Se nem fenntarthatĂł, se nem tiszta: ilyen a magyar fatĂŒzelĂ©s

Se nem fenntarthatĂł, se nem tiszta: ilyen a magyar fatĂŒzelĂ©s
Se nem fenntarthatĂł, se nem tiszta: ilyen a magyar fatĂŒzelĂ©s

MĂ­g a tengerentĂșlon a fatĂŒzelĂ©s ĂĄtmeneti betiltĂĄsĂĄval is fellĂ©pnek a lĂ©gszennyezettsĂ©g ellen, addig itthon egyelƑre a szemĂ©ttel fƱtĂ©s problĂ©mĂĄjĂĄt sem tudjuk kezelni. A minap pedig az elmĂșlt Ă©vek talĂĄn legfontosabb levegƑminƑsĂ©g-vĂ©delmi intĂ©zkedĂ©sĂ©t is visszavontĂĄk.

A szilĂĄrd tĂŒzelƑvel valĂł lakossĂĄgi fƱtĂ©s Ă©s a kerti hulladĂ©k Ă©getĂ©se tĂ©len a lĂ©gszennyezĂ©s fƑ okai közĂ© tartozik. A problĂ©ma aktualitĂĄsĂĄt erƑsĂ­ti, hogy – amint az a koronavĂ­rus-jĂĄrvĂĄny elsƑ hullĂĄma alatt kiderĂŒlt – a lĂ©gszennyezettsĂ©g megkönnyĂ­ti a vĂ­rus terjedĂ©sĂ©t Ă©s a sĂșlyos tĂŒnetek elƑfordulĂĄsĂĄnak esĂ©lyĂ©t.

Így a magyarorszĂĄgi levegƑminƑsĂ©g javulĂĄsĂĄt egĂ©szen biztosan az sem segĂ­ti, hogy december elejĂ©n vĂĄratlanul visszavontĂĄk azt a kormĂĄnyrendeletet, amely 2021. januĂĄr 1-jĂ©tƑl orszĂĄgosan megtiltotta volna az avar Ă©s a kerti hulladĂ©k Ă©getĂ©sĂ©t. A meglepƑ, a jĂĄrvĂĄny mĂĄsodik hullĂĄmĂĄnak tetƑzĂ©sĂ©re idƑzĂ­tett lĂ©pĂ©s indokĂĄrĂłl a LevegƑ Munkacsoport levĂ©lben kĂ©rt tĂĄjĂ©koztatĂĄst, de a vĂĄlaszra a jelek szerint egyelƑre vĂĄrni kell. Az orszĂĄggyƱlĂ©s jĂșniusban a környezetvĂ©delmi törvĂ©ny mĂłdosĂ­tĂĄsĂĄval törölte el az önkormĂĄnyzatoknak azt a jogĂĄt, hogy helyi rendelettel lehetƑvĂ© tegyĂ©k a zöldhulladĂ©k nyĂ­lt tĂ©ri Ă©getĂ©sĂ©t. Most, a veszĂ©lyhelyzeti ĂĄllapot adta jogi lehetƑsĂ©g alapjĂĄn kormĂĄnyrendeletben vonta vissza ezt a törvĂ©nyi rendelkezĂ©st, mely az elmĂșlt Ă©vek talĂĄn legfontosabb levegƑminƑsĂ©g-vĂ©delmi intĂ©zkedĂ©se lehetne – fogalmaz a tĂĄrsasĂĄg.

Pedig a magyarorszĂĄgi levegƑminƑsĂ©gi helyzet krĂłnikusan rossz, az EurĂłpai BizottsĂĄg mĂĄr 2008-ban kötelezettsĂ©gszegĂ©si eljĂĄrĂĄst indĂ­tott MagyarorszĂĄg ellen a lĂ©gszennyezettsĂ©gi hatĂĄrĂ©rtĂ©kek tĂșllĂ©pĂ©se Ă©s a megfelelƑ intĂ©zkedĂ©sek hiĂĄnya miatt. MiutĂĄn tĂ­z Ă©v alatt sem törtĂ©nt Ă©rdemi elƑrelĂ©pĂ©s az ĂŒgyben, a BizottsĂĄg 2018-ban több mĂĄs orszĂĄg mellett MagyarorszĂĄgot is az EurĂłpai BĂ­rĂłsĂĄg elĂ© ĂĄllĂ­totta. Ugyanabban az Ă©vben az EurĂłpai SzĂĄmvevƑszĂ©k kimondta, hogy egyes kelet-eurĂłpai orszĂĄgokban, Ă­gy nĂĄlunk is a lĂ©gszennyezettsĂ©gi helyzet a kĂ­nainĂĄl Ă©s indiainĂĄl is rosszabb. Eszerint Észak-Kelet-MagyarorszĂĄgon olyan mĂ©rtĂ©kƱ lĂ©gszennyezĂ©s terheli a helyieket, mint ha naponta elszĂ­vnĂĄnak egy doboz cigarettĂĄt.

