

MĂg a tengerentĂșlon a fatĂŒzelĂ©s ĂĄtmeneti betiltĂĄsĂĄval is fellĂ©pnek a lĂ©gszennyezettsĂ©g ellen, addig itthon egyelĆre a szemĂ©ttel fƱtĂ©s problĂ©mĂĄjĂĄt sem tudjuk kezelni. A minap pedig az elmĂșlt Ă©vek talĂĄn legfontosabb levegĆminĆsĂ©g-vĂ©delmi intĂ©zkedĂ©sĂ©t is visszavontĂĄk.
A szilĂĄrd tĂŒzelĆvel valĂł lakossĂĄgi fƱtĂ©s Ă©s a kerti hulladĂ©k Ă©getĂ©se tĂ©len a lĂ©gszennyezĂ©s fĆ okai közĂ© tartozik. A problĂ©ma aktualitĂĄsĂĄt erĆsĂti, hogy – amint az a koronavĂrus-jĂĄrvĂĄny elsĆ hullĂĄma alatt kiderĂŒlt – a lĂ©gszennyezettsĂ©g megkönnyĂti a vĂrus terjedĂ©sĂ©t Ă©s a sĂșlyos tĂŒnetek elĆfordulĂĄsĂĄnak esĂ©lyĂ©t.
Ăgy a magyarorszĂĄgi levegĆminĆsĂ©g javulĂĄsĂĄt egĂ©szen biztosan az sem segĂti, hogy december elejĂ©n vĂĄratlanul visszavontĂĄk azt a kormĂĄnyrendeletet, amely 2021. januĂĄr 1-jĂ©tĆl orszĂĄgosan megtiltotta volna az avar Ă©s a kerti hulladĂ©k Ă©getĂ©sĂ©t. A meglepĆ, a jĂĄrvĂĄny mĂĄsodik hullĂĄmĂĄnak tetĆzĂ©sĂ©re idĆzĂtett lĂ©pĂ©s indokĂĄrĂłl a LevegĆ Munkacsoport levĂ©lben kĂ©rt tĂĄjĂ©koztatĂĄst, de a vĂĄlaszra a jelek szerint egyelĆre vĂĄrni kell. Az orszĂĄggyƱlĂ©s jĂșniusban a környezetvĂ©delmi törvĂ©ny mĂłdosĂtĂĄsĂĄval törölte el az önkormĂĄnyzatoknak azt a jogĂĄt, hogy helyi rendelettel lehetĆvĂ© tegyĂ©k a zöldhulladĂ©k nyĂlt tĂ©ri Ă©getĂ©sĂ©t. Most, a veszĂ©lyhelyzeti ĂĄllapot adta jogi lehetĆsĂ©g alapjĂĄn kormĂĄnyrendeletben vonta vissza ezt a törvĂ©nyi rendelkezĂ©st, mely az elmĂșlt Ă©vek talĂĄn legfontosabb levegĆminĆsĂ©g-vĂ©delmi intĂ©zkedĂ©se lehetne – fogalmaz a tĂĄrsasĂĄg.
Pedig a magyarorszĂĄgi levegĆminĆsĂ©gi helyzet krĂłnikusan rossz, az EurĂłpai BizottsĂĄg mĂĄr 2008-ban kötelezettsĂ©gszegĂ©si eljĂĄrĂĄst indĂtott MagyarorszĂĄg ellen a lĂ©gszennyezettsĂ©gi hatĂĄrĂ©rtĂ©kek tĂșllĂ©pĂ©se Ă©s a megfelelĆ intĂ©zkedĂ©sek hiĂĄnya miatt. MiutĂĄn tĂz Ă©v alatt sem törtĂ©nt Ă©rdemi elĆrelĂ©pĂ©s az ĂŒgyben, a BizottsĂĄg 2018-ban több mĂĄs orszĂĄg mellett MagyarorszĂĄgot is az EurĂłpai BĂrĂłsĂĄg elĂ© ĂĄllĂtotta. Ugyanabban az Ă©vben az EurĂłpai SzĂĄmvevĆszĂ©k kimondta, hogy egyes kelet-eurĂłpai orszĂĄgokban, Ăgy nĂĄlunk is a lĂ©gszennyezettsĂ©gi helyzet a kĂnainĂĄl Ă©s indiainĂĄl is rosszabb. Eszerint Ăszak-Kelet-MagyarorszĂĄgon olyan mĂ©rtĂ©kƱ lĂ©gszennyezĂ©s terheli a helyieket, mint ha naponta elszĂvnĂĄnak egy doboz cigarettĂĄt.
