A magyar klĂmapolitika tervei – ExkluzĂv interjĂş Steiner Attila államtitkárral
Otthonunk 2021. március 23. Olvasási idĹ‘: 10 perc
2021. január 16-tĂłl az energia- Ă©s klĂmapolitikai, illetve az infrastrukturális környezetĂ©rt Ă©s fenntarthatĂłságĂ©rt felelĹ‘s államtitkárság egysĂ©ges szervezetben működik. Steiner Attilával, az InnováciĂłs Ă©s TechnolĂłgiai MinisztĂ©rium körforgásos gazdaság fejlesztĂ©séért, energia- Ă©s klĂmapolitikáért felelĹ‘s államtitkárával beszĂ©lgettĂĽnk a kormány fenntarthatĂłsági fordulatárĂłl, az EurĂłpai Bizottsággal várhatĂł egyĂĽttműködĂ©srĹ‘l, a hazai klĂma- Ă©s energiapolitika cĂ©ljairĂłl, valamint a körforgásos gazdaság bevezetĂ©sĂ©rĹ‘l.
A korábbi két államtitkárság összevonásával az Ön által vezetett szervezet vált az egyik legkomplexebb szakpolitikai intézménnyé. Hogy indult a munka a tudományos, szakmai és gazdasági szereplőkkel?
FĹ‘ felelĹ‘ssĂ©gi köröm az energia- Ă©s klĂmapolitika, valamint a körforgásos gazdaságra valĂł átállás. SzĂ©les a kör, de rokon terĂĽletek, amik mind azt a cĂ©lt szolgálják, hogy az utĂłdaink számára ugyanazokat a körĂĽlmĂ©nyeket prĂłbáljuk megĹ‘rizni, mint amiben most is Ă©lĂĽnk. A cĂ©l tiszta: ne csak beszĂ©ljĂĽnk ezekrĹ‘l a cĂ©lokrĂłl, hanem konkrĂ©t lĂ©pĂ©seket is tegyĂĽnk. Nagyon fontos, hogy ezen az Ăşton minden Ă©rintettĹ‘l kapjunk visszajelzĂ©seket, mert Ĺ‘k valĂłsĂtják meg azt, amit mi a jogszabályokban rögzĂtĂĽnk.
Az elĹ‘deim sok elĹ‘remutatĂł eredmĂ©nyt tettek le az asztalra, Ă©s jelentĹ‘s változásokat sikerĂĽlt megvalĂłsĂtaniuk. Most kezdĹ‘dik ezek gyakorlatba ĂĽltetĂ©se, amikor erre az EurĂłpai UniĂł rĂ©szĂ©rĹ‘l is várhatĂłak pĂ©nzĂĽgyi támogatások.
Ă–n is rĂ©szt vett az EurĂłpai UniĂł 2021-2027-es többĂ©ves pĂ©nzĂĽgyi keretĂ©nek Ă©s a Next Generation EU helyreállĂtási csomag tárgyalási folyamatában. Milyen lehetĹ‘sĂ©geket lát Magyarország számára?
Nagyon sok forrás lesz elĂ©rhetĹ‘ az elkövetkezendĹ‘ ciklusban: a 7 Ă©ves, 1074 milliárd eurĂłs költsĂ©gvetĂ©s kiegĂ©szĂĽl a 750 milliárdos Next Generation EU helyreállĂtási csomaggal. Ez az Ăşj pĂ©nzĂĽgyi eszköz mĂ©g az EurĂłpai UniĂł számára is Ăşjdonság, nĂ©ha tĂ©nyleg csak egy-kĂ©t lĂ©pĂ©ssel tart elĹ‘ttĂĽnk a struktĂşra lĂ©trehozása. Magyarország komoly lehetĹ‘sĂ©gnek nĂ©z elĂ©be, az uniĂłs pĂ©nzĂĽgyi források 30 százalĂ©kát pedig pont a klĂmapolitikai cĂ©lokkal összhangban kell felhasználni.
