A kereskedelem mindenkit érint: azt is, aki bemegy a boltba, azt is, aki árusít, és azt is, aki éppen fuvarozza az árut. A vásárlás pedig mindig egy döntés. Ennélfogva megkerülhetetlen, fenntarthatóvá alakítása pedig kihagyhatatlan lépés. A Planet Business Club következő workshopján ennek leghatékonyabb gyakorlatai állnak a középpontban.
Nem csak a külföldi példákból okulhatunk
Minden vásárlással elkötelezzük magunkat valami mellett. Sokan tennék ezt fenntarthatóan, de mi a helyzet akkor, ha nincsenek erre vonatkozó választási lehetőségek? Egyre több európai országban foglalkoznak már a kereskedelem átalakításával. Ott van például a Berlinben nemrég megnyílt REWE szupermarket, ahol tisztán növényi alapú élelmiszereket vásárolhatnak a betérők. Az üzletlánc 3800 üzletében eddig is hangsúlyt fektettek a biotermékekre, a helyi és szezonális élelmiszerekre, de ez az első vegán üzlet. Ugyanis Németországban egyre népszerűbb a növényi alapú étrend, ezért a kereslet is egyre nő iránta.
Erre pedig a németeknek jóval több alternatívájuk van, mint például nekünk, Magyarországon. A növényi alapú étrend sok esetben jóval inkább környezetbarát, főleg akkor, ha van választék, és az emberek valóban megismerhetik az ilyen típusú ételeket.
De nem csak üzletek átalakulásával lépkedhet előre a kereskedelem. A Big Food Redesign Challenge (azaz a Nagy élelmiszer-újratervezési kihívás) célja, hogy a gazdálkodókat inspirálják és segítsék abban, hogy megoldásokat dolgozzanak ki arra, miként tartható fenn a biológiai sokféleség, és miként lehet természetbarát az élelmiszertermelés. A kihívás olyan ambiciózus termelőket, kiskereskedőket, induló vállalkozásokat és beszállítókat fog össze, akik újításokat vezetnek be a természet regenerálása érdekében.
Magyarországon is előtérben a fenntartható kereskedelem
Szerencsére egyre több a jó gyakorlat, más cégekre is jellemző az újításra vágyó, nyitott szellemiség. Nincs ez másképp Magyarországon sem. Egyre több cég és szakember dolgozik azon, hogy az élelmiszerellátási rendszer egy jóval fenntarthatóbb irányba mutasson.
Érdekel, milyen gyakorlatok vannak ma Magyarországon? Merre tart a kereskedelem, milyen már bevált lépéseket tesznek meg a cégek? Mik a tervek, és milyen izgalmas megoldások vannak még a tarsolyukban?
A következő Planet Business Club workshopjának címe: „A jövő kereskedelmi megoldásai”. Az eseményre olyan cégek szakembereit és olyan tapasztalt előadókat hívtak meg, akik nemcsak választ adnak a fenti kérdésekre, hanem inspirálnak és motiválnak is a fejlődésre:
- Dalmadi Júlia – TransFoodMission Kft. (egyben a workshop moderátora),
- Balog Zsolt – Supp.li,
- Szalma Rita – Kifli.hu,
- Török Zsófia – SPAR Magyarország,
- Bátki Sándor – Trans-Sped Kft.
A workshop interaktív módon elméleti és gyakorlati tudással gazdagítja a résztvevőket. Olvasd el beszámolónkat az előző workshopokról, amelyek témái a regeneratív mezőgazdaság, valamint a hulladékból érték voltak!
Ha érdekel a téma, és tanulnál, vegyél részt a workshopon május 9-én 15 órától 17:30-ig a Budapart Gate Irodaházban, ahol bepillantást nyerhetsz abba, miként játszik kulcsfontosságú szerepet a kereskedelem az élelmiszerellátási rendszer fenntartható átalakításában.
A jelentkezési lapot itt találod, az eseményről pedig még többet olvashatsz itt!
Kiemelt kép: canva