EurĂłpa levegĆminĆsĂ©ge ugyan jelentĆs mĂ©rtĂ©kben javult az elmĂșlt Ă©vtizedben Ă©s csökkent a szennyezĂ©ssel összefĂŒggĆ halĂĄlesetek szĂĄma, azonban az EurĂłpai KörnyezetvĂ©delmi ĂgynöksĂ©g (EEA) 2018-as adatokon alapulĂł, 2020 novemberĂ©ben publikĂĄlt jelentĂ©se azt mutatja, hogy mĂ©g mindig szinte minden eurĂłpai szenved a lĂ©gszennyezĂ©stĆl, ami Ă©vente mintegy 400 000 korai halĂĄlesethez vezet szerte a kontinensen. Az EEA 2016-os adatai alapjĂĄn a jelentĆs rĂ©szben a tƱzifa Ă©s egyĂ©b szilĂĄrd tĂŒzelĆanyagok Ă©getĂ©sĂ©hez fƱzĆdĆ magas szĂĄllĂłpor-koncentrĂĄciĂł MagyarorszĂĄgon Ă©vente közel 13 ezer korai halĂĄlozĂĄsĂ©rt tehetĆ felelĆssĂ©.

AggĂĄlyok merĂŒltek fel
A fatĂŒzelĂ©s okozta lĂ©gszennyezĂ©si problĂ©ma kettĆs. MagyarorszĂĄg ĂŒveghĂĄzgĂĄz-kibocsĂĄtĂĄsĂĄnak negyede a hĂĄztartĂĄsokhoz köthetĆ â elsĆsorban a fƱtĂ©shez Ă©s a közlekedĂ©shez. Az erdĆ- Ă©s energianövĂ©ny-gazdĂĄlkodĂĄsbĂłl szĂĄrmazĂł tĂŒzelĆ Ă©getĂ©se klĂmaszempontbĂłl ugyan fenntarthatĂł gyakorlatnak minĆsĂŒl a legtöbb hivatalos elszĂĄmolĂĄsi rendszerben, de nagyrĂ©szt a kitermelĂ©s forrĂĄsainak Ă©s fenntarthatĂłsĂĄgĂĄnak nehĂ©z ellenĆrizhetĆsĂ©ge miatt ezt sokan erĆsen vitatjĂĄk. De nem csak ezĂ©rt. A tƱzifa elĂ©getĂ©sekor felszabadulĂł szĂ©n-dioxid mennyisĂ©ge ugyan megegyezik azzal a mennyisĂ©ggel, amelyet a fa Ă©lete sorĂĄn magĂĄba Ă©pĂtett, egyre többen hĂvjĂĄk fel ugyanakkor a figyelmet arra, hogy a szĂ©n-dioxid-megkötĂ©s Ă©s az elĂ©getĂ©s miatti kibocsĂĄtĂĄs eltĂ©rĆ nagysĂĄgrendƱ idĆsĂkokon jelenik meg, ezĂ©rt az ĂŒveghĂĄzhatĂĄsĂș gĂĄz (ĂHG) semlegessĂ©g olyannyira korlĂĄtozott mĂ©rtĂ©kben Ă©rvĂ©nyesĂŒl, hogy az erĆforrĂĄs Ăgy nem is tekinthetĆ ĂHG-semlegesnek – emlĂ©keztet a RegionĂĄlis EnergiagazdasĂĄgi KutatĂłközpont (REKK).
