Egyre nagyobb az elektromos járművek kínai térnyerése
Egyre nagyobb az elektromos járművek kínai térnyerése

Kínában már a benzinkutakon is érezhető a villanyautóboom. Az ország elektromosjármű-piaca komoly fordulóponthoz érkezett, ez pedig jelentős hatással van a kínai üzemanyag-keresletre és a globális olajpiacra.

Az elektromos és hibrid járművek értékesítése most először haladta meg a hagyományos üzemanyaggal működő autókét, és az országszerte megszaporodó elektromos töltőállomások egyértelműen jelzik a közlekedési szektor átalakulásának irányát – olvasható az Energiastratégia Intézet elemzésében.

Kínában az elektromos autók gyors terjedése váratlan mértékben fogja vissza az üzemanyag iránti keresletet. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) előrejelzése szerint a kínai benzinfogyasztás 2023 és 2030 között évente átlagosan 2,1%-kal csökkenhet, a CITIC Futures kínai brókercég pedig egyenesen évi 4-5%-os visszaeséssel számol. A gázolaj iránti kereslet 2019-ben érte el a csúcsát, és 2030-ig évente akár 3-5%-kal is mérséklődhet, főként az elektromos és a cseppfolyósított földgázzal működő járművek növekvő használata miatt.

Peking egy évtizede indította el az elektromos járművek terjedését ösztönző programját, ma pedig már Kína járműállományának jelentős részét a belső égésű és villanymotort egyaránt használó, hálózatról is tölthető plug-in hibridek (PHEV) alkotják. Bár ezek kisebb mértékben továbbra is fenntarthatják az üzemanyag iránti keresletet, nem egyértelmű, hogy tulajdonosaik az elektromos hajtás mellett milyen arányban támaszkodnak a benzinre vagy a dízelre.

Az elemzés kiemeli, hogy a 2024-ben eladott új autók több mint fele szintén elektromos vagy hibrid meghajtású: a júliusi és az augusztusi értékesítési adatok szerint az elektromos járművek aránya tavaly az 50%-ot is meghaladta. Ez a közlekedési szektorban napi 400 ezer hordónyi olajkereslet-csökkenést eredményezett, és tovább fokozhatja a hagyományos üzemanyagok felvevőpiacának zsugorodását. A kínai építőipar tartós visszaesése szintén hatással van az üzemanyagpiacra.

Az elemzés rámutat arra is, hogy az új építkezések száma 2021 óta drasztikusan megcsappant, ez pedig elsősorban a gázolaj-felhasználást érinti, hiszen ez jelenti a munkagépek és a teherautók legfőbb üzemanyagát. 2024 második negyedévében a gázolaj-felhasználás éves összevetésben közel 5%-kal csökkent, tovább rontva ezzel a fosszilis üzemanyagok piacának kilátásait.

Az elemzés teljes terjedelmében az Energiastratégia Intézet publikációjában olvasható.

(Energiastratégia Intézet)

Fotó: Canva

search icon