A fecskék költöző madarak, viszont tavasszal ugyanabba a fészekbe térnek vissza, amelyet maguk mögött hagytak. Ezért kiemelten fontos azon ezen élőhelyek védelme. A Telenor, a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) és a Cellect Hungary új kampánya a füsti és molnárfecskék fészkeinek megóvására fókuszál, kiemelt hangsúlyt helyezve a lakosság felvilágosítására, érzékenyítésére.
A szemléletformáló kampány részeként pályázat is indul, amelyre a védett állatokhoz kapcsolódó grafikai tervekkel lehet nevezni. A helyezettek értékes nyereményekkel gazdagodnak, míg a győztes pályamű limitált szériás, 100%-ban lebomló, növényi alapú anyagból készült telefontokokat fog díszíteni.
E komposztálható kiegészítők Apple és Samsung telefonokra lesznek elérhetőek a Telenor webshopjában, és minden eladott darab vételárából 500 forint az MME monitoring programját és az egyesület élőhelyvédelmi programját támogatja.
A hazai fecskeállomány 2000-2010 között összeomlott, az ezredforduló utáni első évtized végére a populáció csökkenése meghaladta a 60 százalékot. A tendencia sajnos nem fordult meg: ennek hátterében több ok is szerepel, köztük az élőhelyek átalakítása, az intenzív mezőgazdálkodás okozta környezetátalakítás és -szennyezés, a klímaváltozás hatásai és a fészkek elpusztítása.
–magyarázta Orbán Zoltán, az MME szóvivője.
Szerencsére az emberek tudatossága folyamatosan nő, és egyre kevesebb a fészekleverés, de a nagyobb beruházások esetében még mindig előfordul, hogy nem ügyelnek a lakóhelyekre. Épp ezért az élőhelyek megóvása mellett a lakosság tudatosítása, érzékenyítése is elengedhetetlen.
A fecskeállomány megtartásához alapvető feladat a fészkelőhelyek megóvása, fenntartása és lehetőség szerinti bővítése a lakossággal együttműködve.
–tette hozzá Orbán.
A pályázat szeptember 26-án zárul, addig bárki feltöltheti grafikai tervét a füsti- és molnárfecskék, vagy az élőhelyük megóvásának témakörében a kampány oldalára. További információk a telenor.hu/veddafecsket weboldalon találhatók.