Már három európai gyártó is piacképes hidrogénvonatot kínál. Az új technológia jelentősége, hogy a zöldhidrogén előállításához megújuló energiát lehet felhasználni.
A kontinensen elsőként a francia Alstom helyezett üzembe hidrogénvonatot, augusztus óta pedig menetrend szerinti forgalomban közlekednek a járművek Németországban, a Bréma környéki, 126 kilométeres útvonalon. Az összesen 14 hidrogénüzemű regionális szerelvény fokozatosan váltja majd ki a 15 régebbi dízelvonatot.
A hazánkban gyártói bázissal rendelkező Stadler ugyancsak kifejlesztette a maga üzemanyagcellás modelljét, és legújabban a Siemens kezdte meg a próbaüzemet a nemrég bemutatott Mireo Plus H hidrogénvonattal.
A nem villamosított vasútvonalakon – Európában ez az összes vonal hatvan százaléka – jelenleg dízelhajtású járművek üzemelnek.
Csak Németországban a német állami vasúttársaság körülbelül 250 millió liter gázolajat fogyaszt éves szinten. Ennek a szénhidrogén-mennyiségnek a helyettesítése a feladat, és erre szolgálnak az akkumulátoros, üzemanyagcellás megoldások, illetve környezetkímélő üzemanyagok, mint például a speciális növényi olajok használata.
(Forrás: magyarnemzet.hu Kép: pexels.com)