Nők és lányok a tudományban világnap: a lehetőség mindenkié

Nők és lányok a tudományban világnap: a lehetőség mindenkié
Nők és lányok a tudományban világnap: a lehetőség mindenkié

Nemek közötti egyenlőség. 2025-ben már igazán nem kellene erről beszélnünk. Az lenne a modern, idealista gondolkodás, hogy a 21. században a nők egyenlőek a férfiakkal, és ugyanazt a sikert érhetik el. Ez azonban még sincs így, különösen a munka, karrier, siker hármasát nézve. Ezért is olyan fontos, hogy az olyan napokon, mint a február 11-i Nők és lányok a tudományban világnapon beszéljünk ennek fontosságáról, és igenis felhívjuk a figyelmet arra, milyen kiválóak a nők a tudományos világban is.

Ha belegondolunk, milyen gyorsan változik a világunk, milyen kihívásokkal kell szembenéznünk (akárcsak a klímaváltozás hatásait vizsgálva) egyértelműnek tűnik, hogy a tudományra égető szükségünk van. A tudósok kiválóságát, felfedezéseik forradalmiságát pedig nem a nemük határozza meg.

Február 11-én az UNESCO és a UN-Women civil szervezetekkel, intézményekkel karöltve hangot ad a nők és lányok helyzetének a tudományban. Céljuk, hogy hangsúlyozzák a nők nélkülözhetetlenségét a tudományos innovációban és hangot adni a nemek közötti egyenlőségnek a tudományos, technológiai, mérnöki és matematikai (STEM) pályákon.

A nők éppoly kiválóak, mint a férfiak
Kép: canva

A világnap egy rendezvény keretei között zajlik majd, ahol a tagállamok képviselői, feltörekvő és elismert tudósok, a köz- és magánszféra vezetői, valamint az UNESCO tudományos hálózatainak és tanszékeinek képviselői, újságírók és diákok vesznek majd részt.

Minderre azért van szükség, mert ma csak minden 3. tudós nő. Az egyenlőség hiánya gátolja az innovációt, az adott ország fejlődését, sőt a társadalomban olyan fontos béke felépítését is.

Nők aránya az európai tudományos életben

Nézzük meg először mire is gondolunk, ha tudományos életről beszélünk. A tudósok és mérnökök egy alkategóriának számítanak a tudományban és technológiában foglalkoztatottak körében.

Forrás: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/HRST_ST_NSECSEX2__custom_9601416/default/table

Tudományos és technológiai területen dolgozónak számít az az ember, aki olyan szakmában dolgozik, amely a tanulmányi szinttől függetlenül, tudományos és technológiai ismereteket hoz létre, fejleszt tovább, terjeszt vagy alkalmaz. Ez a kategória más foglalkozásokat is tartalmaz, például technikusokat vagy a témához kapcsolódó szakembereket. Tehát igen széles skáláról beszélünk, amelyben egyre nagyobb szerepet kapnak a nők is.

2022-ben csaknem 7,3 millió női tudós és mérnök dolgozott az EU-ban, 310 500-zal több, mint 2021-ben, ami a tudományos és műszaki területen foglalkoztatottak 41%-át jelenti. Az EU-országok között a női tudósok és mérnökök aránya 2022-ben igen eltérő volt, a dániai, litvániai (52%) és bulgáriai (51%) arányoktól a magyarországi (53%), finnországi (32%) és németországi (34%) arányokig terjedt.

A technológia adott, mégis kevesebb a női tudós
Kép: canva

Nők a magyar tudományos életben

A Magyar Tudományos Akadémia doktorai között is érdekes arányt figyelhetünk meg. 2023-ban dokotrrá avanzsált 82 kutató közül 26 volt nő, ami 32%-os arányt jelent. 2024-ben ez a szám 17 volt, ami 22%-ot jelent. De miért van több férfi a tudományban, mint nő? A kérdés összetett, és ezek lehetnek a legfőbb okok:

Történelmi hagyományok

Hosszú ideig a tudományos pályák kizárólagosnak számítottak, ahol a férfiak számára adták meg a vezető szerepeket, míg a nőket gyakran kizárták a felsőbb oktatási intézményekből és a kutatási lehetőségekből. Ma már ez szerencsére nem elfogadott hozzáállás.

Szerencsére ma már a lányokat ugyanúgy érdekelheti a tudás
Kép: canva

Kulturális és társadalmi elvárások

A társadalom sokáig a hagyományos nemi szerepeket erősítette, ahol a férfiak voltak a munkaképes, „tudományos” szerepekben, míg a nőknek más, hagyományosan „otthonosabb” feladatokat tulajdonítottak. Ezek a sztereotípiák még ma is hatással lehetnek a pályaválasztási döntésekre, környezettől, hozzáállástól függően. De kétségkívül egyre inkább levetkőzzük a „nőknek a konyhában a helye” hozzáállást, legalábbis felvilágosult körökben.