Az utĂłbbi Ă©vekben aggĂĄlyok merĂŒltek fel a hazai tƱzifa-kitermelĂ©s Ă©s -felhasznĂĄlĂĄs fenntarthatĂłsĂĄgĂĄval kapcsolatban is: a felhasznĂĄlĂĄsi statisztikĂĄk a 2000-es Ă©vek mĂĄsodik felĂ©tĆl nem csak a kitermelĂ©si statisztikĂĄkat haladjĂĄk meg, hanem az erdĆterĂŒletek Ă©ves folyĂł növekmĂ©nyĂ©t is. A helyzet tisztĂĄzĂĄsĂĄig azt kell feltĂ©teleznĂŒnk, hogy a hazai erdei biomassza felhasznĂĄlĂĄs közelĂti, vagy meghaladja a fenntarthatĂł szintet – ĂĄllapĂtja meg a REKK a Magyar TĂĄvhĆszolgĂĄltatĂłk Szakmai SzövetsĂ©ge (MaTĂĄSzSz) megbĂzĂĄsĂĄbĂłl kĂ©szĂŒlt idei tanulmĂĄnyĂĄban. A helyzetet tovĂĄbb ĂĄrnyalja, hogy 2000 Ă©s 2017 között MagyarorszĂĄg nettĂł tƱzifa exportĆr is volt. Mindezt figyelembe vĂ©ve a REKK kiemelten fontosnak tartja egy magas szĂnvonalĂș, megbĂzhatĂł eredetigazolĂĄsi Ă©s a nyomonkövetĂ©si rendszer mƱködtetĂ©sĂ©t Ă©s folyamatos ellenĆrzĂ©sĂ©t a teljes biomassza piacra, adott esetben az EU MegĂșjulĂłenergia IrĂĄnyelv elĆĂrĂĄsait meghaladĂł mĂ©rtĂ©kben is.
A kĂ©rdĂ©st az EurĂłpai BizottsĂĄg is vizsgĂĄlja, Ă©s a 2020 mĂĄjusi uniĂłs biodiverzitĂĄsi stratĂ©giĂĄban azt ĂgĂ©rte, a megĂșjulĂłenergia-irĂĄnyelvvel összhangban gyakorlati irĂĄnymutatĂĄst dolgoz ki 2021-ben az erdei biomassza energiatermelĂ©si cĂ©lĂș felhasznĂĄlĂĄsĂĄra vonatkozĂł Ășj fenntarthatĂłsĂĄgi kritĂ©riumokrĂłl.
A MagyarorszĂĄgon megĂșjulĂł energia cĂmszĂł alatt felhasznĂĄlt energia jĂłkora rĂ©sze, mintegy 80 szĂĄzalĂ©ka biomasszĂĄbĂłl, azon belĂŒl is elsĆsorban tƱzifĂĄbĂłl szĂĄrmazik. Ennek nagy rĂ©szĂ©t a hĂĄztartĂĄsok sĂșlyosan lĂ©gszennyezĆ fƱtĂ©se teszi ki, mĂg a fennmaradĂł erĆmƱvi felhasznĂĄlĂĄs hatĂ©konysĂĄga gyakran nagyon alacsony, vagyis a klĂmacĂ©lokban elfogadott megĂșjulĂłenergia-arĂĄnyokat javarĂ©szt kĂĄros, nem fenntarthatĂł mĂłdon teljesĂtjĂŒk.

Rossz tĂŒzelĆ, rossz kĂĄlyha, rossz szigetelĂ©s
A mĂĄsik, közvetlenĂŒl is Ă©rzĂ©kelhetĆ problĂ©mĂĄt a helyi levegĆminĆsĂ©gre gyakorolt kedvezĆtlen hatĂĄsĂĄval idĂ©zi elĆ a fatĂŒzelĂ©s. A lakossĂĄgi szilĂĄrdtĂŒzelĂ©s az egyik legfĆbb forrĂĄsa a magyarorszĂĄgi lĂ©gszennyezettsĂ©gnek. Ennek fĆ okai a rossz minĆsĂ©gƱ tĂŒzelĆanyagok (nedves fa, lignit Ă©s hulladĂ©kok), a rossz hatĂĄsfokĂș tĂŒzelĆberendezĂ©sek Ă©s a hĆszigetelĂ©s nĂ©lkĂŒli Ă©pĂŒletek. A hazai levegĆminĆsĂ©gben az egyik legnagyobb problĂ©mĂĄt a kismĂ©retƱ, PM2,5 szĂĄllĂł por, illetve a magas rĂ©szecskennyezĂ©s okozza, mely szĂĄmos betegsĂ©g kialakulĂĄsĂĄhoz hozzĂĄjĂĄrul. A PM2,5 kibocsĂĄtĂĄs több mint 80 szĂĄzalĂ©kĂĄĂ©rt a hĂĄztartĂĄsi szilĂĄrdtĂŒzelĂ©s (fa, szĂ©n, hĂĄztartĂĄsi hulladĂ©k) felelĆs MagyarorszĂĄgon, mĂg az EurĂłpai UniĂłban ez csak 41 szĂĄzalĂ©k, az egy fĆre esĆ ĂĄtlagos szĂĄllĂłpor-kibocsĂĄtĂĄs pedig a magyarorszĂĄginak kevesebb, mint harmada.
