Nevezhetők klímabűnözőnek az értelmetlenül pazarló celebek?
Nevezhetők klímabűnözőnek az értelmetlenül pazarló celebek?

A minap arról posztolt Instagram oldalán a hírességéről híres Kim Kardashian féltestvére, Kylie Jenner, hogy egy mindössze 17 perces út miatt szállt fel 72 millió dollár értékű magángépével. A 24 éves influenszert aztán a kommentelők számon kérték a felesleges környezetszennyezés miatt, és többen klímabűnözőnek nevezték.

A kommentelők felháborodása jogos lehet, hiszen ahogy a hvg.hu cikke írja, többen úgy érvelnek, hogy miközben ők szelektálni próbálják a szemetet és papírra cserélték a műanyag szívószálat, addig a felelőtlen híresség magasról tesz a környezetvédelemre. Becslések szerint Jenner 17 perces repülése egy tonnányi széndioxidot termelt, ami nagyjából a negyede annak, amit egy átlagos ember évente termel.

Persze nem Jenner az egyetlen vagyonos ember, aki ilyen rövid távokra is a magángépét használja. Mint írják, a rapper Drake 18 percre szállt gépre Kanadában, hogy eljusson Hamiltonból Torontóba. A színész Mark Wahlberg 23 percet volt levegőben Írországban, a bokszoló Floyd Mayweather pedig 14 perc alatt repült el Las Vegasból a közeli Hendersonba, majd vissza.

Ahogy egy korábbi cikkünkben írtuk, egy korábbi kutatás szerint a világ leggazdagabb 1%-ának karbonlábnyoma 30-szor akkora, mint amennyivel még elérhető lenne a 1,5 Celsius-fokos cél. A szupergazdagok illetve a tehetősek (a tanulmány szerint bárki aki évi 172 ezer dollár felett keres) a népesség 1%-át teszik csupán ki, ám kibocsátásuk szélsőségesen magas a többi csoporthoz képest. Ebben kiemelt szerepet játszik a repülés, mely a leggazdagabb 10% kibocsátását is nagyon megtolja.

Az emberiség maradék 90%-ka ehhez képest sosem ült még repülőgépen, 80%-uknak pedig autója sincs. A tanulmány becslése szerint a legszegényebb 50% még 2030-ban is jóval a 1,5 Celsius-fokos célhoz kapcsolódó kibocsátási szint alatt marad.

Eközben a magángépek a légiközlekedés kibocsátásának mintegy 4%-áért felelnek, és több mint 33 tonna üvegházhatású gázt bocsátanak ki – ez több, mint Dánia emissziója. Mivel ráadásul kevés embert szállítanak, a kereskedelmi járatok szennyezésének az 5-szörösét, sőt olykor a 14-szeresét teszik ki utasonként, és ötvenszer szennyezőbbek a vonatoknál.

search icon