ValĂłban, az EurĂłpai Bizottság kiemelt fĂłkuszterĂĽlete a fenntarthatĂłság Ă©s klĂmavĂ©delem, amiĂ©rt alelnökkĂ©nt az Orbán-kormányokkal egyik legkritikusabb brĂĽsszeli politikus, Frans Timmermans felel. Mennyire számĂt politikai villongásokra, harcokra a zöld gazdaság, klĂmavĂ©delem terĂĽletein?
Nem a mi esetĂĽnkben lenne indokolt a politikai villongás, hiszen Magyarország jĂłl teljesĂt ezeken a terĂĽleteken szemben több olyan tagállammal – mint Spanyolország, Portugália, vagy Ă©pp Ausztria – akiket „zöldnek” tartunk, de a szĂ©n-dioxid kibocsátásuk nemhogy csökkent, hanem mĂ©g növekedett is az 1990-es adatokhoz kĂ©pest.
Magyarország jĂł alapokkal indul, már eddig is sokat letettĂĽnk az asztalra, Ă©s ha az átalakĂtásokat tovább visszĂĽk, akkor meg fogjuk tudni Ĺ‘rizni a vezetĹ‘ szerepĂĽnket.
2019 volt a fordulĂłpont, amikor már itthon is mind többen voltak kĂ©nytelenek szembesĂĽlni a klĂmaváltozás Ă©s az ökolĂłgiai katasztrĂłfák hatásaival, illetve ekkor Ă©rtĂ©kelĹ‘dött fel a fenntarthatĂł fejlĹ‘dĂ©s fogalma. Hagyományosan itthon a zöld politika a baloldal terepe volt, de 2019 vĂ©gĂ©n Orbán Viktor is riadĂłt fĂşjt. Mit ĂĽzenne azoknak, akik viszont mĂ©g ma is Ăłvakodva Ă©s szkeptikusan szemlĂ©lik ezt a tĂ©mát?
Mi nem az ideológiai tematizálásban akarjuk felvenni a versenyt a zöld pártokkal, hanem a koherens stratégián alapuló tényszerű cselekvésben. Ebben egyértelműen jól állunk. A stratégiánk lényege, hogy a fenntarthatóság szempontjai mellett nagy hangsúlyt fektetünk a megfizethetőségre, valamint az ellátás biztonságára. A megfontolt haladás a jövőben kulcskérdéssé válik mind az Európai Unióban, mind pedig Magyarországon. A magyar megoldás eredményeit a lakosság akkor érezheti, ha az előző követelmények egyike sem sérül.
LátszĂłlag a politikai figyelem jĂł rĂ©szĂ©t elterelte a koronavĂrus-járvány, de az elmĂşlt egy Ă©vben is sok minden törtĂ©nt a körforgásos gazdaság, az energia- Ă©s a klĂmapolitika terĂĽletein. A pandĂ©mia csak mĂ©g jobban bizonyĂtja, hogy minden gazdaságfejlesztĂ©si szempontot komplexen, egyĂĽtt kell kezelni. Az eurĂłpai közgondolkodást is az jellemzi, hogy a koronavĂrus okozta gazdasági válságbĂłl valĂł kilábalásban is a zöld gazdaság Ă©s a digitalizáciĂł jelenthet megoldást. A jelenlegi helyzetre lehetĹ‘sĂ©gkĂ©nt kell tekintenĂĽnk, hiszen az uniĂłs források felhasználásával a struktĂşraváltás mĂ©g nagyobb növekedĂ©si ĂĽtemet jelenthet.
MĂ©g idĂ©n tavasszal el kell kĂ©szĂĽlnie az EurĂłpai Bizottságnak benyĂşjtandĂł nemzeti terveknek. Hogy állnak ezzel a munkával, mennyire sikerĂĽl az elĹ‘bb emlĂtett prioritásokat Ă©rvĂ©nyesĂteni?