EurĂłpa levegƑminƑsĂ©ge ugyan jelentƑs mĂ©rtĂ©kben javult az elmĂșlt Ă©vtizedben Ă©s csökkent a szennyezĂ©ssel összefĂŒggƑ halĂĄlesetek szĂĄma, azonban az EurĂłpai KörnyezetvĂ©delmi ÜgynöksĂ©g (EEA) 2018-as adatokon alapulĂł, 2020 novemberĂ©ben publikĂĄlt jelentĂ©se azt mutatja, hogy mĂ©g mindig szinte minden eurĂłpai szenved a lĂ©gszennyezĂ©stƑl, ami Ă©vente mintegy 400 000 korai halĂĄlesethez vezet szerte a kontinensen. Az EEA 2016-os adatai alapjĂĄn a jelentƑs rĂ©szben a tƱzifa Ă©s egyĂ©b szilĂĄrd tĂŒzelƑanyagok Ă©getĂ©sĂ©hez fƱzƑdƑ magas szĂĄllĂłpor-koncentrĂĄciĂł MagyarorszĂĄgon Ă©vente közel 13 ezer korai halĂĄlozĂĄsĂ©rt tehetƑ felelƑssĂ©.

AggĂĄlyok merĂŒltek fel

A fatĂŒzelĂ©s okozta lĂ©gszennyezĂ©si problĂ©ma kettƑs. MagyarorszĂĄg ĂŒveghĂĄzgĂĄz-kibocsĂĄtĂĄsĂĄnak negyede a hĂĄztartĂĄsokhoz köthetƑ – elsƑsorban a fƱtĂ©shez Ă©s a közlekedĂ©shez. Az erdƑ- Ă©s energianövĂ©ny-gazdĂĄlkodĂĄsbĂłl szĂĄrmazĂł tĂŒzelƑ Ă©getĂ©se klĂ­maszempontbĂłl ugyan fenntarthatĂł gyakorlatnak minƑsĂŒl a legtöbb hivatalos elszĂĄmolĂĄsi rendszerben, de nagyrĂ©szt a kitermelĂ©s forrĂĄsainak Ă©s fenntarthatĂłsĂĄgĂĄnak nehĂ©z ellenƑrizhetƑsĂ©ge miatt ezt sokan erƑsen vitatjĂĄk. De nem csak ezĂ©rt. A tƱzifa elĂ©getĂ©sekor felszabadulĂł szĂ©n-dioxid mennyisĂ©ge ugyan megegyezik azzal a mennyisĂ©ggel, amelyet a fa Ă©lete sorĂĄn magĂĄba Ă©pĂ­tett, egyre többen hĂ­vjĂĄk fel ugyanakkor a figyelmet arra, hogy a szĂ©n-dioxid-megkötĂ©s Ă©s az elĂ©getĂ©s miatti kibocsĂĄtĂĄs eltĂ©rƑ nagysĂĄgrendƱ idƑsĂ­kokon jelenik meg, ezĂ©rt az ĂŒveghĂĄzhatĂĄsĂș gĂĄz (ÜHG) semlegessĂ©g olyannyira korlĂĄtozott mĂ©rtĂ©kben Ă©rvĂ©nyesĂŒl, hogy az erƑforrĂĄs Ă­gy nem is tekinthetƑ ÜHG-semlegesnek – emlĂ©keztet a RegionĂĄlis EnergiagazdasĂĄgi KutatĂłközpont (REKK).

