Addig utálják az emberek az autómentes városokat, ameddig ki nem próbálják
Közlekedés 2022. július 1.
Alacsonyabb lĂ©gszennyezettsĂ©g Ă©s szĂ©n-dioxid-kibocsátás, kevesebb dugĂł: papĂron mindannyian jĂłl járnánk az autĂłk kivonásával a nagyvárosok esetĂ©ben. Az ĂĽgy azonban mĂ©gsem ilyen egyszerű. A kĂ©rdĂ©s heves indulatokat vált ki az emberekben Ă©s enyhĂ©n szĂłlva megosztĂł a lakosság körĂ©ben. NĂ©zzĂĽnk azonban pár várost, ahol sikeresen megbarátkoztak a polgárok a nĂ©gykerekűtĹ‘l mentes Ă©lettel!
Magyarországon a WHO 2021-es adatai alapján Ă©vente több mint 13 ezren veszĂtik Ă©letĂĽket a lĂ©gszennyezettsĂ©g káros hatásainak következtĂ©ben, Ăgy ha valahol, akkor hazánkban Ă©rdemes lenne komolyan elgondolkozni az autĂłmentes jövĹ‘n. PozitĂv pĂ©ldákbĂłl nincs hiány a szomszĂ©dságunkban, elĂ©g csak Dubrovnikra gondolni.
Az EU szén-dioxid-kibocsátásának ötödét a közlekedés teszi ki, annak pedig több mint 60%-át a személygépjármű-forgalom. A Wired több európai főváros szemüvegén keresztül vizsgálódott és jutott arra a következtetésre, hogy csak addig ellenszenvesek az emberek az autómentes fővárosokkal szemben, ameddig nem éltek egyben.
Az elmĂşlt Ă©vekben London jelentĹ‘sen csökkentette a városban közlekedĹ‘ autĂłinak számát, Ăgy ma már nagyságrendekkel kevesebb ember Ă©l veszĂ©lyeztetett szennyezettsĂ©gű terĂĽleteken.
Anglia fĹ‘városában korlátozzák az autĂłhasználatot: kĂĽlöndĂjat kĂ©rnek attĂłl, aki behajt a városközpontba, illetve közlekedĂ©skorlátozĂł növĂ©nytartĂłkat helyeztek el a városban a forgalom csökkentĂ©sĂ©nek Ă©rdekĂ©ben. A környĂ©k lakĂłit eleinte megosztotta az autĂłmentessĂ©g kĂ©rdĂ©se, a kerĂĽleti politikusok kezdetben halálos fenyegetĂ©seket is kaptak, azonban idĹ‘vel hozzászokott a lakosság az autĂł nĂ©lkĂĽli Ă©lethez.
Ljubljanában 2007 után a tömegközlekedĂ©sre Ă©s a bicikliutak fejlesztĂ©sĂ©re is rengeteg pĂ©nzt fordĂtottak, a vĂ©gsĹ‘ cĂ©l pedig a város autĂłmentes övezettĂ© valĂł átalakĂtása volt. A szlovĂ©nok kezdetben felháborodtak az ötleten, azonban az akkori polgármester kitartott az intĂ©zkedĂ©sek mellett. A városban ingyenesen lehet használni az elektromos járműveket, 2016-ban el is nyerte Ljubljana az EurĂłpa Zöld FĹ‘városa cĂmet.
Koppenhágában Ăłriási forgalmi adĂłt rĂłnak ki az Ăşjonnan vásárolt autĂłkra, Ăgy a lakosság csupán kb. 30%-a rendelkezik saját gĂ©pjárművel. Helsinkiben Ă©s OslĂłban a lĂ©gszennyezettsĂ©g megfĂ©kezĂ©se volt a fĹ‘ cĂ©l, azonban enyhĂ©bb intĂ©zkedĂ©sekkel, sebessĂ©gkorlátozással, parkolĂłhelyek megszűntetĂ©sĂ©vel prĂłbálják ösztönözni a lakĂłkat arra, hogy inkább a bringázást Ă©s a tömegközlekedĂ©st válasszák.
Budapesten egyelĹ‘re mĂ©g nincs szĂł autĂłmentes jövĹ‘rĹ‘l, jelenleg a pesti alsĂł rakpart lezárásárĂłl lehet csak tudni. A közelmĂşltban a levegĹ‘minĹ‘sĂ©g javĂtásának Ă©rdekĂ©ben a MOL Bubi 900 Ăşj biciklivel Ă©s 75 gyűjtőállomással bĹ‘vĂĽlt, ennek is köszönhetĹ‘en a kerĂ©kpárosok száma drasztikus ĂĽtemben nĹ‘ a magyar fĹ‘városban.
Forrás: forbes.hu