RAWfiction

Művészi kialakítású hangelnyelő panelek ipari textilhulladékból

Az ipari gyapjúhulladékot a gyakorlatban nem lehet fenntartható módon visszaforgatni, Temesi Apol, a RAWfiction megalkotója azonban művészi megoldást talált erre. A hulladékra nyersanyagként tekint, préseléssel előállított hangelnyelő panelei nemcsak funkcióban múlják felül a hagyományos technikákat, de igazi képzőművészeti alkotásként is megállják a helyüket az irodákban, hangstúdiókban.

A panelek tervezője, a Moholy-Nagy-díjas textilművész, Temesi Apol válaszolt a kérdéseinkre.

rawfiction
Temesi Apol
Temesi Apol, a RAWfiction tulajdonosa műhelyében festi az anyagot.

Hogyan kötöttél ki a gyapjú felhasználásánál?

Textiltervezőként az ipar és a nyersanyag kapcsolata foglalkoztat. A mesterdiploma megszerzése után a MOME Doktori Iskolájában folytattam tanulmányaimat, ahol jelenleg a nyersanyag-centrikus tárgytervezés témájában kutatok. Ez lehetőséget ad arra, hogy tervezőként szerepet vállaljak a fenntartható jövő alakításában.

Az irányzat az ipari maradék teljes visszaforgatására ösztönöz, és arra, hogy a természetes, megújuló forrásokat tárgyi kultúránkban használjam fel. Az így elérhető teljes cirkularitással a hulladékhalmozódás kérdése megoldhatóvá válik.

Az elmélet gyakorlati megvalósításához tervezőként olyan anyagot választottam, melynek felhasználásakor ez a két kérdés keresztezi egymást, emellett pedig hazai kötődése is van. A hazai textilipar gyártási maradékával, a gyapjúval kezdtem foglalkozni, illetve ennek visszaforgathatóságával.

Mi a kulcsa a gyapjú visszaforgatásának?

A gyapjú visszaforgatása összetett probléma, amelyre az eddig ismert eljárások nem adtak választ. Az általam kifejlesztett gyártástechnológia ismét nyersanyagként közelíti meg az ipar számára problémát okozó maradékot. A feldolgozási folyamat a gyapjú kedvező tulajdonságait helyezi előtérbe, megmunkálása során olyan körülményeket teremt, amelyek között a legjobban tudja kihasználni az előnyeit.

A megközelítés újdonsága komplexitásából fakad. Abból, hogy egyszerre tartjuk szem előtt a fenntartható tárgytervezés szempontjait és a nyersanyag értékeit.

rawfiction
Az elemek modularitásának és sokféle színének köszönhetően változatos alkotások születnek.

Honnan jött az akusztikus panelek készítésének ötlete?

Az új technológia különlegessége, hogy az anyag újrapréselése során olyan anyagvastagság érhető el, amely az eddig ismert eljárásokkal nem volt lehetséges. Az akusztikai mérések azt igazolták, hogy a préselt felületek kiválóan csillapítják a hangokat, így természetes, megújuló alternatívát jelentenek a belsőépítészeti terek kialakításában.

Tudni lehet, hogy több év munkája során kristályosodott ki a RAWfiction projekt. Voltak nehézségeid?

Ahhoz, hogy az ötletemből piacképes termék váljon, éveken át finomítanom kellett a fejlesztést, tanulmányoznom kellett a nemzetközi zöld belsőépítészeti standardokat, valamint az akusztikai és a textilipari szakterületeket. Olyan megoldást akartam találni, amely minden elvárásnak megfelel, miközben a fenntartható tárgytervezés komplex szemléletével is összeegyeztethető.

Milyen a mostani termékpalettád, és milyen fejlesztési irányokat látsz magad előtt?

Az alapmodul, amellyel jelenleg dolgozom, 6×24 cm-es téglatest, amely 3 cm vastag. Az oldalarányainak köszönhetően változatos terülő mintázatok kialakítására alkalmas. Az egységes elemekből felépülő akusztikai panelek a modularitásnak és a folyamatosan bővülő színpalettának köszönhetően könnyen tudnak alkalmazkodni bármilyen belsőépítészeti elképzeléshez. A következő időszakban a kapacitás növelésén és a teljes termékpaletta kialakításán fogunk dolgozni.

rawfiction iroda
A hang csillapításán túl díszíti is az irodákat, stúdiókat, termeket.

Kiknek ajánlod a termékedet?

Zengéscsillapító felületekre jellemzően irodai tárgyalókban, reprezentatív terekben, hangstúdiókban, oktatási helyiségekben van szükség. A funkcionális belsőépítészeti burkolatoknak ugyanakkor különleges, egyedi megjelenésükkel erős üzenetértékük is van, ami a tudatos anyaghasználaton keresztül a fenntartható tárgykultúra szem előtt tartásáról tanúskodik. Ezzel az üzenettel szólítja meg a felhasználókat.

Mennyiben egyedülálló a terméked itthon, esetleg Európában?

Az ipari maradékok visszaforgatása és a természetes, megújuló nyersanyagok felfedezése feltörekvő irányzat a fenntartható tárgytervezés területén. Ez ma főleg az európai designkultúrában jellemző. Ennek szellemiségébe illeszkedik a fejlesztésem, amely saját szellemi termékem és szabadalmam.

Az alapanyagokon túl hol jelenik meg a fenntarthatóság a RAWfiction tárgyaiban?

A fejlesztés a doktori kutatásom elméleti hátterére épülő gyakorlat megvalósulása, melynek keretében a nyersanyag-centrikusságot mint a fenntartható tárgytervezés egyik pillérét vizsgálom. A lokalitás és a nyersanyag teljes életciklusának figyelembevétele mellett a RAWfictionről azért is beszélhetünk kiváló termékként, mert a környezetünkre és az egészségünkre káros építőipari anyagok természetes, megújuló alternatívájaként alkalmazható.

Fotók: RAWfiction, Mohai Balázs

Ha tetszik a RAWfiction története, szavazz, hogy a hónap közönségdíjasa lehessen!

