This is Redy – Menstruációs bugyi

Zöld kényelem a piros betűs napokon is 

Egy nő élete során kb. 3000 napon át menstruál, ezalatt 12 ezer betétet és/vagy tampont használ el, ami 100-150 kg nehezen lebomló hulladékot és nem kis kiadást jelent. A Molnár Dóra által megálmodott This is Redy menzeszbugyik azonban forradalmi alternatívát kínálnak a kényelmetlen és környezetszennyező eldobható eszközökre.

Mi adta az ötletet a menzeszbugyi megalkotásához, és hogyan lett az elképzelésből termék?

Az ötlet egy menstruációs balesetből született, megjött, és éppen nem volt otthon semmi, amit használhattam volna. Miközben mostam ki a vért a bugyimból, arra gondoltam, miért nincs egy fehérnemű, amit kifejezetten a menstruáció idején lehetne használni: felveszem, elnyeli a vért, kimosom és újra felvehetem. Az ötlet másfél év alatt vált kézzel fogható, vagyis inkább hordható valósággá, addig kerestem, kutattam a megfelelő textileket. Ma már több mint 20 000 eladott menstruációs termékkel a hátunk mögött mondhatjuk, hogy megérte belevágni. 

this is redy
menstruációs bugyi
Molnár Dóra, alapító és ötletgazda

Milyen filozófia alapján működik a cég?

A célunk, hogy a menstruáció többé ne legyen tabu, és fenntartható megoldásokat tegyünk az egyszer használatos, intim higiéniás termékek polcaira. Azt szeretnénk, hogy mindenki megismerje a Redy bugyikat, és olyan magától értetődővé váljon a használatuk, mint a betété vagy tamponé.

Honnan ered a this is Redy márkanév?

A vérhez kötödik a „red”, mint angolul a piros. Az „y” pedig azért jött hozzá, mert így barátságosabban hangzik, és egy új szót alkottunk, ami egybecseng az angol ready-vel (magyarul: készen áll – a szerk.), ami a bugyi koncepciójához jól illik. A „this is” rész pedig egyszerűen amiatt került az elejére, mert így könnyebb volt helyet találni magunknak a neten, például Instagramon vagy a weboldalunk domainjének.

this is redy
menstruációs bugyi
A This is Redy menstruációs bugyik több méretben és formában is elérhetőek

Hogyan működnek és milyen alapanyagokból készülnek a Redy menstruációs fehérneműk?

Oeko-tex 100 minősítésű anyagokból, főleg pamutból, poliamidból készülnek. Ez a tanúsítási rendszer garantálja, hogy semmilyen káros anyag nem található a textíliában. A fehérnemű meghosszabbított ülepébe bekerült egy speciális, ezüstionnal felturbózott Silvadur szálból készült nedvszívó réteg, ami az erősebb vérzésre való bugyik esetében akár 2,5 tamponnyi vért is képes magába szívni. Ráadásul hússzor gyorsabban, mint a pamut vagy kender. Ez alatt egy hártyavékony, a farostban található cellulózból és oldószerből előállított réteg található, ami megakadályozza az átázást. Az egész nem vastagabb egy egészségügyi betétnél, de annál sokkal kényelmesebb, a vásárlók szerint olyan érzés, mintha nem is menstruálnának. Akár egész napon át viselhető, mert a nedvszívó anyag antibakteriális, szagmegkötő tulajdonsággal is rendelkezik.

Miben egyedülálló a this is Redy koncepciója Magyarországon, esetleg Európában?

Ma már több helyről is lehet rendelni menstruációs fehérneműt, de amikor elindultunk, alig néhány márka volt jelen a piacon. Sokféle koncepció létezik, a Redy Power típusú bugyija a legerősebb nedvszívóképességű bugyik között van világszinten. A this is Redy Air pedig az első hazai tisztasági bugyi, erre is nagyon büszkék vagyunk.

Az eldobható női higiéniás termékekre kínált alternatíván túl hogyan jelenik meg a fenntarthatóság a termékeitekben, illetve az előállításuk folyamán?

Magyarországi gyártóval dolgozunk, tehát magyar kezek készítik a fehérneműket. Hosszú távú céljaink között szerepel a külföldi jelenlét, ehhez a gyártást bővítenünk kell, de itt is nagy figyelmet fordítunk majd az ökológiai lábnyom csökkentésére.

Az eddigi tapasztalatok alapján melyik korosztály a legnyitottabb a menzeszbugyikra?

