A szigorítások idején egyre több kistermelői online piacteret kerestem fel, így találtam rá az e-Spejz.hu-ra. Egy cégre, amely a nyugat-dunántúli régió megyéiben, valamint Veszprém megyében látja el megrendelőit. Az e-Spejz.hu csapata folyamatosan keresi azokat a megbízható és ellenőrzött gazdaságokat, termelőket, családi vállalkozásokat, amelyek a saját maguk által megtermelt alapanyagokat dolgozzák fel.
Interjú Tomanóczy Péterrel és feleségével, Szabinával az e-Spejz megálmodóival.
Az oldalatokon lévő összes termék olyan termelőktől kerül a vásárlókhoz, akik gondos odafigyeléssel arra törekszenek, hogy minél jobb minőségű portékát kínáljanak. Mi volt az elképzelésetek az online piactérrel kapcsolatban?
Vevőinknek segítünk abban, hogy a virtuális piacon hozzá tudjanak jutni helyi, hagyományos alapanyagokhoz. A készítőknek pedig abban, hogy szélesebb körben be tudják mutatni az előállított termékeiket.
Mindennap azért dolgozunk, hogy farm-to-table szemlélettel a termelőtől a lehető legrövidebb úton jusson el az alapanyag a felhasználóhoz. Legyen szó éttermekről, kávézókról, delikátokról vagy háztartásokról. Az a célunk, hogy a helyi alapanyagokra építve mindenki a legjobb minőséggel dolgozhasson.
Honnan származik az ötlet?
Mivel jómagam is kistermelő vagyok, olyan alternatív értékesítési csatornát akartam létrehozni, amely a mai digitális világban jól szolgálja a termelők és a vásárlók érdekeit. A tervezgetés közben körülbelül összeszámoltuk, hogy hány olyan kistermelő, őstermelő és családi vállalkozás van a környékünkön, amelyek értékes termékeihez a nap minden órájában hozzá lehetne jutni az online piacon. Léteztek már korábban is a miénkhez hasonló felületek – és ma is ismerünk hasonlókat –, ezek azonban jellemzően a fővárosi emberek igényeit elégítik ki a vidék termékeivel. A mi vállalkozásunk a vidéki termelőket vidéki vásárlókkal kapcsolja össze. Fontosnak tartjuk a rövid ellátási láncot, vagyis azt, hogy a megtermelt, elkészített termékeket helyben használják fel.
Mióta érdekel benneteket az egészséges táplálkozás?
Mindig is fontos volt számunkra, hogy mi kerül az asztalra. Amióta pedig a kislányunk is megszületett, kifejezetten figyelünk arra, hogy tudatos, felelősségteljes életmódot folytassunk.
Hogyan választjátok ki a termékeiteket, illetve a termelőket?
Nem a termékekre, hanem elsősorban a kistermelőkre, az őstermelőkre, a családi vállalkozásokra fókuszálunk. Csapatban dolgozunk, együtt ötletelünk, keresgélünk, és választjuk ki a partnereinket. De nemcsak mi kezdeményezünk, hanem a termelők is gyakran megkeresnek bennünket, mert ők is vallják azt az értékteremtő szemléletet, amelyet képviselünk.
Ha jól tudom, a termékek és a termelők kiválasztásában séfetek, Farkas Richárd (2019. Miele, Év Ifjú Séftehetsége) is segítséget nyújt, aki egyben a tanácsadótok a termékek tesztelésében és fejlesztésében.
Igen. Az ő személye és szaktudása hitelesíti a termékeinket. Mondhatjuk úgy is, hogy szakmailag ő az iránymutatónk.
Van kedvenc terméketek?
Nincs. Akár a sajátunkról, akár egy másik termelő portékájáról van szó, valódi értékét a benne lévő munka adja. Tudjuk, hogy az oldalunkon hirdető termelők mindegyike a lehető legtöbbet szeretné kihozni abból, amit kiad a kezéből. Mi azt várjuk el tőlük, amit saját magunktól is: a lehető legjobb minőségben elégítsük ki vásárlóink igényeit.
Láttam az oldalatokon, hogy tele vagytok jobbnál jobb receptekkel.
A #séfaspejzből lényege, hogy ne csak az alapanyagok és a termékek legyenek jelen, hanem mutassuk meg, hogyan és milyen praktikákkal lehet őket felhasználni. Séfünkkel, Farkas Richárddal szakmai kapcsolat alakult ki még az e-Spejz.hu létrejötte előtt. Amikor pedig elérhető közelségbe került a vállalkozás elindulása, keresve sem találhattunk volna nála jobb embert arra, hogy szakmai tanácsokkal lásson el minket, és nagyszerű ételeket varázsoljon az általunk kínált alapanyagokból, hiszen ő a fenntartható gasztronómia egyik fő képviselője.
Mi a fő célotok?
A rövid ellátási láncot a jövőben is szeretnénk biztosítani. A helyben termett alapanyagokat minél több emberhez, családhoz jó volna eljuttatni, hogy a családi vállalkozásokat, az őstermelőket szélesebb körben is ismertté tegyük. A vevőkkel és a termelőkkel egyaránt hosszú távra tervezünk kölcsönös bizalomra építve.