Az igazi áttörést az iparban kell elérni az éghajlatváltozással kapcsolatban!

Az igazi áttörést az iparban kell elérni az éghajlatváltozással kapcsolatban!
Az igazi áttörést az iparban kell elérni az éghajlatváltozással kapcsolatban!

Az autók a globális kibocsátások kevesebb mint 7%-áért felelősek. Az egész közlekedési ágazat a globális kibocsátások 14%-áért felelős, és csak a negyedik helyen szerepel. A dobogón az ipari termelés, a villamosenergia-termelés és mindenekelőtt a mezőgazdaság és az állattenyésztés található.

Ha az ipari termelésről beszélünk, akkor a cement-, acél- és műanyaggyártással kapcsolatos folyamatok azok, amik óriási hatást gyakorolnak az éghajlatváltozásra.

Az acél történetének kezdetei mintegy négyezer évre nyúlnak vissza. Az évszázadok során lenyűgöző találmányok hosszú sora vezetett el a vaskortól a mai olcsó és sokoldalú acélig. Az acél előállításához tiszta vasra (amely önmagában nem túl erős) és szénre (akár egy százaléknál is kevesebb) van szükség, hogy a keletkező acél rendelkezzen a legfontosabb tulajdonságaival. A szenet és a vasat nem nehéz megtalálni, de a tiszta vas meglehetősen ritka: szinte mindig oxigénnel és más elemekkel kombinálva, a vasérc néven ismert vegyületben fordul elő. Az acél előállításához ezután ki kell választani az oxigént a vasból, és hozzá kell adni egy kis mennyiségű szenet. Úgy lehetséges egyszerre mindkettőt megtenni, hogy a vasat nagyon magas hőmérsékleten (1700 Celsius-fok) olvasztják: a szén egy kis része a vashoz kötődik, így alakul ki a kívánt acél, a szén többi része pedig az oxigénnel egyesülve szén-dioxidot képez. Egy tonna acél előállítása során rengeteg, körülbelül 1,8 tonna szén-dioxid keletkezik.

A cement előállításához kalciumra van szükség. A kalcium kinyerése a szenet és oxigént tartalmazó mészkővel kezdődik. Ezt égetjük el egy kemencében más anyagokkal együtt. A szén és az oxigén jelenléte miatt valószínűleg már sejthető, hogy hová akarunk kilyukadni. A mészkő elégetése után a végeredmény a kívánt anyag, a cementhez szükséges kalcium, és valami nem kívánt anyag: a szén-dioxid. Senki sem ismer olyan módszert, amellyel cementet lehetne előállítani, elkerülve ezt a folyamatot. Az arány egy az egyhez: ha egy tonna cementet állítunk elő, egy tonna szén-dioxidot kapunk.

A szintetikus műanyagok csak a 20. század közepén jelentek meg, köszönhetően a vegyészmérnöki tudományok forradalmi fejlődésének. Ma már több mint két tucat műanyagtípus létezik a joghurtos dobozokban használt polipropiléntől kezdve a festékekben, padlófényezőkben és mosógépmosószerekben használt akrilon át a szappanokban és samponokban használt mikroműanyagokig vagy a vízálló kabátokban használt nejlonig. Ezekben a különböző műanyagtípusokban egy dolog közös: szén van bennük, amely a műanyagok esetében hidrogénhez és oxigénhez kötődik.
A műanyagokat előállító vállalatok általában úgy nyernek szenet, hogy a kőolajat vagy földgázt finomítják, majd a finomított termékeket különböző eljárásoknak vetik alá. Van azonban egy fontos szempont, ami miatt a műanyagok alapvetően különböznek a cementtől és az acéltől. Amikor cementet vagy acélt gyártunk, elkerülhetetlen melléktermékként szén-dioxidot bocsátunk ki, de amikor műanyagot készítünk, a szénnek körülbelül a fele a műanyagban marad.

Ha valóban hatást akarunk gyakorolni tehát az éghajlatváltozásra, akkor olyan megoldásokra kell összpontosítanunk, amelyek bonyolultabbak: villamosenergia-tárolás, üzemanyagok, cement, acél, zöld műtrágyák és így tovább.

Többet kell fektetnünk a legösszetettebb technológiák kutatásába és fejlesztésébe, és – mivel ezek fizikai infrastruktúránk alapvető aspektusait, például az épületeket és az utakat érintik – kifejezetten ezen innovációk fejlesztésére.

Forrás (smartgreenpost.com)

search icon