A kozmetikumokon, tisztító- és tisztálkodószereken egymást érik a környezetbarát jelölések, viszont ember legyen a talpán aki a rengeteg logó közül meg tudja állapítani, melyik valóban megbízható. Ezek mellett a sokszor hamis zöld állítások is nehezítik a vásárlók dolgát. Ez változhat meg októbertől, amikor az EU ezekre a termékekre is kiterjeszti az EU-ökocímke minősítés lehetőségét.
Ez a más termékeknél már ismert jelölést csak független szervezetek szigorú ellenőrzésével lesz megszerezhető. Ez nagy könnyebbség lesz a vásárlóknak, mert ma sok gyártó az egyszerűbb utat választja, ha zöldítésről van szó. Ahogy a tudatosvasarlo.hu-n írják, „mára ellepték az ellenőrizetlen zöld logók és állítások a termékeket: 4 kozmetikai termék közül 3 csomagolása valamilyen környezettudatosságra való utalást, jelzést tartalmaz”.
Ahogy a fogyasztóvédő szakportál írja, a greenwashing gyakorlata, melyről mi is többször írtunk már, igencsak eluralkodott a kozmetikai iparban. Az Európai Bizottság legutóbbi felmérése alapján:
- a környezettudatosságra utaló állításokat tartalmazó címkék 42%-a hamis vagy megtévesztő az olyan iparágakban, mint pl. a kozmetika, textil gyártás vagy a háztartási gépek.
- Ráadásul, a környezettudatosságra utaló termékjelzések több mint fele bizonyítottan hiányos információkat közöl,
- vagy egyszerűen az állítás tudományos vizsgálatokkal nincs alátámasztva.
Az EU-ökocímke, vagy Ecolabel eddig kizárólag olyan testápolási, szépségápolási cikkekre kerülhetett, melyek lemoshatók. Ilyenek például a tusfürdők, samponok, hajbalzsamok vagy borotvakrémek. Az új szabályozási rendszerbe várhatóan 2021 októberétől kerülnek be a testen maradó termékek, így például arckrémek, testápolók. Új külön EU-ökocímke szabályozást hoznak létre az állatgondozáshoz használt termékek minősítésére is.
Az új rendszer szigorú előírásokat tartalmaz majd a termékek élővizekre gyakorolt toxicitásával, biológiailag lebomló minősítésével és a felhasznált pálmaolaj fenntarthatóságával kapcsolatban.