Az utĂłbbi Ă©vekben aggĂĄlyok merĂŒltek fel a hazai tƱzifa-kitermelĂ©s Ă©s -felhasznĂĄlĂĄs fenntarthatĂłsĂĄgĂĄval kapcsolatban is: a felhasznĂĄlĂĄsi statisztikĂĄk a 2000-es Ă©vek mĂĄsodik felĂ©tƑl nem csak a kitermelĂ©si statisztikĂĄkat haladjĂĄk meg, hanem az erdƑterĂŒletek Ă©ves folyĂł növekmĂ©nyĂ©t is. A helyzet tisztĂĄzĂĄsĂĄig azt kell feltĂ©teleznĂŒnk, hogy a hazai erdei biomassza felhasznĂĄlĂĄs közelĂ­ti, vagy meghaladja a fenntarthatĂł szintet – ĂĄllapĂ­tja meg a REKK a Magyar TĂĄvhƑszolgĂĄltatĂłk Szakmai SzövetsĂ©ge (MaTĂĄSzSz) megbĂ­zĂĄsĂĄbĂłl kĂ©szĂŒlt idei tanulmĂĄnyĂĄban. A helyzetet tovĂĄbb ĂĄrnyalja, hogy 2000 Ă©s 2017 között MagyarorszĂĄg nettĂł tƱzifa exportƑr is volt. Mindezt figyelembe vĂ©ve a REKK kiemelten fontosnak tartja egy magas szĂ­nvonalĂș, megbĂ­zhatĂł eredetigazolĂĄsi Ă©s a nyomonkövetĂ©si rendszer mƱködtetĂ©sĂ©t Ă©s folyamatos ellenƑrzĂ©sĂ©t a teljes biomassza piacra, adott esetben az EU MegĂșjulĂłenergia IrĂĄnyelv elƑírĂĄsait meghaladĂł mĂ©rtĂ©kben is.

A kĂ©rdĂ©st az EurĂłpai BizottsĂĄg is vizsgĂĄlja, Ă©s a 2020 mĂĄjusi uniĂłs biodiverzitĂĄsi stratĂ©giĂĄban azt Ă­gĂ©rte, a megĂșjulĂłenergia-irĂĄnyelvvel összhangban gyakorlati irĂĄnymutatĂĄst dolgoz ki 2021-ben az erdei biomassza energiatermelĂ©si cĂ©lĂș felhasznĂĄlĂĄsĂĄra vonatkozĂł Ășj fenntarthatĂłsĂĄgi kritĂ©riumokrĂłl.

A MagyarorszĂĄgon megĂșjulĂł energia cĂ­mszĂł alatt felhasznĂĄlt energia jĂłkora rĂ©sze, mintegy 80 szĂĄzalĂ©ka biomasszĂĄbĂłl, azon belĂŒl is elsƑsorban tƱzifĂĄbĂłl szĂĄrmazik. Ennek nagy rĂ©szĂ©t a hĂĄztartĂĄsok sĂșlyosan lĂ©gszennyezƑ fƱtĂ©se teszi ki, mĂ­g a fennmaradĂł erƑmƱvi felhasznĂĄlĂĄs hatĂ©konysĂĄga gyakran nagyon alacsony, vagyis a klĂ­macĂ©lokban elfogadott megĂșjulĂłenergia-arĂĄnyokat javarĂ©szt kĂĄros, nem fenntarthatĂł mĂłdon teljesĂ­tjĂŒk.

Rossz tĂŒzelƑ, rossz kĂĄlyha, rossz szigetelĂ©s

A mĂĄsik, közvetlenĂŒl is Ă©rzĂ©kelhetƑ problĂ©mĂĄt a helyi levegƑminƑsĂ©gre gyakorolt kedvezƑtlen hatĂĄsĂĄval idĂ©zi elƑ a fatĂŒzelĂ©s. A lakossĂĄgi szilĂĄrdtĂŒzelĂ©s az egyik legfƑbb forrĂĄsa a magyarorszĂĄgi lĂ©gszennyezettsĂ©gnek. Ennek fƑ okai a rossz minƑsĂ©gƱ tĂŒzelƑanyagok (nedves fa, lignit Ă©s hulladĂ©kok), a rossz hatĂĄsfokĂș tĂŒzelƑberendezĂ©sek Ă©s a hƑszigetelĂ©s nĂ©lkĂŒli Ă©pĂŒletek. A hazai levegƑminƑsĂ©gben az egyik legnagyobb problĂ©mĂĄt a kismĂ©retƱ, PM2,5 szĂĄllĂł por, illetve a magas rĂ©szecskennyezĂ©s okozza, mely szĂĄmos betegsĂ©g kialakulĂĄsĂĄhoz hozzĂĄjĂĄrul. A PM2,5 kibocsĂĄtĂĄs több mint 80 szĂĄzalĂ©kĂĄĂ©rt a hĂĄztartĂĄsi szilĂĄrdtĂŒzelĂ©s (fa, szĂ©n, hĂĄztartĂĄsi hulladĂ©k) felelƑs MagyarorszĂĄgon, mĂ­g az EurĂłpai UniĂłban ez csak 41 szĂĄzalĂ©k, az egy fƑre esƑ ĂĄtlagos szĂĄllĂłpor-kibocsĂĄtĂĄs pedig a magyarorszĂĄginak kevesebb, mint harmada.

