Nem komolyan vehető az autók környezetvédelmi vizsgája itthon
Nem komolyan vehető az autók környezetvédelmi vizsgája itthon

Bár az autók négy éves kora után kétévente kell őket műszaki vizsgára vinni, ám a használt berendezés, a vizsgálati módszer és a háttérben húzódó jogszabály alapján csak a nagyon rossz állapotban lévő autók buknak meg a kipufogógáz miatt.

A telexen megjelent, a témát mélyebben áttekintő cikk szerint az itthon közlekedő autók átlagéletkora majdnem eléri a 15 évet, így még sokszor olyan motorokkal vannak szerelve, melyek a mai kibocsátási normáktól még nagyon távol vannak.

Ráadásul igen magas a dízelautók aránya ami elsősorban azért probléma, mert ezen autók nitrogén-oxid-kibocsátása súlyos egészségügyi probléma. A legtöbben pedig feleslegesen vásárolnak ilyen autókat, mert a velük járó előnyöket nem tudják kihasználni. Mint írják, a dízelek alapvetően két célra optimálisak: kis és nagy teherautókba, ahol fontos a nagy vonóerő kedvező fogyasztás mellett, illetve azokba a személyautókba amelyek főként autópályán vagy autóúton mennek évente legalább 15 ezer kilométert és keveset járatják őket hideg motorral, rövid távokon.

Az autók környezetvédelmi mérésének szabályai 17 kategóriába sorolja a járműveket, életkor illetve a motor Euro normájának megfelelően. A vizsgálat során az autó besorolását figyelembe véve figyelik a néhány percig járatott motor füstgáz-kibocsátási értékeit.

A besorolás azonban igencsak megengedő. A vonatkozó rendelet szerint például egy 30 éves benzines autó CO-határértéke egy modern, szintén benzines autó határértékének több mint tízszerese, a dízeleknél pedig nagyon hasonló a helyzet. Egy 1990 körüli dízeles járgány úgynevezett K-értéke (füstölési értéke) legfeljebb 3,0 lehet, egy mai, modern dízelé pedig ennek hatodrésze (0,5), míg a köztes időszak autóié egységesen 1,5.

A mai vizsgálati módszer várhatóan a jövőben változni fog, korszerűbb műszerrel mérik majd az autók kibocsátását. De ahogy a cikk is írja, addig is a megoldás része lehetne, hogy következetesebben vizsgálják és buktatják meg a rossz állapotú példányokat, vagyis betartatják az amúgy nem túl szigorú szabályokat. Sok vizsgahelyen ugyanis engedékenyek, amire a Közlekedéstudományi Intézet szúrópróbaszerű vizsgálataiból lehet következtetni. (telex)

search icon