Véget ért a 10. Fenntarthatósági Témahét, de a versenyek és a pályázatok még folyatódnak!
Véget ért a 10. Fenntarthatósági Témahét, de a versenyek és a pályázatok még folyatódnak!

2025. április 11-én lezárult az idei, jubileumi 10. Fenntarthatósági Témahét, amely, április 7-én Áder János volt köztársasági elnök rendhagyó tanórájával kezdődött a Szegedi Tudományegyetem. A témahét nyitórendezvényére április 8-án került sor a Parlament Delegációs teremében.

Ebben az évben is három kiemelt és két állandó, komplex téma köré szerveződtek a tanórai programok, a versenyek és a pályázatok. Az idei aktuális téma a talaj és biodiverzitás, a mesterséges intelligencia, valamint a zöldenergia-források, a két állandó téma pedig a hulladék és a tudatos fogyasztás volt.

A 2025. évi programsorozatra közel 2000 iskola regisztrált, melyből több mint 90 intézmény a határon túlról. Ez azt jelenti, hogy több mint 450 000 tanuló kapcsolódott be a Témahét legalább egy programjába. Ez részvételi rekordnak számít a Témahét történetében.

A Témahétre történő felkészülést ebben az évben is a pedagógusok számára összeállított képzés segítette. Az előzetesen felkészített képzők által tartott 18 magyarországi és hat határon túli képzésen több mint 700 pedagógus vett részt. A személyes jelenléti képzések mellett videófilmek és élő webináriumi tájékoztató is támogatta a pedagógusok munkáját. Továbbá a Tavaszi Pedagógiai Napok keretében is hangzottak el tájékoztató, felkészítő előadások, amelyeken több mint 160 pedagógus vett részt.

Az iskolai munkát, a Témahéthez kapcsolódó foglalkozások megtartását ebben az éveben 36 óra-, illetve projektterv segítette, amelyeket a Témahét honapjáról érhettek el a pedagógusok. Az egyes témák feldolgozását tematikus – tartalom és korcsoport szerint összeállított – oktatócsomagok támogatták, amelyek az óra- és projekttervek mellett egyéb szakmai anyagokat pl. applikációkat, videókat, olvasnivalókat, szakirodalmat is tartalmaztak. A kiegészítő szakmai anyagok között megtalálhattuk pl. a Nemzeti Köznevelési Portálon elérhető tananyagok gyűjteményét, a Magyar Olvasástársaság és a BOOKR Kids könyvajánlóit, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal tudatos fogyasztást támogató szakmai anyagát. Ebben az évben külön óratervek készültek a sajátos nevelési igényű tanulók számára is.

A Témahét kiemelkedő szakmai eseménye volt Áder János egykori köztársasági elnök, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke által tartott rendhagyó tanóra: Ássunk a mélyére – a talaj élete címmel. Az április 7-én, 11.00 órakor kezdődő előadás a Szegedi Tudományegyetem gyakorlóiskoláinak diákjai és a Z-szakos hallgatók előtt zajlott. Az előadást a helyszínen több, mint 600 diák hallgatta az élő közvetítését pedig több mint 450 helyszínről követték élőben, és azóta közel ezren látták már. Áder János április 9-én a klímavédelem témájában tartott újabb rendhagyó tanórát a Nagylak-Csörötneki Általános Iskolában.

A hagyományoknak megfelelően a programsorozatot versenyek és pályázatok kísérik. A tudásversenyeket ebben a tanévben is óriási érdeklődés övezi. A 3-4. évfolyamosok ZöldOkos Kupa Tökmag versenyébe közel 170 iskola kapcsolódott be. Az 5-6. évfolyamosok ZöldOkos Kupa Magonc versenyét pedig több mint 200 iskola rendezte meg. A 7-8. osztályosok ZöldOkos Kupa Palánta versenyén az induló csapatok száma meghaladta az 1200-at. A középiskolások számára meghirdetett Zöld Föld Kupára több mint 400 csapat jelentkezett. A Palánta verseny még javában folyik, a döntőre május 30-án kerül majd sor. Ugyanez igaz a középiskolai kupára is, amelynek döntője június 12-én lesz.

A Témahét hagyományos kísérője a Diákok a fenntarthatóságról kutatássorozat, amelynek fókuszába idén a klímaérzelem, a klímaszorongás került.

Az egyes kiemelt témákhoz kapcsolódóan ebben a tanévben is kiírásra kerültek az egyéni tanulói pályázatok. (Élet a föld alatt – prózaíró pályázat, (talaj és biodiverzitás téma), Chat Rap – kreatív MI pályázat középiskolásoknak (mesterséges intelligencia téma), Kreatív zöldenergiák rajz- és képregénykészítő pályázat (zöldenergia-források téma). Idén a tudatos fogyasztáshoz a Zöld séfek, zöld kalandok ételmentő receptíró pályázat kapcsolódott. Ezen kívül, a hagyományoknak megfelelően, kiírásra került a Kert-kóstolgató és a Legaktívabb Iskola díj pályázat is. Különleges pályázati lehetőség diákoknak és pedagógusoknak a Tervezz fenntarthatósági témahét kabalát! kreatív pályázat. A pályázatok beküldési határideje: 2025. május 12.

Ebben az évben a Planet Lens által kiírt nemzetközi természetfilm készítő pályázatba is bekapcsolódhatnak a diákok, ennek nevezési határideje április 30.

Idén sem maradt el a TeSzedd! hulladékgyűjtési akció és pályázat! A GyűjtsVelem szelektív hulladékgyűjtő verseny pedig a tavaszi szünet után indul.

Különleges lehetőség az Zöld Híd önkéntes szakértői programba történő bekapcsolódás. Az iskolák számára elérhetővé váltak az óralátogatásokat vállaló önkéntes szakértők, valamint a külső programhelyszínek kínálta fenntarthatósághoz kapcsolódó foglalkozások. Összesen több mint 1700 iskolai csoport számára nyílt lehetőség arra, hogy gyakorlati ismereteket szerezzen a fenntarthatóság témakörében. Külön érdekesség, hogy idén a Magyarországra akkreditált nagykövetségek közül több bekapcsolódott a programba. Összesen kilenc nemzetközi nagykövetség csatlakozott a Zöld Híd programhoz: Ausztria, Dánia, Ecuador, Hollandia, Japán, Kolumbia, Németország, Svédország, és Üzbegisztán nagykövetségei. Emellett részt vett a programban Magyarország Utazó Klíma Nagykövete, Dr. Wassen (Botos) Barbara, valamint Magyarország ENSZ Ifjúsági Küldötte, Wettstein Annamária is.

Bár a Témahét hivatalosan véget ért, de ne felejtsük el, hogy a fenntarthatóságra törekvés, környezetünk védelme nem csupán egy hétig tart, hanem folyamatos odafigyelést igényel. Bízunk abban, hogy az idei Témahét is hozzájárult ahhoz, hogy még tudatosabban, még körültekintőbben hozzuk meg döntéseinket a mindennapi életben!

(Fenntarthatósági Témahét)

Fotó: Canva

    search icon