Az általános keretet ehhez a munkához a KlĂma- Ă©s TermĂ©szetvĂ©delmi AkciĂłterv adja, amelyben pĂ©ldául azt vállaltuk, hogy 2030-ra Magyarország villamosenergia-termelĂ©se 90 százalĂ©kban szĂ©n-dioxid mentesen törtĂ©nik. Ennek kĂ©t elĹ‘feltĂ©tele van: egyrĂ©szt a paksi atomenergia hosszĂş távĂş fenntartása, amely biztos alapot nyĂşjt az olcsĂł energiaellátáshoz. MásrĂ©szt pedig a megĂşjulĂł energia felhasználását, elsĹ‘sorban a naperĹ‘művek arányát kell mĂ©g tovább növelni az energiamixĂĽnkben. A megĂşjulĂł energiaforrások közĂĽl a napenergiában van a legmagasabb potenciálunk rĂ©giĂłs összehasonlĂtásban. Az a cĂ©lunk, hogy 2030-ra megháromszorozzuk a jelenlegi megĂşjulĂł kapacitásokat, ami már most nagyjábĂłl Paks kapacitásának felel meg.
Ezek a cĂ©lkitűzĂ©sek jelennek meg a nemzeti helyreállĂtási tervĂĽnkben is. JelentĹ‘s támogatást kĂvánunk nyĂşjtani lakossági napelemek Ă©s hálĂłzatra termelĹ‘ naperĹ‘művek elterjesztĂ©sĂ©hez. Értelemszerűen biztosĂtani kell azt, hogy a villamosenergia hálĂłzat kĂ©pes legyen befogadni a megtermelt többlet áramot, aminek ugyancsak magas a beruházási igĂ©nye. Erre is szeretnĂ©nk fordĂtani a helyreállĂtási alapbĂłl, illetve okos mĂ©rĹ‘k telepĂtĂ©sĂ©re a lakosság tudatosságának javĂtása Ă©rdekĂ©ben.
Tavaly májusban, nem sokkal a parlamenti szavazás előtt a kormány visszavonta az egyszer használatos műanyagok forgalomba hozatalának betiltásáról szóló törvényjavaslatot. Sokan abban a pillanatban a műanyag gyártók mesterkedését vélték a háttérben. Az eddigi hivatali ideje alatt találkozott már műanyag lobbistával? Hogy néz ki egy műanyag lobbista?
UgyanĂşgy, mint bármelyik másik Ă©rdekvĂ©delmi szervezet tagja. VĂ©lemĂ©nyem szerint fontos, hogy tisztában legyĂĽnk azzal, hogy egyes döntĂ©seink mit jelentenek a piaci szereplĹ‘k számára Ă©s ennek tudatában tudjunk döntĂ©seket hozni. Érdemes azt is megfontolnunk, hogy a pandĂ©miás helyzet Ăşj szempontokat is hozott. Jelenleg nincsenek nyitva az Ă©ttermek, nem lehet ott Ă©tkezni, csak elviteles megoldásban lehet gondolkodni, amelyhez jellemzĹ‘en műanyag dobozokat használnak. Meg kell vizsgálnunk a termĂ©kek helyettesĂthetĹ‘sĂ©gĂ©t, a finomhangolás szĂĽksĂ©gessĂ©gĂ©t, amelyek az egyĂ©rtelmű politikai irány megtartásával az Ăşj szabályokat Ă©letszerűbbĂ© teszik.
Tom Szaky, a Greendex mentora – az elsĹ‘ magyar, aki milliárdos lett a hulladĂ©kbĂłl-, hitvallása szerint a kapitalizmus kĂłrjeleit a kapitalizmussal lehet gyĂłgyĂtani. Hogyan tudja Ă©s kĂvánja támogatni a kormány a körforgásos gazdaságra valĂł átálláshoz szĂĽksĂ©ges ĂĽzleti Ă©s lakossági fordulatot?
