A TIER 1 éve van jelen a hazai rollermegosztók piacán, és nyár végén Budapestre is bevezette immáron saját fejlesztésű új generációs modelljét. A TIER City managerével beszélgettünk a közösségi e-rollerek szerepéről és helyükről a közlekedésben, és ki is próbáltuk őket.
A Tier német cég, amely vezető szereplő az elektromos járművek piacán. Eddig 22 európai és közel-keleti ország több mint 260 városában vannak jelen. 2021 őszén jelentek meg Budapesten. Idén július végén bevezették a legújabb 6. szériás rollerieket a fővárosunkban.
Lendvai Tímea, a TIER City budapesti managere elmondta, hogy a városi autózás jellemzően 5 km-nél nem hosszabb szakaszokból áll. Erre tökéletes alternatíva az e-roller. Cégük adataiból kiderül, hogy felhasználóik jellemzően 2–5 km-es utakat tesznek meg, és 5–10 percig bérlik a járműveket. Az eszköz tehát az autó tökéletes alternatívája a városban.
A budapesti felhasználók eddig összesen több mint 2 millió percet utaztak a TIER elektromos rollereivel, a használat átlagos időtartama pedig 11,5 perc. Továbbra is rendkívül népszerűek a TIER e-rollerek a belvárosi kerületekben. Az eddigi legforgalmasabb útvonal a Hősök tere és Astoria közötti szakasz volt.
Az elektromos rollerre vonatkozó KRESZ-módosítás
Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős államtitkár szeptemberben arról beszélt, hogy elkészült a javaslat, amely az elektromos rollerek közlekedését szabályozza. A TIER City managere elmondta, hogy alapvetően három különböző szabályozási rendszer működik Európa országaiban. A TIER azt a megoldást támogatja, amikor az elektromos eszközöket szoftveresen maximum 25 km/h sebességűre szabályozzák. Úgy fest, hogy a hazai szabályozások is ebbe az irányba mutatnak. Továbbá nem segédmotorként, hanem kerékpárként sorolják be a rollereket. Olyan szabályozás is létezik, amelynek az alapja a járművek súlya és teljesítménye.
Új TIER-modell
Egy picit könnyebb lett, 36-ról 32 kg-ra fogyott a jármű. Ez még mindig elég nagy tömeg ahhoz, hogy a roller stabil legyen. Szélesedett a fellépő, a teleszkópos kerekek nagyok maradtak, és négy évszakos gumit kaptak. Nem látványos, de annál fontosabb újítás, hogy szélesebb ívben forog a kormány, így egyszerűbb a szűk helyeken való navigálás.
Az indexek erősebb fényűek, hangosabbak lettek, kezelésük is egyszerűsödött. A motorokhoz hasonló dupla kitámasztó megmaradt, csak erősebb lett. A töltős telefontartó is megmaradt, de felkerült a kormányra.
A TIER-nek is 25 km/h a végsebessége, de nagyon jól kilő, nincs lassú tötyögés, amikor zöldre vált a lámpa. És a végsebességet stabilan tartja meredekebb és döcögős terepen is. Apró, de annál figyelmesebb újítás, hogy a kormányrúdon egy kicsi akasztót alakítottak ki, amelyre szatyrunkat vagy táskánkat tehetjük.
A jármű a kijelzőn és hangüzenetekkel tájékoztatja a felhasználókat a városi zónák korlátozásairól (például kötelező lassításról, parkolási zónáról, tilos behajtásról). Ezáltal a turisták vagy a területet nem ismerő, első alkalommal rollerező felhasználók számára is egyértelműekké válnak a közlekedési szabályok.
A Tier-roller ára
Az első és legrelevánsabb kérdés az ár. A TIER rollereinek használati díja megegyezik a versenytársak árszabásával: 295 Ft-os feloldási díjjal és 59 Ft-os percdíjjal kell számolnunk.
De a cég igyekszik a felhasználókat bérlet vásárlására ösztönözni. A TIER 30 napos bérletének ára 1650 Ft, ennek kifizetése után nem kell feloldási díjjal számolni.
feloldási díj | 295 Ft |
percdíj | 55 Ft |
bérlet ár | 1650 Ft |
Mikromobilitási pontok és városi közlekedés
Pár évvel ezelőttig a gyalogosok gyakran fejezték ki felháborodásukat az eldobált rollerek miatt. Akkoriban csak a Lime-roller volt jelen, így a legtöbb negatív tapasztalat hozzá köthető. Az évek során ez a rossz szokás megváltozott. Az önkormányzatok és a megosztócégek között kompromisszumos megoldás született, amely – úgy fest – megoldotta a problémákat. Ennek kulcsai a mikromobilitási pontok.
Budapesten már több mint 300 Mobi-pont található, ahová leparkolhatsz a közösségi rollerekkel. A Mobi-pontok jellegzetes eleme a kör alakú tábla, a támasz és a zöld felfestés. Ezeknek legalább egyike minden egyes Mobi-ponton jelen van.
Lendvai Tímea kitért arra, hogy jó a viszony az önkormányzatok és a TIER között, ami a szabályozásoknak köszönhető. A rollercégek közterület-használati díjat fizetnek, el vannak látva jól látható azonosítószámmal, és csak a mikromobilitási pontokon lehet velük parkolni. Ez a megosztócégeknek is érdeke, hiszen így sokkal könnyebb a flotta üzemeltetése. A pontokat az önkormányzatok alakítják ki és tartják karban.
Úgy látják, az emberek gyorsan hozzászoktak az új szabályozáshoz, hiszen az ő érdekük is a rendezett használat.
TIER-roller Siófokon
Júniustól kezdve pár száz egységgel Siófokon is jelen van a TIER. A rollerek értelemszerűen itt is ugyanazzal az applikációval használhatók, mint a fővárosban. A terjeszkedés nem áll meg Siófokon, a közeljövőben újabb magyar városokban jelenik meg a TIER. Jó kiegészítő alternatíva lehet olyan városokban, ahol még nem kielégítő a tömegközlekedési hálózat.
A roller téli használata
Budapesten és a Siófokon is egész éves lesz a szolgáltatás. A TIER-nek sok tapasztalata van a magyar télhez képest sokkal zimankósabb országokban is, így nem kell féltenünk az aksikat. Dubai-tól Oszlóig helytállnak, a -36 fok sem jelent problémát számukra.
Lesz Magyarországon is myTIER program?
A myTIER elnevezésű oldalon a cég a már leselejtezett, de felújított régebbi modelljeit kínálja eladásra, de egyelőre csak a németországi felhasználók számára. Sajnos a cég nem tervezi piacra dobni a hazai előző generációs rollereket a lakosság körében.