Ingyenes iskolai klímaedukációs programot indít az UNICEF Magyarország
Ingyenes iskolai klímaedukációs programot indít az UNICEF Magyarország

A „Klíma Ébresztő-Óra” elnevezésű kezdeményezés célja, hogy a gyerekek és a fiatalok megbízható tudást szerezzenek a klímaváltozásról, miközben megértik saját szerepüket, és megismerik cselekvési lehetőségeiket.

Az éghajlatváltozás nem csupán környezeti kérdés; hatásai gyermekjogi válsághoz is vezetnek. Az elmúlt pár évben a gyermekvédelmi szervezet több hazai felmérésben kérdezte meg a magyar gyerekeket és fiatalokat a klímaváltozásra vonatkozó gondolataikról, érzelmeikről. Az eredmények rávilágítottak arra, hogy a magyar fiatalok tudják és érzik, hogy a klímaválság miatt a jövőjük forog kockán, úgy érzik, mégsem jutnak hiteles információkhoz a témában. Erre a problémára kínál egyfajta megoldást az UNICEF Magyarország új iskolai foglalkozása, a „Klíma Ébresztő-Óra”.

A „Klíma Ébresztő-Óra” programja játékosan, interaktív módon, élménypedagógiai elemekkel mutatja be az éghajlatváltozás és a gyermekjogok közötti összefüggéseket a felső tagozatos és a középiskolás diákoknak. A 2×45 perces, ingyenesen igényelhető foglalkozás célja, hogy a fiatalok ne csak passzív szemlélői, hanem aktív alakítói legyenek a változásnak, megismerjék azokat a mindennapi gyakorlatokat, amelyekkel akár azonnal tehetnek egy egészségesebb és biztonságosabb jövőért. A program teszt jelleggel elsőként Budapesten indul el, amelyre már lehet is jelentkezni. A szervezet célja az, hogy a kezdeményezés országosan is elérhető legyen minden általános és középiskola számára. 

A klímaválság gyermekjogi válság 

A klímaváltozás következményei – mint az extrém időjárás, a víz- és élelmiszerhiány, a veszélyes környezet – közvetlenül érintik a gyerekek életét és jogait a világ számos pontján. Bár Magyarország elhelyezkedése a klímahatások szempontjából jelenleg kedvezőnek mondható, a gyerekek itthon is a saját bőrükön érezhetik a következményeket: például a hőség miatt rövidített tanítási napokat, a szélsőséges meleg okozta egészségügyi kockázatokat, a téli sportok lehetőségeinek csökkenését. 

A klímavédelem valójában a mai gyerekek boldogulásáról szól. A klímaválság ma már kimutatható hatással van a gyerekek mentális egészségére, ezért létfontosságú, hogy már most bevonjuk őket a cselekvésbe, hiteles tudást adjunk át nekik, amivel enyhíthetjük szorongásukat

– mondta el Mészáros Antónia, az UNICEF Magyarország ügyvezető igazgatója. 

Az UNICEF Magyarország már többször felmérte a magyar gyerekek igényeit és reakcióit a klímavédelmi témákra vonatkozóan. Valamennyi felmérés eredményei arra világítottak rá, hogy a magyar fiatalok többsége szorong, tehetetlennek érzi magát a klímaváltozás hallatán, és úgy gondolja, hogy nem rendelkezik megfelelő ismeretekkel. A hagyományos információforrások – mint a család, a barátok vagy a média – nem tudnak hiteles tudást átadni, az internetes „fake-news” veszélye pedig tovább súlyosbítja a helyzetet. A felmérés során a gyerekek többsége beszámolt arról is, hogy az iskolai keretek és a tananyag nem ad lehetőséget a téma kellő mélységű megismerésére. A „Klíma Ébresztő-Óra” éppen ezt a tudáshiányt hivatott enyhíteni, miközben megerősíti a fiatalokat abban, hogy van mozgásterük, és hatással lehetnek a változásra. 

„Minél korábban találkozik egy gyerek a klímaváltozást érintő kérdésekkel és a pozitív, megelőzésre ösztönző megoldásokkal egy biztonságos, támogató környezetben, annál nagyobb eséllyel válik tudatos, felelős felnőtté. A „Klíma Ébresztő-Óra” program célja, hogy a gyerekek ne maradjanak magukra a klímaszorongásukkal, hanem hiteles információkat szerezzenek, megismerjék a lehetőségeiket, valamint tudják, hogy nekik is joguk van beleszólni a jövőjük alakulásába” – folytatta a szervezet vezetője.

A „Klíma Ébresztő-Óra” 

  • játékosan, interaktív elemekkel mutatja be a klímaváltozás folyamatait és hatásait;
  • feltárja a klímaválság és a gyermekjogok közötti szoros kapcsolatot;
  • csökkenti a klímaszorongást azzal, hogy azonnali, konkrét cselekvési lehetőséget ad a gyerekek kezébe, miközben közösséget épít egy jó ügy érdekében.

„Nagyon jó volt a program, tetszett, hogy úgy tanultam sok új dolgot, hogy közben játszottunk. A legjobban az a játék tetszett, amikor fonalgombolyagot dobáltunk. Mindenki csak egy apróságot mondott, amit ezután megváltoztat, de közösen egy egész védőhálót alkottunk a Föld köré”

– számolt be egy hatodik osztályos tanuló a foglalkozást követően. 

A „Klíma Ébresztő-Óra” élménypedagógiai módszertanra épül, és illeszkedik a Nemzeti Alaptantervhez, így könnyen beépíthető a földrajzórák, a természettudományos, az etikai órák, valamint a fenntarthatósági szakkörök, fakultációk tematikájába. A részt vevő diákok a „Klímahősök” program online felületén mélyíthetik tovább tudásukat, ahol bármikor elérhetik a kimondottan számukra készített tematikus klímaleckéket. Ugyanitt interaktív kihívásokban vehetnek részt, és csatlakozhatnak egy fiatalokból álló, országos közösséghez, amely hétről hétre új tartalmakkal inspirálja őket. 

Nemzetközi kitekintés – Jogi precedens a klímavédelemben, amit fiatalok vittek véghez

2025 júliusában történelmi döntés született Hágában (the Vanuatu ICJ initiative), amelynek hátterében fiatalok álltak. Az ő kezdeményezésükre a Nemzetközi Bíróság kimondta, hogy az államoknak jogi kötelességük fellépni a klímaváltozás ellen. Ez az ügy megmutatta, hogy a klímaválság a fiatalok számára nem távoli kérdés, hanem mindennapi valóság, hiszen a jövőjük, az egészségük és a biztonságuk múlik rajta. Hangjuk pedig igenis számít.

A „Klíma Ébresztő-Óra” programjának megvalósítását az ALTEO, az INDOTEK Group és az MVM támogatja. A szakmai tartalom kialakításában fenntarthatósági szakértők, gyermekjogi szakemberek és az UNICEF Magyarország munkatársai vettek részt. 

A szervezet várja minden olyan budapesti iskola jelentkezését, amelynek diákjai és tanárai szeretnék megismerni a „Klíma Ébresztő-Órát”. További információ az UNICEF weboldalán érhető el.

(UNICEF)

Fotó: Canva

search icon