VUUV Works Elly intarziás éjjeliszekrény
VUUV Works

A fenntartható design csapatjátékosai

Az egyszemélyes márkák tengerében igazi ritkaság a VUUV Works alkotó közössége, melyen belül a csapat nagysága ellenére hangsúlyt kapnak a személyes történetek és az egyéni munka elismerése. A VUUV Works csapata abból a szempontból is kitűnik, hogy a fogyasztói igényeket nem kiszolgálni szeretné, hanem egy jobb, tudatosabb irányba terelni. A különleges koncepcióról a márka alapítója, Lébényi Anna mesélt.

Mi inspirált a VUUV Works létrehozására?

Sok mindennel foglalkoztam előtte. A legmeghatározóbbak talán a permakultúrás táborok és az asztalos műhelyekben eltöltött időszakok voltak. De az építészmérnöki végzettségem, a gyártásvezetői, a tervezői, a brand manageri éveim is sokat formáltak rajtam. Az, hogy egy ember végül hol találja meg a helyét, nagyon sok tapasztalás eredménye. Ezt nálam is az élet hozta, és ki tudja, merre vezet még az utam. 2013-ban elkanyarodtam az építészettől, és az Aiksz Zrt.-nél asztalosnak kezdtem tanulni. Ekkor szerettem bele az intarziázásba, és ekkor ismertem meg az első VUUV-os készítőket is. A művészek, a kézművesek világa inspirál, a lenyűgöző tudásuk, a szemléletük, maguk az emberek, akik nagy munka és türelem árán mesterévé válnak egy anyagnak. Velük együtt dolgozni fantasztikusan emberközpontú munka, aminek során rengeteget tanulok.

Kikből áll a csapatotok?

A közösségünk 11 készítőt foglal magába, most bővülünk 13 főre. Ezenkívül külsősöket is folyamatosan bevonunk a munkába. Mind alkotók vagyunk, kézművesek és művészek. Két gyékényfonó van közöttünk, a népi iparművész Kiss Tünde és Kovács Tibor, valamint most csatlakozik hozzánk Kakas József népművész, szintén kosárfonóként. Csabai Lucia kerámiaműves, Pattantyús Orsolya pedig keramikus iparművész, aki szintén most kapcsolódott hozzánk. Pattantyús Gergely üvegtervező iparművész, Köpf Jenő faesztergás, Nagy Ádám János asztalos, Hári Zoltán ötvös, dr. Horváth Egonné kézi kötő, Szilágyi Eszter népi kézműves takács, Hajgató Sára növényi festő. Én magam pedig minden egyéb, a működésünkhöz szükséges feladatot elvégzek: szerkesztem a weboldalt, fotózok, szövegeket írok, kezelem a közösségi médiát. Emellett szervezem a gyártást, koncepciókon agyalok, tervezek és intarziázok. Ezekből a feladatokból a jövőben csak az utóbbiakat szeretném megtartani.

Az alkotók balról jobbra: Köpf Jenő (faesztergás), Nagy Ádám János (asztalos), Csabai Lucia (keramikus), Kiss Tünde (kosárfonó), Kovács Tibor (kosárfonó), Pattantyús Gergely (üvegművész), Hári Zoltán (ötvös), Hajgató Sára (növényi festő), dr. Horváth Egonné (kézi kötő), Szilágyi Eszter (kézi szövő), Kakas József (kosárfonó), Lébényi Anna (intarziás).

Milyen koncepció szerint dolgoztok? Hogy zajlik a közösségi alkotás?

Változó, nincs fix munkafolyamat. Igyekszünk mindenkinek a legnagyobb szabadságot biztosítani, hogy úgy dolgozzon, ahogy számára a legtermészetesebb. Minden munkadarab esetében három fázisra bontjuk a megvalósulás folyamatát, és megnevezzük, kihez köthetők az egyes fázisok: ki a tervező, ki az anyagbeszerző, és végül ki készíti el a tárgyat. Így mindenki megkapja az őt megillető elismerést az elvégzett munkáért, és szabad az átjárhatóság. Van, hogy egy darabon akár négyen is dolgozunk, folyamatosan segítve egymást, de az is előfordul, hogy egy ember viszi végig a folyamatot a tervezéstől a megvalósításig.

Mely három szóval tudnád jellemezni a VUUV Works termékeit?

Fenntartható, etikus, design.

Milyen gondolat húzódik a VUUV Works elnevezés mögött? 

Még 2013-ban, az asztalos műhelyekben töltött idő alatt kezdtem fejleszteni egy bútoripari melléktermékek újrahasznosítására épülő márkát. A VUUV Works elnevezés játék a keresztnevemmel: a „VUUV” az „ANNA” tükrözéséből jött létre, mellé került a „works” szó, így a kettő együtt tulajdonképpen annyit tesz, hogy „Anna dolgozik”. Ekkor még egyedül dolgoztam, de úgy döntöttem, megtartom a nevet, mert mindig emlékeztet arra, hogy honnan indultam, valamint a keleti filozófiából ismert „vej vu vej”-re, vagyis a nem-cselekvés cselekvésére vagy a nem-cselekvés művészetére.

Milyen fajta termékeket gyártotok? Személyre szabott darabok készülnek, vagy kollekcióból lehet választani?

Meglehetősen széles a palettánk. A bútoroktól és a lakásdekorációktól kezdve az ékszereken át a ruhákig sok minden kikerül a kezeink közül. Vannak olyan darabjaink, amelyeket folyamatosan utángyártunk, és vannak olyan egyedi tárgyak, amelyekből csak egy készülhet. Ilyeneket az esztergált tálak, a szabadon fújt üvegek, a faégetésű kerámiák között találhatunk, mivel ezek az anyag és a technika sajátosságai miatt utánozhatatlanok. De egyedi megrendelésekkel is meg lehet keresni minket, én például most is két asztalon dolgozom.

A VUUV Works széles termékpalettát kínál, a bútoroktól és lakásdekorációtól kezdve az ékszeren át a ruhákig
A VUUV Works széles termékpalettát kínál, a bútoroktól, lakásdekorációktól kezdve az ékszereken át a ruhákig.

A „fenntartható design” kifejezést sokféleképpen értelmezik. Véleményed szerint mitől lesz fenntartható márka a VUUV Works?