RĂĄadĂĄsul a levegĆ szennyezettsĂ©gĂ©rĆl csak korlĂĄtozott informĂĄciĂłink vannak, mivel az automata mĂ©rĆĂĄllomĂĄsokat jellemzĆen nagyobb vĂĄrosokba telepĂtettĂ©k, ahol a gĂĄzellĂĄtĂĄs Ă©s a tĂĄvfƱtĂ©s magasabb arĂĄnyĂș, Ăgy kisebb a levegĆ terhelĂ©se – hĂvja fel a figyelmet a LevegĆ Munkacsoport.
A hazai lĂ©gszennyezettsĂ©g jelentĆs rĂ©sze ugyanakkor „importĂĄlt” problĂ©mĂĄt takar, rĂ©szben ezĂ©rt, illetve MagyarorszĂĄg medence fekvĂ©sĂ©bĆl adĂłdĂłan fordulhatnak elĆ itthon extrĂ©m lĂ©gszennyezettsĂ©gi ĂĄllapotok is. A magyarorszĂĄgi szĂĄllĂłpor-koncentrĂĄciĂł majdnem 80 szĂĄzalĂ©kĂĄt lengyel Ă©s romĂĄn szennyezĆk bocsĂĄtjĂĄk ki, Ăgy hosszĂș tĂĄvon nagy szerepe lehet a rĂ©giĂłs szinten koordinĂĄlt szakpolitikĂĄnak is.
A fĂĄval valĂł fƱtĂ©s Ă©s fĆzĂ©s nem csak a kĂŒltĂ©ri levegĆ minĆsĂ©gĂ©t befolyĂĄsolja kedvezĆtlenĂŒl, hanem a lakĂĄsĂ©t is. A kutatĂĄsi eredmĂ©nyek szerint a fatĂŒzelĂ©sƱ berendezĂ©sek többszörösĂ©re növelik az ezeket alkalmazĂł hĂĄztartĂĄsok levegĆjĂ©ben talĂĄlhatĂł kĂĄros rĂ©szecskĂ©k mennyisĂ©gĂ©t, ha pedig a szĂŒksĂ©gesnĂ©l sƱrƱbben nyitogatjĂĄk a kĂĄlyha ajtajĂĄt, mĂ©g ennĂ©l is rosszabb a helyzet.
MagyarorszĂĄgon szĂĄmos hĂĄztartĂĄs rossz anyagi helyzete miatt vĂĄlasztja a fatĂŒzelĂ©st – szögezi le a Habitat for Humanity MagyarorszĂĄg 2020-as, a lakhatĂĄsi szegĂ©nysĂ©grĆl szĂłlĂł jelentĂ©sĂ©ben. A 2012-ig vĂ©gbement nagymĂ©rtĂ©kƱ gĂĄzĂĄremelkedĂ©s hatĂĄsĂĄra szĂĄmos hĂĄztartĂĄs ĂĄllt ĂĄt fatĂŒzelĂ©sre. Ennek hatĂĄsĂĄra a hazai tƱzifa-felhasznĂĄlĂĄs 2012-2013-ban több Ă©vtizedes csĂșcsot Ă©rt el mintegy 85 Petajoule-lal (körĂŒlbelĂŒl 2000 tonna kĆolajjal egyenĂ©rtĂ©kƱ) – amint ez a REKK ĂĄltal az AgrĂĄrminisztĂ©rium, a KSH, a Magyar Energetikai Ă©s KözmƱ-szabĂĄlyozĂĄsi Hivatal, valamint az Eurostat adatai nyomĂĄn kĂ©szĂtett kimutatĂĄsĂĄbĂłl kiderĂŒl.
Nincs vĂĄlasztĂĄsuk?
