



A Planet Budapest 2021 volt a helyszĂne annak a dĂjátadĂłnak, amellyel a Greendex az egy Ă©ven át zajlĂł, startupokat bemutatĂł sorozatát zárta. A közel ötven rĂ©sztvevĹ‘ közĂĽl rangos zsűri választotta ki a legjobbnak tartott vállalkozásokat. A versenyrĹ‘l Ă©s a dĂjátadĂłrĂłl szĂłlĂł cikkĂĽnket már olvashattátok. Az esemĂ©ny után röviden beszĂ©lgettem a dĂjazottakkal a cĂ©ljaikrĂłl, arrĂłl, hogy hol tartanak a fejlesztĂ©seik, Ă©s milyen ötleteken alapulnak innováciĂłik.
A Greendex.hu 2020 novemberĂ©ben indĂtotta el a JövĹ‘bemutatĂłk elnevezĂ©sű kezdemĂ©nyezĂ©st, melynek keretĂ©ben innovatĂv Ă©s fenntarthatĂł projektek megismertetĂ©sĂ©t tűzte ki cĂ©lul. A hĂłnaprĂłl hĂłnapra bemutatott, egyedi Ă©rtĂ©ket kĂ©pviselĹ‘ startupok, kisvállalkozások Ă©s cĂ©gek megoldásainak Ă©s termĂ©keinek közös nevezĹ‘je az, hogy mind egy fenntarthatĂłbb jövĹ‘ irányába mutatnak. Az egyĂ©ves közönsĂ©gszavazás után az olvasĂłk által legjobbnak Ă©rtĂ©kelt vállalkozások közĂĽl egy rangos szakmai zsűri választotta ki a legkiemelkedĹ‘bbeket.
Greendex: A megoldásotok azt ĂgĂ©ri, hogy kĂ©pes megszabadĂtani minket a műanyag szemĂ©ttĹ‘l. Mit Ă©rdemes tudni a technolĂłgiárĂłl? Hogyan fog ez megvalĂłsulni?
Madaras Liz, LĂ©vay Krisztina: EgyelĹ‘re mĂ©g a kutatás fejlesztĂ©si fázisában vagyunk. A technolĂłgiánk jelenleg az egyszer használatos műanyagtĂpusokra alkalmazhatĂł. Többek között ebbe a körbe tartozik szinte minden olyan műanyag hulladĂ©k, amely az Ă©lelmiszeripar termĂ©keinek a csomagolásával kapcsolatos. Bár ez a műanyagok elĂ©g szĂ©les spektrumát lefedi, azĂ©rt vannak olyan – elsĹ‘sorban az iparban alkalmazott – műanyagok is, amelyeken mĂ©g nem lett tesztelve a technolĂłgiánk. Ezek esetĂ©ben egyĂ©bkĂ©nt a legnagyobb problĂ©mát a bennĂĽk lĂ©vĹ‘ additĂvok okozzák.

Az egyszer használatos műanyagoknak ĂşjrahasznosĂtására vagy lebontására lĂ©tezik más mĂłdszer is, vagy ebben a szegmensben a ti technolĂłgiátok teljesen unikális megoldás lehet?
AlapvetĹ‘en elĂ©g sokfĂ©le kezelĂ©si metĂłdus lĂ©tezik, melyeket jelenleg alkalmaznak az iparban. A legelterjedtebb a mechanikai ĂşjrahasznosĂtás, viszont ez is viszonylag korlátozott alkalmazhatĂłsági terĂĽlet. Olyan technolĂłgia, amely a mikrobiolĂłgiát alkalmazza az ĂşjrahasznosĂtásra, jelenleg mĂ©g nincsen.
A ti megoldásotok alternatĂvája vagy helyettesĂtĹ‘je lehet a mai ĂşjrahasznosĂtási eljárásoknak?
Leginkább kiegĂ©szĂtĹ‘je lehet a mai mĂłdszereknek. Már rengeteg pĂ©nzt, energiát, idĹ‘t beleöltek sokan abba, hogy a mechanikai ĂşjrahasznosĂtás működjön. Ahol ez valĂłban jĂłl működik, ott igenis ezt kell használni. Mi is támogatjuk ennek a használatát. Viszont rengeteg olyan műanyagtĂpus van, amelyek számára jelenleg mĂ©g nincsenek integrált megoldások. Mi fĹ‘kĂ©nt ezekhez kĂnálunk megoldási lehetĹ‘sĂ©get.