Attól, hogy átfogóan szemlélve fenntarthatóak és etikusak vagyunk, és a fenntarthatóságból nem csak szegmenseket ragadunk ki. Ezenkívül nem piaci trendeket követünk. Az, amit csinálunk, a mi küldetésünk, a szívünkből jön, és teljesen elköteleztük magunkat mellette. Minden darabot helyben készítünk. Bútorainkhoz FSC®-tanúsítvánnyal rendelkező gyártóktól szerezzük be az alapanyagot, valamint hazai, balesetveszélyesnek ítélt fák anyagát használjuk fel, helyi sással és gyékénnyel kiegészítve. De asztalosműhelyek elfekvő készleteinek is szívesen adunk új életet. Sok – korábban intarziázáshoz félretett – furnér porosodik a polcokon, amit egy hozzáértő frissítés után ugyanúgy fel lehet használni, mint az új alapanyagokat. Kötött, szőtt termékeink alapanyaga természetes merinógyapjú és hazai alpakagyapjú fonal, melyet – ha ez az igény – növényi festéssel színezünk. Ékszereinket pedig magyarországi ásványokból, fából, újrahasznosított ezüstből és szaruból alkotjuk. A műanyag csomagolás helyett biológiailag lebomló, kukoricakeményítőből előállított anyagba burkoljuk a termékeinket, így biztosítva a sérülésmentes, mégis környezetbarát szállítást.

Fenntartható, etikus forrásokból származó alapanyagok
Fenntartható, etikus forrásokból származó alapanyagok

Az átfogó szemlélettel együtt a lelkiség is jelen van. Azonfelül, hogy az anyaghasználat fenntartható, etikus és transzparens információáramlás jellemző a készítőkre és a vásárlókra egyaránt. Vizsgáljuk működésünk hatásait a környezetre, dolgozunk ezek csökkentésén, kompenzálásán. Azért vonzzuk az embereket a készítők világába, mondjuk el történetünket, ültetünk fákat minden tavasszal és ősszel, hogy kompenzáljuk a szállításaink károsanyag-kibocsátása által okozott károkat.

Teljesen transzparensek vagyunk a természetesen fenntartható vagy a fenntarthatósági minősítéssel rendelkező anyagok és a készítők által befektetett munka tekintetében. Folyamatosan azon törjük a fejünket, hogyan lehetne ezt még jobban csinálni.

A készítők majdnem mindannyian oktatják is mesterségüket. Ez szintén szorosan kapcsolódik a fenntarthatósághoz, hisz a tudás átadása nélkül ezek a mesterségek mind kihalnának, ami azt eredményezné, hogy nem tudnánk, hogyan lehet a helyi anyagokkal bánni.

Az alkotók majdnem mind oktatják is a mesterségüket
Az alkotók majdnem mindannyian oktatják is a mesterségüket.

Ha tetszik a VUUV Works története, szavazz, hogy a hónap közönségdíjasa lehessen!

A saját életedben miként jelenik meg a fenntarthatóság, a környezetvédelem? 

Rengeteg minden van, amit egy magánember megtehet azért, hogy kímélje a környezetét. Számomra nem kérdés, hogy odafigyelek ezekre. Piacokra járok, és mindig van nálam valamilyen zsák vagy használt zacskó, amelybe pakolni tudok. Környezetbarát tisztítószereket használok. Nyolc évig vega voltam, amiről most az erős szellemi leterheltség miatt kicsit letettem, és elkezdtem telente húst enni, amit igyekszem elnézni magamnak. Ritkán utazom repülővel, és amikor csak tehetem, tömegközlekedési eszközt használok. Már van saját kertem, ami hatalmas boldogság, mert tudok lekvárt főzni, és a természetközelség sokat segít abban, hogy kiegyensúlyozott legyek. Az otthonom persze tele van természetes anyagokkal, és nagyon szeretem azokat a tárgyakat és ruhákat, melyeknek történetük van. Vannak olyan darabjaim, amelyek 30–100 évesek, családi örökség részei, ajándékba kaptam őket, vagy éppen 7 éves koromból származnak még Egyiptomból. Én ezeket mind hordom, használom. Már gyerekként is ilyen beállítottságú voltam.

Mennyiben egyedülálló a tevékenységetek Magyarországon vagy akár az egész világon? 

Működésünk egyes részleteit kiragadva találni hasonlókat a világban, de teljes tevékenységünket, missziónkat tekintve egyedülállóak vagyunk. Ez annak az eredménye is, hogy weboldalunk startolását megelőzően 7 évig tervezgettük a VUUV Works-t.

Tapasztalatotok szerint elsősorban milyen réteg nyitott a termékeitekre? 

Érdeklődési körre, korra és nemre nézve is széles réteg nyitott a tevékenységünkre, mert érzik az elhivatottságot, a készítők profizmusát. Legyen szó kézművességről, designról vagy fenntarthatóságról, nagyon sok mondanivalónk van mind vizuálisan, mind verbálisan.

Elhivatottság és profizmus jellemzi a csapatot
Elhivatottság és profizmus jellemzi a csapatot.

Milyen terveitek vannak a jövőre nézve?

Szeptembertől összebútorozunk a Bihari Ádám által vezetett Narturarch építészcsapattal, akikkel teljes mértékben összeillik a koncepciónk. A szolgáltatásaink is remekül kiegészítik egymást: az általuk képviselt és teljesen úttörő természetes építészet, valamint a mi lakberendezési, felületkialakítási elképzelésink. Most épp a közös tér kialakításán dolgozunk, ahol showroom, műhely és iroda is helyet kap. Ennek köszönhetően élőben is látni lehet majd a VUUV Works alkotásait és Ádámék gyönyörű vályogvakolatait. Ezenkívül rövidesen elindul az együttműködésünk Bach Viktóriával, aki kötött darabokat tervez nekünk. Nemrég elkezdtük a közös munkát Kakas József kosárfonóval és Pattantyús Orsolya keramikussal. Velük jelenleg a termékfejlesztés periódusában vagyunk, de hamarosan várható az izgalmas végeredmény. Folyamatosan jövünk ki kisebb kollekciókkal, jövő nyárra pedig egy VUUV-os alkotótábort tervezünk.

(Fotó: Lébényi Anna, Nagy Gábor)

Ha tetszett a VUUV Works története, szavazz, hogy a hónap közönségdíjasa lehessen!

