
A 360 Design Budapest formatervezĹ‘i kiállĂtást idĂ©n oktĂłberben másodszor rendeztĂ©k meg. Az esemĂ©ny fĹ‘ cĂ©lja az, hogy hazánk Ă©s a rĂ©giĂł tervezĹ‘it megismertesse a nemzetközi piaccal, de egyre nagyobb hangsĂşlyt kap a fenntarthatĂłság gondolata is. A kiállĂtás szervezĹ‘je, Bata-Jakab ZsĂłfia, a Magyar Divat & Design ĂśgynöksĂ©g vezĂ©rigazgatĂłja mesĂ©lt a rendezvĂ©nyrĹ‘l, a design Ă©s a fenntarthatĂłság kapcsolatárĂłl Ă©s a digitális kiállĂtás sikerĂ©rĹ‘l.
Az Ă©pĂtĂ©szet Ă©s a formatervezĂ©s nem kimondottan azok a terĂĽletek, amelyekrĹ‘l azt gondoltam, hogy kapcsolĂłdik hozzájuk a fenntarthatĂłság gondolata, de ebben tĂ©vedtem. Ha közelebbrĹ‘l megnĂ©zzĂĽk a művĂ©szi tervezĂ©st Ă©s a designt, azt tapasztaljuk, hogy kifejezetten elĹ‘tĂ©rben áll a tenni akarás a környezetĂ©rt. Ez egyrĂ©szt azt mutatja, hogy a fenntarthatĂłság annyira izzĂł tĂ©ma, hogy a művĂ©szi inspiráciĂł alapelemĂ©vĂ© vált, másrĂ©szt pedig azt, hogy a felvevĹ‘ piac olyan tárgyakkal akarja körĂĽlvenni magát, amelyekben megjelenik a fenntarthatĂłság.
(Az általunk is bemutatott RAWfiction hulladĂ©k gyapjĂşgĂłl kĂ©szĂtett esztĂ©tikus hangelnyelĹ‘i is a kiállĂtás rĂ©szei.)
„Figitális” kiállĂtás Ă©s ĂşjrahasználhatĂł dĂszletek
Már tavaly is hibrid mĂłdon, tehát fizikailag Ă©s online is rĂ©szt lehetett venni a rendezvĂ©nyen (ezt jelenti a figitális kifejezĂ©s). Ebben az Ă©vben ez annyira sikeres volt, hogy – a tavalyi 20 000 online látogatĂłhoz kĂ©pest – idĂ©n novemberig már 40 000 Ă©rdeklĹ‘dĹ‘ nĂ©zte meg a 3D-s tárlatokat. A termek kialakĂtása kĂĽlön szĂłt Ă©rdemel, ezek gyakorlatilag fĂ©lkĂ©sz szobák voltak. A kiállĂtĂłtĂ©r berendezĂ©sĂ©hez egy Ă©pĂĽlĹ‘ ház olyan alkotĂłelemeit – gerendáit, betontömbjeit Ă©s tĂ©gláit – használták fel, amelyek a kiállĂtás vĂ©geztĂ©vel rendeltetĂ©si helyĂĽkre kerĂĽlnek.
Design és fenntarthatóság? Úgy gondolom, hogy a formatervezés és a design termékek piaca viszonylag szűk. Azt tapasztalom azonban, hogy ennek ellenére egyre szorosabban kapcsolódik a fenntarthatósághoz. Mi lehet ennek az oka?
Maguk a szakĂ©rtĹ‘k is Ăşgy gondolják, hogy a designipar jelentheti a fenntarthatĂł fejlĹ‘dĂ©s egyik elsĹ‘ lĂ©pcsĹ‘jĂ©t. Ennek az az oka, hogy a termĂ©kek környezetre gyakorolt negatĂv hatásának 80%-a design szakaszában keletkezik. Az áruk tervezĂ©se, az alapanyagok kiválasztása meghatározza a termĂ©kek teljes Ă©letĂştját, ennĂ©lfogva a designipar nagyban befolyásolja a termĂ©kek ökolĂłgiai lábnyomát. Ennek csökkentĂ©sĂ©re három mĂłdszer lĂ©tezik: a moduláris design, a fenntarthatĂł anyagok használata Ă©s az idĹ‘tállĂł termĂ©kek tervezĂ©se. ĂśgynöksĂ©gĂĽnk egyik legfĹ‘bb cĂ©lkitűzĂ©se, hogy szerepet vállaljon az emberek fogyasztĂłi tudatosságának fejlesztĂ©sĂ©ben. Megismertetve velĂĽk azokat a magyar márkákat, amelyek nemcsak egyedi, de környezetbarát alternatĂvát kĂ©pviselnek a tömegcikkekkel szemben. A 360 Design Budapest kiállĂtás is ezt kĂ©pviselte, hiszen olyan magyar Ă©s rĂ©giĂłs design termĂ©keket mutatott be, amelyek rámutatnak arra, hogy akár 100%-ban hazai design termĂ©kekkel is kitölthetjĂĽk Ă©lettereinket Ă©s mindennapjainkat.