Kellemes meglepetés, de a tiniktől a középkorú hölgyekig minden korosztály szívesen húz Redyt legalább havonta néhány napra. Talán a 25-30 éves nők keresik leginkább a termékeinket. Bízunk benne, hogy a jövő generációinak pedig már teljesen természetes lesz a menstruációs fehérnemű használata.

this is redy
menstruációs bugyi
Egy darab bugyi ára 5-9000 Ft között mozog, de kedvezőbb áron pakkokban is vásárolható

Hány darab és milyen Redy bugyikat ajánlasz valakinek, aki teljesen szeretné nélkülözni az eldobható eszközöket?

4-5 bugyi már ideális lehet, a típust pedig mindenki ízlése, illetve a menstruációja erőssége szerint tudja kiválasztani. Vannak olyan bugyijaink, amelyek a tipikus „mindjárt meg fog jönni” napokra ideálisak, és olyanok is, amiknél a legerősebb vérzés sem jelent gondot.

Az elmúlt egy évben jelentősen bővült a termékskála. Terveztek még további újításokat?

Igen, de konkrétumokat nem árulnék el, legyen meglepetés! Szeretnénk folyamatosan a vevői igényekre reagálni. Számunkra fontos, hogy párbeszédet tartsunk fenn a vásárlóinkkal, és mindig örömmel fogadjuk a javaslataikat.

Fotók: This is Redy/Albert Alianna

Ha tetszett a This is Redy története, szavazz, hogy a hónap közönségdíjasa lehessen!

Andyourstories

Gyújts kézműves szójagyertyákat!

Az, hogy életmódunk mekkora ökológiai lábnyomot hagy maga után, nem csupán azon múlik, hogyan étkezünk, mennyi szemetet termelünk, vagy milyen energiaforrásokat használunk, hanem olyan apróságokon is, hogy milyen gyertyát égetünk. Az Andyourstories környezetbarát, minimalista dizájnú illatgyertyái 100%-ban természetes élményt nyújtanak. A márka alapítójával, Tokaji Mártival beszélgettünk.

Andyourstories

Miért teszünk jobbat a környezetünkkel, ha hagyományos helyett Andyourstories gyertyát égetünk?

Az emberiség több mint 2000 éve használ gyertyát. A gyertyagyújtás oka folyamatosan változott, alakult, de velünk maradt ennyi év után is, és ez nem véletlen. Az Andyourstories ötlete úgy kezdődött, hogy szembejött velünk egy külföldi tanulmányról szóló cikk a paraffin alapú gyertyák káros hatásairól, ami eléggé rémisztő volt, főleg úgy, hogy az olvasása közben is éppen több illatgyertya égett a komódunkon. Ebben az írásban említették a paraffin alternatívájaként a szójaviaszt, mint növényi, károsanyagmentes illatgyertya-alapanyagot, rengeteg pozitív tulajdonsággal. Ilyen a lassú égése (ezáltal kétszer hosszabb ideig kitart), a 40 fokos olvadási pontja (nem égeti meg a bőrt). Nem mellesleg használatával a mezőgazdaságot támogatjuk, nem pedig a rengeteg káros anyagot kibocsátó gyárakat.

Milyen filozófia alapján működik a cég?

Missziónk egy olyan termék készítése, melynek alapanyaga fenntartható forrásból származik, és fenntartható, etikus körülmények között készül. Ezenkívül szem előtt tartjuk azt is, hogy vásárlóink ne csak egy környezettudatos és egészséges illatgyertyát kapjanak az otthoni relaxáláshoz, töltődéshez, hanem adjunk egy kis pluszt a mindennapjaikhoz. Erre találtuk ki 2020 elején az azóta nagy sikert aratott Therapy sorozatot, amelynek olajai aromaterápiás hatással bírnak: nyugtatnak, segítik az eloldódást, vagy akár javítják a hangulatunkat.

Andyourstories

Honnan jött a márka neve?

A márkanevünk (magyarra fordítva: és a te történeteid – a szerk.) egy gondolat, egy életérzés, abból kiindulva, hogy mikor és hogyan égetünk gyertyát. Ha nálunk ég egy gyertya, akkor biztosan mély beszélgetések indulnak körülötte, a gyertya egy hangulatteremtő fény, ami közelebb hoz és elmélyíti a kapcsolatokat. Mi adjuk tehát a gyertyát, de történettel már a vásárlóink otthonaiban töltődnek fel, vagyis úgyis mondhatnánk: a mi gyertyánk és a te történeteid.

Pontosan mi a szójaviasz, és azon kívül milyen alapanyagokat használtok?