RĂĄadĂĄsul a levegƑ szennyezettsĂ©gĂ©rƑl csak korlĂĄtozott informĂĄciĂłink vannak, mivel az automata mĂ©rƑállomĂĄsokat jellemzƑen nagyobb vĂĄrosokba telepĂ­tettĂ©k, ahol a gĂĄzellĂĄtĂĄs Ă©s a tĂĄvfƱtĂ©s magasabb arĂĄnyĂș, Ă­gy kisebb a levegƑ terhelĂ©se – hĂ­vja fel a figyelmet a LevegƑ Munkacsoport.

A hazai lĂ©gszennyezettsĂ©g jelentƑs rĂ©sze ugyanakkor „importĂĄlt” problĂ©mĂĄt takar, rĂ©szben ezĂ©rt, illetve MagyarorszĂĄg medence fekvĂ©sĂ©bƑl adĂłdĂłan fordulhatnak elƑ itthon extrĂ©m lĂ©gszennyezettsĂ©gi ĂĄllapotok is. A magyarorszĂĄgi szĂĄllĂłpor-koncentrĂĄciĂł majdnem 80 szĂĄzalĂ©kĂĄt lengyel Ă©s romĂĄn szennyezƑk bocsĂĄtjĂĄk ki, Ă­gy hosszĂș tĂĄvon nagy szerepe lehet a rĂ©giĂłs szinten koordinĂĄlt szakpolitikĂĄnak is.

A fĂĄval valĂł fƱtĂ©s Ă©s fƑzĂ©s nem csak a kĂŒltĂ©ri levegƑ minƑsĂ©gĂ©t befolyĂĄsolja kedvezƑtlenĂŒl, hanem a lakĂĄsĂ©t is. A kutatĂĄsi eredmĂ©nyek szerint a fatĂŒzelĂ©sƱ berendezĂ©sek többszörösĂ©re növelik az ezeket alkalmazĂł hĂĄztartĂĄsok levegƑjĂ©ben talĂĄlhatĂł kĂĄros rĂ©szecskĂ©k mennyisĂ©gĂ©t, ha pedig a szĂŒksĂ©gesnĂ©l sƱrƱbben nyitogatjĂĄk a kĂĄlyha ajtajĂĄt, mĂ©g ennĂ©l is rosszabb a helyzet.

MagyarorszĂĄgon szĂĄmos hĂĄztartĂĄs rossz anyagi helyzete miatt vĂĄlasztja a fatĂŒzelĂ©st – szögezi le a Habitat for Humanity MagyarorszĂĄg 2020-as, a lakhatĂĄsi szegĂ©nysĂ©grƑl szĂłlĂł jelentĂ©sĂ©ben. A 2012-ig vĂ©gbement nagymĂ©rtĂ©kƱ gĂĄzĂĄremelkedĂ©s hatĂĄsĂĄra szĂĄmos hĂĄztartĂĄs ĂĄllt ĂĄt fatĂŒzelĂ©sre. Ennek hatĂĄsĂĄra a hazai tƱzifa-felhasznĂĄlĂĄs 2012-2013-ban több Ă©vtizedes csĂșcsot Ă©rt el mintegy 85 Petajoule-lal (körĂŒlbelĂŒl 2000 tonna kƑolajjal egyenĂ©rtĂ©kƱ) – amint ez a REKK ĂĄltal az AgrĂĄrminisztĂ©rium, a KSH, a Magyar Energetikai Ă©s KözmƱ-szabĂĄlyozĂĄsi Hivatal, valamint az Eurostat adatai nyomĂĄn kĂ©szĂ­tett kimutatĂĄsĂĄbĂłl kiderĂŒl.

