Újabb világmárka a fenntarthatóság mellett – Levi Strauss & Co.
Újabb világmárka a fenntarthatóság mellett – Levi Strauss & Co.

A svéd Renewcell textilhulladék-újrahasznosító startup és a Wellthread együttműködésének köszönhetően, újrahasznosított-újrahasznosítható farmerek robbantak be a világpiacra, ezzel csökkentve a divatipar környezetterhelését.

Nem meglepő, hogy a divatipar is dobogós helyezett, ha a környezetszennyezésről van szó az energiaszektor és a közlekedés mellett, az adatok mégis megdöbbentően hatnak. Annak tudatában, hogy a gyakran kék bolygóként is emlegetett Földön meglepően kevés a kékséget adó víz, édesvízből pedig még kevesebb van, rémisztő a feljegyzés, miszerint a textilipar 2015-ben 79 milliárd köbméter vizet használt fel, tehát körülbelül a globális szén-dioxid-kibocsátás 10%-áért felel a divatipar, ami több, mint a nemzetközi repülőjáratok és a tengeri szállítás összkibocsátása. Arról nem is beszélve, hogy a becslések szerint egyetlen pamutpóló készítéséhez  2700 liter vízre van szükség – ez a mennyiség egy személy 2,5 évi ivóvízigénye.

Viszont ugyanebben az évben az egyik jelentős, 1829 óta működő világmárka, a Levi’s, a Wellthread kollekciójukat dobták a piacra, amelynek a lényege a fenntartható előállítás volt, azonban az idei év még ennél is nagyobb lépést jelenthet a divatiparban és a textiliparban egyaránt.

Ugyanis elkészült a Levi’s ikonikus 501 Original farmerének egy biopamutból és használt, újrahasznosított farmeranyagból készült verziója, illetve a szintetikus szálakat tartalmazó elemeket – mint a poliészterzsebek, cérnák, címkék, bélések – 100%-ig pamutalternatívákkal helyettesítették, így lehetséges a teljes újrahasznosítás. A jövőbeni terv pedig, hogy a jól ismert ruházati márka 30% kenderből és 70% pamutból készült farmert kínál majd az általuk kifejlesztett áttöréses technológiának köszönhetően, amelytől a kender olyan puha, mint a pamut. Ugyanis a kender textúrája rendszerint sokkal keményebb, mint a pamuté, azonban a Levi’s évekig tartó kutatások után megoldást talált arra, hogy a kevésbé fenntartható pamutszálat lecserélje a farmereiben a kenderre. Egyértelműen látható, hogy nem csak egy, épp aktuálisan fellángoló divat mellett teszi le a voksát a farmert gyártó cég, ugyanis a végső terv az volna, hogy több ruházatot cserél le kenderre, és létrehoz egy 100% -os kender ruházatot öt éven belül, amely olyan puha, mintha pamutból készülne.

Ha ez az erőfeszítés önmagában nem lenne elég, bónuszként, a társasággal együttműködő száltechnológiai szakember úgy fejlesztette ki a folyamatot, hogy minimális vegyi anyagokat, energiát és sokkal kevesebb vizet használjon fel az előállításához. Utóbbit úgy tudják elérni, hogy a ruhadarab teljes vízhatásának több mint 2/3-át kiveszik az előállítási folyamatból, és ez rengeteg megtakarítást eredményez.

Jogos a kérdés, hogy a több mint 39 országban jelen lévő, 500 beszállító és 60 cég működése a telephelyekkel együtt milyen formában fenntartható. A Levi Straussnál azt mondják, hogy bár ezeknek a gyáraknak egy része más vállalatok számára is szállít, mégis magukra vállalják annak feladatát és részbeni költségét, hogy megvalósuljanak a cél eléréséhez szükséges fejlesztések. A cél pedig nem más, mint károsanyag-kibocsátását 90 százalékának a visszaszorítása, és 100 százalékban megújuló energiára áthelyezett működés.

forrás: player.hu

search icon