Nyáron kezdtem, de télen is rajta maradtam
Nyáron kezdtem, de télen is rajta maradtam

Pár praktikus tanács és tipp, hogy télen is bátran nyeregbe ülhessünk! Személyes tapasztalatokról és a Magyar Kerékpárosklub ajánlásairól is szó lesz.

A koronavírus és egy házibuli hatására 2020 nyarán elkezdtem Budapesten biciklizni, először csak szórakozásként, aztán teljes értékű közlekedési eszközömmé vált. Élveztem, hogy szabad vagyok, nem kell éjszakaira várnom, és rádöbbentem, hogy rövid, 1-5 km-es távon egyszerűen nincs gyorsabb alternatíva a kerékpárnál.

Természetesen a nyár a fő szezonja a bicajozásnak, de jött az ősz – ami szerencsére igen kellemes volt idén – és arra eszméltem, hogy még mindig nyeregben vagyok. Sőt, már a nyártól őszig tartó időszak alatt visszajött a biciklim ára a megspórolt BKV bérletekből.

Európában a dobogón állunk

Ha biciklis országokra gondolunk, egyből Hollandia ugrik be, de gondoltátok volna, hogy ebből a szempontból Magyarország is kiemelkedő helyen áll? Hiszen a napi szinten kerékpárt használók aránya 22%, mellyel így az Európai Unióban harmadikok vagyunk, és csak egy hajszállal előz meg Dánia, ahol 23% és Hollandia, ahol 36% a napi szinten bicajozók aránya. Tehát bátran kijelenthetjük, kerékpáros nemzet a magyar!

Az csak külön öröm, hogy 2020-ban 85 km kerékpárút épült vagy újult meg, és 2021-re is impozáns projectek vannak kilátásban. Többek között bringasztráda épül a budai rakparton, valamint elkészül a Budapestet a Balatonnal összekötő kerékpárút. És bizony nem csak vidéken tekernek a magyarok, hanem a városi közlekedés alternatívája is lett. 2019-hez képest 15%-kal kerékpároztak többen Budapesten. Ez azért is megsüvegelendő, mert a Covid miatt bezártak az iskolák, egyetemek, így az intézményekbe tekerők nélkül is emelkedni tudott az arány. Ami talán ennél is fontosabb, hogy decemberben 61%-kal több bringás volt a főváros útjain – kijelenthetjük, elhagytuk a komfortzónánkat és 4 évszakos bringások lettünk!

europapont.blog.hu

Mivel nekem is ez az első telem a nyeregben, így különösképpen jól jöttek a téli tippek, főleg öltözködés- és karbantartásügyileg. Gondoljunk bele, ezeken az enyhe teleken „össz-vissz” talán egy-két hét olyan idő van, amikor nem lehet bringára pattanni, de a maradék két és fél hónapban különösebb akadálya nincs. Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub elnökhelyettese elmondta, egy átlagos budapesti biciklis 45 percet tölt egy nap a nyeregben. Ehhez a távhoz különösebb biciklis öltözetre nincs szükség, tökéletesen lehet utcai öltözetben tekerni, pusztán egy-két kiegészítőt kell beszerezni az egészségünk és a komfortunk érdekében.

Miért érdemes télen is tekerni?

Akárcsak nyáron, télen is ez a leggyorsabb, legmegbízhatóbb közlekedési eszköz. A vírussal terhelt időszakban így azt is kiküszöböljük, hogy valaki ránk tüsszentsen a villamoson. A biciklis folyamatosan teker, mozog, így igazából nem is fázik. A megfázás legtöbbször akkor jön képbe, ha várunk a buszmegállóban, vacogva a hidegben, vagy éppen a metrón kimelegszünk és utána átfúj a szél. A lábunk se fog úgy fázni, hiszen talpunk nem éri a hideg aszfaltot.

Mire figyeljünk az öltözetünknél?

6-7 olyan terület van, amire külön kell figyelni, de ha az átlag bicajosok közé tartozunk, nem kell exra felszerelés. Fontos, hogy ha síelőnek öltözünk, csak bemelegszünk; a legfontosabb tanács a réteges öltözködés.

bikemag.hu

Fejünket kiemelten védjük a hideg ellen. Mivel az agy vérellátása folyamatos, valamint zsírréteg sem védi, a teljes test hőveszteségének a 20%-a származhat innen. A kötött anyagnál jobb a polár, mivel a szél nem fúj át rajta. Ez az alapelv a sálnál és a kesztyűnél is igaz. Telente érdemes legalább kettő sapkát rendszeresíteni, mivel sűrűbben kell majd mosni őket.

Kerékpáron ülve a nyakszirt és a tarkó jobban kiáll, így jobban éri a szél. Legegyszerűbb ellene kapucnis pulóverrel védekezni. Valaki símaszkot vagy különféle csuklyás ponchókat ajánl, de véleményem szerint az csak biciklis futároknak szükséges.