A gyertyáink 100% tisztaságú, növényi szójaviaszból készülnek, amit a szójabab olajából nyernek ki, ez egy biológiai úton lebomló anyag. Az illatosításra használt olajaink szintén 100%-ban vegánok, illetve kozmetikai minősítéssel is rendelkeznek. Rendkívül fontos volt számunkra, hogy csak olyan terméket égessünk otthon, amit akár a bőrünkre is kenhetünk. Végezetül a kanócaink nehézfémmentes, ökopamutból készülnek.

A természetes alapanyagok használatán túl hogyan jelenik meg az ökotudatosság a termékekben, illetve előállításuk folyamán?

Tavaly óta, kérésünkre már komposztálható papírzsákban érkezik műhelyünkbe a viasz, amiből kézzel öntjük a gyertyákat. A fenntarthatóságunk másik alappillére a visszaváltási programunk, amelyben a The Garden Studio & Cafe hatalmas szerepet vállalt. Hozzájuk lehet leadni a már kifogyott üvegcséket, 5 darab azonos méretű után pedig egy ajándék gyertya jár. A gyertyáinkat ezenkívül már kerámiában is meg lehet vásárolni, melyeket barátnőm édesanyja, Bartus Brigi keramikusművész készít. Ezek kávéscsésze formájúak és méretűek, a kézi korongozás után magastűzű kemencében égetik ki őket, így mosogatógépben moshatóak és fagyállók. A gyertya leégése után nem a szemétbe kerülnek, hanem szuper kiegészítői maradnak a mindennapoknak, csak már másképp. Legújabb gyertyánk pedig a fakanócos duplafalú üvegbe öntött illatgyertya. Ez a különleges dizájn olyan hatást kelt, mintha lebegne a viasz. Az ehhez használt kanócaink pedig FSC minősítésűek, felelős és fenntartható erdőgazdaságból származnak.

Andyourstories

A szójagyertyáktól indultatok, ma már illatosító is kapható nálatok, illetve kerámiák is. Terveztek bővíteni még a termékskálán?

Folyamatosan fejlődünk és fejlesztünk, jelenleg is épp egy új terméket tesztelünk, amiről egyelőre annyit árulhatok el, hogy már az utolsó simításoknál tartunk. Ilyenkor mindig nagyon izgulunk, hogy milyen lesz majd a fogadtatása.

Ha tetszett az Andyourstories története, szavazz, hogy a hónap közönségdíjasa lehessen!

Fotók: Andyourstories

Manera

Kapd a válladra a fenntartható divatot!

Lehet egy csakis növényi alapanyagokból készült, műanyagmentes táska praktikus és esztétikus? Természetesen! A Manera Studióból egytől egyig ilyen darabok kerülnek ki. A márka megálmodójával, Kis-Baraksó Alexandrával beszélgettünk.

Hogyan kerültél a fenntartható design világába, és miért éppen a táskatervezés fogott meg?

Az Óbudai Egyetem formatervező mérnöki szakáról indultam el. A saját hangom, látásmódom keresése organikusan sodorta a munkámat a fenntartható szemlélet felé. Mivel az alapszakon nagy hangsúly volt a textilen, mint anyagon és kiindulási alapon, így erről tanultam a legtöbbet; evidens volt, hogy ez valamiképp a terméktervezési hozzáállásomat is alakítja. A táskákat hasonló „útitársnak” tartom, mint a számomra másik nagyon kedves tárgy kategóriát, a bútorokat, csak más síkon. A táskatervezésre ugyanakkor egy állomásként tekintek, semmiképp sem végpontként vagy megérkezésként.

manera

Milyen filozófia alapján működik a cég?

A márka alappillére, hogy a természeti környezeten túl, a benne élőkkel is harmóniára törekedjünk. A tárgyak iránti igényünk csak ezek után következhet. Hiszem, hogy lehetséges a fogyasztási kultúránkat úgy alakítani, hogy azzal senkinek sem ártunk. Amikor elindult a Manera gondolata, még sokkal többet jelentett, ha az ember azt mondta, fenntartható módon szeretne termékeket tervezni és gyártani. Ma már nem kérdés, hogy egy márka, ha hiteles szeretne lenni, akkor így kell működnie. Ez persze egy részről egyáltalán nem probléma, egyenesen üdítőnek kellene lennie, hogy ezt ma már nem kell magyarázni. Van viszont egy erős marketing iránya az egész szemléletnek, amit – erre ráérezve – az is felvesz, aki nem feltétlenül teljesíti a kritériumokat, amiktől elkezdhetünk fenntartható tervezésről beszélni. Emiatt az elején picit nehéz úgy kommunikálni, hogy az átlag fogyasztó számára érezhető legyen a márka őszinte elköteleződése a fenntartható design szemlélete iránt.