Nagyon jĂł meglátás, mi is azt vĂ©ljĂĽk, hogy ĂĽzleti szemlĂ©let alkalmazására van szĂĽksĂ©g az iparágban. Ennek a kereteit teremtette meg az Ăşj hulladĂ©ktörvĂ©ny, ami által egy jövĹ‘beli koncessziĂłs pályázaton kiválasztott magánbefektetĹ‘ vĂ©gezheti majd a hulladĂ©kok gyűjtĂ©sĂ©t Ă©s szelektálását. Azt várhatjuk, hogy ettĹ‘l az ĂşjrahasznosĂtásra alkalmas hulladĂ©k mennyisĂ©ge Ă©s minĹ‘sĂ©ge sokkal jobb lesz, mert lesz benne egy ĂĽzleti szemlĂ©let, Ă©s annak, aki ezt a tevĂ©kenysĂ©get vĂ©gzi – nem nonprofit, hanem forprofit mĂłdon -, ehhez Ă©rdeke is fűzĹ‘dik majd, Ă©s ez mindenkinek a javára fog válni.
Emellett nagyon fontosnak tartom a szemlĂ©letformálást, mert Ă©rtelemszerűen az állampolgárokon mĂşlik, hogy szelektálva gyűjtik-e a szemetet, illetve mennyire tartják be a jogi kereteket. SzeretnĂ©nk az elkövetkezendĹ‘ idĹ‘szakban jelentĹ‘sebb forrásokat fordĂtani a szemlĂ©letváltásra, mert az illegális hulladĂ©kkĂ©pzĹ‘dĂ©s hatalmas károkat okoz. EzĂ©rt egyrĂ©szt szigorĂtottunk a szankciĂłs tĂ©teleken, valamint lĂ©trehoztuk a hulladĂ©khatĂłságot.
A március elsejĂ©n hatályba lĂ©pett, másodjára elfogadott hulladĂ©ktörvĂ©ny egyik sarkalatos pontja az illegális hulladĂ©klerakĂłk visszaszorĂtása mellett a hulladĂ©kgazdálkodás koncessziĂłs modellje. Szaky azt is vallja, hogy a hulladĂ©k az egyik legjobb alapanyag, csak az vele a problĂ©ma világszinten, hogy több mint kĂ©tharmadát ĂĽzletileg nem Ă©ri meg visszagyűjteni Ă©s Ăşjra felhasználni. Hogyan tudja ezt egy koncessziĂł, forprofit mĂłdon, az államnál hatĂ©konyabban ellátni?
Ăšgy, hogy bele kell tenni olyan hulladĂ©káramokat is, amiket viszont egyĂ©rtelműen megĂ©ri gyűjteni, Ăgy ellensĂşlyozva a kevĂ©sbĂ© gazdaságos hulladĂ©kfajták hátrányait.
AlapvetĹ‘en a jelenlegi hulladĂ©ktörvĂ©ny hatálya is pont ezekre terjed ki: a termĂ©kdĂjas hulladĂ©kokra, illetve ĂĽzleti Ă©rtĂ©kkel is bĂrĂłkra, ezĂ©rt ebbĹ‘l a szempontbĂłl is szĂĽksĂ©ges volt a rendszer átalakĂtása. Ăšgy látjuk, hogy az Ăşj modell biztosĂtani fogja a hatĂ©kony hulladĂ©kgyűjtĂ©st Ă©s egy magáncĂ©g számára is kellĹ‘en vonzĂłvá teszi a rendszert.
Az olvasĂłink nagy örömĂ©re tavaly Ĺ‘sszel bejelentettĂ©k, hogy visszatĂ©r a betĂ©tdĂjas visszaváltási rendszer, hiszen mĂ©g Ă©lĂ©nken Ă©l az a nosztalgia, amikor vissza lehetett vinni a boltokba az italcsomagolásokat. Hogy kell ezt a jövĹ‘ben elkĂ©pzelni? Mit fognak ebbĹ‘l Ă©rezni az emberek?
Jelenleg a rĂ©szletes vĂ©grehajtási szabályok megalkotásához szĂĽksĂ©ges mintaprojekteket kĂ©szĂtjĂĽk elĹ‘, amelynek keretĂ©ben teszteljĂĽk, hogy mi az a modell, amely a legjobban, leghatĂ©konyabban tud működni. A visszaváltási rendszer indĂtására kitűzött cĂ©ldátum 2023. jĂşlius 1-je.
