Zöld Busz Program a fenntarthatóbb közösségi közlekedésért

Zöld Busz Program a fenntarthatóbb közösségi közlekedésért
Zöld Busz Program a fenntarthatóbb közösségi közlekedésért

Emlékszem, gyermekként szinte valamennyi barátomhoz hasonlóan kis irigységgel keveredett csodálattal néztem a buszsofőröket munka közben. Könnyed és rutinos mozdulatokkal vezették a hatalmas monstrumokat, és – ami akkortájt a legizgalmasabbnak tűnt – nemes egyszerűséggel nyitották és zárták az ajtókat. Imádtam. A rajongásom odáig fajult, hogy kartondobozokból magam is hajtogattam buszvezetőfülkét, és teljes átéléssel nyomkodtam a le- és felszállást biztosító ajtónyitó gombokat.  A jelen kor autóbuszai ugyanazt a funkciót töltik be, mint anno három évtizeddel ezelőtt, de a minőségük, a környezetre gyakorolt negatív hatásuk lényegesen eltér régi harcostársaikétól. Dél-Buda környékén 40 elektromos busz kezdte meg hosszú évekre tervezett áldozatos munkáját, aminek köszönhetően jelentősen csökken az itteni tömegközlekedés ökológiai lábnyoma. Ezeket a csodajárgányokat a Budakeszi Vadasparkban tartott ünnepélyes átadón mutatták be a napokban, ahol természetesen a Greendex is ott volt.   

Azt, hogy ezek a buszok már mások, mint őseik, tökéletesen tudja Somogyi István, a Volánbusz autóbusz-vezetője. Több évtizednyi szakmában eltöltött idő után is lelkesen mutatja be a legújabb jármű „irányítópultját”. „Ez a kályhának az üzemanyagtankja, itt látható a szintje, az ajtók nyitva vannak, ilyen magasságban van a busz, ennyi százalék a töltöttsége, az akkumulátorban ennyi feszültség van.” Ez egyébként fontos, sőt az egyik legfontosabb adat, hiszen a busz, amelyet megnézhetünk, egyike azoknak az elektromos meghajtású Mercedes-Benz eCitaro autóbuszoknak, amelyekkel nemcsak a fővárosi lakosok, hanem a dél-budai agglomerációban élő közel százezer ember napi szintű ingázása válik komfortosabbá.

Az új buszok tankolása
Fotó: Humda

Nemrég a Budakeszi Vadasparkban, mondhatni, összeolvadt a természet és a modern technológia, hiszen közös a cél: a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése. „40 elektromos meghajtású busz állt forgalomba itt, a Buda környéki agglomerációban.” Menczer Tamás, a körzet országgyűlési képviselője is tiszteletét tette az eseményen, ahol gyorsan kiderült, hogy a Külügyminisztérium államtitkára környezetvédelmi és ehhez kapcsolódó műszaki kérdésekben is járatos. „Ezeknek a buszoknak a károsanyag-kibocsátása természetesen zéró, tehát nulla. Zajterhelésük alacsony, természetesen légkondicionáltak, babakocsival, kerekesszékkel könnyen használható, alacsony padlós buszokról van szó. Ezeken kívül 75 darab, úgynevezett CNG sűrített földgázzal meghajtott busz is forgalomba állt.” A sűrített földgázzal meghajtott buszoknak ugyan nem nulla a károsanyag-kibocsátása, de sokkal alacsonyabb a hagyományosakéhoz képest. Ezek a modern járművek – azonkívül, hogy hozzájárulnak a klímavédelemhez – a környéken élők életét is nagyban befolyásolják. A tesztüzem alatt számos szempontot figyelembe vettek: köztük a sofőrök és az utasok visszajelzéseit is. „A hozzám érkezett visszajelzések szerint, és az alapján, amit én az utazóktól, a szakemberektől és saját tapasztalatból tudok – mert a kisfiam nagyon szeret busszal utazni – ezek valóban kényelmes és minden igényt kielégítő autóbuszok.”

A 40 darab elektromos meghajtású autóbusz mellett – a Zöld Busz Program támogatásával végrehajtott, nettó 7,6 milliárd forint értékű fejlesztésnek, valamint a gázüzemű autóbuszok forgalomba állításának köszönhetően – a fővárosi agglomeráció teljes járműállománya rövid időn belül alternatív meghajtású buszokból áll majd. Miért is van erre szükség? 6000 busz körülbelül 120 millió liter gázolajat fogyaszt. A technológiai fejlesztések révén azonban ezt megújuló energiával váltják ki.

