Milyen üzemanyagot használunk majd a jövő közlekedésében?
Milyen üzemanyagot használunk majd a jövő közlekedésében?

A Kecskeméti Neumann János Egyetemen rendezett szakmai kerekasztal beszélgetésen Magyarország kutatói, mérnökei és szakemberei keresték a válaszokat a jövő alternatív közlekedésére.  

A világ földrĂ©szein más Ă©s más a gondolkodás jelenleg a CO2 kibocsátás csökkentĂ©se terĂ©n. Ez Ăşj gondolkodást feltĂ©telez a mĂ©rnökök rĂ©szĂ©rĹ‘l, hiszen az elĹ‘zĹ‘ száz Ă©vben ugyanazt az ĂĽzemanyagot használtuk, Ă©s a járművet fejlesztettĂĽk az ĂĽzemanyaghoz. Ez a tendencia most megfordul, az ĂĽzemanyagokat teszteljĂĽk, Ă©s ehhez Ă©pĂ­tjĂĽk a kĂĽlönbözĹ‘ járműveket. Az egyes földrĂ©szek szabályozásában fontos kĂĽlönbsĂ©g, hogy százalĂ©kos arányban a tankban használt Ă©rtĂ©k vagy a teljes jármű Ă©letciklusa jelenti a környezeti terhelĂ©si Ă©rtĂ©ket.  

Kerekes Ervin, az AVL Hungary KFT. projektvezetője szerint, az egyes földrészeken a politikai és üzleti érdekek is befolyásolják a szabályozást, szakmailag Japán tényalapú gondolkodása áll legközelebb a valódi környezetvédelmi törekvésekhez, ahol a hibrid meghajtás irányában végzik a fejlesztéseket. A kecskeméti Neumann János Egyetem Innovatív Járművek és Anyagok Tanszékén világszínvonalú kutatásfejlesztés folyik a hidrogén és a napelem hajtású járművek kialakításában. 

Kun Krisztián, a NJE JárműtechnolĂłgiai KutatĂłcsoport-vezetĹ‘je bemutatta az egyetem világversenyeken bizonyĂ­tott napelemes Megalux autĂłját, Ă©s az elektromos motorokat. Egyre inkább a hosszĂştávĂş elektromos autĂłzás felĂ© tolĂłdik a lakossági igĂ©ny, de ezek egyre nagyobb akkumulátorokat feltĂ©teleznek. Az elektromos meghajtás is rövid hatĂłtávon, városi közlekedĂ©sre lehet alkalmas, de a szakember továbbra is azokat az ĂĽzemanyagokat tartja fenntarthatĂłnak, ami visszatáplálhatĂł, szigetszerűen ĂşjrahasználhatĂł.  

Dr. Zöldy MátĂ©, a BME tudományos fĹ‘munkatársa Ăşgy vĂ©li, nem lehet az infrastruktĂşra kĂ©rdĂ©s mellett elmenni, hiszen, ha hirtelen a világon mindenki elektromos autĂłra váltana, akkor a jelenlegi hálĂłzatokat is ehhez kell kiĂ©pĂ­teni. A szakember szerint Ă©rdemesebb a meglĂ©vĹ‘ hálĂłzat használatában gondolkodni olyan megĂşjulĂł ĂĽzemanyaggal, ami etikai szempontbĂłl nem Ă©lelmiszer alapĂş, de visszatáplálhatĂł, mint pĂ©ldául a hidrogĂ©n vagy hulladĂ©kbĂłl előállĂ­tott ĂĽzemanyag. A vegyĂ©szmĂ©rnökök Ă©s a járműmĂ©rnökök egyĂĽtt gondolkodása mĂ©g sosem volt ennyire fontos.  

