Veszélyes divat: Óriás pickupok foglalják el az utakat

Veszélyes divat: Óriás pickupok foglalják el az utakat
Veszélyes divat: Óriás pickupok foglalják el az utakat

Miközben az utcai vagy városi terepjárók (SUV-ok) eladásai újabb és újabb rekord magasságokba emelkednek, egy másik, több szempontból veszélyes divat is terjed az autóvásárlók körében, mind többen vesznek ugyanis személyes, városi használatra egyre méretesebb pickupokat.

A méretük miatt „monster”, vagyis „szörny” pickupoknak is nevezett platós kisteherautó járműtípus egyik jellegzetes képviselője, a Dodge RAM európai értékesítései 2023-ban 20%-kal emelkedtek a megelőző évhez képest, de máshol, például Ausztráliában is hasonló trend figyelhető meg. Környezetvédők és közlekedési szakértők szerint az Európai Uniónak be kellene zárnia azt a kiskaput, amely lehetővé teszi ezeknek a nagy méretű, súlyosan szennyező és balesetveszélyes pickupoknak az európai utakra engedését.

Mivel bár a fent említett modellből az eladások megugrása után is összességében csak mintegy 20 ezer lehet forgalomban Európában, a hozzá hasonló járművek káros környezeti és közlekedésbiztonsági jellemzői miatt negatív hatásuk a darabszámuk által sugalltnak a többszöröse.

Sokan választják a pickupokat.
Kép: canva

Többszörös kibocsátás és életveszély

Az említett típus működés közben kilométerenként 300–900 gramm szén-dioxidot bocsát ki, ami 3–9-szerese egy normál méretű átlagos új autó emissziójának (az emberi egészséget és környezetet károsító egyéb szennyező anyagokról most nem szólva.) Az egyre népszerűbb hatalmas méretű személyautók így nagyrészt kioltják az elektromos autók kibocsátáscsökkentő hatását, de a pickupok és a SUV-ok térnyerése nem csak a klímaválság szempontjából nagyon rossz hír.

Miközben utasaik biztonságát fokozzák, a teherautó méretű személygépjárművek egy esetleges ütközéskor csaknem háromszor nagyobb valószínűséggel ölik meg a szerencsétlenül járt gyalogost vagy kerékpárost, mint egy normál méretű autó. A pickupok magas motorházteteje különösen nagy veszélynek teszi ki a gyerekeket, a nőket és az időseket.

Benzintemetőnek is hívhatjuk őket.
Kép: canva

Sőt, méretükből adódóan ezek a járművek eleve nagyobb eséllyel ütnek el gyalogosokat, főleg kanyarodáskor, ami arra utal, hogy a nagy pickupok és SUV-ok nem feltétlen biztosítják vezetőik számára a tiszta rálátást az úton áthaladó emberekre. A kialakítás hiányosságai miatt a jármű elejében olyan holtterek jöhetnek létre, amelyek miatt az egyre népszerűbb nagy pickupokból gyakran rosszabb a frontális közvetlen kilátás, mint egy tankból.

A mintegy 333 milliós lélekszámú Egyesült Államokban a hivatalos becslés szerint 42 795 ember veszítette életét az utakon 2022-ben, míg a közel 450 millió népességű Európai Unió útjain 19 917 haláleset történt 2021-ben. A 2010-es évek eleje óta az Egyesült Államokban az autóbalesetben évente meghaltak száma 33%-kal, míg a gyalogos-halálesetek száma 77%-kal emelkedett, így egyesek már az amerikai utcák biztonsági kríziséről írnak.

Csúcsforgalom a kiskapun át

Az EU szigorú standardokat vezetett be a járművekre vonatkozóan annak érdekében, hogy mérsékelje a közúti járművek veszélyességét és károsanyag-kibocsátását. A tipikusan a tengerentúlról származó pickup teherautóknak azonban nem kell teljesíteniük az elvárásokat, mivel behozataluk az egyedi jóváhagyásnak nevezett hátsó ajtón keresztül történik, ami lehetővé teszi az uniós környezetvédelmi és biztonsági szabályok megkerülését.

Az egyedijármű-jóváhagyás intézménye eredetileg valóban olyan egyszeri, speciális járművek számára szolgált, mint például a mozgássérültek vagy a segélyszolgálatok szállítóeszközei, de a rendszert jelenleg sokkal inkább amerikai pickupok tömeges importálására használják. Az egyedi jóváhagyási eljárás alapján az EU útjaira engedett off-road járművek száma a 2019-es 2900-ról 2022-re 6800-ra emelkedett.

