Egyre több autógyártó cég ismeri el, hogy a fosszilis energiahordozókról át kell állni a megújuló energiára. Ám a városok számára a valódi megoldást az jelentené, ha a belvárosból száműznék az autókat. Ehhez természetesen az emberek szemléletváltására is szükség volna, amit a városok ösztönző rendeletekkel szorgalmazhatnak.
A városi forgalom a közlekedés teljes energiafogyasztásának 40%-át teszi ki. Egyes előrejelzések szerint ez az adat 2050-re annak ellenére is megduplázódik, hogy a technológia és az üzemanyag-takarékosság folyamatosan javul.
Melyek a fenntartható, klímabarát jövő városai?
A C40 Cities olyan szervezet, amely klímabarát megoldásokra próbálja ösztönözni a városokat. A 97 legnagyobb várost összefogó szervezet küldetésének tartja, hogy a Párizsi egyezményben foglaltaknak megfelelően megvalósuljanak a fenntarthatóságra vonatkozó tervek. A városokat kategóriákba sorolják, és figyelemmel kísérik, hogy a kritériumokhoz igazodva az egyes városokban milyen klímabarát megoldásokat vezetnek be, beleértve a közlekedésre vonatkozókat is.
Meg is tekinthetőek a városok profiljai, igazán izgalmas felderíteni a változás tendenciáit. Ezzel együtt kicsit szomorú látni sok „megacity” kategóriába sorolt várost, ahol alig tapasztalható előremutató fejlesztés. Európában jelenleg csak hét olyan város van, amely az „innovátor” kategória tagja: Heidelberg, Oslo, Koppenhága, Stockholm, Velence, Amszterdam és Rotterdam.
Heidelberg a pozitív példa
Nemrég az egyik „innovátor” város, Heidelberg újabb célokat tűzött ki maga elé, hogy radikálisan csökkentse a károsanyag-kibocsátást a városban. A dél-németországi város polgármestere, Eckart Würzner szerint a megoldást nem pusztán az jelenti, ha átállunk elektromos autókra. Ő már korábbi rendelkezéseivel is méltán szerzett hírnevet a környezettudatos városi tervezés élenjárójaként.
A jelenlegi tervek szerint Heidelberg több hidrogénüzemű buszt vásárol a városi közlekedés számára, és úgynevezett „szuperautópályákat” épít biciklizőknek. Azok a városlakók, akik felhagynak autójuk használatával, egy évig ingyenesen utazhatnak tömegközlekedési járműveken. Az elektromos autóra váltás is 1000 eurós jutalmat von maga után, bár a polgármester hangsúlyozta, hogy a valódi cél az, hogy a városban leginkább tömegközlekedéssel, biciklivel vagy gyalog közlekedjenek az emberek. Szeretné, ha a város „autómentessé” válhatna azáltal is, hogy az emberek vonattal utaznának be a város bizonyos pontjáig, ahonnan alternatív módon folytatnák útjukat.
Kövessük a jó példát!
Miért ne lehetne korszerűsíteni a tömegközlekedést a világ számos más városában is? Miért ne változhatna meg a hozzáállásunk oly módon, hogy az első gondolatunk az legyen, hogy biciklire ülve vagy gyalog is hamar eljuthatunk egyik pontból a másikba? Aki járt már Koppenhágában vagy Amszterdamban, biztosan tudja, hogy hihetetlenül jól működhet a városi közlekedés ilyen formában is, és milyen jó lenne, ha egyre több város követné a pozitív változásokat.
Fotók: Canva.com
Kiemelt kép: Heidelberg