Nincs vĂĄlasztĂĄsuk?

A rezsicsökkentĂ©s hatĂĄsĂĄra a gĂĄzĂĄrak jelentƑsen csökkentek: 2012 Ă©s 2018 között a vezetĂ©kes gĂĄz ĂĄra 26 szĂĄzalĂ©kkal csökkent, mĂ­g – az elsƑsorban szegĂ©nyebb hĂĄztartĂĄsok ĂĄltal hasznĂĄlt – tƱzifa ĂĄra 39 szĂĄzalĂ©kkal nƑtt. Ennek hatĂĄsĂĄra a tƱzifa felhasznĂĄlĂĄsa az elmĂșlt Ă©vekben csökkent. A csökkenƑ hĂĄztartĂĄsi felhasznĂĄlĂĄs ellenĂ©re a tƱzifa a mai napig a hĂĄztartĂĄsok mĂĄsodik legfontosabb energiahordozĂłja a földgĂĄz utĂĄn, megelƑzve a villamos energiĂĄt. A hĂĄztartĂĄsok ugyan a 2018-as adatok szerint feleannyi tƱzifĂĄt hasznĂĄlnak hƑcĂ©lokra, mint amennyi gĂĄzt, de mĂ©g Ă­gy is az összes energiafelhasznĂĄlĂĄsuk közel negyedĂ©t adja a tƱzifa.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2016-ban a lakĂĄsok 72,9 szĂĄzalĂ©kĂĄban volt elĂ©rhetƑ a vezetĂ©kes gĂĄz. Ez azt jelenti, hogy legalĂĄbb 900 000 hĂĄztartĂĄsban szilĂĄrd tĂŒzelƑanyaggal fƱtöttek – emeli ki a LevegƑ Munkacsoport. MĂ­g azonban NorvĂ©giĂĄban vagy az EgyesĂŒlt Államokban gyakori, hogy a csalĂĄdok több kĂŒlönbözƑ fƱtĂ©si rendszerrel is rendelkeznek, Ă©s az ĂĄrak aktulis alakulĂĄsa fĂŒggvĂ©nyĂ©ben döntenek arrĂłl, hogy Ă©ppen melyiket hasznĂĄljĂĄk, MagyarorszĂĄgon a fatĂŒzelĂ©s sokkal inkĂĄbb egyfajta kĂ©nyszermegoldĂĄs.

Az elmĂșlt Ă©vek megemelkedett tƱzifa ĂĄrai egyre nagyobb terhet rĂłnak a magyar hĂĄztartĂĄsokra, ezĂ©rt sokan rosszabb minƑsĂ©gƱ Ă©s jĂłval szennyezƑbb tĂŒzelƑanyagokat (pĂ©ldĂĄul lignitet, Ă©ghetƑ hulladĂ©kot, lomokat) is kĂ©nytelenek hasznĂĄlni – ĂĄllapĂ­tja meg a Habitat for Humanity. A fƱtĂ©shez szĂŒksĂ©ges tƱzifa mennyisĂ©gĂ©t az Ă©pĂŒlet hƑszigetelĂ©sĂ©n kĂ­vĂŒl a fƱtƑberendezĂ©s hatĂ©konysĂĄga, ĂĄllapota Ă©s a felhasznĂĄlt tĂŒzelƑanyag fƱtƑértĂ©ke is befolyĂĄsolja, a szegĂ©nyebb hĂĄztartĂĄsok között elterjedt olcsĂłbb kĂĄlyhĂĄk hatĂ©konysĂĄga azonban alacsony Ă©s rossz a hƑtartĂĄsuk – szinte folyamatosan „etetni” kell Ƒket, ezĂ©rt magas a kĂĄrosanyag-kibocsĂĄtĂĄsuk is. Ezeket a berendezĂ©seket 2022 utĂĄn az Ășgynevezett EU Ecodesign rendelet hatĂĄlybalĂ©pĂ©sĂ©vel nem lehet mĂĄr forgalmazni, viszont mĂ©g sok Ă©vig hasznĂĄlatban maradhatnak.