Honnan jön a Manera név?

A ‘manera’ spanyolul ‘mód’-ként fordítható, a riói brazil portugál pedig a ‘maneiro’ szót használja arra, amire mi itthon azt mondjuk, vagány. Ez főként a szemléletváltás ösztönzésére utal, a déli eredet pedig személyes kötődésem ezek iránt az – egyébként organikus és természetközeli – mediterrán kultúrák iránt.

Miben egyedülálló a Manera Studio koncepciója Magyarországon, esetleg Európában?

Funkcionálisabb és profánabb oldalról azt válaszolnám, hogy a főbb alappillérek közös megvalósulása miatt: a növényi, természetes alapanyagok használata, a vegyszermentesség, a minimalista, de praktikus formatervek, a saját alkatrészek, csomóponti elemek. Mindezt őszinte, nyílt kommunikációval közvetítem, így próbálok olyat adni, amivel máshol nem igazán lehet találkozni. Szintén különleges, hogy a márka csírájának tekinthető kísérleti tervezést sem tettem félre. Ebből kezd el lassan kinőni egy labor, ahol anyagkísérletekkel foglalkozom, és az ezzel kapcsolatos edukáció is a Manera Studio szerves része lesz hamarosan.

A laborban kombucha gombát is tenyésztesz. Mesélj picit, ez hogyan kapcsolódik a táskatervezéshez?

A mikroorganizmusokból születő, saját termesztésű alapanyagoknál organikusabb és környezetbarátabb megoldás szerintem nem létezik, ilyen a kombuchából szárítás és olajozás által készült gombabőr is. A vonzalmam a kísérleti tervezés iránt pedig nagyon jól egybevág ezzel a vonallal, főleg, hogy az anyagkutatás mindig is jobban érdekelt, mint a formatervezés.

manera
Kombucha gomba bőrének előkészítése
manera

Milyen más alapanyagokból készülnek a táskáid?

Főként nagy szilárdságú növényi alapanyagú, GOTS minősítéssel rendelkező vásznakból, a fa alkatrészek pedig rétegelt lemezből. Az állati eredetű alapanyagok mellőzése elsődleges szempont, ezek után jön a természetesség, és ha van valamilyen speciális igény, aminek meg kell feleltetni egy anyagot funkcióját tekintve, akkor az utóbbiból engedek, az előbbiből nem. Az utókezelésekhez is szigorúan állok: ha szükséges, csakis saját kezűleg növényi, környezetbarát módon festem az alapanyagokat.

A Manera táskák egyik különlegessége, hogy az egyébként megszokottan műanyag vagy fém elemek fából készülnek. Nem kell tartani az amortizációtól?

Ezek az egyedi formatervezésű alkatrészek nem hagyományos fából, hanem rétegelt lemezből készülnek, amit szándékosan hangsúlyozok, ugyanis ez egy sokkal strapabíróbb alapanyag. Az alkatrészek mostanra 5-8 tervezési és tesztelési körön vannak túl, az elsőkben a barátok számára készült táskáknál előfordultak törések, ezt nem szeretném eltitkolni. De addig nem álltam le a fejlesztéssel, amíg elég meggyőző végeredmény nem született. A jelenlegi elemeket körülbelül egy-másfél éve véglegesítettem, és még nem érkezett egyetlen panasz sem rájuk. Természetesen a fém alkatrészekkel nem vehetik fel a versenyt, a műanyagoknál viszont szintekkel tartósabbak és ellenállóbbak. Bevallom, az alkatrészek esztétikája és a vagánysága is vezetett ezek megalkotásánál, hiszen kiemelik a termékeimet a piacon jelenlévők közül. Viszont nálam nagyon fontos volt az is, hogy ezek az elemek funkcionálisak legyenek, és ne öncélú díszítgetést jelentsen a fa alapanyag alkalmazása.

manera

A természetes alapanyagok használatán túl hogyan jelenik meg a fenntarthatóság a termékeidben?