BeszĂ©ljĂĽnk mĂ©g az illegális hulladĂ©kimport kĂ©rdĂ©sĂ©rĹ‘l, ami egyre többeket foglalkoztat, miután a saját szemĂĽnkkel is láttuk, hogy a hazai folyĂłk mennyire szennyezettek. A „TisztĂtsuk meg az Országot!” program keretĂ©ben több tonna hulladĂ©ktĂłl sikerĂĽlt megtisztĂtani a Dunát Ă©s a Tiszát, de hogyan lehet tartĂłs eredmĂ©nyeket elĂ©rni a szomszĂ©dos országokkal szemben?
Sajnos földrajzi adottság, hogy a legtöbb folyĂłnk nem hazánkban ered, ezĂ©rt ebben ki vagyunk szolgáltatva a szomszĂ©dos országoknak. Ismert pĂ©lda erre a tiszai cianid-szennyezĂ©s, ami után viszont már sikerĂĽlt eurĂłpai szintű kezdemĂ©nyezĂ©sekkel visszaszorĂtani a szomszĂ©dos országokban a ciánbányászatot.
HulladĂ©k esetĂ©ben sajnos borĂşlátĂłbb vagyok. Amit a diplomáciai eszközök használatán kĂvĂĽl tehetĂĽnk, hogy megprĂłbálunk jĂł pĂ©ldát mutatni, megismertetni a szomszĂ©dos országokkal, Ă©s megĂ©rtetni, hogy ez miĂ©rt fontos nekik is. Jelenleg is van egy-kĂ©t olyan ország, amely Ă©rdeklĹ‘dik, hogy milyen irányba mozdultunk el, milyen reformokat tervezĂĽnk bevezetni, mert Ĺ‘k is át szeretnĂ©k alakĂtani a saját hulladĂ©kgazdálkodási rendszerĂĽket.
Magyarország számára a vĂz az egyik legfontosabb termĂ©szeti kincs. A korábbi vĂz világtalálkozĂłk után, a Planet Budapest 2021 esemĂ©nysorozattal Budapest a fenntarthatĂłság fĹ‘városa lesz. Mi az az ĂĽzenet, amit mindenkĂ©ppen magukkal kell vinniĂĽk MagyarországrĂłl az idelátogatĂłknak?
Fő üzenetnek azt tartom, hogy ne késlekedjünk, hanem cselekedjünk és sok konkrét projekt révén előbb-utóbb áttörő hatást tudunk elérni. Ehhez pedig a fenntarthatósági világtalálkozó során megpróbálunk majd sok jó gyakorlatot bemutatni, amelyek példaként szolgálhatnak mások számára.
A KlĂma- Ă©s TermĂ©szetvĂ©delmi AkciĂłtervet már többször Ă©rintettĂĽk, de egyik fontos eleme, a faĂĽltetĂ©si program eddig kimaradt. A kormány tavaly tavasszal azt vállalta, hogy minden megszĂĽletett gyermek után tĂz fát ĂĽltet el. Hogy áll most ez a vállalás Ă©s mit várhatunk a jövĹ‘ben ebben a munkában?
A mai napig 1 milliĂł 100 ezer fát ĂĽltettĂĽnk el Ă©s ezt a programot folytatni is kĂvánjuk. Ez az egyik kulcseleme az akciĂłtervnek, amelyhez minden szĂĽksĂ©ges forrás a továbbiakban is rendelkezĂ©sre áll.