A rezsicsökkentĂ©s hatĂĄsĂĄra a gĂĄzĂĄrak jelentĆsen csökkentek: 2012 Ă©s 2018 között a vezetĂ©kes gĂĄz ĂĄra 26 szĂĄzalĂ©kkal csökkent, mĂg â az elsĆsorban szegĂ©nyebb hĂĄztartĂĄsok ĂĄltal hasznĂĄlt â tƱzifa ĂĄra 39 szĂĄzalĂ©kkal nĆtt. Ennek hatĂĄsĂĄra a tƱzifa felhasznĂĄlĂĄsa az elmĂșlt Ă©vekben csökkent. A csökkenĆ hĂĄztartĂĄsi felhasznĂĄlĂĄs ellenĂ©re a tƱzifa a mai napig a hĂĄztartĂĄsok mĂĄsodik legfontosabb energiahordozĂłja a földgĂĄz utĂĄn, megelĆzve a villamos energiĂĄt. A hĂĄztartĂĄsok ugyan a 2018-as adatok szerint feleannyi tƱzifĂĄt hasznĂĄlnak hĆcĂ©lokra, mint amennyi gĂĄzt, de mĂ©g Ăgy is az összes energiafelhasznĂĄlĂĄsuk közel negyedĂ©t adja a tƱzifa.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2016-ban a lakĂĄsok 72,9 szĂĄzalĂ©kĂĄban volt elĂ©rhetĆ a vezetĂ©kes gĂĄz. Ez azt jelenti, hogy legalĂĄbb 900 000 hĂĄztartĂĄsban szilĂĄrd tĂŒzelĆanyaggal fƱtöttek – emeli ki a LevegĆ Munkacsoport. MĂg azonban NorvĂ©giĂĄban vagy az EgyesĂŒlt Ăllamokban gyakori, hogy a csalĂĄdok több kĂŒlönbözĆ fƱtĂ©si rendszerrel is rendelkeznek, Ă©s az ĂĄrak aktulis alakulĂĄsa fĂŒggvĂ©nyĂ©ben döntenek arrĂłl, hogy Ă©ppen melyiket hasznĂĄljĂĄk, MagyarorszĂĄgon a fatĂŒzelĂ©s sokkal inkĂĄbb egyfajta kĂ©nyszermegoldĂĄs.
Az elmĂșlt Ă©vek megemelkedett tƱzifa ĂĄrai egyre nagyobb terhet rĂłnak a magyar hĂĄztartĂĄsokra, ezĂ©rt sokan rosszabb minĆsĂ©gƱ Ă©s jĂłval szennyezĆbb tĂŒzelĆanyagokat (pĂ©ldĂĄul lignitet, Ă©ghetĆ hulladĂ©kot, lomokat) is kĂ©nytelenek hasznĂĄlni – ĂĄllapĂtja meg a Habitat for Humanity. A fƱtĂ©shez szĂŒksĂ©ges tƱzifa mennyisĂ©gĂ©t az Ă©pĂŒlet hĆszigetelĂ©sĂ©n kĂvĂŒl a fƱtĆberendezĂ©s hatĂ©konysĂĄga, ĂĄllapota Ă©s a felhasznĂĄlt tĂŒzelĆanyag fƱtĆĂ©rtĂ©ke is befolyĂĄsolja, a szegĂ©nyebb hĂĄztartĂĄsok között elterjedt olcsĂłbb kĂĄlyhĂĄk hatĂ©konysĂĄga azonban alacsony Ă©s rossz a hĆtartĂĄsuk â szinte folyamatosan âetetniâ kell Ćket, ezĂ©rt magas a kĂĄrosanyag-kibocsĂĄtĂĄsuk is. Ezeket a berendezĂ©seket 2022 utĂĄn az Ășgynevezett EU Ecodesign rendelet hatĂĄlybalĂ©pĂ©sĂ©vel nem lehet mĂĄr forgalmazni, viszont mĂ©g sok Ă©vig hasznĂĄlatban maradhatnak.
