Egy friss kutatás rávilágĂtott arra, hogy a kĂĽlönbözĹ‘ generáciĂłk nem csak mást Ă©rtenek fenntarthatĂłság alatt, de nagyon eltĂ©rĹ‘ dolgok motiválják Ĺ‘ket a fenntarthatĂłságra, miközben saját magát szinte mindenki aktĂvabb cselekvĹ‘nek tartja korosztálya többi tagjánál.
A SteiGen Ă©s az UniCredit Bank közös kutatása nĂ©gy generáciĂłt vizsgálva tĂ©rkĂ©pezte fel, hogy mit gondolunk a fenntarthatĂłságrĂłl, mit teszĂĽnk Ă©rte Ă©s milyen tevĂ©kenysĂ©geket társĂtunk hozzá.
Mit értünk fenntarthatóság alatt?
A kutatás szerint a fenntarthatĂłság mindenkinek mást jelent: a megkĂ©rdezettek több mint 50 cselekvĂ©st társĂtottak hozzá a szelektĂv hulladĂ©kgyűjtĂ©stĹ‘l a tudatos vásárlásig. Olyan ideákkal azonosĂtják, mint a lehetĹ‘sĂ©gek Ă©s igĂ©nyek közötti egyensĂşly, a pazarlás csökkentĂ©se vagy a nem-kizsákmányolĂł Ă©letforma. A szemetelĂ©s generáciĂłtĂłl fĂĽggetlenĂĽl a leggyakrabb spontán emlĂtett problĂ©makör.
Sok fenntarthatĂł dolgot vĂ©gzĂĽnk a mindennapokban, ám sokukat nem tudatosan a fenntarthatĂłságĂ©rt. Az anyagi elĹ‘nnyel járĂł cselekvĂ©sek(pl. leoltom a villanyt, lecsavarom a fűtĂ©st, hogy spĂłroljak az árammal), vagy a szemĂ©lyes elĹ‘nyökkel járĂł tettek (pl. azĂ©rt kerĂ©kpározom, hogy fogyjak Ă©s nem azĂ©rt, hogy zöldebb legyen a bolygĂł) sokszor erĹ‘sebb mozgatĂłrugĂłk. A válaszadĂłk 46%-a egyetĂ©rt azzal az állĂtással, hogy „valĂłjában csak az anyagi Ă©rdekek (spĂłrolás) vezĂ©rlik az embereket, Ă©s nem a környezetre valĂł figyelĂ©s”.
KĂĽlönbözĹ‘ generáciĂłk, kĂĽlönbözĹ‘ kihĂvások
A kutatás 4 különböző generációt vizsgált. A babyboomereket (1946-64 között születettek), az X generációt (1965-1979), az Y generációt (1980-1994) és a Z generációt (1995-2003). Az egyes korosztályok kérdésekre adott válaszai meglehetősen eltérő képet mutattak.
A kutatás szerint a babyboomerek pĂ©ldául inkább takarĂ©kosak. Nekik alap, hogy az Ă©tel nem kerĂĽlhet a szemĂ©tbe, Ă©s ha elromlik valami, nem vesznek Ăşjat, elĹ‘bb prĂłbálják megjavĂtani. Eközben kritikusak a saját korosztályukkal: a fűtĂ©s korszerűsĂtĂ©s, az Ă©lelmiszer ĂşjrahasznosĂtás Ă©s a takarĂ©kos áramhasználat kapcsán kiemelik a korosztályuk szerepĂ©t, de felrĂłják neki, hogy a cselekedeteiket sokszor a takarĂ©koskodás Ă©s nem a környezettudatosság mozgatja.
Mi vagyunk az a korosztály, akiknek a legnagyobb változásokon kellett keresztülmennie, bele kellett tanulnunk, hogy a fenntarthatóság olyasmi, amit „csinálni kell”.
– mondják.
Az X generáciĂł velĂĽk szemben sokszor attĂłl tart, hogy a komfortzĂłnájukon kĂvĂĽlre esnek. ĂŤgy aztán nem szĂvesen mond le a fenntarthatĂłság kedvĂ©Ă©rt az autĂłjárĂłl vagy a repĂĽlĂ©srĹ‘l. Az X generáciĂł már nem akar flakonos, vegyszeres világban Ă©lni. Maximalista, ezĂ©rt számos mĂłdon Ăłvja környezetĂ©t, de a nehezen megszerzett kĂ©nyelmet Ă©s a komfortzĂłnáját nem szĂvesen engedi el, mert mint mondja „ha ki van akasztva a vászonzsák, Ăşgy jĂł, de ha több energiát kell befektetni, akkor nyilván az ember nem annyira motivált”.
Zuhanunk egy szakadékba, és valahol meg kéne kapaszkodnunk, hogy az utódaink is megfelelő mennyiségű vizet és élelmiszert örökölhessenek. A fenntarthatóság áldozathozatal, hogy szerencsétlen gyerekem is lásson még zöldet és ehessen lazacot.
–mondják az X generáció tagjai
És a legfiatalabbak?
Az Y generáciĂł fogalmai között megjelenik az egyszerűbb Ă©let, a tudatos fogyasztás, a zero waste, Ă©s az anyagok körforgásának igĂ©nye (használt ruha, ĂşjrahasznosĂtott műanyag). MeglepĹ‘, de mĂ©gis ezt a generáciĂłt Ă©rdekli legkevĂ©sbĂ© a fenntarthatĂłság. Tele vannak kĂ©telyekkel, pĂ©ldául valĂłban Ăşjrahasznosul-e a szelektĂven gyűjtött hulladĂ©k. A generáciĂł szorongását az is táplálja, hogy mások Ă©pp tĹ‘lĂĽk várnak megoldást a fenntarthatĂłság problĂ©máira, Ăgy a nyomás is nagy rajtuk.
A 25 Ă©v alatti Z-generáciĂłsok 57%-a Ă©rzi azt, hogy nekik kell majd ezt a kĂ©rdĂ©st megoldani. Sokan szeretnĂ©nek vegyszerek nĂ©lkĂĽli, önellátĂł saját kertet, szakĂtani a fast fashion-nel, az állatokon tesztelt termĂ©kekkel, a státuszszimbĂłlumnak számĂtĂł autĂłval, örökre a PET-palackkal. Zero waste csoportokbĂłl inspirálĂłdnak, ecettel Ă©s citromsavval takarĂtanak, zacskĂł helyett vászontáskát használnak. De szorongásbĂłl nekik is jut bĹ‘ven, elsĹ‘kĂ©nt náluk merĂĽl fel, hogy merjenek-e gyermeket vállalni ebbe a világba.
Nekem pozitĂv a szĂł, hogy fenntarthatĂłság, de kivált bennem valami szorongást is, ettĹ‘l azt Ă©rzem, hogy tennem kell valamit, mert nem nĂ©zhetem, hogy a teknĹ‘s orrában van a szĂvĂłszál.