A táskák teljes életciklusa során meghatározó szempont a környezettudatosság. Kezdve onnan, hogy kizárólag hazai vagy európai alapanyagokat használok, hogy ne utazzák körbe a világot. A tervezésnél figyelembe veszem, mennyi és milyen erőforrásra van szükség a megmunkáláshoz, lehet-e azt minél anyagtakarékosabban végezni. De fontos szempont például a csomagolás, a szállítás, és természetesen a termékek utóéletére való odafigyelés is. Ezeken kívül a márka kommunikációjával próbálom a tárgyakra való odafigyelésre, azok megbecsülésére ösztönözni a fogyasztót, nem arra, hogy minél több darabot vásároljon.

A későbbiekben szeretnél bővíteni a termékskálán?

Hogyne, folyamatosan tervben van számos egyéb termék! A kézműves ösztöneim által vezérelve a közeli jövőben szeretnék picit elmenni egy lakástextiles irányba, később pedig a bútorok felé is.

manera

Ha tetszett a Manera története, szavazz, hogy a hónap közönségdíjasa lehessen!

Fotók: Hámori Zsófia/fenntarthatodivat.hu
Zergi Bori

BalintSara Bridalwear

Valami régiből valami új – Mondj igent a fenntartható menyasszonyi ruhára!

A nagy nap általában nagy pazarlással jár, gondoljunk csak a sok eldobható dekorációra, virágokra, papírhulladékra, ételmaradékra, és a ruhára, amit csak néhány órán át viselünk. Szerencsére ma már a környezettudatosság egyre jobban előtérbe kerül az esküvőszervezés során, és akár a fehér menyasszonyi ruha is lehet „zöld”, ha antik, sokszor mások által kidobásra ítélt anyagok újrafelhasználásával készül. Bálint Sárával, a BalintSara Bridalwear névadó tervezőjével beszélgettünk. 

Milyen filozófia alapján működik a cég?

Egyrészről fontosnak érzem szem előtt tartani a környezettudatos megoldásokat, és ennek megfelelően alakítani az esztétikai választásokat és üzleti döntéseket. Másrészről igyekszünk minden hozzánk forduló menyasszonynak a legjobb megoldást kínálni, a legszebb, a személyiséget leginkább tükröző stílust és formát megtalálni. Az az ideális, ha mindkét szempontot sikerül teljesítenünk.

A menyasszonyi ruha recyclingról elsőre inkább az ugrik be, hogy valaki édesanyja, nagymamája ruhájában vonul az oltár elé. De te ezt továbbgondoltad. Honnan jött az ihlet, hogy textil emlékekbe öltöztesd a menyasszonyokat?

Alapvetően nem szeretek szép és értékes dolgokat eldobni, éppen ezért, amikor hozzájutottam egy nagyobb adag régi csipkéhez, sokat gondolkodtam rajta, hogy mi lenne a legjobb felhasználási módja. Több különböző ruhadarab megálmodása után kézenfekvőnek tűnt, hogy esküvői ruhákat is lehetne alkotni belőlük. A BalintSara Bridalwear stílusa és az egész koncepciója csak azután jött, hogy éreztem az érdeklődést ezek iránt.

Mesélj egy kicsit a koncepcióról! Miben egyedülálló?

A márka egyik fontos üzenete a hagyományok és régi dolgok tiszteletére való buzdítás, hiszek benne, hogy minden minőségi régi dolognak helyet találhatunk a modern világban is, csak az értelmezésen múlik. Minden ruhánk megrendelésre készül, személyre szabottan, így a menyasszonyoknak lehetőségük van kiválasztani az anyagokat és sziluetteket. Persze nem minden anyag passzol minden fazonhoz, így van, hogy a ruha tervén vagy az anyagon változtatni kell. Igyekszünk mindenben rugalmasak lenni: ha szükséges, kipótoljuk újjal a régi anyagot, ötvözzük a kettő előnyös tulajdonságait. Nálunk az újrahasznosítás, a környezettudatosság és az érzelmek találkoznak egymással, az eredmény pedig egy igazán személyes esküvői ruha, amiben a menyasszonyok otthonosan érezhetik magukat a nagy napon. 

Honnan szerzed be az alapanyagokat? Milyen régi textilekből született eddig menyasszonyi ruha?

Az anyagokat sokszor a menyasszonyok hozzák a családi örökségből, de akár egy bolhapiacon vagy az interneten kutatva is sok kincsre lehet bukkanni. Antik függönyökből, asztalterítőkből, függönyszegőkből, szalagokból, csipke poháralátétekből és díszekből, valamint régi ruhákból is készítettünk már újat. Ha van egy szép anyagdarabunk, aköré könnyedén felépíthető a ruha koncepciója.

Az antik alapanyagok felhasználásán túl hogyan jelenik meg a fenntarthatóság a BalintSara ruhákban?