Az általatok emlĂtett ĂşjrahasznosĂtási mĂłdszereknek jelentĹ‘s infrastruktĂşra-igĂ©nye van. A Poliloop esetĂ©ben hogy nĂ©z ki ez a kĂ©rdĂ©s?
A komoly infrastruktúra-igény alapvetően azért merül fel, mert rengeteg műanyag van. Próbáljuk meg elképzelni, hogy több mint 300 millió tonna műanyag hulladék keletkezik évente! Ennek a hatékony feldolgozása nem lehetséges jelentős infrastruktúra nélkül. Mi viszont nem ebbe az irányba mennénk, mert az infrastrukturális beruházásokhoz igencsak sok tőke kell, miközben nem marad idő és erőforrás az innovációra. Éppen ezért mi inkább fejlesztők, innovátorok szeretnénk maradni.

Azt nagyjábĂłl tudom, hogy a klasszikus ĂşjrahasznosĂtás esetĂ©ben mi a vĂ©gtermĂ©k. De mi a helyzet a biolĂłgiai alapĂş megoldás esetĂ©ben?
A jelenlegi technolĂłgia keretĂ©ben baktĂ©riumokat alkalmazunk, a folyamat vĂ©gĂ©n pedig biomassza keletkezik. Ez lĂ©nyegĂ©ben a növĂ©nyek számára hasznosĂthatĂł komponenseket tartalmaz.
Hogy számoltok, mikor lehet a Poliloopból elterjedt módszer?
Nagyon-nagyon fontos kiemelni, hogy amikor majd elĹ‘ször kilĂ©pĂĽnk a piacra, a Poliloop mĂ©g nem lesz kĂ©pes az összes tĂpusĂş műanyag hulladĂ©k lebontására. A jelenlegi cĂ©lunk az, hogy a következĹ‘ 1–2 Ă©ven belĂĽl legyen megoldásunk legalább egy műanyagtĂpusra. Ez legyen alkalmazhatĂł! IsmerjĂĽk meg a folyamat során keletkezĹ‘ anyagokat Ă©s a vĂ©gtermĂ©ket! VĂ©gĂĽl jelenthessĂĽk ki, hogy teljesen biztonságos! AmĂg idáig nem Ă©rĂĽnk el, addig nem kĂvánunk a piacra lĂ©pni. Ez azĂ©rt is nagyon fontos, mert nem akarjuk ugyanazt a hibát elkövetni, amelyet már rengeteg technolĂłgiai fejlesztĂ©s elĹ‘ttĂĽnk. Nem akarunk nagyobb bajt okozni, mint amekkora problĂ©mát a technolĂłgiánk megold. HosszĂş távon elkĂ©pzelhetĹ‘, hogy kĂ©sĹ‘bb lesz olyan mĂłdszerĂĽnk, amely többfĂ©le műanyagot kĂ©pes kezelni. EgyelĹ‘re azonban az a cĂ©lunk, hogy egy problĂ©mát tudjunk megoldani, de azt jĂłl.
Greendex: Manapság már minden terméknek létezik okos verziója. Ti éppen a padokból csináltok okos verziót. Hogyan tud egy pad okos lenni? Honnan származik az elgondolás?
Gallai MátĂ©: NagyjábĂłl öt Ă©ve egy Ă“budán tett sĂ©tám során hasĂtott belĂ©m a gondolat, hogy mennyire izgalmas lenne a városi felĂĽleteket kicsit sokoldalĂşbban kihasználni. Akkor mĂ©g nem okospadra gondoltam, hanem arra, hogy vĂ©gĂĽl is miĂ©rt ne gyűjthetnĂ©nk napenergiát a közterĂĽleteken. Aztán rájöttem, hogy az ott megtermelt energia kevĂ©s ahhoz, hogy a rendszerbe visszatápláljuk, viszont helyben kiválĂłan fel lehetne használni. Innen már egyenes Ăşt vezetett az okospadhoz.
Mit tud egy Kuube okospad?
