

Dunakeszi és környéke dinamikusan fejlődő agglomeráció, ahol az ország legnagyobb középiskolai beruházása készül. Az iskola nem csak gazdaságossági szempontok miatt lesz zöld, a helyiek egyébként is elvárják, hogy fenntartható és környezettudatos módon fejlesszenek. Tuzson Bence államtitkár mesélt a Greendexnek a leendő iskoláról.

fotĂł: Ligeti Edina
Dunakeszin indul az ország legnagyobb középiskolai beruházása. Önöknél ilyen sok a középiskolás?
Valóban, Dunakeszi városa és környéke az ország legnagyobb tankerülete. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nagyon sok itt a fiatal család. A városban és környékén több általános iskola épül és újul meg, és szükségessé vált, hogy középiskolák is létesüljenek. A most létrejövő iskolában 1500 diák tud majd tanulni. A projekt két nagy intézményt foglal magába: az egyik egy szakiskola lesz, amit most már technikumnak neveznek, a másik pedig egy hagyományos gimnázium. Két sportpálya, egy nagy sportcsarnok és uszoda is épül hozzá.
A beruházás során kĂĽlön ĂĽgyelnek arra, hogy a környezetvĂ©delmi szempontokat Ă©rvĂ©nyesĂteni lehessen. PĂ©ldául az iskola 500 fĹ‘ befogadására alkalmas Ă©tterme Ăşgynevezett zöldtetĹ‘s megoldással lesz kialakĂtva. Ez azt jelenti, hogy az Ă©pĂĽletrĂ©sz tetejĂ©n egy nagy parkot hoznak lĂ©tre, amely nemcsak a diákok közĂ©rzetĂ©t Ă©s a levegĹ‘ minĹ‘sĂ©gĂ©t, hanem az Ă©pĂĽlet klĂmáját is befolyásolja majd. Emellett kĂĽlön faĂĽltetĂ©si program is indul, az iskola mellett egy Ăşj erdĹ‘sávot alakĂtanak ki. DunakeszirĹ‘l azt kell tudni, hogy azon kevĂ©s városok egyike, amelynek kĂĽlön zöld programja is van: Ă©vente legalább ezer fát el kell ĂĽltetni a cserjĂ©k mellett. A program keretĂ©ben már induláskor 300 fát fogunk elĂĽltetni az iskola terĂĽletĂ©n.

Hogyan képzelje el Dunakeszit, aki nem annyira ismeri ezt a környéket? Az emberek beülnek az autójukba, elmennek Budapestre dolgozni, tanulni, vagy inkább a környéken maradnak?
Maradnak a környĂ©ken is, de azĂ©rt ez jellemzĹ‘en egy agglomeráciĂłs rĂ©giĂł, több tĂzezren költöztek ki a tĂ©rsĂ©gbe, ezĂ©rt fontosak a közlekedĂ©shez kapcsolĂłdĂł fejlesztĂ©sek is. Az M2-es Ăşt kiszĂ©lesĂtĂ©se megtörtĂ©nt, az emberek be tudnak Ă©rni Budapestre, de az utĂłbbi idĹ‘szakban arra kezdtĂĽnk koncentrálni, hogy egyrĂ©szt a helyi munkahelyteremtĂ©sre mĂ©g jobban odafigyeljĂĽnk, mert ha kevesebbet közlekednek az itt Ă©lĹ‘k, azzal idĹ‘t takarĂtanak meg, másrĂ©szt az utakat sem terhelik annyira.
Emellett megerĹ‘sĂtettĂĽk a kötöttpályás közlekedĂ©st, hiszen azok, akik vonattal utaznak jelentĹ‘s terhet vesznek le a környezet vállárĂłl.
Ahhoz, hogy a vonatközlekedĂ©s alternatĂvája legyen az autĂłs közlekedĂ©snek komoly fejlesztĂ©sekre volt szĂĽksĂ©g. Itt közlekedtek elĹ‘ször a KISS emeletes motorvonatok, ezek járnak VáctĂłl Dunakeszin keresztĂĽl Budapestig. Valamint a váci 71-es vasĂştvonal fejlesztĂ©se is kĂ©szĂĽl. ÉrdekessĂ©g, hogy egy emeletes motorvonat becslĂ©sek szerint egyetlen átlagos reggeli fordulĂłval közel másfĂ©l tonna szĂ©n-dioxidtĂłl kĂmĂ©li meg a környezetet.
A város már régóta koncentrál arra is, hogy a kerékpáros közlekedést komolyan fejlessze, nagy részén ma már bicikliutakat is használhatnak a közlekedők, kirándulók. Bekapcsolódtunk az EuroVelo 6-os nemzetközi kerékpárút-hálózatba, és azt is lehetővé szeretnénk tenni, hogy a gyerekek biciklivel is eljuthassanak a most épülő iskolába, méghozzá három városból is. Dunakeszi mellett a két megcélzott település Göd és Fót.
A diáknegyedre visszatĂ©rve, egy ekkora beruházás esetĂ©n az Ă©pĂĽletenergetikátĂłl a játszĂłterekig számos ponton vizsgálhatĂł a fejlesztĂ©s energiatakarĂ©kos Ă©s környezetbarát volta. Milyen terĂĽleteken tudják Ă©rvĂ©nyesĂteni a zöld szempontokat?
EgyrĂ©szt a zöld terĂĽlet növelĂ©sĂ©vel, valamint, már emlĂtettem, zöldtetĹ‘vel Ă©s a megĂşjulĂł energia kihasználásával. Az iskola fűtĂ©se is egy fontos kĂ©rdĂ©s, olyan szigetelĂ©si Ă©s hĹ‘technikai megoldások lesznek, amik kiemelten energiatakarĂ©kossá teszik az Ă©pĂĽletet. Fontos megemlĂteni, hogy összesen 464 napelem kerĂĽl felszerelĂ©sre, amelyek az Ă©pĂĽletegyĂĽttes Ă©ves áramszĂĽksĂ©gletĂ©nek egyharmadát tudják fedezni. A már emlĂtett zöldtetĹ‘s megoldás pedig az Ă©pĂĽlet Ă©s környezete hĹ‘csillapĂtását is javĂtja, valamint a kĂĽlsĹ‘ Ă©s belsĹ‘ klĂmát Ă©s hĹ‘ingadozást kiegyenlĂtettĂ© teszi. Emellett növeli a biodiverzitást, számos növĂ©ny Ă©s állat Ă©lĹ‘helyéül fog szolgálni.