MagyarorszĂĄgon jellemzƑen korszerƱtlen tĂŒzelƑberendezĂ©sekben Ă©getik a fĂĄt, Ă©s csak egy viszonylag szƱk rĂ©teg engedheti meg magĂĄnak az alacsonyabb kibocsĂĄtĂĄsĂș faelgĂĄzosĂ­tĂł kazĂĄnokat, pelletkĂĄlyhĂĄkat Ă©s -kazĂĄnokat, biotƱztĂ©rrel Ă©pĂ­tett cserĂ©pkĂĄlyhĂĄkat Ă©s tömegkĂĄlyhĂĄkat. A szegĂ©nyebb rĂ©tegeknek jellemzƑen nincsenek akkora megtakarĂ­tĂĄsaik, hogy több Ă©vre elegendƑ tƱzifĂĄt szerezzenek be, hogy az kellƑkĂ©ppen kiszĂĄradjon, Ă­gy elterjedt a vizes fa tĂŒzelĂ©se, mely a korom Ă©s aromĂĄs vegyĂŒletek fokozott kibocsĂĄtĂĄsĂĄval jĂĄr. Nem egy kereskedƑ rĂĄadĂĄsul a fa vizezĂ©sĂ©vel növeli annak tömegĂ©t, hogy több pĂ©nzt kĂ©rhessen el Ă©rte.

RĂ©szben ezĂ©rt van az is, hogy valamilyen gyakorisĂĄggal a magyar lakossĂĄg harmada hulladĂ©kot is Ă©get. Ezt mutatta ki az az orszĂĄgos reprezentatĂ­v közvĂ©lemĂ©ny-kutatĂĄs, amelyet a Kantar Hoffmann piackutatĂł cĂ©g kĂ©szĂ­tett a LevegƑ Munkacsoport Ă©s a Magyar SzegĂ©nysĂ©gellenes HĂĄlĂłzat rĂ©szĂ©re. Ugyanakkor jĂł hĂ­r, hogy mĂĄr vannak olyan önkormĂĄnyzatok is, ahol jelenthetƑ, ha valaki hulladĂ©kot Ă©get. Budaörs pĂ©ldĂĄul ingyenes zöldszĂĄmot tart fenn, ahol a kirĂ­vĂłan nagy lĂ©gszennyezĂ©ssel jĂĄrĂł eseteket Ă©jjel-nappal lehet jelenteni.

MĂĄr az is segĂ­tene, ha szĂĄraz lenne a fa

Az elavult fƱtƑberendezĂ©sek, illetve az ezekben elĂ©getett rossz minƑsĂ©gƱ tĂŒzelƑanyag okozta hazai problĂ©ma legalĂĄbb rĂ©szleges megoldĂĄsĂĄt szolgĂĄlhatja a lakossĂĄg szĂĄmĂĄra elĂ©rhetƑ fƱtĂ©skorszerƱsĂ­tĂ©si Ă©s energiahatĂ©konysĂĄgi pĂĄlyĂĄzatok, illetve tĂĄmogatĂĄsok mellett az Ășj Ă©pĂ­tĂ©sƱ ingatlanok energetikai szabvĂĄnyĂĄnak 2021-tƑl hatĂĄlyos szigorĂ­tĂĄsa is – hĂ­vta fel a figyelmet korĂĄbban a Mathias Corvinus Collegium (MCC) KlĂ­mapolitikai IntĂ©zete. E szerint a megfelelƑ tƱzifa (maximum 15 szĂĄzalĂ©kos nedvessĂ©g tartalmĂș, erdƑgazdĂĄlkodĂĄsbĂłl szĂĄrmazĂł tƱzifa, brikett vagy pellet) hasznĂĄlatĂĄval Ă©s a fatĂŒzelĂ©sƱ rendszerek fejlesztĂ©sĂ©vel mĂĄr rövid tĂĄvon is jelentƑsen javulna a levegƑminƑsĂ©g. HosszĂș tĂĄvon pedig a hĂĄztartĂĄsi körĂŒlmĂ©nyek közt termelt megĂșjulĂł energia vagy a földgĂĄzra alapozott fƱtĂ©skorszerƱsĂ­tĂ©s, energiaoptimalizĂĄlĂĄs Ă©s az energiahatĂ©konysĂĄg növelĂ©se jelenthetne megoldĂĄst.