Oktatási és karrierlehetőségek

A múltban sok országban a lányok kevesebb lehetőséget kaptak a magas szintű tudományos képzésben, vagy egyáltalán bármilyen oktatásban. Bár ma már sokan dolgoznak azon, hogy ez megváltozzon, (ilyen a mai világnap is) a régi strukturális hátrányok nyomai még mindig érezhetők, különösen bizonyos tudományterületeken.

Munka-magánélet egyensúlya

A tudományos karrier gyakran nagy elkötelezettséget és hosszú munkaidőt igényel. Sok esetben a családi és gondozói szerepek – amelyekről gyakran azt várják, hogy a nők többet vállaljanak – nehezítik a tudományos pályán való előrejutást. Ezért foglalkozik például az MTA is gyakran a tudós nők és a gyermekvállalás témájával, hiszen nem zárja ki egyik a másikat.

Egy tudós nő éppúgy lehet anya is
Kép: canva

Nők a Tudományban Kiválósági díj

A NATE, azaz a Nők a Tudományban Kiválósági Díj 2013-ban jött létre, azzal a céllal, hogy kiemeljék és kihangosítsák a nők tudományos eredményeit. Minden évben olyan fiatal kutatónőket díjaznak, akik aktívan részesei a tudományos életnek, és kiemelkedő eredményeket érnek el szakterületükön.

A kritériumok között szerepel a tudományos élet népszerűsítése a nők, lányok körében, és példaképként segítsék a későbbi generációkat.

Szerettessük meg gyermekeinkkel a tudományt

Talán nem a legkönnyebb lépés, különösen, ha valakitől távol áll a tudományos közeg. Azonban ha a gyermeked érdeklődő, kíváncsi és vonzza a tudományos világ, érdemes félretenni a saját érdeklődést, és nyitni egy szegletet a kislányodnak annak érdekében, hogy még több lehetősége legyen.

Arról nem is beszélve, hogy érdemes úgy tekinteni erre, mint egy lehetőségre, amit a gyerekeddel tölthetsz, és közösen tanulhattok. Az alábbiakkal mindketten szórakozhattok, és a kislányod közelebb kerülhet a tudományhoz:

Az otthoni kísérletezés jó kezdet
Kép: canva

Kísérletezzetek otthon

Válasszatok egyszerű, otthoni kísérleteket, amelyek játékos formában mutatják be a tudomány alapelveit. Például készítsetek mini vulkánt szódabikarbónával és ecettel, vagy kísérletezzetek színes keverésekkel. Ezek a tevékenységek nemcsak szórakoztatóak, de könnyen megértethetik az ok-okozati összefüggéseket is. Egy kis fizikával, kémiával és biológiával nem lőhetsz mellé.

Játsszatok tudományos játékokkal

Keressetek olyan társasjátékokat, kirakókat vagy STEM (tudomány, technológia, mérnöki tudományok, matematika) alapú játékokat, amelyek kreativitásra és problémamegoldásra ösztönöznek. Ezek a játékok segítenek megismerni a tudományos gondolkodás alapjait, miközben élvezetesek is.

Látogassatok múzeumokba és planetáriumokba

Az interaktív kiállítások, tudományos múzeumok és planetáriumok élményszerűen mutatják be a világ működését. Egy közös látogatás során beszélgethettek a látottakról, amely segíti a tudományos kíváncsiság kibontakozását.

Mutassatok példaképeket

Ismerkedjetek meg olyan női tudósokkal, mérnökökkel és felfedezőkkel, akik inspirálhatják őt. Meséljetek a történelem nagy női alakjairól (például Marie Curie, Ada Lovelace, Rosalind Franklin), valamint kortárs női tudósokról. Így láthatja, hogy a tudományos pálya számára nincs nemi korlát.

Kapcsoljátok össze a tudományt a mindennapi élettel

Mutassátok meg, hogyan működik a tudomány a hétköznapi dolgokban: hogyan működnek a háztartási gépek, miért ragyognak az égen a csillagok, vagy hogyan fejlődik a technológia. Az életből vett példák segítenek abban, hogy a tudomány ne csak elvont fogalom legyen, hanem a mindennapok része.

A közös ismeretszerzés mindenkinek öröm
Kép: canva

Mutassátok be a világ problémáit

Ahogy a fenti videóban is láthatod, a gyerekek kreativitása nem ismer határokat. Sokan félünk megmutatni nekik a valódi világot, a klímaváltozás problémáit, a társadalmi nehézségeket, az ökoszisztémák hanyatlását. Pedig övék a jövő, és övék a jelen problémája is. Ha hagyjuk, hogy megismerjék, átérezzék ezeket a problémákat, a kreativitásukkal és jólinformáltságukkal sokkal többet tehetnek a nehézségek leküzdésében, mint mi magunk.

A mi felelősségünk, hogy gyermekeink mennyire nyitnak a világ és így a tudomány felé. Ha a kezdetektől ugyanannyi lehetőséget kínálunk a lányoknak és a fiúknak, alapvető élményük lesz az egyenrangúság, és az azonos lehetőségek. Ha hagyjuk, hogy megoldhassák a problémákat, felfedezhessenek, nyissanak és átéljenek, egy sokkal biztatóbb jövő elé nézhetünk.

Kiemelt kép: canva

search icon