Pár Ă©ve mĂ©g nehĂ©z lett volna elkĂ©pzelni, de a lĂ©gitársaságok is elköteleztĂ©k magukat a 2050-es klĂmasemlegessĂ©g mellett. A megoldást a fenntarthatĂł repĂĽlĹ‘gĂ©p-ĂĽzemanyagok, a hidrogĂ©nĂĽzemű Ă©s az elektromos repĂĽlĹ‘gĂ©pek jelentik, amelyek fejlesztĂ©se már javában tart.
A koronavĂrus-járvány által leglátványosabban sĂşjtott gazdasági szektor talán a lĂ©giipar. JĂłl jelzi ezt, hogy miután az elmĂşlt kĂ©t Ă©vtizedben gyorsan emelkedett a szĂ©n-dioxid-kibocsátás, a pandĂ©mia tavaly körĂĽlbelĂĽl harmadával – egĂ©szen az 1997-es szintig – repĂtette vissza az ágazatra jellemzĹ‘ Ă©rtĂ©ket a megelĹ‘zĹ‘ Ă©vhez kĂ©pest. A pĂ©ldátlan összeomlást követĹ‘en azonban a következĹ‘ Ă©vtizedekben várhatĂłan ismĂ©t folyamatosan emelkedni fog az utasszám, valamint a szállĂtott rakomány mennyisĂ©ge. Számos Ăşj ĂĽzemeltetĂ©si Ă©s technikai megoldás, illetve szokásbeli változás nĂ©lkĂĽl a szektor ĂĽvegházhatásĂşgáz-kibocsátása is Ăşjra az egekbe szökhet – hĂvja fel a figyelmet a Nemzetközi EnergiaĂĽgynöksĂ©g (IEA) az ágazatrĂłl kiadott novemberi helyzetĂ©rtĂ©kelĂ©sĂ©ben.
Más terĂĽletekhez hasonlĂłan a hatĂ©konyság javĂtását elĹ‘segĂtĹ‘ pĂ©nzĂĽgyi Ă©s szabályozási intĂ©zkedĂ©sek már rövid távon is hozzájárulhatnak a lĂ©gi közlekedĂ©si ágazat klĂmabarát jellegĂ©nek erĹ‘sĂtĂ©sĂ©hez. Ez igaz a befektetĂ©si kockázatok fenntarthatĂł ĂĽzemanyagok felhasználásának bĹ‘vĂtĂ©sĂ©t támogatĂł kezelĂ©sĂ©re is. AmĂg a kis karbonlábnyomĂş ĂĽzemanyagok Ă©s egyĂ©b technolĂłgiák elterjednek, a lĂ©gitársaságok a kibocsátás ellentĂ©telezĂ©sĂ©t ĂgĂ©rĹ‘ intĂ©zkedĂ©sekkel igyekeznek valamelyest kompenzálni az emissziĂłt, pĂ©ldául faĂĽltetĂ©sek, szĂ©lerĹ‘mű-telepĂtĂ©sek vagy metánleválasztĂł projektek finanszĂrozásával. Bár ezek kĂ©tsĂ©gtelenĂĽl társadalmi elĹ‘nyökkel járnak, valĂłjában nem csökkentik a sugárhajtĂłművekbĹ‘l távozĂł szĂ©n-dioxid mennyisĂ©gĂ©t. Nem beszĂ©lve az egyĂ©b gázok koncentráciĂłjában elĹ‘idĂ©zett, a globális felmelegedĂ©st tovább erĹ‘sĂtĹ‘ következmĂ©nyekrĹ‘l.
RepĂĽlni Ă©s zöldĂteni szĂĽksĂ©ges
JĂłval Ă©rdekesebb, Ă©s a hosszĂş távĂş klĂmacĂ©lok elĂ©rĂ©se szempontjábĂłl jelentĹ‘sebb potenciál rejlik ugyanakkor az olyan alternatĂv technolĂłgiák fejlesztĂ©sĂ©ben, mint a fenntarthatĂł repĂĽlĹ‘gĂ©p-ĂĽzemanyagok, a hidrogĂ©nĂĽzemű vagy az elektromos repĂĽlĹ‘gĂ©pek. Ennek kiaknázására szĂĽksĂ©g is van, mivel a szektor kibocsátása felelĹ‘s a globális felmelegedĂ©s mintegy 3,5%-áért. Ez ugyan nem tűnik soknak, de nem lehet kivĂ©tel az emissziĂłcsökkentĂ©si intĂ©zkedĂ©sek hatálya alĂłl.