Mivel nem minden ruhához felelnek meg a régi textilek, és nem is minden menyasszonyunk ragaszkodik ezekhez, van lehetőség új alapanyagokból is választani. Ebben az esetben törekszünk az optimális anyagfelhasználásra (zero waste szabászat), illetve az alapanyagok beszerzésekor a létező legkisebb ökológiai lábnyomot hagyni, lehetőleg helyi kereskedőktől vásárolni, valamint igény szerint vegán alapanyagokat választani. És ami még fontos, hogy nem halmozunk fel ruhákat, csak annyit készítünk amennyire ténylegesen szükség van!

Az eddigi tapasztalatok alapján az ökotudatosság vagy a design vezeti hozzád a menyasszonyokat?

Mivel ez egy vizuális szakma, a küllem nagyon meghatározó. Ez azért is érdekes, mert a régi alapanyagok a ruhák stílusát is meghatározzák, így a design miatt érdeklődő menyasszonyok is félig-meddig a környezettudatosság miatt fordulnak hozzánk. Tehát valahol mind a két megközelítés érvényesül a végén. És ami a legjobb: a stílus iránt érdeklődők esetében van lehetőség rámutatni az ökotudatos megoldásokra, amik sokszor költséghatékonyabbak is. 

 A jövőben tervezel bővíteni a termékskálán?

A hozzánk forduló menyasszonyok számára sokszor készítünk az esküvői ruhákon kívül menyecske ruhát is, illetve kötött pulóvereket, bundákat, kabátokat a hűvösebb évszakokban tartandó menyegzőkre. Nagyjából bármilyen ötletet meg tudunk valósítani, ami egybeesik a filozófiánkkal, természetesen mindent megrendelésre. Mivel ezzel már így is szép skálát lefedünk, csak akkor bővítünk, ha lesz rá igény és kapacitás.

Ha tetszett a BALINTSARA BRIDALWEAR története, szavazz, hogy a hónap közönségdíjasa lehessen!

Képek: BALINTSARA BRIDALWEAR

Kabinka – Hello Wood

18 négyzetméter tökély: a Hello Wood kabinja egyszerre hétvégi ház és műalkotás

Egy építészeti alkotótáborból, 2010-ben indult útjára a Hello Wood. Alkotásaikkal köztéri bútorok, installációk, pavilonok, de akár pop up éttermek formájában is találkozhattál már. Új projektjük, a Kabinka, a lakhatási igényekre ad funkciót és művészetet is szem előtt tartó választ. Huszár András ügyvezetővel beszélgettünk.

Milyen filozófia alapján működik cég? 

Az oktatási tevékenységünk mellett is alapvetően design and build cégként működünk, olyan épületeket tervezünk és építünk, amelyek a fenntarthatóságot is szem előtt tartva, a funkciót és a művészetet együtt kezelve jöhetnek létre. Tulajdonképpen van egy társadalmi szemléletünk, és erről a szemléletről szeretnénk mesélni az építészeten keresztül, legyen az a Kőbányán évek óta felállított adományfa, egy hétvégi háznak használt kabin vagy akár egy középület.

Mesélj kicsit a Kabinkáról!

A Kabinka ötlete a járvány első hulláma alatt született meg, amikor láttuk, hogy nagy igény van egy olyan helyre, ahová az emberek kicsit elvonulhatnak, legyen szó egy kert végi munkaállomásról, vagy egy hétvégi házról a városon kívüli telken. Mivel gyorsan tudunk reagálni a megjelenő igényekre, tavasszal már készítettük is az első Kabinkát, ami egyrészt szálláshelyet kínált a megrendelő keresztgyerekeinek, másrészt stúdióként is funkcionált. A rendelhető kabinkák XS-től L méretig, rendre 6,6, 11, 13,5 és 15,5 négyzetméteresek, opcionális 4,5 négyzetméteres terasszal, az XL-es modell 23,2 négyzetméter, itt már alaptartozék a 4,5 négyzetméteres terasz. Bizonyos keretek között arra is biztosítunk lehetőséget, hogy az egyedi igényekre szabható legyen. A Kabinka azoknak szól, akik előtérbe helyezik a gazdaságosságot, az egyszerűséget és a kompakt, de egyben letisztult életmódot is. Az alacsony energiafelhasználásnak és a környezetközpontúságnak köszönhetően az építése környezetbarátabb is, mint egy hagyományos technológiákkal és nem megújuló anyagokból épülő házé. További előnye, hogy pár nap alatt felépíthető bármilyen vidéki helyszínen és mivel talajcsavarokon áll, akár el is költöztethető.