Hiába a szabályozás, mégis növekszik a számuk.
Kép: canva

A kapcsolódó kockázatokra tekintettel egy sor szervezet, köztük közlekedési, kerékpáros-, gyalogos- és általános fogyasztói szövetségek felszólították az EU-t, hogy szüntesse meg ezt a levegőminőségi, klímavédelmi és biztonsági követelmények megkerülését elősegítő kiskaput. A felszólítást szintén aláíró Transport & Environment nevű közlekedési és környezetvédelmi szövetség felhívja a figyelmet arra, hogy az EU tétlensége éles kontrasztban áll egyes progresszív városok szemléletétől. Párizs, Lyon, Grenoble, Koblenz vagy Tübingen ugyanis a járművek tömegétől vagy méretétől függő parkolási díjrendszert vezetett be.

Indokolatlanul nagy tér-, energia- és nyersanyagigény

Ez a lépésük a SUV-ok és a pickupok egy további kedvezőtlen tulajdonságára is rávilágít, nevezetesen arra, hogy a sűrűn lakott városi környezetben való megjelenésük aránytalanul sokat ront az ilyen környékek egyébként is neuralgikus pontjának számító parkolási helyzeten.

Az egyre nagyobb és nehezebb SUV-okat és pickupokat favorizáló trend hatására az autógyártás nyersanyag- és energiaigénye is növekszik, ahogyan a járművek üzemanyagigénye és károsanyag-kibocsátása is. Ha ez a folyamat nem lett volna, akkor az elmúlt években már érdemben csökkenhetett volna a könnyű gépjárművek átlagos üzemanyag-felhasználása és emissziója, és a végül megvalósulthoz képest akár 30%-kal nagyobb csökkentést is el lehetett volna érni.

Hatalmasak és nem ideálisak az utakra.
Kép: canva

A szörny pickupok további negatív hatása, hogy nagyobb tömegükkel felgyorsítják az utak és a gumiabroncsok erózióját is, ami megint csak a kapcsolódó költségek, az energiafelhasználás és a környezetszennyezés emelése irányába hat.

A július elején az Európai Bizottság tagjainak címzett nyílt levél nem az első a sorban, 2023 őszén ugyanis a mostanihoz hasonló aláírói körrel már született egy hasonló tárgyú felszólítás. A levél megfogalmazói szerint a fenti okok miatt az amerikai pickupok elhozhatják az európai utakra a tengerentúli halálozási statisztikákat is. Az óriási pickupok terjedése nemcsak Európában szül aggályokat, hanem például Ausztráliában is.

A teherautók elfoglalták az utakat, ami az elektromobilitás szempontjából is rossz hír

Az egyre nagyobb autók iránti, több okkal magyarázható veszélyes rajongás őshazájában, az Egyesült Államokban 1980 óta körülbelül 450 kilogrammal 2 tonnára nőtt az új autók átlagos tömege. Európában hasonló folyamatok figyelhetők meg: 2020-ban egy átlagos új autó tömege (1457 kg) 3%-kal haladta meg a 2019-es, és 15%-kal a 2001-es értéket.

A nem megfelelő szabályozás, az autóipari lobbi ereje, illetve a környezettudatosság hiánya oda vezetett, hogy az Egyesült Államokban a személygépjárművek átlagos mérete 6%-kal rekord nagyságúra nőtt 2009 és 2023 között, bizonyos gyártók modelljeinek átlagos üzemanyag-hatékonysága és emissziós értékei pedig 2022-ben rosszabbul alakultak, mint 2017-ben. A teherautók elfoglalták Amerika útjait – fogalmazott egy elemző a jelenségre utalva.

Mindennek a tetejébe még balesetveszélyesek is.
Kép: canva

A pickupok, a SUV-ok és egyéb nagy méretű autók 2023-ban a világszerte értékesített új autóknak mintegy 65%-át tették ki, míg ez az arány az USA-ban több mint 80%, Kínában 60%, Európában pedig 50% volt. A 2024–2028-as időszakban várhatóan megjelenő új modelleknek a korábbiaknál is csekélyebb része, mindössze 25%-a tartozik majd a kis és közepes mérettartományba, az elektromos autók piacán pedig hasonló trend rajzolódik ki. A 2023-ban elérhető villanyautó-modellek kétharmadát tették ki a pickupok, a SUV-ok és egyéb nagyméretű autók. Az értékesített új elektromos autóknak az Egyesült Államokban mindössze 25%-a tartozott a kis- és közepes mérettartományba, míg Európában 40, Kínában pedig 50%-uk.

Az elektromos meghajtásra való átállás ugyan a nagy méretű személyautók károsanyag-kibocsátását is jelentősen csökkenti, a kisebb elektromos autókhoz képest a pickupoknak és a SUV-oknak így is jóval nagyobb a környezeti lábnyomuk, sőt a szerényebb méretű, belsőégésű motorral felszerelt autóknál is károsabbak lehetnek.

Kiemelt kép: canva

search icon