Telefont lehet rajta tölteni, wifioszlopkĂ©nt működik, mindegyik termĂ©kĂĽnkben van LED-es megvilágĂtás. A pad tele van szenzorokkal, amelyek mĂ©rik az UV-sugárzást, a páratartalmat, a lĂ©gnyomást, a lĂ©gszennyezettsĂ©get, a hĹ‘mĂ©rsĂ©kletet. A pad ezeket az adatokat mind meg is jelenĂti a kijelzĹ‘jĂ©n. A padjaink 100%-ban napenergiával működnek, Ă©s kĂ©pesek arra, hogy az Ă©v 365 napján működjenek. Ha egy tĂ©li napon valamivel kevesebbet sĂĽt a nap, akkor a pad elkezdi kikapcsolni egyes funkciĂłit. A kijelzĹ‘ pedig errĹ‘l tájĂ©koztatja a felhasználĂłkat. PĂ©ldául arrĂłl, ha a QI-töltĹ‘ vagy az USB-töltĹ‘ nem működik, mert nincs elĂ©g beviteli energia.

LĂ©nyegĂ©ben 4–5 Ă©v alatt jutottatok el az ötlettĹ‘l a megvalĂłsĂtásig. Ez elĂ©g komoly tempĂł!
Annyira, hogy mi hivatalosan tavaly lĂ©ptĂĽnk piacra, viszont a legrĂ©gebbi termĂ©kĂĽnk már több mint három Ă©ves. Ezzel egyĂĽtt igyekeztĂĽnk nagyon körĂĽltekintĹ‘ek is lenni. Az elsĹ‘ köztĂ©ri padunk megjelenĂ©sĂ©tĹ‘l majdnem kĂ©t Ă©vet vártunk a piacra lĂ©pĂ©ssel, mert Ă©les környezetben szerettĂĽk volna tesztelni a termĂ©ket. A visszajelzĂ©seket Ă©s a tapasztalatokat folyamatosan beĂ©pĂtettĂĽk a termĂ©kbe. Ma már nyugodtan állĂthatom, hogy három olyan okospadunk van a piacon, amely megállja a helyĂ©t nemcsak itthon, hanem nemzetközi viszonylatban is.
Sokat jövök-megyek, de még nem találkoztam a padjaitokkal. Hol lehet kipróbálni őket?
Tavaly mĂ©g csak 3–4 padunk volt országszerte, jelenlegi számuk viszont már megközelĂti az 50-et. Vannak padjaink a Balaton környĂ©kĂ©n, VeszprĂ©mben, Várpalotán, KecskemĂ©ten, Pakson, de kisebb telepĂĽlĂ©seken – pĂ©ldául EcsĂ©den Ă©s BalmazĂşjvárosban – is, valamint Ă“budán Ă©s ZuglĂłban. SĹ‘t, már kĂĽlföldön is találkozhatsz velĂĽk, pĂ©ldául Horvátországban vagy ErdĂ©lyben, de kĂ©t hĂ©t mĂşlva utazunk Azerbajdzsánba, ahonnan szintĂ©n komolyan Ă©rdeklĹ‘dnek a termĂ©keink iránt.
Terveztek új termékekkel is a piacra lépni? Vannak készülő fejlesztéseitek?
Nagyon is! Szoktam mondani, hogy rólunk sokszor úgy beszélnek, hogy mi vagyunk az okospados magyar cég. Ez egyáltalán nem degradáló, és ezt nagy örömmel vállaljuk, ugyanakkor ebből a szerepből egy picit ki szeretnénk lépni. Ott vannak például a Budapest közterein 2-3 éve megtalálható könyvmegállók. Ezekről kevesebbet beszélünk, pedig nem kis technikai bravúr volt megalkotni őket. Ami viszont most a legizgalmasabb, és reményeim szerint csak hónapok választanak el tőle, egy okosbusz- és villamosmegálló. Alapvetően ugyanazokkal a funkciókkal van felszerelve, mint a padjaink, de mégis sokkal többek lesznek. A tetőn nemcsak napelemek lesznek, de a csapadékvizet is gyűjteni fogja, ebből pedig egy zöld falat öntözünk majd. A megállókat egyben a mikromobilitási eszközök töltőpontjaként is szeretnénk értelmezni.

Egy kicsit visszatĂ©rve a padokra… Biztos sokan kĂ©rdezik tĹ‘letek, hogy mennyire idĹ‘tállĂłk, illetve mennyire vandálbiztosak a köztĂ©ri bĂştoraitok?
