
A járműipar a nearshoring egyik tradicionális ágazatának tekinthető. A globalizáció eredményeképpen ugyanis számos nagyvállalat épített ki regionális termelési kapacitásokat olyan földrajzi vagy gazdasági szempontból kulcsfontosságúnak számító országokban, mint Mexikó, illetve Argentína. Az Energiastratégia Intézet nearshoring-sorozatának befejező részét olvashatják.
Az autóiparon belül a nearshoring-tevékenység a korai 2000-es években jelent meg először az Európai Unió és Törökország vámunióját követően, majd a 2010-es években az ázsiai országok szerepe értékelődött fel az ottani alacsony munkabéreknek köszönhetően. Az elmúlt évek geopolitikai változásai és krízisei komoly változásokat idéztek elő a globális ellátási láncokban.
Ezek közül kiemelhető…
- az USA és Kína közötti kereskedelemi háború, melynek hatására csökkent a Kínából Amerikába érkező termékek száma; ez nagyban hozzájárult Mexikó szerepének felértékelődéséhez.
- a Covid19-világjárvány, amelynek korlátozásai következtében a nagyvállalatok jelentősen módosítottak ellátási láncaikon, hogy biztosítani tudják azok zavartalan működését.
- az orosz–ukrán háború, amelynek hatására globális szinten emelkedtek az energia- és nyersanyagárak, emellett több kritikus nyersanyag – például a palládium, a nikkel és a platina – globális kereskedelme is nehezebbé vált.
A járműipari nearshoring-tevékenység az elmúlt években tovább erősödött. A Capgemini Kutatóintézet felmérése alapján ez 3 okra vezethető vissza, amelyek a következők: többek között az elektromos járművek (EV) gyártásának felgyorsulása, az új kormányzati és szabályozói elvárások és a félvezetők iránti járműipari kereslet növekedése (utóbbi esetében az elmúlt 2 év folyamán 46%-os emelkedésről beszélhetünk).
A kihívások leküzdése érdekében az autóipari nagyvállalatok nearshoring-tevékenységük megerősítésére fókuszáltak, és emiatt megnövelték jelenlétüket és szerepüket azokban a kedvező feltételeket kínáló országokban, melyek a kulcspiacok közelében helyezkednek el. Ilyen országnak tekinthetjük az Egyesült Államok esetében Mexikót, az Európai Unió esetében Marokkót, míg a latin-amerikai piac esetében Argentínát. Az Európai Unión belül Közép-Európa tölt be hasonló szerepet.
A publikáció tovább olvasható az Energiastratégia Intézet weboldalán.
Fotó: Canva