Az ízületek védelme sarkalatos. Mivel kevesebb bennük a fájdalomreceptor és az érhálózat, így a megfázás tünetei nem egyből jelentkeznek, hanem évek múltával. De amikor fáj vagy ropog, már nem lehet segíteni. Melegítő térdvédőkből széles a választék, de a legegyszerűbb tépőzáras kivitel is megteszi. Ha kényelmetlen lenne, egy Decathlonban kapható technikai aláöltöző is kellő védelmet nyújt. Bokánál értelemszerűen meleg zoknival és átlagos magasszárú cipővel már eleget teszünk, de kamáslit is lehet vásárolni, ha szükséges. A lényeg, hogy a nyáron menő csupasz bokavillantást most felejtsük el.

Hölgyeknél különösen kellemetlen a felfázás, biciklin ennek a problémának a hideg nyereg nem használ. A nyerget mindig tartsuk szárazon. Érdemes lehet ülésünket szivacsosabbra cserélni, ami könnyebben felmelegszik, de külön ülőpárnát is használhatunk.

Közlekedési és karbantartási tanácsok

kerekparosklub.hu

Az egyik első tanács, hogy szereljünk fel nagyobb, strapabíróbb sárhányót. A latyakban kelleni fog, és ezzel védjük a ruhánkat és a biciklinket is.

Télen hamarabb sötétedik, sokszor már munkából hazafelé sötétben tekerünk, valamint gyakrabban ködös az idő, és rosszabbak a látási viszonyok. Így a szokásosnál jobban ügyeljünk a lámpáinkra, és mivel a hidegben jobban merülnek az akkumulátorok, nem árt, ha van nálunk pót elem vagy lámpa.

Figyelmesen és előrelátóan közlekedjünk, a nyirkos hidegben nőhet a féktáv. Inkább egy kis plusz idővel számoljunk. A kanyarokat óvatosabban, nagyobb ívben vegyük, és ügyeljünk a jégbordákra.

Télen – ha befér a villa közé – érdemes szélesebb, rücskösebb gumira váltani, ez jobban elvezeti a vizet. Valamint egy picit engedhetünk a keréknyomásból, hogy nagyobb felületen érintkezzen a talajjal.

A fékek hajlamosak felszedni az utcai szennyeződést, sótörmeléket, ami smirgliként funkcionál és ettől a fékpofák 15-ször gyorsabban kopnak. Ajánlott hát többször ellenőrizni őket.

Az összes többi kopó alkatrész is jobban igénybe van véve. Csapágyakat, láncot és a bowdeneket tartsuk tisztán. Ha fáradtan is érünk haza egy lucskos nap után, akkor is mindig pucoljuk szárazra a kerékpárt, és időközönként olajozzuk újra. Ilyenkor fontos a tárolás is, lehetőségeinkhez mérten próbáljuk meg csapadéktól elzárt helyen tartani. Van néhány kényes terület – például a kormánycső, üléscső, teleszkóp, váltókarok – , ahova beszivároghat a csapadék, ami tavaszra rozsdásodást eredményez. Udvari tárolásnál hasznos lehet motoroknál is használt takarófólia.

Csapadékos időben még kellemetlenebb nagy forgalmú autóúton közlekedni, így érdemes tisztában lenni a bicikliút-hálózattal. Sajnos a Google street view kerékpáros útvonaltervezője jó pár éve várat magára, ezt a hiányosságot a Kerékpárosklub is jelezte a magyarországi képviseletnek, reméljük mihamarabb elérhető lesz a beígért funkció. Addig is Budapesten a BKK futár alkalmazása a legjobb választás. Jelen pillanatban ezen lehet a legjobb biciklis útvonaltervet elkészíteni. Az országos biciklitérképet a merretekerj.hu-n nézhetjük meg, sajnos útvonaltervező funkció nincs rajta, de az egész országot lefedő, nagyon részletes útvonalhálózat érhető el rajta.

Személyes benyomás

Sok mindent hall az az ember, de nekem eddig csak pozitív benyomásom van a fővárosi biciklis közlekedésről. Azt javaslom, aki tud kerékpározni, az bátran üljön nyeregbe a városban is! Érdemes ezt inkább tavasszal vagy nyáron kezdeni, és hátha ugyanúgy rajta maradtok, mint én. Egyre jobb a kerékpárút-hálózat, de én azt tapasztaltam, hogy a kerékpársávoknál is megadják az autósok a kellő helyet. Természetesen el kell fogadni, hogy mi vagyunk a kisebbek, így elővigyázatosabbnak is kell lennünk. Ha elkerüljük a felesleges erőfitogtatást, minden kellemetlenség nélkül tudunk közlekedni.

search icon