A metanolt vagy faszeszt általában szénerőművekben állítják elő – korábban száraz fa lepárlásával készítették, innen is származik az anyag magyar neve. Egy izlandi cég viszont új módszert talált a metanolkészítésre: befogott szén-dioxidból állítják elő az anyagot, az első ilyen gyár pedig most kezdte meg a termelést Kínában, Hanan tartmányban.
Az Anyangban átadott gyár 160 ezer tonna szén-dioxid-emissziót képes megkötni egy évben, ez a fejlesztő szerint nagyjából hatvanezer autó kibocsátásával egyenértékű. Az üzemben felhasznált szén-dioxid a közelben működő mészgyárból származik, ha nem metanol készítésére használnák, a hidrogént pedig az acéliparhoz szükséges koksz gyártásának mellékterméke.
A gyár évente 110 ezer tonna üzemanyag előállítására képes, az itt készült metanolt a műanyagiparban és üzemanyagként használják majd
– írja cikkében Dippold Ádám.
A korábbi hasonló próbálkozások ennél jóval kisebbek voltak, mindössze 5000 tonna üzemanyag előállítására voltak alkalmasak évente, így a Shunli névre keresztelt új üzem az eddigi legnagyobb a világon. A metanol különösen fontos Kínának: amellett, hogy az országban egyre népszerűbbek az elektromos járművek, komoly pénzeket fordítanak a zöld forrásból származó metanollal üzemelő autók és hajók népszerűsítésére is.
Kína arra számít, hogy 2030-ban tetőzik majd az ország károsanyag-kibocsátása, 2060-ra viszont a karbonsemlegességet tűzték ki célul, a Shunlihoz hasonló erőművek pedig kulcsfontosságúak lehetnek ennek a célnak az eléréséhez. Leslie Blomberg, az MIT kutatómérnöke szerint a kínaiak nem tettek rossz lóra: a metanol hasonló hatékonysággal működik, mint a dízel, viszont jóval kisebb az emissziója.
Az anyangi gyár után Kína egy második hasonló üzem beindítását is tervezi, ez 2023 második felében fogja megkezdeni a termelést, az itt előállított metanolt a műanyagipar hasznosítja majd.
(forrás: qubit.hu)