A V4 volt a kiállĂtás fĂłkuszában. Vannak olyan ismertetĹ‘jegyek, amelyekben eltĂ©r egy közĂ©p-eurĂłpai designművĂ©sz Ă©s egy nyugati?
A Vasfüggönyön túl a Szovjetunió egykori tagállamai sajátos történelmi, politikai és gazdasági hátterük miatt sokáig kevésbé hitték el magukról, hogy megjelenhetnek a design nagytérképén. Évszázadokon keresztül a „fejlett Nyugat” és a „visszamaradott Kelet” között feszülő ellentét határozta meg a mindennapi élet retorikáját. A határok lebontásával ez a jelenség ma már kevésbé érezhető, amihez a technológiai fejlődés és a felgyorsult információáramlás is hozzájárult. A V4-es országokban eközben nem a nyugati trendeket kezdték követni, hanem az alkotás során a helyi értékekre helyezték a hangsúlyt.
Ezekben az országokban másfĂ©le mĂłdokon, illetve ĂĽtemben törtĂ©nt meg (Ă©s törtĂ©nik ma is) a nemzeti identitás, a kulturális öröksĂ©g feldolgozása Ă©s bemutatása, Ă©ppen ezĂ©rt egyĂĽtt Ă©s kĂĽlön is egyedĂĽlállĂłak. Ami tagadhatatlanul összefűzi a V4-es országokat Ă©s a keleti blokk más országait, az a kĂ©zzelfoghatĂł találĂ©konyság Ă©s a századközepi tárgykultĂşra szeretete. Éppen ezĂ©rt volt kiválĂł alkalom a 360 Design Budapest kiállĂtás arra, hogy a hazai formatervezĹ‘k a cseh, a lengyel Ă©s a szlovák tehetsĂ©gekkel közösen mutassák be KözĂ©p-EurĂłpa designipari kulturális gazdagságát, sokszĂnűsĂ©gĂ©t Ă©s elkĂ©pesztĹ‘ alkotásaikat. És bár az művek mind-mind kĂĽlönbözĹ‘ek, valahol azonban fellelhetĹ‘ a „metszĂ©spontjuk”.
Hogy fogadja a nyugati szakma és közönség a régió művészeit?
A rĂ©giĂł országai tervezĹ‘i joggal követelhetnek maguknak helyet a design nemzetközi tĂ©rkĂ©pĂ©n. Erre mutat rá szeptemberi sikeres szereplĂ©sĂĽnk is, amikor tervezĹ‘inkkel megjelentĂĽnk a Maison&Objet párizsi designvásáron. Ezt EurĂłpa három legmeghatározĂłbb belsőépĂtĂ©szeti rendezvĂ©nyĂ©nek egyikekĂ©nt tartják számon. A kiállĂtáson a kiválĂł magyar alkotások idĂ©n is a trenddiktálĂł márkák helyszĂnekĂ©nt ismert Signature Hallban kaptak helyet. A 360 Design Budapest tervezĹ‘inek Ă©s magának a kiállĂtásnak a sikere is a rĂ©giĂł szĂnvonalárĂłl tanĂşskodik. A nemzetközi szakma a számos pozitĂv Ă©rtĂ©kelĂ©s mellett a 2020-as kiállĂtásnak odaĂtĂ©lte a design legmagasabb elismerĂ©sekĂ©nt számon tartott Red Dot-dĂjat. Ezzel mĂ©ltatva a magyar formatervezĹ‘k tehetsĂ©gĂ©t Ă©s a kreatĂv budapesti projektet, amely Ăgy ötszörösen vált dĂjazottá.
Az idei kiállĂtáson bemutatkozott több kitĂĽntetett, köztĂĽk kĂ©t Red Dot-dĂjas Ă©s egy A’Design Awardot nyert design tárgy. Ezek a pĂ©ldák jĂłl mutatják, hogy a nemzetközi szakma kĂ©pviselĹ‘i egyre inkább elismerik a magyar Ă©s a rĂ©giĂłs tervezĹ‘ket, illetve egyre több Ă©rtĂ©kesĂtĹ‘ Ă©s forgalmazĂł fedezi fel Ĺ‘ket. Az emlĂtett Maison&Objet designvásáron pĂ©ldául a tervezĹ‘ink közel 100 kĂĽlönbözĹ‘ designipari kapcsolattal lettek gazdagabbak. IdĂ©n ennĂ©l is több forgalmazĂł Ă©s viszonteladĂł szánt idĹ‘t a magyar alkotásokra.
