Ehhez persze elengedhetetlen lesz az is, hogy a kormányok betartsák a karbonsemlegességi vállalásaikat, és támogassák a kibocsátásmentes autózás terjedését.
A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) friss jelentése szerint az idei idei első negyedévben az elektromos járművek globális eladásai 75%-kal haladták meg az egy évvel korábbit. Ezzel a március végével záruló három hónapban mintegy 2 millió villanyautót adtak el világszerte.
A hvg.hu cikkéből kiderül, hogy a növekedés mintegy 50%-ka Kínában realizálódott és a várakozások szerint idén is folytatódhat ez a trend. Az idei év első három hónapjában az elektromos járművek eladása Kínában több mint kétszeresére nőtt, míg az Egyesült Államokban ez az arány 60%, Európában 25% volt. Mint írják, a fejlődő országokban továbbra sem kapott lendületet a villanyautózás, ugyanis a lakosság legnagyobb része számára egyelőre túl drágának számítanak az elektromos járművek. Brazíliában, Indiában és Indonéziában például az eladott összes autó csupán 0,5%-a volt elektromos.
Ahogy azonban a jelentésből kiderül, a villanyautók terjedését némileg gátolhatja a globális ellátási láncokat sújtó válság, mely például az akkumulátorokhoz szükséges fémek, így a kobalt, a lítium vagy a nikkel esetében hatalmas áremelkedést hozott. Mint írják, a helyzetet súlyosbítja az ukrajnai háború, és az erre válaszul adott számos nyugati szankció. Oroszország adja ugyanis a finomított nikkel-szállítások mintegy 20%-át a világon. Az IEA szerint, ha a fémárak a jelenlegi szinten maradnak, az akkumulátorok 15%-al is drágulhatnak rövid távon.
Az ügynökség az elektromos autók várható terjedésére három forgatókönyvet vázolt fel, melyek megvalósulása elsősorban attól függ, hogy az karbonsemleges közlekedés mennyi támogatást kap, illetve, hogy a fenti problémák mennyire maradnak majd tartósak. A legoptimistább forgatókönyv szerint 2030-ra körülbelül 350 millió elektromos autó lesz a világon, arányuk az összes autóeladáson belül eléri a 60%-ot.