Azúr Bagoly
Azúr Bagoly

Újjá varázsolnád a régi bútoraidat? (F)ess neki vegyszermentesen!

A bútorok átalakítása révén a múlt egy darabját őrizzük meg a jövő számára, ám a modern bútorfestékek a környezetre és az egészségünkre is károsak lehetnek, mivel sok mérgező anyagot tartalmaznak. Az Azúr Bagoly azonban szó szerint leporolt egy ezeréves technológiát, és tejfestékek formájában természetes megoldást kínál. Az alapítóval, Isza Ágnessel beszélgettünk.

Milyen ötlet, filozófia hívta életre a vállalkozást?

A lelkesedésemet az indította el, hogy rájöttem, az öreg bútorok megújításával sokkal minőségibb, stílusosabb, mégis olcsóbb darabokat alakíthatok ki a manapság elterjedt, tömegesen gyártott termékeknél. A bútorfestésben az a remek, hogy pár technikát ismerve egyszerűen a saját stílusomhoz szabhatok bármit. Az a rugalmasság, hogy nem kell odafigyelnem arra, milyen színű, milyen anyagú, milyen stílusú bútorokat szerzek be, mert úgyis a saját elképzeléseim szerint alakíthatom őket, hatalmas segítség volt az elmúlt években otthonunk berendezése során. 

Maga az Azúr Bagoly pedig akkor született, amikor megismerkedtem a tejfestékkel, így felismertem, hogy a bútorfestés teljesen természetes anyagokkal is működik. Számomra ez fantasztikus felfedezés volt, mert vegyszerérzékenységem eddig azt jelentette, hogy a bútorfelújítás nehézlégzéssel, bőrirritációval jár együtt. Azt kívántam, hogy ez a vegyszermentes alternatíva a bútorfestésben Magyarországon is bárki számára elérhetővé váljon, ezért indítottam el a vállalkozásom.

Isza Ágnes - Azúr Bagoly
Isza Ágnes, az Azúr Bagoly alapítója

Honnan jött az Azúr Bagoly név?

Egy olyan nevet kerestem, amelynek hallatán mindenkiben felmerül ugyanez a kérdés; amely elég furcsa ahhoz, hogy emlékezetes legyen. A baglyokkal rokonléleknek érzem magam, mert én is az éjszaka csendjében vagyok aktív.

Miből áll a tejfesték, és milyen előnyei vannak a hagyományos bútorfestékekkel összehasonlítva?

Az Azúr Bagoly Tejfesték ma is ugyanazokat az alkotóelemeket tartalmazza, amelyekből évszázadokkal ezelőtt a hagyományos fafesték is készült: tejfehérje (régen túró volt a tejfesték alapja), mész, agyag, ásványi színezőanyagok. A tejfesték ezáltal 100 százalékosan környezetbarát és természetes, hiszen nem tartalmaz mesterséges illatanyagot, tartósítószert, latexet, olajszármazékot. Teljesen VOC-mentes, ezáltal semmilyen méreganyag nem kerül a levegőbe az ezzel kezelt bútorokról. Biológiailag lebomló, így a felesleg akár komposztálható is, de mivel por formában csomagoljuk, korlátlan ideig eltartható. Továbbá a modern bútorfestékekhez képest szupervékonyan terül, ezért kezdőknek is szívesen ajánljuk, mert használatával könnyen lehet szép eredményt elérni. Nem szükséges alapozás, ami egyszerűbbé teszi a munkafolyamatot. Végezetül nemcsak fedőfestékként használható, hanem a szokásosnál több vízzel hígítva pácolásra is alkalmas.

Azúr Bagoly bútorfestés
A festék fedése rendkívül tartós.

Mennyire tartós?

Amikor a tejfesték két fő alkotóeleme, a mész és a tejfehérje reakcióba lép egymással, egy nagyon erős kötelék jön létre, ezáltal a fedés rendkívül tartós. Ráadásul – mivel a paletta csodaszép árnyalatait a természetben fellelhető ásványok adják – nem fakul még UV-sugárzás hatására sem. Jó bizonyíték erre, hogy az ókorból is maradtak ránk tejfestékkel készült alkotások, amelyek máig élénk színűek.

A vegyszermentes festék forgalmazásán túl hogyan jelenik meg a fenntarthatóság a cégben? 

Nemcsak a bútorfestéshez, hanem a felületvédelemhez is kínálunk teljesen természetes anyagokat (tungolajat, kenderolajat, bútorviaszt). A beszerzéstől a gyártáson át a kiszállításig folyamatosan keressük azokat az új megoldásokat, amelyekkel redukálható a környezet terhelése. Például odafigyelünk arra, hogy a csomagolás is újrahasznosítható anyagokból készüljön. A szállításhoz pedig csak papírral csomagolunk, nem használunk műanyag töltőanyagot sem.

Ezek mellett úgy gondolom, hogy a bútorfestés önmagában is nagy lépés a fenntarthatóság irányába, mert jelentősen csökken a nyersanyag-felhasználás, illetve a károsanyag-kibocsátás, ha egy megkopott bútor helyett nem újat veszünk, hanem egy kicsit újragondoljuk. Szerencsére az értékmentés ma már egyre több embernek fontos. Úgy érzem, zajlik egy csendes „kulturális forradalom”, amellyel visszatalálunk ahhoz a felfogáshoz, miszerint a bútor nem eldobható dolog, hanem lehet generációkon át öröklődő érték. Nagyon örülök, ha a tevékenységünkkel mi is hozzátehetünk valamit ehhez a változáshoz.

bútorfelújítás Azúr Bagoly
A tejfesték tartós és élénk színt kölcsönöz a bútornak.

Mennyiben egyedülálló a tevékenységetek itthon, esetleg Európában? 

A 100 százalékig vegyszermentes festékreceptúra az egyik büszkeségünk. A környezetbarát megoldások mellett pedig nagy hangsúlyt helyezünk tudásunk átadására, ami még egyedibbé teszi az Azúr Bagolyt. A weboldalunkon rengeteg oktatóanyagot osztunk meg a bútorfestéssel kapcsolatban, mert hiszünk abban, hogy a bútorfestés egy kevés felkészüléssel bárkinek sikerülhet!