Nagyon jĂł a kapcsolatunk a vandálokkal. Az a helyzet, hogy nem bántják a padot, mert belátják, hogy ha tönkreteszik, akkor maguknak is ártanak ezzel. Azt szoktam erre válaszolni, hogy az az Ăłriási elĹ‘nyĂĽnk a köztĂ©ri művĂ©szeti alkotásokkal szemben, hogy itt a fiatalok megtalálják a kapcsolĂłdási pontot, Ă©rtik, hogy a telefont tölthetik vele, internetezni tudnak rajta. Ha pedig tönkreteszik, ez nem fog működni. Az összes eddig kihelyezett padunk Ă©psĂ©gben van, legyenek bárhol. Ez annak is köszönhetĹ‘, hogy igen strapabĂrĂłak. Itt az expĂłn ezt azzal demonstráltam az elmĂşlt egy hĂ©tben, hogy a pad tetejĂ©n ugráltam. Az eddig kihelyezett padokon a legnagyobb rongálás eddig a graffiti volt, de mivel a bĂştoraink anyaga nagyon jĂłl takarĂthatĂł, eddig minden ilyesmit el tudtunk tĂĽntetni. Ezzel egyĂĽtt fontos, hogy mi nemcsak a padot adjuk el, hanem vele a hozzá tartozĂł karbantartási szolgáltatást Ă©s a garanciát is.
Greendex: Az elektromos hajózás még viszonylag új műfaj. Hol és hogyan vehetitek fel a versenyt a robbanómotoros hajókkal? Miben más, miben több a ti megoldásotok?
Hunyadi Attila: A robbanĂłmotoros hajĂłk egyre több helyen ki vannak tiltva a belvizekrĹ‘l, tavakrĂłl. Nyugat-EurĂłpában erre sok pĂ©lda van, de itthon is egyre inkább ez a tendencia. A Balatonon pĂ©ldául már nagyon rĂ©gĂłta nem használhatĂłk a belsőégĂ©sű motorral szerelt hajĂłk. Mi elektromos hajtásláncot fejlesztĂĽnk Ă©s gyártunk. Az ilyennel szerelt hajĂłkra nem vonatkoznak ezek a korlátozások. A többi elektromoshajĂł-gyártĂłtĂłl abban kĂĽlönbözĂĽnk, hogy jĂłval erĹ‘sebb motorokat kĂ©szĂtĂĽnk. MĂg mások átlagban 100 lĂłerĹ‘s hajtásláncokat Ă©pĂtenek be, nálunk 180 lĂłerĹ‘ a belĂ©pĹ‘ szint. Ezt idĹ‘vel tovább növeljĂĽk majd. A közeljövĹ‘ben szeretnĂ©nk bemutatni egy Ăşj motorcsaládot, ahol várhatĂłan nĂ©gy kĂĽlönbözĹ‘ teljesĂtmĂ©nyszint fog szerepelni a palettán.

Kiket céloztok meg a termékeitekkel vagy a hajóitokkal?
Nagyon változĂł az, hogy milyen ĂĽgyfelek keresnek meg minket. Sokan most eszmĂ©ltek rá arra, hogy az elektromos hajĂłkkal lehet menni a belvizeken, Ăgy pĂ©ldául a Balatonon is, ahol eddig a vitorlázás volt az egyetlen opciĂł. Az ĂĽgyfelek tĂşlnyomĂł többsĂ©ge azzal keres meg minket, hogy nagyon rĂ©gĂłta szeretnĂ©nek a Balatonon hajĂłzni, de a vitorlázás nem vonzĂł számukra.
Elképzelhető, hogy idővel más járművekhez is gyártotok majd hajtásláncot?
A hajĂłzás az elsĹ‘dleges irány, hiszen maga az ötlet is innen indult. Ahogy viszont fejlesztjĂĽk a rendszerĂĽnket, Ă©s szĂ©lesedik a látĂłkörĂĽnk, abszolĂşt reálisnak látjuk, hogy más gĂ©pekben is alkalmazzuk a hajtásláncainkat. A látĂłkörĂĽnkben vannak pĂ©ldául bányagĂ©pek, munkagĂ©pek is. Ha elkĂ©pzelsz egy belvárosi Ă©pĂtkezĂ©st vagy egy zárt tĂ©rben folyĂł munkát, ahol eddig pöfögĹ‘ Ă©s hangos gĂ©pek dolgoztak, akkor látod, hogy abszolĂşt van lĂ©tjogosultsága az elkĂ©pzelĂ©snek. Ilyen szituáciĂłban az elektromos hajtásnak abszolĂşt megvan a helye.

Többször emlĂtetted a Balatont, a hazai piacot. De mi a helyzet kĂĽlfölddel? Mennyire van kereslet a termĂ©keitekre kĂĽlföldön, terveztek-e terjeszkedni?