A zöld alternatĂvák lĂ©tjogosultságát aláhĂşzza, hogy láthatĂłan nem várhatĂł, hogy a környezetĂ©rt Ă©rzett aggodalom vagy a magyarra kissĂ© esetlenĂĽl fordĂthatĂł flight shame repĂĽlĂ©sellenes mozgalom hatására majd mindenki a jĂłval kisebb karbonlábnyomĂş vonatra ĂĽl át a repĂĽlĹ‘rĹ‘l (lásd mĂ©g: klĂmacsĂşcs Ă©s magánrepĂĽlĹ‘gĂ©pek), amikor ezt megteheti. SĹ‘t az SUV-ok klĂmapusztĂtĂł divatjához hasonlĂłan a repĂĽlĂ©s az utĂłbbi Ă©vekben rövidebb távokon is nagy nĂ©pszerűsĂ©gre tett szert a lĂ©gitársaságok hathatĂłs közreműködĂ©sĂ©vel. A rövidtávĂş lĂ©gi járatok betiltását követelĹ‘ nyomás egyre erĹ‘sebb az EU-ban. Mivel azonban ezek a lĂ©gi közlekedĂ©shez tartozĂł teljes emissziĂłnak csak pár százalĂ©káért felelĹ‘sek, a kĂvánt intĂ©zkedĂ©s önmagában nem oldaná meg a problĂ©mát.
Az EurĂłpai UniĂłnál maradva: a közössĂ©g a lĂ©gi közlekedĂ©si ágazatra vonatkozĂłan is komoly zöldĂtĂ©si cĂ©lokat jelölt ki, amelyek elĂ©rĂ©sĂ©hez az uniĂłs szĂ©n-dioxid-kibocsátás kereskedelmi rendszerbe valĂł bevonása is közelebb vihet. A jelek szerint az iparágban egyĂ©rtelműen Ă©rzĂ©kelik a társadalom Ă©s a befektetĹ‘k fokozĂłdĂł fenntarthatĂłsági elvárásait. A Nemzetközi LĂ©gi SzállĂtási SzövetsĂ©g (IATA) idei oktĂłberi konferenciáján pĂ©ldául a tagságot kĂ©pviselĹ‘ lĂ©gitársaságok megállapodtak abban, hogy elkötelezik magukat a 2050-es klĂmasemlegessĂ©g elĂ©rĂ©se mellett. Ez elĂ©g jelentĹ‘s vállalásnak tűnik. Már csak azĂ©rt is, mert 2050-ben már várhatĂłan Ă©vi 10 milliárd lĂ©gi utat tesznek majd meg az utasok.
GyorsĂtani kell az átmenetet
Az iparági szövetsĂ©g jelenleg Ăşgy látja, hogy a kibocsátáscsökkentĂ©si feladat zömĂ©t, mintegy 65%-át az olyan fenntarthatĂł ĂĽzemanyagok teljesĂthetik, mint pĂ©ldául a fa- Ă©s dohányhulladĂ©kokbĂłl, cukornádbĂłl vagy használt Ă©tolajbĂłl előállĂthatĂł, már a mai hajtĂłművekben is mĂłdosĂtás nĂ©lkĂĽl felhasználhatĂł alternatĂv kerozin. A fenntarthatĂł repĂĽlĹ‘gĂ©p-bioĂĽzemanyagokhoz (sustainable aviation fuel, SAF vagy biojet) azonban a biomasszáéhoz hasonlĂł aggályok kapcsolĂłdnak. Mivel a bennĂĽk levĹ‘ szĂ©n biomasszábĂłl származik, elĂ©getĂ©sĂĽkkel a növĂ©nyek által kivont szĂ©n-dioxid kerĂĽl vissza a lĂ©gkörbe. Ez azt jelenti, hogy fenntarthatĂłságuk feltĂ©tele mindenekelĹ‘tt az, hogy az alapanyagul szolgálĂł biomassza fenntarthatĂł gazdálkodásbĂłl származzon. Ha ezt sikerĂĽl megoldani, jĂł esetben 80–90%-kal is csökkenthetĹ‘ az ĂĽzemanyag teljes Ă©letciklusára számĂtott szĂ©n-dioxid-emissziĂł a fosszilis kerozinhoz kĂ©pest.