Szerintem nagyon zavaró, hogy az interneten sok kusza információ kering ebben a témában, ezért szerettem volna egy olyan gyűjtőhelyet, ahol megbízható tananyagokból készülhet fel az, aki otthon nekilát a bútorátalakításnak. Ez a tudásbázis a bútorfestéssel kapcsolatban ma egyedülálló a piacon, és elkötelezettek vagyunk amellett, hogy a jövőben is bővítsük.

Milyen terveket szeretnétek megvalósítani a közeljövőben?

A termékpalettánkat folyamatosan szélesítjük: ebben az évben már gazdagodott a választékunk egy új színnel, a továbbiakban pedig egy új termékvonal bevezetése várható.

A vállalkozás indulása óta tudatosan dolgozunk azon, hogy az érdeklődőket, a vásárlókat minél gördülékenyebben szolgáljuk ki, ezzel kapcsolatban is vannak terveink.

A járvány miatt az offline tanfolyamaink tavaly óta szünetelnek, de ősztől szeretnénk, ha újra beindulna az iskolaszezon az Alkotóműhelyünkben. Ráadásul új tematikával, hogy az eddigieknél is praktikusabb tudással térhessen haza minden tanítványunk.

(Fotók: Azúr Bagoly)

Paper Up!
Paper Up!

Amikor a papírhulladék az otthon díszeként születik újjá

Koralevics Rita képzőművészeti karrierje sikerrel ívelt felfelé, aztán miután édesanya lett, éles kanyart vett a pályája. Lámpákat, vázákat, tálakat és egyéb lakberendezési tárgyakat kezdett készíteni papírhulladék újrahasznosításával, Paper Up! márkájára pedig már nemzetközi szinten is felfigyeltek. Az alkotás, a design és a fenntarthatóság összefonódásáról mesélt nekünk.

Hogyan írnád le a Paper Up! mögött húzódó alkotói filozófiát?

A természet adta anyagot sosem lehet megunni, örök inspirációs forrás számomra. A természetnél maradva az alkotói folyamatot egy folyóhoz hasonlítanám, amelynek sodrása kihordja a kavicsokat a partra, újra és újra, kicsit és nagyot, száz- meg százfélét. Van, hogy a sodrás magával visz, máskor meg jobb a folyóparton időzni, szemlélődni.

A változás állandóságát, azaz a folyamatos megújulást és az értékek megőrzését tartom szem előtt. Ennek filozófiája remélhetőleg átjárja az általam készített dolgokat is. Borzasztóan élvezem a harmónia keresését, ami egy tárgy esetében a forma, az anyag és a szín összjátékából adódik. Ha az anyagot sikerül uralni, ezáltal a tárgy lelke is megjelenik. A tervezésben innen kezdve már nagy a szabadság, ekkor jöhet a test, vagyis a forma, majd a szín, ami az előző kettőt összehangolja.

Paper Up! papírcement
A lélek megjelenéséhez előbb meg kell szelídíteni az anyagot.

Tudatosan választottad a papírt mint újrahasznosított alapanyagot, vagy a véletlen sodort a környezettudatos alkotás felé? 

Nem vagyok az az ember, aki előre megtervez mindent, mert akkor esetleg olyan lehetőségeket zárok ki, amelyek sokkal célravezetőbbek az eredeti elképzeléshez képest. Inkább hullámlovaglásnak mondanám, mintsem tudatosságnak azt, ami előre visz. Még engem is meglepett, hogy milyen könnyen a hátam mögött hagytam a korábbi képzőművészeti pályát, és kezdtem bele valami újba. Nagyjából 8 éve szerettem bele a papír szépségébe, természetességébe, sokszínűségébe. Pépesítve kedvemre szobrászkodhattam vele, alakíthattam, tárgyakról formanegatívot készíthettem belőle. Nem véletlen, hogy ez megtetszett benne, hisz már a grafikusi egyetemi évek előtt, alatt és után is vonzott a sokszorosíthatóság kérdése. Azzal, hogy valami újra és újra reprodukálható, a jó megismételhető, a hiba javítható, ez pszichésen pozitívan hat az emberre. A papír kiismerése a gyakorlatban évekig tartott. Azzal párhuzamosan, hogy bővült az anyagismeretem, feltérképeztem a gyárthatóság lehetőségeit, és mivel nincs kitaposva előttem az út, rengeteg kísérletezésen vagyok már túl.

Milyen eljárással és milyen egyéb anyagok felhasználásával varázsolsz az alapvetően nem túl ellenálló papírból lámpát, vázát és egyéb tárgyakat?

A kezdetekkor nyomdai papírhulladékot használtam fel, amelyet áztatás után pépesítettem, ragasztóval kevertem, majd bevontam vele a kívánt formát. 2016-ban újítottam, és a ragasztót cementre váltottam, ami az egész gyártási folyamatot befolyásolta. Az így kapott papírcement nagyon sokoldalú, széles körben hasznosítható alapanyag design és más kreatív területeken is. Sajátos esztétikája mellett számos pozitív tulajdonsága van. A cement részecskéi egységes elegyet alkotva keverednek össze a papírral, ez adja az anyag szilárdságát, stabilitását, ennek köszönhetően tudok forma- és mérettartó tárgyakat készíteni. Emellett jól kombinálható más anyagokkal, így fűrészporral, faforgáccsal, homokkal. Fontos szempont, hogy az egyik általam használt papírhulladék, amelyet tetőszerkezetek hőszigetelésére használnak, tűzálló tulajdonságú. A gondosan megtervezett formákhoz keramikus készíti a sablonokat, ezekbe kerül préselve az alapanyag. Három hét száradást követően jöhetnek az utómunkák: a csiszolás, a lakkozás, a szerelés.

Paper Up! műhely
A papír számos anyaggal jól kombinálható.

Az alapanyagokon túl hol jelenik meg a fenntarthatóság a Paper Up! tárgyakban?

