A hvg.hu arról kérdezte Kump Edina környezetkutató-, hulladékcsökkentési szakértőt, hogy milyen lépésekkel kezdhetjük el a hulladékmentességet, és milyen tévhitek merülnek fel a zero waste életmóddal kapcsolatban.
A „hulladékmentes – zero waste” kifejezés félreértésre adhat okot, hiszen az, hogy valaki ne termeljen semmiféle hulladékot, egyáltalán nem megvalósítható – mondta a hvg.hu-nak Kump Edina környezetkutató-, hulladékcsökkentési szakértő, a környezettudatosság témában kurzusokat is szervező Körforrás blog és oldal alapítója.
Ezért gyorsan tisztázza, hogy a hulladékmentes életmód egy törekvés, amely során azt a célt tűzzük ki magunk elé, hogy minél kevesebb hulladék és szemét keletkezzen. Bár a szemét csökkentése még viszonylag könnyű, ezek után jön a finomhangolás: a hulladék csökkentése.
Érdemes különbséget tenni a szemét és a hulladék között: „bár mind a kettő feleslegessé válik számunkra, a szemét az, amit nem tudunk, vagy akarunk újra felhasználni és nem kaphat új értelmet” – mondja a szakértő.
Szerinte a komposztálástól nem szabad megijedni, hiszen az csak tévhit, hogy akinek nincsen kertje, az nem tud komposztálni. Például a hulladékcsökkentési szakértő évek óta az otthonában komposztál, gilisztákat használva, ha pedig túl sok a komposztálandó anyag, akkor jön szóba a közösségi komposztáló, illetve a Share Waste nevű alkalmazás, amiben elérhetőek olyan partnerek, akik befogadják a komposztot.
Az is segíti a motivációnk fenntartását, ha elsőre olyan törekvéseket választunk, amelyek nem csak környezetvédelmi szempontból előnyösek, hanem egyéb azonnali előnyökkel is járnak, például egészségesebbek, vagy olcsóbbak – ráadásul ezek nagyon gyakran együtt járnak. – emelte ki Kump Edina.
Például ilyen a szilárd samponok kérdése is: „gyakori tévhit, hogy ez mennyire drága, pedig a legtöbb esetben egy kis kocka két flakonnyi normális folyékony samponnak felel meg” – teszi hozzá.
Manapság számos vállalat zöldebbnek szeretne látszani annál, mint amilyen valójában. A zöldre mosás (greenwashing) felismerése pedig tanulást igényel: például a divatipari gyártóknak hiába vannak hangzatos ígéreteik, ha embereket és a természetet kizsákmányolva működik a termelésük, és bevett gyakorlat, hogy elégetik azokat a termékeket, amiket nem tudnak eladni.
Emellett a termékek közötti választást segíthetik a hivatalos ökocímkék, amelyek irányt mutathatnak afelé, hogy melyek a ténylegesen környezetbarát termék.
(Forrás: hvg.hu Kép: pexels.com)