Az IEA 2050-es klĂmasemlegessĂ©g elĂ©rĂ©sĂ©hez vezetĹ‘ forgatĂłkönyve szerint 2030-ban a biokerozin a repĂĽlĂ©s teljes ĂĽzemanyag-fogyasztásának már megközelĂtĹ‘leg 15%-át teheti ki. Ehhez kĂ©pest a jelenleg ismert nemzetközi tervek alapján 2025-ig 1–5%-os bekeverĂ©si arányok elĂ©rĂ©se a cĂ©l, vagyis egyĂ©rtelműen gyorsĂtani kell az átálláson. Másik alternatĂvát a fenntarthatĂł szintetikus kerozin jelenthet a fosszilis ĂĽzemanyagokkal szemben. Amennyiben a villamos energia felhasználását igĂ©nylĹ‘ folyamathoz tiszta, megĂşjulĂł alapĂş áramot vesznek igĂ©nybe, alapanyagul pedig a közvetlenĂĽl a levegĹ‘bĹ‘l kivont szĂ©n-dioxidot alkalmazzák, az eredmĂ©nyĂĽl kapott ĂĽzemanyag gyakorlatilag teljesen karbonsemleges lesz.
Az elsĹ‘, rĂ©szben fenntarthatĂł szintetikus kerozinnal meghajtott utasszállĂtĂł járat 2021 februárjában indult Ăştnak, vagyis a hagyományos repĂĽlĹ‘gĂ©p-ĂĽzemanyag előállĂtási költsĂ©geit egyelĹ‘re 3–6-szorosan felĂĽlmĂşlĂł technolĂłgia mĂ©g a piacosĂtás korai stádiumában van. A technolĂłgia fejlesztĂ©sĂ©n ugyanakkor világszerte dolgoznak, ami a költsĂ©gek jövĹ‘beli csökkenĂ©sĂ©t is elĹ‘revetĂti. Az EU jelenlegi cĂ©lja mindenesetre az, hogy a tiszta ĂĽzemanyag 2050-re 28%-os rĂ©szarányt Ă©rjen el a folyĂ©kony ĂĽzemanyag felhasználásában az eurĂłpai lĂ©gi közlekedĂ©sben.
Hidrogénüzemű, hibrid és elektromos
A hidrogĂ©nben gazdag szintetikus ĂĽzemanyagokhoz hasonlĂłan a nap- vagy a szĂ©lenergia alkalmazásával vĂzbontással előállĂthatĂł zöldhidrogĂ©n szintĂ©n jelentĹ‘s szerepet kaphat a lĂ©gi közlekedĂ©s Ă©s szállĂtás jövĹ‘beli energiaigĂ©nyĂ©nek kielĂ©gĂtĂ©sĂ©ben. Az iparági szervezet most Ăşgy számol, hogy a hidrogĂ©n rĂ©szesedĂ©se a repĂĽlĹ‘gĂ©pĂĽzemanyag-piacon 13% körĂĽl alakulhat az Ă©vszázad közepĂ©n. EurĂłpa legnagyobb repĂĽlĹ‘gĂ©pgyártĂłja, az Airbus szintĂ©n a hidrogĂ©nre fogad, miután fĂłkuszát a kisebb, elektromos gĂ©pekrĹ‘l erre a technolĂłgiára fordĂtotta. A költsĂ©gek, a repĂĽlĹ‘tĂ©ri infrastruktĂşra hiánya Ă©s egyĂ©b akadályok ma mĂ©g a hidrogĂ©nĂĽzemű repĂĽlĹ‘gĂ©pek elterjedĂ©sĂ©nek Ăştjában állnak. Az Airbus azonban Ăşgy tervezi, hogy 2035 körĂĽl ĂĽzembe állhatnak az elsĹ‘, akár 200 utas szállĂtására Ă©s 3500 kilomĂ©ter megtĂ©telĂ©re is kĂ©pes gĂ©pek. Másoknak, pĂ©ldául az EgyesĂĽlt Királyság kormányának is hasonlĂł tervei vannak.