MagyarorszĂĄgon jellemzĆen korszerƱtlen tĂŒzelĆberendezĂ©sekben Ă©getik a fĂĄt, Ă©s csak egy viszonylag szƱk rĂ©teg engedheti meg magĂĄnak az alacsonyabb kibocsĂĄtĂĄsĂș faelgĂĄzosĂtĂł kazĂĄnokat, pelletkĂĄlyhĂĄkat Ă©s -kazĂĄnokat, biotƱztĂ©rrel Ă©pĂtett cserĂ©pkĂĄlyhĂĄkat Ă©s tömegkĂĄlyhĂĄkat. A szegĂ©nyebb rĂ©tegeknek jellemzĆen nincsenek akkora megtakarĂtĂĄsaik, hogy több Ă©vre elegendĆ tƱzifĂĄt szerezzenek be, hogy az kellĆkĂ©ppen kiszĂĄradjon, Ăgy elterjedt a vizes fa tĂŒzelĂ©se, mely a korom Ă©s aromĂĄs vegyĂŒletek fokozott kibocsĂĄtĂĄsĂĄval jĂĄr. Nem egy kereskedĆ rĂĄadĂĄsul a fa vizezĂ©sĂ©vel növeli annak tömegĂ©t, hogy több pĂ©nzt kĂ©rhessen el Ă©rte.
RĂ©szben ezĂ©rt van az is, hogy valamilyen gyakorisĂĄggal a magyar lakossĂĄg harmada hulladĂ©kot is Ă©get. Ezt mutatta ki az az orszĂĄgos reprezentatĂv közvĂ©lemĂ©ny-kutatĂĄs, amelyet a Kantar Hoffmann piackutatĂł cĂ©g kĂ©szĂtett a LevegĆ Munkacsoport Ă©s a Magyar SzegĂ©nysĂ©gellenes HĂĄlĂłzat rĂ©szĂ©re. Ugyanakkor jĂł hĂr, hogy mĂĄr vannak olyan önkormĂĄnyzatok is, ahol jelenthetĆ, ha valaki hulladĂ©kot Ă©get. Budaörs pĂ©ldĂĄul ingyenes zöldszĂĄmot tart fenn, ahol a kirĂvĂłan nagy lĂ©gszennyezĂ©ssel jĂĄrĂł eseteket Ă©jjel-nappal lehet jelenteni.
MĂĄr az is segĂtene, ha szĂĄraz lenne a fa
Az elavult fƱtĆberendezĂ©sek, illetve az ezekben elĂ©getett rossz minĆsĂ©gƱ tĂŒzelĆanyag okozta hazai problĂ©ma legalĂĄbb rĂ©szleges megoldĂĄsĂĄt szolgĂĄlhatja a lakossĂĄg szĂĄmĂĄra elĂ©rhetĆ fƱtĂ©skorszerƱsĂtĂ©si Ă©s energiahatĂ©konysĂĄgi pĂĄlyĂĄzatok, illetve tĂĄmogatĂĄsok mellett az Ășj Ă©pĂtĂ©sƱ ingatlanok energetikai szabvĂĄnyĂĄnak 2021-tĆl hatĂĄlyos szigorĂtĂĄsa is – hĂvta fel a figyelmet korĂĄbban a Mathias Corvinus Collegium (MCC) KlĂmapolitikai IntĂ©zete. E szerint a megfelelĆ tƱzifa (maximum 15 szĂĄzalĂ©kos nedvessĂ©g tartalmĂș, erdĆgazdĂĄlkodĂĄsbĂłl szĂĄrmazĂł tƱzifa, brikett vagy pellet) hasznĂĄlatĂĄval Ă©s a fatĂŒzelĂ©sƱ rendszerek fejlesztĂ©sĂ©vel mĂĄr rövid tĂĄvon is jelentĆsen javulna a levegĆminĆsĂ©g. HosszĂș tĂĄvon pedig a hĂĄztartĂĄsi körĂŒlmĂ©nyek közt termelt megĂșjulĂł energia vagy a földgĂĄzra alapozott fƱtĂ©skorszerƱsĂtĂ©s, energiaoptimalizĂĄlĂĄs Ă©s az energiahatĂ©konysĂĄg növelĂ©se jelenthetne megoldĂĄst.