fotĂł: Ligeti Edina
Ă–n hogy látja, Dunakeszin kifejezetten igĂ©ny is van a fenntarthatĂłsági szempontoknak megfelelĹ‘ megközelĂtĂ©sre, vagy szĂĽksĂ©ges edukálni a lakosságot?
SzerencsĂ©re nálunk elĂ©ggĂ© tudatos a közössĂ©g, a fiatalok Ă©s a fiatal családok szinte maguk hozzák ezeket a szempontokat. Ez egy hirtelen megnĹ‘tt telepĂĽlĂ©s, az elmĂşlt hĂşsz Ă©vben nĂ©hány tĂzezerrĹ‘l most már egy 50 ezres várossá vált. A város vezetĂ©se szintĂ©n elkötelezett ezen szempontok mellett. Dunakeszin nem csak zöld program működik, hanem a városnak van egy kifejezetten erre dedikált embere, aki azzal foglalkozik, hogy a telepĂĽlĂ©st Ă©s a fejlesztĂ©seket zöld szempontok mentĂ©n kezelje. A Zöld Busz Program egyik helyszĂne is Dunakeszi volt, szeretnĂ©nk, ha a jövĹ‘ben elektromos buszok közlekednĂ©nek a városban.
A városnak több környezetvĂ©delmi programja is van. Ilyen a Dunakeszi FásĂtási program, amely keretein belĂĽl a város vállalta, hogy Ă©vente legalább 1000 fát elĂĽltet, emellett elindĂtottak egy Ă–KO-udvart, támogatják a közössĂ©gi komposztálĂłhelyek lĂ©trehozását, Ă©s kĂĽlön fecskevĂ©delmi programmal is rendelkeznek.
Az iskola is zöld szemlĂ©letű lesz, Ă©s ettĹ‘l sokkal barátságosabbá is válnak az ilyen intĂ©zmĂ©nyek. Egy barátságosabb intĂ©zmĂ©nybe, ami közel áll a termĂ©szethez, bizony sokkal szĂvesebben hozzák a szĂĽlĹ‘k a gyerekeiket. Nekem öt gyermekem van, Ă©n is Ăgy gondolkodom.
Az ĂĽzemeltetĂ©sben is tudnak majd figyelni a fenntarthatĂłságra? A menzai Ă©tkeztetĂ©snĂ©l a hazai alapanyagokra, szelektĂv hulladĂ©kgyűjtĂ©sre, iskolakertre…
A közĂ©tkeztetĂ©sben az utĂłbbi idĹ‘szakban a rövid szállĂtási Ăştvonalak tekintetĂ©ben Ă©s a hazai Ă©lelmiszer arányának növelĂ©sĂ©ben komoly jogszabályi változtatások voltak, tehát nyugodtan mondhatom, hogy akár akarná a város, akár nem, ezeket a szempontokat Ă©rvĂ©nyesĂteni kell. Ezen kĂ©rdĂ©sek többsĂ©ge ráadásul az egĂ©szsĂ©ges táplálkozás irányába is hat.

Mikortól indul az oktatás az új iskolában?
Már megkezdődött a tereprendezés, és leraktuk az iskola alapkövét is. A mérések és a földmunkák már javában zajlanak a területen, de összességében egy két-három éves folyamatról beszélünk, körülbelül ennyi időre lesz szükség, mire az iskola megnyitja a kapuit.