Leszállásjelző
Fotó: Humda

„Nagyon fontos – a vállalatnál én és a kollégák is ezt képviselik –, hogy nem önmagában kell nézni az elektromos buszt, hanem rendszerben kell gondolkodnunk.” Ezt már Kruchina Vince, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója fogalmazta meg, aki a környezetvédelem mellett a fenntarthatósági és költségtakarékossági szempontokat is fontosnak tartja. „Maga a rendszer, az itt látható elektromos busz és a mögöttem lévő töltőállomás, valamint az ehhez kapcsolódó napelemes áramfejlesztési lehetőség azt jelenti, hogy saját magam meg tudom termelni az üzemanyagomat.” 40 darab 100 kilowattos töltőberendezés 3–3,5 óra alatt feltölti a buszok akkumulátorait. Ezzel a buszok – az időjárási körülményektől és a városi forgalomtól függően – több száz kilométer távolságot meg tudnak tenni. „Alapvetően az akkumulátor mérete, tehát a teljesítménye határozza meg, hogy mekkora távolságot képes megtenni a jármű. Ezek a buszok a gyártótól függetlenül 1 kW/km fogyasztásra képesek. A Volánbusz esetében ez azért jó, mert a mi buszaink 40–50%-a napi 300 kilométert megy. Ez azt jelenti, hogy 320–330 kW/h-s akkumulátorokkal a napi munkamennyiséget biztosan teljesíteni tudják.” Az ökológiai lábnyom csökkentése és a szén-dioxid-kibocsátás minimalizálása érdekében világszerte környezettudatosabb működésre ösztönözik a lakosságot. Gondoljunk csak bele: amíg egy felnőtt fa körülbelül egy ember éves oxigénszükségletét termeli meg, addig egy személyautó 20 ember oxigénszükségletét használja el 100 kilométeres távon kb. 1 óra alatt!

„Magyarországon a közlekedésnek nagyjából a 20%-a felelős a szén-dioxid kibocsátásáért.” Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint ennek mérséklése és a szén-dioxid-lábnyom csökkentése érdekében két dolgot kell tenni a közlekedésben. „Az embereket minél jobban a szén-dioxid-mentes közlekedési lehetőségek felé kell terelnünk. Ilyen a kötöttpályás közlekedés, például a vasúti közlekedés vagy – másik alternatívaként – a zöld autóbusz-közlekedés.” Nem titkolt céljuk, hogy idővel minél több ember tudjon azonosulni ezzel. 

Hidrogén üzemanyagcellás autóbusz közlekedik Pakson
Fotó: Humda

Visszatérve az elektromos autóbuszokhoz. Ezek a járművek körülbelül 80 fő szállítására alkalmasak, valamint számos új funkció is elérhetővé vált, köztük 13 darab USB-csatlakozó, amelyekkel az utasok színvonalas és biztonságos kiszolgálását biztosítják. De – ahogyan Weingartner Balázs elmondta – a szóban forgó busz nem csak ebben különbözik a többitől. „Teljesen más a technológiája egy ilyen autóbusznak, mint dízelüzemű társainak. Az elektromotor rekuperál, tehát visszatölt. Nagyon fontos, hogy egy dombos agglomerációs környezetben hogyan használhatjuk, valamint, mondjuk, a reggeli csúcsforgalomban vagy a délutáni vagy napközbeni lazább forgalomban.”

Ha már a vezetésnél tartunk, Somogyi István már több évtizede ül a kormány mögött, 250 ezer kilométert tett meg balesetmentesen. Ennyi év alatt már több különböző típusú autóbuszt vezetett, de az elektromos meghajtású busz merőben eltér a korábbiaktól. „Eleve más, hogy automata. Így nem kell váltogatni a kanyarban, mert azért elég nehéz egy pesti kanyarban vagy kereszteződésben visszaváltogatni a busszal. Gyorsabb, fürgébb és jóval kényelmesebb is.” Az autóbuszokon kívül a töltőinfrastruktúrának az optimalizálása is megkezdődött, ennek segítségével a megfelelő pontokon, a végállomáson vagy éppen a fordulónál tudják tölteni az autóbuszokat. Folyamatosan megújuló és korszerűsödő járműállományával a Volánbusz 2022-ben csaknem 540 millió utazást bonyolított le országszerte.
(X)

search icon