Az önvezető autók sötét oldala
Az önvezető autók sötét oldala

Egy új kutatás szerint az önvezető autók működtetéséhez szükséges számítógépek komoly veszélyt jelentenek a környezetre, évente több üvegházhatású gázt bocsátanak ki, mint Argentína.

A fosszilis üzemanyagokat használó autók több milliárd tonna szén-dioxidot bocsátanak ki. Elektromos, önvezető társaik sokkal környezetbarátabbak, de nem jelentenek csodaszert – állapították meg a Massachusetts Institute of Technology kutatói. Az automata működéshez ezek az autók hatalmas számítástechnikai infrastruktúrára támaszkodnak, amely a fedélzeti kamerákat és a vezetési algoritmusokat működteti. Ha ezek a járművek szélesebb körben elterjednének, az őket működtető számítógépek annyi üvegházhatású gázt termelnének, mint a világ összes jelenlegi adatközpontja – ez nagyjából a globális kibocsátás 0,3%-ának, vagyis Argentína teljes szén-dioxid-kibocsátásának felel meg.

A kutatócsoport egy statisztikai modell segítségével pontosan meghatározta, mekkora ez a probléma. Jelenleg több mint 30 millió vezető nélküli autó van a világon. Ez a szám az előrejelzések szerint exponenciálisan fog nőni, mivel az olyan vállalatok, mint a Tesla, pénzt ölnek az ilyen járművek fejlesztésébe. A modell 1 milliárd ilyen járművet feltételezett, amelyek mindegyike napi egy órát vezet egy 840 wattot fogyasztó számítógéppel. A számítógépek működtetéséhez szükséges energia évente több mint 200 millió tonna szén-dioxidot bocsátana ki.

Ha a szén-dioxid-mentesítés terén csak a szokásos tendenciákat és a hardverhatékonyság javításának jelenlegi ütemét tartjuk fenn, nem úgy tűnik, hogy ez elég lesz az önvezető járművek fedélzeti számítógépeiből származó kibocsátások korlátozásához. De ha megelőzzük ezt, akkor hatékonyabb járműveket tervezhetünk, amelyeknek eleve kisebb a szén-dioxid-kibocsátásuk

– mondta a tanulmány egyik szerzője, Soumya Sudhakar.

Ha 2050-re a globális járműpark 95%-a autonóm lesz, akkor a hardverek hatékonyságának 1,1 évenként gyorsabban kell megduplázódnia ahhoz, hogy a kibocsátást az említett szintek alatt lehessen tartani. Ez a hatalmas lábnyom azonban még mindig elhalványul a benzinüzemű autók szén-dioxid-kibocsátása mellett. A közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás mintegy 30 százalékáért felelős, és ennek 72 százaléka fosszilis üzemanyaggal működő járművekből származik.

(Forrás: Euronews)

search icon