SzeretnĂ©k mĂ©g egy pontot kiemelni, ez pedig a zöld közlekedĂ©s. A Zöld Busz Program demonstráciĂłs mintaprojektjĂ©ben nyolc vidĂ©ki nagyvárosban törtĂ©nik meg az elektromos buszok prĂłbaĂĽzemeltetĂ©se, a tesztjáratok Debrecenben, NyĂregyházán, BĂ©kĂ©scsabán Ă©s SzĂ©kesfehĂ©rváron teljesĂtettek szolgálatot. Azt tervezzĂĽk, hogy a demonstráciĂłs fázis után az egĂ©sz flottát átállĂtjuk elektromos buszokra. A közössĂ©gi közlekedĂ©s testvĂ©rterĂĽlete a lakossági elektromos közlekedĂ©si eszközök használata. A kormány jelentĹ‘s támogatást biztosĂt a környezetbarát járművek vásárlásához, 2016 Ăłta összesen közel 5500 elektromos autĂł, mintegy 500 robogĂł Ă©s már több mint 2200 elektromos kerĂ©kpár kedvezmĂ©nyes megvásárlását segĂtette. Azon dolgozunk, hogy ez mĂ©g tovább bĹ‘vĂĽlhessen.
Ha az elektromobilitásról beszélünk, mi jelenthet valódi áttörést ezen a területen? Hogyan lehet még inkább rávenni az embereket, hogy elektromos közlekedési eszközökre váltsanak?
Pontosan ezĂ©rt fontosak a támogatások, illetve az Ăşj technolĂłgiák megismertetĂ©se, Ăgy pĂ©ldául az, hogy a demonstráciĂłs fázisban mind többen tapasztalják meg a zöld buszok használatával is az elektromobilitás elĹ‘nyeit. Az eddigi fogadtatás kedvezĹ‘, nem beszĂ©lve az önkormányzatok alacsonyabb fenntartási költsĂ©geinek hasznárĂłl.
A pozitĂv tapasztalatok megosztása Ă©s elterjedĂ©se mind több embert gyĹ‘zhet meg. De szĂĽksĂ©g van a technolĂłgia további fejlĹ‘dĂ©sĂ©re is, hogy valĂłdi alternatĂva Ă©s ne kompromisszum legyen az elektromos közlekedĂ©sre váltás.
Az elektromobilitás úgy tud a leginkább fenntartható lenni, ha maga a villamos áram is még fenntarthatóbb forrásból származik. Ehhez a háztartási kiserőművek jelenthetnek talán megoldást. Hogyan igyekszik a kormány még inkább ösztönözni a háztartások energiahatékonyságának és napelemes ellátottságának további növekedését?
Ahogy emlĂtettem, az uniĂłs források egyik cĂ©lterĂĽlete pontosan ez lenne. Terveink között szerepel egy nagy volumenű pályázatot kiĂrása idĂ©n nyáron, ami a lakossági napelem telepĂtĂ©st támogatja. Illetve az is fontos, hogy az Ăgy termelt energiát lehetĹ‘leg a hálĂłzatot kĂmĂ©lve, helyben használjuk el. A termelĂ©s Ă©s fogyasztás decentralizálását egyĂĽttesen az elektromos közlekedĂ©si eszközök terjedĂ©se is segĂti. Emellett igyekszĂĽnk olyan pályázati konstrukciĂłkat is tovább vinni, amik lehetĹ‘vĂ© teszik a háztartási hűtĂ©s-fűtĂ©s esetĂ©ben is a villamos energia alapĂş rendszerek kiĂ©pĂtĂ©sĂ©t, mert akkor egy család magának meg is tudná termelni a szĂĽksĂ©ges energiát Ă©s ezáltal csökkenhetne a rezsiköltsĂ©g.
A lakossági energiafogyasztás zöldĂtĂ©se kapcsán nem mehetĂĽnk el az energiaszegĂ©nysĂ©g fogalma mellett. MĂ©g mindig nagyon sok háztartásban kĂ©nytelenek rossz minĹ‘sĂ©gű fával, mĂ©g rosszabb esetben pedig hulladĂ©kkal fűteni. Mit tehet ez ĂĽgyben egy kormány, Ă©s hogyan lehet szankcionálni, vagy pozitĂvan ösztönözni a változást?