Több megkeresĂ©sĂĽnk is van, de elsĹ‘ körben szeretnĂ©nk lefedni a magyar piacot. EgyelĹ‘re akkora itthon a kereslet, hogy nem szĂĽksĂ©ges kĂĽlföldre fĂłkuszálnunk. Ezzel egyĂĽtt a következĹ‘ nĂ©hány Ă©vben tervezĂĽnk belĂ©pni a nemzetközi piacra. Ez persze nem ennyire egyszerű! Érdemes tudni, hogy egy hajtáslánc igen komplex rendszer. Nem elĂ©g, hogy valaki felmegy egy webshopra, megrendeli a csomagot, kikĂĽldjĂĽk, Ă©s kĂ©sz. Helyi bázisokra, műszaki háttĂ©rre van szĂĽksĂ©g. Jelenleg a piackutatási fázisban vagyunk, Ă©s mĂ©g nem dĹ‘lt el, melyik lesz a fĹ‘ irány. Ausztria pĂ©ldául nagyon ĂgĂ©retes, már csak azĂ©rt is, mert közel van. De számos megkeresĂ©st kapunk pĂ©ldául NorvĂ©giábĂłl is.
LaikuskĂ©nt felmerĂĽlt bennem, hogy az elektromosság Ă©s a vĂz mennyiben fĂ©r meg egymással? Nincsenek biztonsági nehĂ©zsĂ©gek az elektromos hajĂłkkal?
Ezt meg szokták kĂ©rdezni az ĂĽgyfelek is. Az nem is kĂ©rdĂ©s, hogy megfelelĹ‘ szigetelĂ©ssel kell ellátni mindent. NekĂĽnk saját tervezĂ©sű dobozaink vannak, amelyekben az akkumulátorpakk, a kĂĽlönbözĹ‘ kiszolgálĂł elektronika, illetve maga a hajtáslánc is helyet kap. Ezek rendkĂvĂĽl alaposan vannak burkolva, mindent leszigetelĂĽnk. Az Ă©rem másik oldala, hogy a rendszerbe kĂĽlönbözĹ‘ Ă©letvĂ©delmi kapcsolĂłk Ă©s biztonsági felszerelĂ©sek is be vannak Ă©pĂtve. Ezekkel garantáljuk a rendszerĂĽnk biztonságosságát.

Egy elektromos járműben talán az egyik legfontosabb alkotĂłelem az akkumulátor. A ti esetetekben valĂłszĂnűleg más terhelĂ©snek van kitĂ©ve az aksi, mint pĂ©ldául egy elektromos autĂł esetĂ©ben.
Ha megnĂ©zzĂĽk az autĂłkat, akkor azt látjuk, hogy majdnem minden nap használják Ă©s töltik is Ĺ‘ket. Az akkumulátor kapacitása idĹ‘vel csökken az intenzĂv igĂ©nybevĂ©tel miatt. Ha viszont azt vesszĂĽk, hogy egy hajĂłt milyen gyakran használnak, akkor teljesen más kĂ©pet kapunk. Vannak erre vonatkozĂł felmĂ©rĂ©sek is, de általánosságban elmondhatĂł, hogy az átlagnál többet hajĂłzĂłk is csak nĂ©gyszer-ötször mennek ki egy-egy hĂ©tvĂ©gĂ©re a szezonban. JĂłval kisebb terhelĂ©srĹ‘l beszĂ©lĂĽnk tehát, mint egy autĂł esetĂ©ben. EgyĂ©bkĂ©nt mi ugyanazokat az akkumulátorcellákat használjuk, amelyeket a Tesla is az autĂłiban, viszont magát az akkumulátorboxot már mi fejlesztjĂĽk hozzá. Ennek azĂ©rt van nagy jelentĹ‘sĂ©ge, mert fejlett hűtĂ©stechnolĂłgia kap benne helyet, ami mĂ©g inkább lassĂtja az akkumulátorok degradáciĂłját.
SzintĂ©n kĂĽlöndĂjasunk lett a Munch.hu, akik olyan mobilalkalmazást fejlesztenek, mely segĂt az Ă©lelmiszer-pazarlás csökkentĂ©sĂ©ben. Azokat az Ă©lelmiszereket, amelyeket nem tudnak eladni boltokban, pĂ©ksĂ©gekben, Ă©ttermekben, az alkalmazáson keresztĂĽl fĂ©láron lehet megvásárolni az adott egysĂ©geknĂ©l, meghatározott idĹ‘intervallumon belĂĽl. Terveink szerint hamarosan velĂĽk is Ăşjra találkozhattok majd a Greendex felĂĽletein!