Ahogy a márkanévből is kitűnik, a vállalkozás a papír újraértelmezésének, újrahasznosításának szenteli magát, és amennyire lehet, nem kiaknázza a természetet, hanem visszapótol. A gyártás során kevés hulladékot termelek, ezt jó számítások mellett nullázni is tudom, illetve egy részét vissza is lehet forgatni. Vizet, elektromos áramot keveset használok, leginkább humán erőforrásra van szükségem. Emellett a Paper Up! koncepciója közvetetten is hozzájárul a környezetvédelemhez, mivel felhívja a figyelmet a hulladék felhasználásának lehetséges formájára, ennek a jövőben is követendőnek kell lennie. Az ökotudatosság a jövő generációjának már nem szabad, hogy kérdés legyen, hiszen életbevágó.

Mennyiben egyedülálló a tevékenységed itthon, esetleg Európában? 

A papírcement alapanyag kidolgozását személyes sikerként élem meg, ez több év munkája volt. Büszke vagyok arra, hogy az eddigi ismereteimet, eredményeimet saját tapasztalataim útján szereztem. Hazánkban, de a szomszédos országokban sem találkoztam a papír ilyesfajta felhasználásával a design szférában. Európán belül csak Hollandiában, a világban máshol csupán Kanadában és Brazíliában láttam példát valami hasonlóra. A végeredmény azonban merőben különbözött az én termékeimtől. És mivel a munkáimat leginkább ez a különleges alapanyag határozza meg, az alkotásaim egyediek és könnyen felismerhetőek.

Paper Up! lámpák
A design szférában a márka egyedi módon használja a papírt.

Mennyire igényelnek különleges bánásmódot, óvatosságot a Paper Up! tárgyak összehasonlítva azokkal, amelyek hagyományosabb alapanyagokból készülnek?

Csak annyira kell vigyázni rájuk, mint bármelyik másik törékenynek számító tárgyra.

Kis műhelyként kezdted, ma pedig már egyre nagyobb vállalatok rendelnek tőled itthon és külföldön is. Milyen terveid vannak a jövőre nézve?

A lakossági fogyasztóktól kezdve az építészeken és a lakberendezőkön át a designban jártas, illetve tevékeny vásárlói kört szeretném megtalálni, akiknek fontos a minőség, az egyediség, a kézműves jelleg és a megújulás állandósága. A cél, hogy ebből a célcsoportból kiépüljön egy visszatérő klientúra, a Paper Up! pedig az itthoni piacon erős és megbízható márkanévvé váljon. Eközben lassabb tempóban külföldre is terjeszkedek, az eddig érkezett külföldi megkeresések alapján felmérem a tényleges piaci orientáció lehetőségét. Jelenleg a skandináv országokon túl Olaszország, Spanyolország, Szlovénia mutat nagyobb befogadást a termékekre. Míg maga a gyártás és technológia iránt Ázsiából (Koreából, Indiából, Izraelből és Törökországból) érdeklődnek. De az USA-ból, Ausztráliából, Angliából, Dubaiból is kerestek már meg együttműködési szándékkal.

Paper Up! kollekció
A termékekre már külföldön is felfigyeltek.

Mindezekhez szervesen kapcsolódva saját műhelyemet, eszköztáramat és csapatomat is elengedhetetlen bővíteni, fejleszteni. Hogy gyorsabban tudjak reagálni a piaci igényekre, de továbbra is minőségi termékeket tudjak előállítani, új technológiákat szeretnék beépíteni a gyártási folyamatba. Egy belvárosi vagy a műhelyemhez kapcsolódó bemutatóterem szintén szerepel a célkitűzéseim között. Ahhoz pedig, hogy ezeket a terveket véghez vigyem, szükségem lesz megbízható szakemberekre is, akik épp olyan alázattal, hittel és tudással vetik bele magukat a saját munkájukba, mint én. Mint tervező továbbra is én tartom majd a kapcsolatot a vásárlókkal, a megrendelőkkel, hogy kiszolgáljam az egyedi igényeket. De emellett fontosnak tartom, hogy kiaknázzam az alapanyag sokszínűségéből fakadó felhasználási módokat, új gyártási technológiákat kutassak, és kiszélesítsem a termékpalettát a lakberendezés, valamint a belsőépítészet terén.

(Fotók: Paper Up!)

This is Redy – Menstruációs bugyi

Zöld kényelem a piros betűs napokon is 

Egy nő élete során kb. 3000 napon át menstruál, ezalatt 12 ezer betétet és/vagy tampont használ el, ami 100-150 kg nehezen lebomló hulladékot és nem kis kiadást jelent. A Molnár Dóra által megálmodott This is Redy menzeszbugyik azonban forradalmi alternatívát kínálnak a kényelmetlen és környezetszennyező eldobható eszközökre.

Mi adta az ötletet a menzeszbugyi megalkotásához, és hogyan lett az elképzelésből termék?

Az ötlet egy menstruációs balesetből született, megjött, és éppen nem volt otthon semmi, amit használhattam volna. Miközben mostam ki a vért a bugyimból, arra gondoltam, miért nincs egy fehérnemű, amit kifejezetten a menstruáció idején lehetne használni: felveszem, elnyeli a vért, kimosom és újra felvehetem. Az ötlet másfél év alatt vált kézzel fogható, vagyis inkább hordható valósággá, addig kerestem, kutattam a megfelelő textileket. Ma már több mint 20 000 eladott menstruációs termékkel a hátunk mögött mondhatjuk, hogy megérte belevágni. 

this is redy
menstruációs bugyi
Molnár Dóra, alapító és ötletgazda

Milyen filozófia alapján működik a cég?

A célunk, hogy a menstruáció többé ne legyen tabu, és fenntartható megoldásokat tegyünk az egyszer használatos, intim higiéniás termékek polcaira. Azt szeretnénk, hogy mindenki megismerje a Redy bugyikat, és olyan magától értetődővé váljon a használatuk, mint a betété vagy tamponé.

Honnan ered a this is Redy márkanév?

A vérhez kötödik a „red”, mint angolul a piros. Az „y” pedig azért jött hozzá, mert így barátságosabban hangzik, és egy új szót alkottunk, ami egybecseng az angol ready-vel (magyarul: készen áll – a szerk.), ami a bugyi koncepciójához jól illik. A „this is” rész pedig egyszerűen amiatt került az elejére, mert így könnyebb volt helyet találni magunknak a neten, például Instagramon vagy a weboldalunk domainjének.

this is redy
menstruációs bugyi
A This is Redy menstruációs bugyik több méretben és formában is elérhetőek

Hogyan működnek és milyen alapanyagokból készülnek a Redy menstruációs fehérneműk?