AlternatĂvát kell tudni nyĂşjtani, Ă©s meg kell prĂłbálni olyan támogatási rendszereket kialakĂtani, amik pont ezeket a nagyon rossz hatĂ©konyságĂş Ă©s környezetszennyezĹ‘ mĂłdszereket tudják felváltani. Erre lehetne egy nagyon jĂł kombináciĂł a napelemek Ă©s az elektromos fűtĂ©s, amivel rĂ©szben önellátĂłvá tudnának válni a családok is. Tudatában vagyunk, hogy ehhez nagy kezdeti támogatást kell biztosĂtani, mert ezek költsĂ©ges beruházások. RĂ©szben ezt támogatja az Ăşgynevezett energiahatĂ©konysági kötelezettsĂ©gi rendszer bevezetĂ©se is, amelyben az energiaszolgáltatĂłk lesznek arra rákĂ©nyszerĂtve, hogy energiahatĂ©konyság-javĂtĂł, fogyasztás- Ă©s költsĂ©gcsökkentĹ‘ megoldásokat nyĂşjtsanak a lakosság számára.
Tavaly Magyarország is megjelent a nemzetközi zöldkötvĂ©ny-piacon. Milyen fejlesztĂ©seket finanszĂroz, refinanszĂroz az állam ezzel az Ăşj tĂpusĂş forrásbevonással? Az eddigi eredmĂ©nyek Ă©s visszajelzĂ©sek alapján várhatĂł további zöldkötvĂ©ny-kibocsátás?
A zöld államkötvĂ©ny bevĂ©teleit kizárĂłlag a klĂmasemlegessĂ©gi cĂ©lok elĂ©rĂ©sĂ©hez, az ezeket elĹ‘segĂtĹ‘ beruházásokra fordĂtjuk. Az Ă©v folyamán elkĂ©szĂĽlĹ‘ befektetĹ‘i beszámolĂłban több közlekedĂ©si cĂ©lĂş, pĂ©ldául vasĂşti elektrifikáciĂłt segĂtĹ‘ projektet ismertethetĂĽnk majd. A kormány az eddigi hatĂ©kony felhasználás bemutatásával a jövĹ‘beli Ăşj kötvĂ©nykibocsátás körĂĽli befektetĹ‘i bizalmat is erĹ‘sĂti, Ăgy segĂtve, hogy mind többen tekintsĂ©k vonzĂł állampapĂrnak, Ă©s a kormányzati tervek kedvezĹ‘ plusz piaci forrásokat nyerhessenek.
Olvasóinkat érdekelheti, és szeretjük is bemutatni, hogy személyesen, családjával közösen mit tesznek a fenntartható jövő érdekében.
Amire mindenkit bĂztatnĂ©k, hogy töltse le a HulladĂ©kRadar applikáciĂłt, amit Ă©n is elĹ‘szeretettel használok. Fontos, hogy a felhasználĂłk visszajelzĂ©st is kapjanak a korábbi bejelentĂ©seik sorsárĂłl, Ăgy a rendszer hamarosan ezzel a funkciĂłval is frissĂĽlni fog. Hadd tegyem hozzá, hogy három gyermekem van Ă©s számomra az Ĺ‘ szemlĂ©letformálásuk is nagyon fontos. Sokszor már Ĺ‘k szĂłlnak, hogy figyeljĂĽnk jobban oda valamire, illetve már Ĺ‘k maguk veszik Ă©szre Ă©s szedik fel az eldobott szemetet. Ez a generáciĂł nagyon fogĂ©kony, Ăgy fontos, hogy a figyelmĂĽket már kiskoruktĂłl fogva ezekre a szempontokra irányĂtsuk. Saját gyermekeinket prĂłbáljuk arra nevelni, hogy ne pazaroljanak, kapcsolják le a villanyt, amikor nincsenek a szobában Ă©s ne folyassák feleslegesen a vizet. IgyekszĂĽnk elĂ©rni, hogy legyen bennĂĽk kellĹ‘ tudatosság Ă©s odafigyelĂ©s a környezetĂĽk felĂ©. Szerintem ez az, amit Ă©n is hitelesen tudok felĂ©jĂĽk kĂ©pviselni.