A hajózási ipar három százalékban felelős a világ károsanyag-kibocsátásáért. A globális hajózás akár környezetkímélő is lehetne, de a gazdasági és technológiai problémák keresztülhúzhatják a törekvéseket.
A világ legnagyobb konténerszállító hajós cége, a Maersk a jövőben arra törekszik, hogy csökkentse a hajózás által okozott környezeti károkat. A vállalat célja, hogy 2040-re zéró nettó üvegházhatású gázkibocsátást érjen el, ezért a következő évben több szén-dioxid-kibocsátástól mentes hajó indítását tervezi. Ennek érdekében legkésőbb 2026-ra 13 környezetkímélő metanollal működő hajót tervez tengerre bocsátani.
A kímélő üzemanyaggal működő hajók megrendelése önmagában jelzésértékű lépés volt a cég részéről, hogy meginduljon az üzemanyag-gyártás a piacon.
A metanolnak több alternatívája is létezik. Az egyik az ammónia, amely sokak szerint a „jövő nagy üzemanyaga”, ugyanakkor akadnak kockázatai is: kezelése rendkívül bonyolult, drága, ráadásul mérgező hatású az emberre és a tengeri környezetre is.
A másik a környezetbarát hidrogén. Itt az a fő probléma, hogy a lehűtése és a cseppfolyós állapotban való tárolása nehezen oldható meg a hajó fedélzetén.
Tehát nem csak a hajók megépítéséről és az üzemanyag beszerzéséről van szó. A tankolás és karbantartás szárazföldi infrastruktúrája is jelentős befektetést igényel, ha az ipar teljesíteni akarja dekarbonizációs céljait.
(Forrás: infostart.hu Kép: pexels.com)