Egy friss felmérés szerint a nem és a kor meghatározó szerepet játszik abban, hogy milyen autót választunk, illetve hogy mennyire vesszük figyelembe a fenntarthatósági szempontokat a vásárlásnál.
Az FCA Central and Eastern Europe több mint 1500 fős felméréssel vizsgálata a hazai autóvásárlási és -használati szokásokat. A klasszikus kérdések mellett a felmérés olyanokat is vizsgálat, mint hogy fontos szempont-e a fenntarthatóság, szoktunk-e nevet adni a gépjárművünknek vagy épp melyik a kedvenc autó színünk.
Nemtől függetlenül a válaszadók 91%-ának a megbízhatóság a legfontosabb egy autónál, minden más csak ezután jön. A nők esetében például a megbízhatóság után a fogyasztás (73%) a legfontosabb feltétel, míg a férfiak közel felének inkább az autó márkája számít.
Számunkra viszont sokkal érdekesebbek azok a kérdések melyek a fenntarthatósággal foglalkoznak: a válaszadók 88%-ának fontos a környezetvédelem, mindössze 12% válaszolt nemmel arra a kérdésre, hogy fontosnak tartja-e a fenntarthatóságot vagy a környezetvédelmi szempontokat egy autó vásárlásakor.
Tapasztalataink alapján az autóvásárlók a megbízhatóság mellett egyre inkább a fenntarthatóságot keresik, ez nagy változás a 10 évvel korábbi állapothoz képest.
–mondja Krupp Tünde, az FCA Central and Eastern Europe regionális marketingmenedzsere.
Városi és vidéki viszonylatokat nézve, a fővárosban élő nők 88%-ának, a férfiak 78%-ának fontos szempont autóvásárláskor a fenntarthatóság. Hasonlóan a budapestiekhez, a vidéken élők is környezettudatosak, sőt, a vidéki városokban és falvakban élő nők 94%-ának, a férfiak 86%-ának lényeges a fenntarthatóság, ha autóvásárlásról van szó.
Kedves adalék, hogy a férfiak 30%-ka szereti elnevezni a kocsiját, míg a nők körében 47% becézi valahogy a négykerekűjét. Kiderült az is, hogy a nők kevésbé szeretnek egyedül tankolni, mint a férfiak. A férfiak 89%-a nem kéri a benzinkutas segítségét a kútnál, a nőknek viszont csak 61%-a tölti maga az üzemanyagot.
A kutatás azt is vizsgálta, mint gondolunk a női vezetőket érintő sztereotípiákról. A férfiak 71%-a szerint néha van bennük valami, de a férfiak is bénáznak, 25% szerint ez csak sztereotípia, és mindössze 4% gondolja jogosnak őket.
A nőkről alkotott negatív vélemény sztereotípiaként alakult ki, ami összeköthető azzal, hogy sokáig inkább csak a férfiak vezettek, nem tartották nőies dolognak az autóvezetést. A nehezebb helyzetekben a férfiak jobban helyt álltak. Az egyenlőség elve segítette ezt átírni, hiszen az egyre több vállalás a vezetés kapcsán fokozatosan elismertté tette a nők közlekedésben való szerepét.
–mondja Timár Zita, pszichológus.