Oeko-tex 100 minősítésű anyagokból, főleg pamutból, poliamidból készülnek. Ez a tanúsítási rendszer garantálja, hogy semmilyen káros anyag nem található a textíliában. A fehérnemű meghosszabbított ülepébe bekerült egy speciális, ezüstionnal felturbózott Silvadur szálból készült nedvszívó réteg, ami az erősebb vérzésre való bugyik esetében akár 2,5 tamponnyi vért is képes magába szívni. Ráadásul hússzor gyorsabban, mint a pamut vagy kender. Ez alatt egy hártyavékony, a farostban található cellulózból és oldószerből előállított réteg található, ami megakadályozza az átázást. Az egész nem vastagabb egy egészségügyi betétnél, de annál sokkal kényelmesebb, a vásárlók szerint olyan érzés, mintha nem is menstruálnának. Akár egész napon át viselhető, mert a nedvszívó anyag antibakteriális, szagmegkötő tulajdonsággal is rendelkezik.

Miben egyedülálló a this is Redy koncepciója Magyarországon, esetleg Európában?

Ma már több helyről is lehet rendelni menstruációs fehérneműt, de amikor elindultunk, alig néhány márka volt jelen a piacon. Sokféle koncepció létezik, a Redy Power típusú bugyija a legerősebb nedvszívóképességű bugyik között van világszinten. A this is Redy Air pedig az első hazai tisztasági bugyi, erre is nagyon büszkék vagyunk.

Az eldobható női higiéniás termékekre kínált alternatíván túl hogyan jelenik meg a fenntarthatóság a termékeitekben, illetve az előállításuk folyamán?

Magyarországi gyártóval dolgozunk, tehát magyar kezek készítik a fehérneműket. Hosszú távú céljaink között szerepel a külföldi jelenlét, ehhez a gyártást bővítenünk kell, de itt is nagy figyelmet fordítunk majd az ökológiai lábnyom csökkentésére.

Az eddigi tapasztalatok alapján melyik korosztály a legnyitottabb a menzeszbugyikra?

Kellemes meglepetés, de a tiniktől a középkorú hölgyekig minden korosztály szívesen húz Redyt legalább havonta néhány napra. Talán a 25-30 éves nők keresik leginkább a termékeinket. Bízunk benne, hogy a jövő generációinak pedig már teljesen természetes lesz a menstruációs fehérnemű használata.

this is redy
menstruációs bugyi
Egy darab bugyi ára 5-9000 Ft között mozog, de kedvezőbb áron pakkokban is vásárolható

Hány darab és milyen Redy bugyikat ajánlasz valakinek, aki teljesen szeretné nélkülözni az eldobható eszközöket?

4-5 bugyi már ideális lehet, a típust pedig mindenki ízlése, illetve a menstruációja erőssége szerint tudja kiválasztani. Vannak olyan bugyijaink, amelyek a tipikus „mindjárt meg fog jönni” napokra ideálisak, és olyanok is, amiknél a legerősebb vérzés sem jelent gondot.

Az elmúlt egy évben jelentősen bővült a termékskála. Terveztek még további újításokat?

Igen, de konkrétumokat nem árulnék el, legyen meglepetés! Szeretnénk folyamatosan a vevői igényekre reagálni. Számunkra fontos, hogy párbeszédet tartsunk fenn a vásárlóinkkal, és mindig örömmel fogadjuk a javaslataikat.

Fotók: This is Redy/Albert Alianna

Ha tetszett a This is Redy története, szavazz, hogy a hónap közönségdíjasa lehessen!

Andyourstories

Gyújts kézműves szójagyertyákat!

Az, hogy életmódunk mekkora ökológiai lábnyomot hagy maga után, nem csupán azon múlik, hogyan étkezünk, mennyi szemetet termelünk, vagy milyen energiaforrásokat használunk, hanem olyan apróságokon is, hogy milyen gyertyát égetünk. Az Andyourstories környezetbarát, minimalista dizájnú illatgyertyái 100%-ban természetes élményt nyújtanak. A márka alapítójával, Tokaji Mártival beszélgettünk.

Andyourstories

Miért teszünk jobbat a környezetünkkel, ha hagyományos helyett Andyourstories gyertyát égetünk?

Az emberiség több mint 2000 éve használ gyertyát. A gyertyagyújtás oka folyamatosan változott, alakult, de velünk maradt ennyi év után is, és ez nem véletlen. Az Andyourstories ötlete úgy kezdődött, hogy szembejött velünk egy külföldi tanulmányról szóló cikk a paraffin alapú gyertyák káros hatásairól, ami eléggé rémisztő volt, főleg úgy, hogy az olvasása közben is éppen több illatgyertya égett a komódunkon. Ebben az írásban említették a paraffin alternatívájaként a szójaviaszt, mint növényi, károsanyagmentes illatgyertya-alapanyagot, rengeteg pozitív tulajdonsággal. Ilyen a lassú égése (ezáltal kétszer hosszabb ideig kitart), a 40 fokos olvadási pontja (nem égeti meg a bőrt). Nem mellesleg használatával a mezőgazdaságot támogatjuk, nem pedig a rengeteg káros anyagot kibocsátó gyárakat.

Milyen filozófia alapján működik a cég?

Missziónk egy olyan termék készítése, melynek alapanyaga fenntartható forrásból származik, és fenntartható, etikus körülmények között készül. Ezenkívül szem előtt tartjuk azt is, hogy vásárlóink ne csak egy környezettudatos és egészséges illatgyertyát kapjanak az otthoni relaxáláshoz, töltődéshez, hanem adjunk egy kis pluszt a mindennapjaikhoz. Erre találtuk ki 2020 elején az azóta nagy sikert aratott Therapy sorozatot, amelynek olajai aromaterápiás hatással bírnak: nyugtatnak, segítik az eloldódást, vagy akár javítják a hangulatunkat.

Andyourstories

Honnan jött a márka neve?

