával Ă©lve: a rendszerben kĂ©t erĹ‘mű (A Ă©s B), illetve kĂ©t fogyasztĂł (1 Ă©s 2) van. A tervezĂ©skor, egy adott negyedĂłrában 10-10 egysĂ©gnyi áram előállĂtását prognosztizálják az erĹ‘művek, Ă©s ugyanennyi fogyasztást a kĂ©t felhasználĂł, a negyedĂłra egyenlege tehát nulla. Ha azonban az 1-es fogyasztĂł vĂ©gĂĽl csak 5 egysĂ©gnyi áramot használ fel ebben az idĹ‘egysĂ©gben, akkor máris cselekvĂ©sre van szĂĽksĂ©g a rendszer egyensĂşlyának fenntartása Ă©rdekĂ©ben. A rendszerirányĂtĂł ilyenkor megnĂ©zi, hogy van-e olyan erĹ‘mű, amely kĂ©pes visszaterhelni, azaz csökkenteni a termelĂ©sĂ©t. A pĂ©ldában a B erĹ‘mű ekkor kap egy jelzĂ©st a rendszerirányĂtĂłtĂłl, hogy a tervezett 10 egysĂ©g helyett csak 5-öt termeljen. A B erĹ‘mű ettĹ‘l fĂĽggetlenĂĽl megkapja a 10 egysĂ©g Ă©rtĂ©kesĂtĂ©se után eredetileg neki járĂł Ă©rtĂ©kesĂtĂ©si dĂjat, de ezen felĂĽl a rendszerszabályozásban nyĂşjtott szolgálataiĂ©rt is kompenzáciĂłt kap a rendszerirányĂtĂłtĂłl.
A MAVIR a kiegyenlĂtĹ‘ energia költsĂ©gĂ©t azoktĂłl a piaci szereplĹ‘ktĹ‘l szedi be, akik miatt szĂĽksĂ©g volt a kiegyenlĂtĹ‘ szabályozásra, azaz okozathelyesen allokálja ezen költsĂ©geket. Amit az egyik oldalon a szabályozĂł egysĂ©geknek kifizet, azt a másik oldalon kiszámlázza azoknak, akik az elĹ‘zetesen leadott menetrendtĹ‘l eltĂ©rtek. Ezek a szereplĹ‘k pedig a fogyasztĂłkat, termelĹ‘ket Ă©s kereskedĹ‘ket egy csokorba fogĂł mĂ©rlegkör-felelĹ‘sök, akik általában villamosenergia-kereskedĹ‘k is. Vagyis a rendszerirányĂtĂł nem egyenkĂ©nt az erĹ‘művekkel, fogyasztĂłkkal (ĂĽzemekkel, háztartásokkal) számolja el a kiegyenlĂtĂ©si költsĂ©geket, hanem a mĂ©rlegkör-felelĹ‘sökkel. A mĂ©rlegkör-felelĹ‘s pedig ezt követĹ‘en saját mĂ©rlegkörĂ©ben (fogyasztĂłi, termelĹ‘i körĂ©ben, azaz a saját mĂ©rlegköre tagjai között) vizsgálja meg, hogy ki okozhatta az eltĂ©rĂ©st, Ă©s a velĂĽk kötött szerzĹ‘dĂ©stĹ‘l fĂĽggĹ‘en terheli át a költsĂ©geket. A mĂ©rlegkör-felelĹ‘s saját gazdasági Ă©rdeke, hogy a MAVIR ZRt.-tĹ‘l kapott kiegyenlĂtĹ‘ energia költsĂ©gĂ©t okozathelyesen allokálja a mĂ©rlegkör tagjaira. A kiegyenlĂtĹ‘ energia szolgáltatás jövĹ‘jĂ©t az EurĂłpai UniĂł egy „páneurĂłpai” összevont, robosztus rendszerben kĂ©pzeli el, a jelenlegi tervek szerint már 2024 nyarátĂłl. Az Ăşj metĂłdus lĂ©nyege, hogy a kiegyenlĂtĹ‘ szabályozási energia nyĂşjtására alkalmas piaci szereplĹ‘k ajánlatait – amelyeknek egyĂ©bkĂ©nt igen szigorĂş technikai paramĂ©tereknek kell megfelelniĂĽk – egy nagy, közös platformra továbbĂtják az egyes országok rendszerirányĂtĂłi. Ezután egy optimalizálĂł program a beadott ajánlatokbĂłl előállĂt egy közös lehĂvási listát az energiadĂjak sorrendjĂ©ben, Ă©s az egyes rendszerirányĂtĂłk elsĹ‘sorban ezeket a kiegyenlĂtĹ‘ szabályozási tartalĂ©kokat használhatják majd fel a villamosenergia-rendszereik kiszabályozására, a rendelkezĂ©sre állĂł határkeresztezĹ‘ kapacitások fĂĽggvĂ©nyĂ©ben. ĂŤgy, egy magyar erĹ‘mű akár a portugál rendszer szabályozásában is rĂ©szt vehet majd, vagy Ă©ppen fordĂtva.