Mennyiben egyedülálló a tevékenységetek Magyarországon, esetleg Európában?

A kabinházak egyre népszerűbbek, és egyre többen foglalkoznak ezek építésével, forgalmazásával. Amiben mi többet nyújtunk, az az, hogy egy kézben tartjuk a designt és a kivitelezést, vagyis, miközben odafigyelünk a megfizethetőségre, nem engedünk abból, hogy az elkészült épület tulajdonképpen egy design termék legyen: benne van az a szemlélet, az a társadalmi szerepvállalás, ami a Hello Woodot jellemzi, és a vásárló az épülettel együtt ezt is megkapja. Ha Hello Woodot veszel, Hello Woodos leszel. Volt már olyan megrendelőnk, aki sorszámozott, névre készült kabint kért, mert azt mondta, hogy ez nem csak egy ház, ez egy műalkotás.

Milyen forradalmian új megoldást alkalmaztok, ha van ilyen?

A Kabinka valahol félúton van az installáció és a tartós lakhatásra tervezett épület között, ami azt jelenti, hogy gyakorlatilag néhány héten belül, és néhány napos építkezés után állhat a telken egy sokoldalúan felhasználható terünk – ráadásul a Kabinkát akár olyan helyen is fel lehet állítani, ahová egy hagyományos építkezéshez szükséges nehézgéppel lehetetlen lenne a bejutás. A jogszabályi előírásokat persze mindenhol be kell tartani, és mindig telkenként kell ellenőrizni, hogy az adott helyen mik az építészeti előírások, de mi ebből a szempontból is kicsit jobb helyzetben vagyunk. Mivel ismernek minket, ismerik a munkásságunkat, ha azt nem is mondhatom, hogy kivételeznek velünk, de egyfajta bizalommal fordulnak felénk, ami egyszerűbbé teszi a legális kiskapuk vagy a mindenki számára elfogadható kompromisszumok megtalálását.

Milyen jellegű jövőbemutató tevékenységeitek vannak még? 

Folyamatosan kísérletezünk fenntartható anyagokkal, legyen szó például szigetelésre szolgáló fahabról vagy a CLT-technológiáról – ez utóbbi egy rétegragasztott fa panel, amely nagyon könnyen alakítható, a hagyományos tégla falazatokhoz képest vékonyabb, így plusz tér nyerhető vele, mégis kiváló a hőtartó képessége. A Kabinkát most a saját szakembereink állítják fel, de a jövőbeli terveink között szerepel annak a megoldása, hogy igény szerint akár a vásárló maga rakhassa össze az épületet.

A fenntarthatóság bármilyen módon megjelenik-e az életetekben?

Az egyre szélesebb köröket elérő tiny house mozgalom eleve egy tudatosabb életet feltételez, amiben nem halmozunk fel fölösleges lomokat, foglalunk el több helyet, mint amennyire feltétlenül szükségünk van. Emellett pedig nagyon fontos, hogy az általunk használt alapanyag, a fa, a legfenntarthatóbb építőanyag, a betonnal, téglával, acéllal ellentétben egy megújuló erőforrás, és odafigyelünk rá, hogy ezt fenntartható szemléletű erdőgazdaságokból szerezzük be. Ezt ésszerűen alkalmazva, a megfelelő szigetelési technikával és az emberléptékű tervezéssel egy költséghatékony, környezetbarát és élhető épület lesz a végeredmény.

Sokan hozzák fel a tégla és beton építmények tartósságát a könnyű szerkezetes vagy fa építményekkel szemben. Ez hogyan egyeztethető össze a fenntarthatósággal?

Az egész világon, akár Magyarországon, az Őrségben is vannak példák száz éves faházakra, ez is bizonyítja, hogy ha kezelik, ha törődnek vele, a fa tartós építőanyag. Más kérdés, hogy nem biztos, hogy egy épületnek 100 évig állnia kell. A lakhatási szokások és így az igények is nagyon gyorsan változnak, a ’90-es évek hatalmas álomházai például egyre kevesebbeknek vonzóak egy kisebb, olcsóbban kifűthető otthonhoz képest. Ezeknek az épületeknek az elbontása vagy részleges bontása rengeteg hulladékkal jár, míg egy faház esetében, ha elavul, a legrosszabb esetben is tüzelőanyagként még mindig hasznosítani lehet az alapanyagát.

Ha tetszett a Kabinka – Hello Wood története, szavazz, hogy a hónap közönségdíjasa lehessen!