MĂĄs jĂł pĂ©ldĂĄkat is talĂĄlhatunk ugyanakkor. A LevegĆ Munkacsoport felhĂvja rĂĄ a figyelmet, hogy a nĂ©met hatĂłsĂĄgok zöld utat adtak a KĂ©k Angyal ökocĂmkĂ©nek, amellyel a gyĂĄrtĂł jelezheti, hogy a kandallĂł, kĂĄlyha szigorĂș szĂĄllĂłpor-kibocsĂĄtĂĄsi hatĂĄrĂ©rtĂ©knek felel meg â persze, csak ha a hatĂłsĂĄgi mĂ©rĂ©s igazolja ezt. A kezdemĂ©nyezĆ NĂ©met KörnyezetisegĂ©ly EgyesĂŒlet (Deutsche Umwelthilfe, DUH) szorgalmazza, hogy az ökocĂmke elĆĂrĂĄsai kötelezĆ szabvĂĄnnyĂĄ vĂĄljanak az orszĂĄgban. Egy ĂĄltala megrendelt jogi szakvĂ©lemĂ©ny szerint a nĂ©met szövetsĂ©gi ĂĄllamok Ă©s vĂĄrosok akĂĄr szigorĂșbb hatĂ©rtĂ©keket is elĆĂrhatnak a kĂĄlyhĂĄkra, Berlin pedig levegĆtisztasĂĄgi tervĂ©ben mĂĄr meg is hirdette a kĂĄlyhĂĄkra Ă©rvĂ©nyes jövĆbeli minimĂĄlis követelmĂ©nykĂ©nt a KĂ©k Angyal elĆĂrĂĄsait. A DUH a hasznĂĄlatban lĂ©vĆ kĂ©szĂŒlĂ©kekre vonatkozĂł követelmĂ©nyek szigorĂtĂĄsĂĄt is sĂŒrgeti, javasolva, hogy csak rĂ©szecskeszƱrĆ beĂ©pĂtĂ©se utĂĄn legyen szabad tĂŒzelni bennĂŒk.
Az EgyesĂŒlt Ăllamokban drasztikusabb eszközöket is bevetnek a lĂ©gszennyezettsĂ©g elleni kĂŒzdelemben, akĂĄr a fĂĄval valĂł tĂŒzelĂ©s idĆszakos tiltĂĄsĂĄt is. A kedvezĆtlen idĆjĂĄrĂĄsi Ă©s levegĆminĆsĂ©gi helyzetre hivatkozva pĂ©ldĂĄul Kalifornia ĂĄllam bizonyos rĂ©szein legutĂłbb december közepĂ©n több napra betiltottĂĄk a fĂĄval valĂł tĂŒzelĂ©st, hogy Ăgy fogjĂĄk vissza a levegĆbe kerĂŒlĆ PM2,5 rĂ©szecskĂ©k mennyisĂ©gĂ©t. A riasztĂĄs idĆtartama alatt a lakossĂĄg Ă©s a vĂĄllalkozĂĄsok nem hasznĂĄlhatnak kandallĂłkat, fatĂŒzelĂ©sƱ Ă©s pelletkĂĄlyhĂĄkat, illetve kĂŒltĂ©ri tƱzrakĂłhelyeket bĂĄrmilyen szilĂĄrd tĂŒzelĆanyag Ă©getĂ©sĂ©hez, mĂg a gĂĄztĂŒzelĂ©sƱ Ă©s elektromos kĂĄlyhĂĄk alkalmazĂĄsa tovĂĄbbra is megengedett. A tiltĂĄs alĂłl ugyanakkor mentessĂ©get kapnak azok a hĂĄztartĂĄsok, ahol az egyetlen rendelkezĂ©sre ĂĄllĂł fƱtĂ©si lehetĆsĂ©get a fatĂŒzelĂ©sƱ kĂĄlyha vagy kandallĂł jelenti. A vilĂĄgjĂĄrvĂĄny közepette minden korĂĄbbinĂĄl fontosabb, hogy a lakosok azzal is vĂ©djĂ©k lĂ©gzĆszerveik egĂ©szsĂ©gĂ©t, hogy nem Ă©getnek fĂĄt – szĂłl a hatĂłsĂĄg indoklĂĄsa, mely a rendelkezĂ©s megsĂ©rtĂ©se esetĂ©re 100, a mĂĄsodszori szabĂĄlyszegĂ©s következmĂ©nyekĂ©nt pedig 500 dollĂĄros bĂrsĂĄgfizetĂ©si kötelezettsĂ©get helyezett kilĂĄtĂĄsba.
Képek: Pexels.com