Dr. Hanula Barna, a SzĂ©chenyi Egyetem JárműmĂ©rnöki Kar volt dĂ©kánja szerint, ha globális problĂ©mát kell megoldani, akkor a globális számokat kellene vizsgálni. Az emberisĂ©g Ăşgy működik, hogy feltalálunk valamit Ă©s azt mindenre akarjuk alkalmazni, de nem biztos, hogy ez a helyes irány. JĂł ötlet-e az áramtermelĂ©st növelni, ha mĂ©g nem oldottuk meg a forrást? Milyen a minĹ‘sĂ©ge a kĂĽlönbözĹ‘ eszközökkel megtermelt elektromos áramnak? A rendszerek közötti költsĂ©ghatásokat, megĂşjulĂł energiát mire használjuk, hogyan kötjĂĽk be a hálĂłzatba? Az akkumulátorokon energiát tárolni nem lehet hosszĂştávon a vegyi anyagok lekötött formáihoz kĂ©pest, tehát az erĹ‘műveket szigetĂĽzemmĂłdban Ă©rdemes használni. A versenysportban is vannak kutatások, fejlesztĂ©sek a CO2 kibocsátás csökkentĂ©sĂ©re, azonban az itt dolgozĂł mĂ©rnökök is azt állĂ­tják, az elektromos meghajtással jelenleg jĂłval több környezeti megterhelĂ©st mĂ©rtek, mint a belsĹ‘ Ă©gĂ©sű motorokkal – tette hozzá a szakember.  

Mészáros Virág, a HUMDA Hidrogén Munkacsoport vezetője szerint a legjobb terület a kísérletezésre a motoros és autós versenysport, hiszen a világ kiváló vegyészei és mérnökei tesztelik a hatékonyságot a gyakorlatban. Jelenleg a karbonsemleges szintetikus üzemanyagban látják azt a megoldást, amellyel 65 százalékkal csökkenthető a károsanyag kibocsátás.

Talmácsi Gábor világbajnok, egykori gyorsasági motorversenyző, a rendezvény moderátora is ezt az irányt látja kivitelezhetőnek, hiszen az üzemanyag felhasználás csökkentése a versenysportnak elemi érdeke, de a belső égésű motorokat nem lehet lecserélni elektromosra a versenysportban hiszen a teljesítményt nem akarják elengedni.  

dr. Homoki Tamás, Kecskemét város alpolgármestere úgy látja, egy város napi életének a közlekedési tervezése összetett, nem minden városban van lehetőség metró, villamos, troli építésére. Az is fontos szempont, hogy az elektromos buszok mekkora súlyterhelést jelentenek az akkumulátorok miatt az úthálózatra, és mekkora távolságot tudnak egy töltéssel megtenni. Kecskeméten jelenleg 70-80 autóbusz van forgalomban, a tisztán elektromos meghajtású buszok egy töltéssel nagyjából 150 kilométert tesznek meg, és jelenleg dupla annyiba kerülnek, mint a dízel meghajtásúak. Ráadásul a fűtést, az utastájékoztatást is ugyanabból a töltésből kell megoldani, az alföldön sík a terep, de máshol a hegyi menet is csökkenti a megtehető távolságot. Jelenleg környezeti terhelésben 1,7-szerese a terhelése egy elektromos busznak a belső égésű motoros meghajtással szemben, a cél a személygépjárművek használatának csökkentése a belvárosban, az elektromos busz a zéró emissziós centrumban rövid távolságon lehet megoldás.  

A szakemberek egyetĂ©rtettek abban, hogy a jövĹ‘ közlekedĂ©sĂ©ben a legfontosabb irány a tárolásra Ă©s visszatöltĂ©sre alkalmas rendszerek fejlesztĂ©sĂ©ben rejlik. A jövĹ‘ közlekedĂ©sĂ©ben most mindennĂ©l fontosabb, hogy a mĂ©rnökök Ă©s a vegyĂ©szmĂ©rnökök szakmai kutatásait támogassuk, hogy minĂ©l hamarabb ki tudjon alakulni a jelenlegi, önmagukban is elĹ‘remutatĂł Ă©s innovatĂ­v, de többmegoldásos rendszerek után a tömegcĂ©lra használhatĂł, környezetbarát átállás. A hidrogĂ©n bár nagyon kicsi elem Ă©s könnyen „szökik”, a jelenlegi kutatások azt támasztják alá, hogy a jövĹ‘ben a benzinkutakon akár gazdaságosan lehet majd ĂĽzemanyagkĂ©nt használni a fuvarozásban, a szemĂ©lyi, illetve a közössĂ©gi közlekedĂ©sben.  

(NJE) 

search icon