MĂĄs jĂł pĂ©ldĂĄkat is talĂĄlhatunk ugyanakkor. A LevegƑ Munkacsoport felhĂ­vja rĂĄ a figyelmet, hogy a nĂ©met hatĂłsĂĄgok zöld utat adtak a KĂ©k Angyal ökocĂ­mkĂ©nek, amellyel a gyĂĄrtĂł jelezheti, hogy a kandallĂł, kĂĄlyha szigorĂș szĂĄllĂłpor-kibocsĂĄtĂĄsi hatĂĄrĂ©rtĂ©knek felel meg – persze, csak ha a hatĂłsĂĄgi mĂ©rĂ©s igazolja ezt. A kezdemĂ©nyezƑ NĂ©met KörnyezetisegĂ©ly EgyesĂŒlet (Deutsche Umwelthilfe, DUH) szorgalmazza, hogy az ökocĂ­mke elƑírĂĄsai kötelezƑ szabvĂĄnnyĂĄ vĂĄljanak az orszĂĄgban. Egy ĂĄltala megrendelt jogi szakvĂ©lemĂ©ny szerint a nĂ©met szövetsĂ©gi ĂĄllamok Ă©s vĂĄrosok akĂĄr szigorĂșbb hatĂ©rtĂ©keket is elƑírhatnak a kĂĄlyhĂĄkra, Berlin pedig levegƑtisztasĂĄgi tervĂ©ben mĂĄr meg is hirdette a kĂĄlyhĂĄkra Ă©rvĂ©nyes jövƑbeli minimĂĄlis követelmĂ©nykĂ©nt a KĂ©k Angyal elƑírĂĄsait. A DUH a hasznĂĄlatban lĂ©vƑ kĂ©szĂŒlĂ©kekre vonatkozĂł követelmĂ©nyek szigorĂ­tĂĄsĂĄt is sĂŒrgeti, javasolva, hogy csak rĂ©szecskeszƱrƑ beĂ©pĂ­tĂ©se utĂĄn legyen szabad tĂŒzelni bennĂŒk.

Az EgyesĂŒlt Államokban drasztikusabb eszközöket is bevetnek a lĂ©gszennyezettsĂ©g elleni kĂŒzdelemben, akĂĄr a fĂĄval valĂł tĂŒzelĂ©s idƑszakos tiltĂĄsĂĄt is. A kedvezƑtlen idƑjĂĄrĂĄsi Ă©s levegƑminƑsĂ©gi helyzetre hivatkozva pĂ©ldĂĄul Kalifornia ĂĄllam bizonyos rĂ©szein legutĂłbb december közepĂ©n több napra betiltottĂĄk a fĂĄval valĂł tĂŒzelĂ©st, hogy Ă­gy fogjĂĄk vissza a levegƑbe kerĂŒlƑ PM2,5 rĂ©szecskĂ©k mennyisĂ©gĂ©t. A riasztĂĄs idƑtartama alatt a lakossĂĄg Ă©s a vĂĄllalkozĂĄsok nem hasznĂĄlhatnak kandallĂłkat, fatĂŒzelĂ©sƱ Ă©s pelletkĂĄlyhĂĄkat, illetve kĂŒltĂ©ri tƱzrakĂłhelyeket bĂĄrmilyen szilĂĄrd tĂŒzelƑanyag Ă©getĂ©sĂ©hez, mĂ­g a gĂĄztĂŒzelĂ©sƱ Ă©s elektromos kĂĄlyhĂĄk alkalmazĂĄsa tovĂĄbbra is megengedett. A tiltĂĄs alĂłl ugyanakkor mentessĂ©get kapnak azok a hĂĄztartĂĄsok, ahol az egyetlen rendelkezĂ©sre ĂĄllĂł fƱtĂ©si lehetƑsĂ©get a fatĂŒzelĂ©sƱ kĂĄlyha vagy kandallĂł jelenti. A vilĂĄgjĂĄrvĂĄny közepette minden korĂĄbbinĂĄl fontosabb, hogy a lakosok azzal is vĂ©djĂ©k lĂ©gzƑszerveik egĂ©szsĂ©gĂ©t, hogy nem Ă©getnek fĂĄt – szĂłl a hatĂłsĂĄg indoklĂĄsa, mely a rendelkezĂ©s megsĂ©rtĂ©se esetĂ©re 100, a mĂĄsodszori szabĂĄlyszegĂ©s következmĂ©nyekĂ©nt pedig 500 dollĂĄros bĂ­rsĂĄgfizetĂ©si kötelezettsĂ©get helyezett kilĂĄtĂĄsba.

Képek: Pexels.com

search icon