(A Tilia 2002 Ă©s Ulmann István egyĂĽttműködĂ©sĂ©ben elkĂ©szĂtett önfenntartĂł kutyaház is helyet kapott a kiállĂtáson.)
Ăšgy tudom, a kiállĂtásnak a szervezĂ©se is fenntarthatĂł mĂłdon valĂłsult meg. Ez miben nyilvánult meg?
Az idei 360 Design Budapest kiállĂtás megrendezĂ©sekor kĂĽlönösen fontos volt számunkra, hogy kiemelten kezeljĂĽk a fenntarthatĂł megoldásokat Ă©s a szemlĂ©letformálást. Ez fĹ‘kĂ©nt a kiállĂtás koncepciĂłjában volt fellelhetĹ‘, amelynek közĂ©ppontjában a környezettudatosság Ă©s az ĂşjrahasznosĂtás állt. Az installáciĂłs eszközök leginkább ĂşjrahasznosĂtott anyagokbĂłl kĂ©szĂĽltek, illetve olyan elemeket választottunk, amelyek a kiállĂtás vĂ©geztĂ©vel ĂşjrafelhasználhatĂłk. A design tárgyak elhelyezĂ©sĂ©hez Ă©s a kiállĂtĂłtĂ©r berendezĂ©sĂ©hez egy ház alkotĂłelemeit használtuk fel, amelyeknek hamarosan bekövetkezĹ‘ Ă©letciklusukban Ăşj funkciĂłjuk lesz. A gerendák, a betontömbök vagy a tĂ©glák mind alkalmasak voltak arra, hogy betöltsĂ©k a teret, Ă©s kiemeljĂ©k az alkotĂłk design tárgyait, ezt követĹ‘en pedig Ăşj Ă©letet kaphatnak. A vĂz illĂşziĂłja vagy a plafonra Ă©pĂtett, ránk nehezedĹ‘ bálna szintĂ©n ezt a vonalat kĂ©pviselte. MĂg az elĹ‘bbi szintĂ©n ĂşjrafelhasználhatĂł anyagbĂłl kĂ©szĂĽlt, az utĂłbbit már nem használt, műanyag csomagolások alkották.
Az elsĹ‘ 360 Design Budapest kiállĂtás alkotásait hatalmas Ă©rdeklĹ‘dĂ©s övezte az online tĂ©rben, Ăgy nem volt kĂ©rdĂ©s számunkra, hogy idĂ©n is az esemĂ©ny „figitális” megvalĂłsĂtására kerĂĽl sor. A tavalyihoz hasonlĂłan az Ă©rdeklĹ‘dĹ‘k nemcsak a helyszĂnen tekinthettĂ©k meg a design tárgyakat, hanem egĂ©szen Ăşj perspektĂvákbĂłl is tanulmányozhatták a látottakat. A designtĂşrákat a helyszĂnen kihelyezett VR-szemĂĽvegekkel is teljesĂthettĂ©k, illetve a kiállĂtást a rendezvĂ©ny honlapján online továbbra is bejárhatják. Ă“riási öröm számunkra, hogy a tavalyi kiállĂtást online közel 22 ezer ember látta, az idei 360 Design Budapest virtuális látogatĂłinak száma pedig az elmĂşlt 3 hĂłnapban már megközelĂtette a 40 000-et. Ennek a lehetĹ‘sĂ©gnek hála mĂ©g többen megismerhetik a magyar Ă©s a rĂ©giĂłs designereket, illetve az általuk tervezett 177 egyedĂĽlállĂł design tárgyat. A kiállĂtás mindenki számára elĂ©rhetĹ‘, illetve megtekinthetĹ‘ a 360 Design Budapest honlapján.
A 360 Design Budapest kiállĂtás online továbbra is elĂ©rhetĹ‘.
A 360 Design Budapest kiállĂtás keretĂ©ben három kerekasztal-beszĂ©lgetĂ©st is megvalĂłsĂtottunk. Ezeket ĂĽgynöksĂ©gĂĽnk Design DIALOG tudásmegosztást Ă©s informáciĂłcserĂ©t szolgálĂł programsorozatának keretĂ©ben rendeztĂĽk meg. TĂ©máink voltak: „Budapest Design Material Library – a kĂ©zzel foghatĂł innováció”; „A V4-es országok kiemelkedĹ‘ designszemĂ©lyisĂ©gei”; valamint „Akkor Ă©s most – formatervezĂ©s generáciĂłk távlatában”. Ezek a beszĂ©lgetĂ©sek megtekinthetĹ‘k ĂĽgynöksĂ©gĂĽnk YouTube Ă©s Spotify platformjain.