Városi közlekedés – mit használjunk?
A cikk megjelenését támogatta: GreenGo Car Europe
Meglepően sok dolog van, amivel egy hétköznapi ember tehet a klímaváltozás ellen, még akkor is, ha a baljós hírek miatt sokszor érezzük bénultnak és tehetetlennek magunkat. Tehetünk a mindennapi döntéseinkkel, hiszen akár a húsfogyasztásunk csökkentésével is nagy lépést tudnánk tenni egy fenntarthatóbb jövő felé.
Nagyon hasonló dilemma a közlekedés, és mivel lassan itt a tavasz, úgy döntöttünk, hogy kicsit körbejárjuk, mit gondolunk erről. Szerintem nagyon fontos, hogy erről a témáról (sem) szabad végletekben gondolkozni, teljes létjogosultsága van néha az autónak, legalább annyira, amennyire egy bringásnak joga van a bicikliúthoz. A cél nyilván az lenne, hogy a közlekedésünket minél fenntarthatóbbá tegyük, ehhez pedig úgy technológiai fejlődésre, mint a jogszabályok és a piaci környezet változására szükség van, nem elfelejtve, hogy az utazás végeredményben rólunk szól, nem az eszközökről.
Így közlekedünk mi
Főszerkesztőnk Sápi Zsófi az elmúlt évtizedeket autóvezetés nélkül hozta le. Vidékre vonattal jár, a városban bringával, tömegközlekedéssel, és ha éppen nagy rohanás van, taxival. Úgy számolta, még taxizva is olcsóbb, mint egy saját autót fenntartani, és lényegesen kisebb macera. Persze tény, hogy sokszor van autóval rendelkező barát, családtag, akihez beülhet egy-egy út erejéig. A világjárvány alatt annyi változás történt, hogy a korlátozások hatására elhatározta, megtanul vezetni. Autót venni alapvetően nem akart, ám friss jogsival nem lehet bérelni, ez épp nagy szívfájdalma.
Hajas Gyula Bence kollégám megszállott bringás lett a koronavírus alatt. Budapesten szinte kizárólag biciklizik, ami először csak szórakozás volt, aztán teljes értékű közlekedési eszközévé vált. Élvezi a kerékpár adta szabadságot, és hogy nem kell buszra várnia, ráadásul a városiak zöméhez hasonlóan általában 5 kilométernél kisebb távot kell megtennie, erre pedig szerinte semmi sem alkalmasabb egy bringánál.
Hogy magamról is szóljak, amíg Budapesten éltem megszállott rolleres lettem. Persze nem a sokszor életveszélyesen hajtott elektromos verziót, hanem a hagyományos, egyláberős változatot hajtom, aminél kevesebb király dolgot tudok elképzelni a városban. A legjobb pedig az volt, hogy tömegközlekedéssel kombinálva mindenhol pillanatok alatt ott tudtam lenni, az egész járgány pedig alig néhány kiló, és bárhova magammal tudtam vinni.
És ha esik?! Vagy sok a cipekedni való?
Mi a helyzet a városi közlekedéssel akkor, ha sok a csomagunk, esik az eső, eltörtük a kislábujjunkat? Így nem lesz bringa, se roller, de akkor is mennünk kell. A közösségi közlekedés általában jó válasz tud lenni, de éppen azért váltott rengeteg ember az elmúlt évben más megoldásra, mert a tömött járműveken való utazás nem biztos, hogy a legjobb választás a járványhelyzetben. Nyilván a szakértők helyett nem akarjuk megmondani, hogy mi biztonságos és mi nem, de teljesen érthető, ha sokan tartanak a zsúfoltságtól.
És ezzel a kör bezárult, visszatértünk az autóhoz. Az autó kényelmes, gyors, a szabadság szimbóluma. Épp csak annyi vele a probléma, hogy rendszeresen szervizeltetni, tankolni, karbantartani kell, napok mennek el a parkolóhely megtalálásával, és hát nem is a legzöldebb megoldás, ráadásul szegény autónk életének több mint 95%-át parkolással tölti. Akkor biztosan érdemes a pénzünket és az idegeinket feláldozni az oltárán?
Alternatíva a taxi lehet, amely gyors és kényelmes, bár esetenként egy-egy utat drágának érezhetünk, meg néha a sofőrt is fura arcnak. A járványhelyzetben itt sem lehetünk teljes biztonságban, és a saját használatú autóhoz képest azért jár néhány kompromisszummal.
Most akkor semmi se jó?
A megoldás létezik, és úgy hívják, hogy carsharing. Ez lényegében az autóbérlés modern megfelelője, amikor csak egy adott útra, akár csak néhány kilométerre bérelünk ki egy autót, és jellemzően csak annyit fizetünk, amennyit használtuk. Ebben az a pláne, hogy így nem kell mindenkinek autó, tehát kevesebbet is kell gyártani belőlük. Ez azért jó, mert az autók kibocsátásának nagyjából ötödéért a gyártásuk felel, ami ezáltal jelentősen csökkenthető, másfelől a városi szmog is kisebb lesz. Ha megújuló energiaforrásból származó árammal feltöltött elektromos autóval közlekedünk, még alacsonyabb a kibocsátás, plusz ha a carsharing mellett tesszük le a voksunkat, valószínűleg jóval tudatosabban fogjuk használni az autót, és tényleg csak akkor ülünk bele, ha muszáj.
Azt már nem is mondom, hogy a koronavírus idején mennyire jó megoldás tud lenni, hogy ha néha napján szükség van egy autóra, akkor egy olyan megoldást választhatunk, ami a tömegközlekedésnél mindenképpen biztonságosabb. Hiszen amikor beülünk egy autóba, akkor az a következő néhány kilométeren csak a miénk, és csak azzal osztjuk meg, akivel mi szeretnénk. Magyarországon egyébként a GreenGo nevű cég honosította meg a műfajt, ráadásul rögtön a lehető legzöldebb módon, hiszen a flottájukat kizárólag elektromos autók alkotják.
És ha már ott tartunk, hogy egy cég nem csak a nagy szlogenek mentén zöld, hanem valóban fontosnak tartja a környezet védelmét, mindenképp meg kell említenünk a GreenGo nemrég indított, Gurulj a fákért! nevű kampányát. Ennek keretében a 10 millió Fa Alapítvánnyal közösen új fákat ültetnek a kampányhoz csatlakozó felhasználók segítségével. Ősszel már 500 fát sikerült elültetniük, ha pedig sokan egyre többen választjuk az egyik legfenntarthatóbb nem izomerőre épülő városi közlekedési módot, akkor remélhetőleg még sokkal több kis csemete teheti zöldebbé a jövőt. A kampány március 31-i vége után a cég megduplázza a befolyt összeget hogy még több fával köszönthessék a remélhetőleg vírusmentesebb tavaszt.
A magunk részéről a szerkesztőségben annak vagyunk hívei, hogy mindig azt a megoldást válasszuk, ami adott körülmények között a szükségleteinknek és a környezetvédelem kívánalmainak is meg tud felelni. Ehhez érdemes minden alkalommal végiggondolni, hogy melyik megoldás lehet a legjobb számunkra, biztosan az autóhasználatra van-e szükségünk, vagy esetleg a fenti alternatívák valamelyike is segíthet abban, hogy gyorsan és biztonságosan odaérjünk, ahova kell. Az egészen biztos, hogy mi a jövőben a carsharinget is felvesszük a listánkra a mindennapokban.
A cikk a Greendex műhelyében készült, a GreenGo támogatásával.