A hidrogĂ©ntechnolĂłgiában számos más cĂ©g is fantáziát lát. A Universal Hydrogen nevű Los Angeles-i startup pĂ©ldául olyan ĂĽzemanyag-elosztĂł hálĂłzatot fejleszt, amely a hidrogĂ©nt moduláris kapszulákban juttatja el a gĂ©pekhez. És ami mĂ©g Ă©rdekesebb: olyan átalakĂtĂł kĂ©szleteket tervez, amelyek utĂłlag felszerelhetĹ‘k a repĂĽlĹ‘gĂ©pekre. Egy másik, szintĂ©n Los Angeles-i szĂ©khelyű cĂ©g, az Ampaire pedig hibrid elektromos rendszereket fejleszt, melyekkel szintĂ©n utĂłlag frissĂthetĹ‘k a kisebb kategĂłriás gĂ©pek. Nem ez az egyetlen ilyen vállalkozás, a United Airlines lĂ©gitársaság már az Ăşj technolĂłgia tömeges beszerzĂ©sĂ©t tervezi.
Ami az akkumulátoros elektromos gĂ©peket illeti, ezek ma lĂ©tezĹ‘ prototĂpusai legfeljebb 20 utas bĹ‘ 100 kilomĂ©teres szállĂtására alkalmasak. HatĂłtávolságuk várhatĂłan az Ă©vszázad közepĂ©n sem haladja majd meg az 1000 kilomĂ©tert. Mivel ez a meghajtás valĂłszĂnűleg a jövĹ‘ben is csak rövidebb távĂş lĂ©gi utakra lesz alkalmas – melyek a szektor emissziĂłjának kis rĂ©szĂ©t teszik ki –, kibocsátáscsökkentĂ©si potenciálja korlátozottnak tűnik, de a kĂĽlönfĂ©le hibridek hatĂłtávolsága a jövĹ‘ben elĂ©rheti a 3000 kilomĂ©tert is. A technolĂłgia terjedĂ©sĂ©nek felgyorsĂtásához az akkumulátorok innováciĂłjának áttörĂ©seire lesz szĂĽksĂ©g. Ez az elektromos autĂłkhoz viszonyĂtva a repĂĽlĹ‘gĂ©pek esetĂ©ben hatványozottan igaz. A lĂtium-levegĹ‘-akkumulátorok, amelyek elĂ©rhetik a repĂĽlĹ‘gĂ©p-ĂĽzemanyagĂ©val azonos energiasűrűsĂ©get, egyelĹ‘re a fejlesztĂ©s nagyon korai szakaszában vannak. További kihĂvás, hogy az akkumulátorok az ĂĽzemanyagtartályokkal ellentĂ©tben nem válnak könnyebbĂ© a repĂĽlĂ©s során.
A technolĂłgia elĹ‘tti akadályokat jĂłl Ă©rzĂ©kelteti, hogy pĂ©ldául egy Boeing 747 sugárhajtĂłművĂ©nek helyettesĂtĂ©sĂ©hez a jelenleg szĂ©les körben alkalmazott lĂtiumion-akkumulátorbĂłl több mint 500 tonnányira lenne szĂĽksĂ©g. Ez viszont akkora plusz terhet jelentene, hogy ha sikerĂĽlne is a jumbĂłba gyömöszölni, a gĂ©p kĂ©ptelen lenne felszállni vele. E tömeg levegĹ‘be emelĂ©sĂ©hez gyakorlatilag további nyolc sugárhajtásĂş repĂĽlĹ‘gĂ©pre lenne szĂĽksĂ©g. Ezzel egyĂĽtt egyre több gyártĂł tervez Ă©s Ă©pĂt akár egĂ©szen bizarr kinĂ©zetű elektromos repĂĽlĹ‘gĂ©peket. PĂ©ldául a sebessĂ©grekordot tartĂł Rolls-Royce Ă©s a NASA is. Már a világ elsĹ‘ teljesen elektromos lĂ©gitársasága is kĂ©szĂĽl a piacra lĂ©pni. A technikai korlátok miatt egyelĹ‘re mindegyik a kisebb mĂ©rettartományra koncentrál. Az egy- Ă©s kĂ©tszemĂ©lyes lĂ©gi járművek Ă©s lĂ©gi taxik kategĂłriájában is figyelemre mĂ©ltĂł aktivitás tapasztalhatĂł. Nem kizárt, hogy a nem tĂşl távoli jövĹ‘ben Ă©rdemi szerephez juthatnak a városi dugĂłk Ă©s a lĂ©gszennyezettsĂ©g csillapĂtásában.