Képek: Hello Wood

Seed Bonbon

Bonbonból élő növény? Igen!

A Seed Bonbon termékei első látásra úgy néznek ki, mintha ínycsiklandó édességek lennének, ám valójában papírhulladékból készülnek, és minősített vetőmagokat tartalmaznak. Az ötletgazdával, Hagara-Nagy Nórával beszélgettünk az életre kelthető ajándékokról.

A magbonbonok nemcsak itthon, de külföldön is egyedülálló koncepciónak számítanak. Honnan jött az ötlet?

Eredetileg fenntarthatósági újságíróként, marketingtanácsadóként dolgoztam, majd 4 éve kezdtem el gondolkodni azon, hogy talán más formában is meg lehetne érinteni az embereket. Míg addig szavakkal, most kézzel fogható dolgokkal érem el azokat, akik nyitottak arra, hogy csökkentsék az ökolábnyomukat. A magbonbonok ötlete és neve pedig onnan ered, hogy szerettem volna figyelemfelkeltő, különleges formában kínálni a termékeket, amelyek ránézésre is magával ragadnak, és az édességek terén láttam meg ezt a potenciált. A termékeket úgy készítjük, mintha valódi édességgel dolgoznánk, szinte minden kellékünk egyezik egy bonbongyártóéval, így tényleg nincs olyan alkalom, ahol nem állnák meg a helyüket. Minden magbonbon egyedi, mert kézműves termékek, de az közös bennük, hogy vegyszermentes vetőmagokat rejtenek, amelyeket elültetve például egynyári virágok vagy fűszernövények kelnek ki belőlük.

Hagara-Nagy Nóra

Milyen filozófia alapján működik a Seed Bonbon?

Az ajándékozást egy kicsit más, zöldebb aspektusból szeretnénk bemutatni. A vállalkozás másik fontos pillére, hogy a tömeggyártott, rövid élettartamú, sokszor felesleges üzleti vagy éppen esküvői ajándéktárgyakkal szemben kínálunk alternatívát. Magánszemélyeket és cégeket is meg akartam szólítani, akiknek hozzám hasonlóan számít, hogy ökoetikusan éljenek, és hogy legyen egyfajta üzenete is az átadott ajándékuknak.

A papírhulladék újrahasznosításán túl hogyan jelenik meg a fenntarthatóság a magbonbonokban?

Nemcsak magánál a terméknél, hanem annak teljes életciklusa során törekszünk rá, hogy minél környezetbarátabb maradjon. Saját napelem rendszerünkből fedezzük a gyártáskor használt áramszükségletünket, minimális adalékanyagokat használunk egyes daraboknál, de több termékünk is van, amit natúr színben hagyunk, majd általunk gyűjtött, szárított virágszirmokkal, növényrészekkel díszítjük. A dobozainkat egy kis hazai manufaktúrától vásároljuk, amelyekbe a bonbonok olyan kapszlikra helyezve kerülnek, amik kávétermesztés során keletkező hulladékból készülnek. A magok hazai gyártótól származnak, és zöld nyomdával dolgozunk együtt. A kiszállítás talán a leggyengébb pontunk, mert tavaly Budapestről a Velencei-tóhoz költöztünk, emiatt a rendelések többségét muszáj futárszolgálattal vagy postával eljuttatnunk a vevőkhöz. Viszont azzal kompenzálunk, hogy a csomagolóanyagok újrahasznosítottak, kartondobozt és térkitöltőt pedig még sosem vásároltunk, hanem gyűjtjük, illetve kapjuk őket.

Milyen magbonbonok aratják a legnagyobb sikert?

Ez teljesen évszak- és alkalomfüggő, most éppen a karácsonyi szezon miatt a karácsonyfás és mézeskalács figurás képeslapok a legnépszerűbbek. Sokszor készítünk egyedi színeket, formákat is rendelésre, szinte tényleg úgy, mint a cukrászok.

Hogy látod, milyen réteg a legnyitottabb a termékeitekre?

Ki merem jelenteni, hogy mindenki! Bár a megalkotáskor a környezettudatosan élők voltak a célközönség, csodálatos érzés látni, hogy azokat a vásárlókat is sikerül megfognunk, akiknek kevésbé fontos a hozzáadott zöld érték.

Milyen jövőbeli terveitek vannak a vállalkozással? 

Jövőre szeretnénk a nemzetközi piacon is gyökeret ereszteni.

Ha tetszett a Seed Bonbon története, szavazz, hogy a hónap közönségdíjasa lehessen!

Fotók/Seed Bonbon

search icon