A márkanevünk (magyarra fordítva: és a te történeteid – a szerk.) egy gondolat, egy életérzés, abból kiindulva, hogy mikor és hogyan égetünk gyertyát. Ha nálunk ég egy gyertya, akkor biztosan mély beszélgetések indulnak körülötte, a gyertya egy hangulatteremtő fény, ami közelebb hoz és elmélyíti a kapcsolatokat. Mi adjuk tehát a gyertyát, de történettel már a vásárlóink otthonaiban töltődnek fel, vagyis úgyis mondhatnánk: a mi gyertyánk és a te történeteid.

Pontosan mi a szójaviasz, és azon kívül milyen alapanyagokat használtok?

A gyertyáink 100% tisztaságú, növényi szójaviaszból készülnek, amit a szójabab olajából nyernek ki, ez egy biológiai úton lebomló anyag. Az illatosításra használt olajaink szintén 100%-ban vegánok, illetve kozmetikai minősítéssel is rendelkeznek. Rendkívül fontos volt számunkra, hogy csak olyan terméket égessünk otthon, amit akár a bőrünkre is kenhetünk. Végezetül a kanócaink nehézfémmentes, ökopamutból készülnek.

A természetes alapanyagok használatán túl hogyan jelenik meg az ökotudatosság a termékekben, illetve előállításuk folyamán?

Tavaly óta, kérésünkre már komposztálható papírzsákban érkezik műhelyünkbe a viasz, amiből kézzel öntjük a gyertyákat. A fenntarthatóságunk másik alappillére a visszaváltási programunk, amelyben a The Garden Studio & Cafe hatalmas szerepet vállalt. Hozzájuk lehet leadni a már kifogyott üvegcséket, 5 darab azonos méretű után pedig egy ajándék gyertya jár. A gyertyáinkat ezenkívül már kerámiában is meg lehet vásárolni, melyeket barátnőm édesanyja, Bartus Brigi keramikusművész készít. Ezek kávéscsésze formájúak és méretűek, a kézi korongozás után magastűzű kemencében égetik ki őket, így mosogatógépben moshatóak és fagyállók. A gyertya leégése után nem a szemétbe kerülnek, hanem szuper kiegészítői maradnak a mindennapoknak, csak már másképp. Legújabb gyertyánk pedig a fakanócos duplafalú üvegbe öntött illatgyertya. Ez a különleges dizájn olyan hatást kelt, mintha lebegne a viasz. Az ehhez használt kanócaink pedig FSC minősítésűek, felelős és fenntartható erdőgazdaságból származnak.

Andyourstories

A szójagyertyáktól indultatok, ma már illatosító is kapható nálatok, illetve kerámiák is. Terveztek bővíteni még a termékskálán?

Folyamatosan fejlődünk és fejlesztünk, jelenleg is épp egy új terméket tesztelünk, amiről egyelőre annyit árulhatok el, hogy már az utolsó simításoknál tartunk. Ilyenkor mindig nagyon izgulunk, hogy milyen lesz majd a fogadtatása.

Ha tetszett az Andyourstories története, szavazz, hogy a hónap közönségdíjasa lehessen!

Fotók: Andyourstories

Manera

Kapd a válladra a fenntartható divatot!

Lehet egy csakis növényi alapanyagokból készült, műanyagmentes táska praktikus és esztétikus? Természetesen! A Manera Studióból egytől egyig ilyen darabok kerülnek ki. A márka megálmodójával, Kis-Baraksó Alexandrával beszélgettünk.

Hogyan kerültél a fenntartható design világába, és miért éppen a táskatervezés fogott meg?

Az Óbudai Egyetem formatervező mérnöki szakáról indultam el. A saját hangom, látásmódom keresése organikusan sodorta a munkámat a fenntartható szemlélet felé. Mivel az alapszakon nagy hangsúly volt a textilen, mint anyagon és kiindulási alapon, így erről tanultam a legtöbbet; evidens volt, hogy ez valamiképp a terméktervezési hozzáállásomat is alakítja. A táskákat hasonló „útitársnak” tartom, mint a számomra másik nagyon kedves tárgy kategóriát, a bútorokat, csak más síkon. A táskatervezésre ugyanakkor egy állomásként tekintek, semmiképp sem végpontként vagy megérkezésként.

manera

Milyen filozófia alapján működik a cég?

A márka alappillére, hogy a természeti környezeten túl, a benne élőkkel is harmóniára törekedjünk. A tárgyak iránti igényünk csak ezek után következhet. Hiszem, hogy lehetséges a fogyasztási kultúránkat úgy alakítani, hogy azzal senkinek sem ártunk. Amikor elindult a Manera gondolata, még sokkal többet jelentett, ha az ember azt mondta, fenntartható módon szeretne termékeket tervezni és gyártani. Ma már nem kérdés, hogy egy márka, ha hiteles szeretne lenni, akkor így kell működnie. Ez persze egy részről egyáltalán nem probléma, egyenesen üdítőnek kellene lennie, hogy ezt ma már nem kell magyarázni. Van viszont egy erős marketing iránya az egész szemléletnek, amit – erre ráérezve – az is felvesz, aki nem feltétlenül teljesíti a kritériumokat, amiktől elkezdhetünk fenntartható tervezésről beszélni. Emiatt az elején picit nehéz úgy kommunikálni, hogy az átlag fogyasztó számára érezhető legyen a márka őszinte elköteleződése a fenntartható design szemlélete iránt.

Honnan jön a Manera név?

A ‘manera’ spanyolul ‘mód’-ként fordítható, a riói brazil portugál pedig a ‘maneiro’ szót használja arra, amire mi itthon azt mondjuk, vagány. Ez főként a szemléletváltás ösztönzésére utal, a déli eredet pedig személyes kötődésem ezek iránt az – egyébként organikus és természetközeli – mediterrán kultúrák iránt.

Miben egyedülálló a Manera Studio koncepciója Magyarországon, esetleg Európában?

Funkcionálisabb és profánabb oldalról azt válaszolnám, hogy a főbb alappillérek közös megvalósulása miatt: a növényi, természetes alapanyagok használata, a vegyszermentesség, a minimalista, de praktikus formatervek, a saját alkatrészek, csomóponti elemek. Mindezt őszinte, nyílt kommunikációval közvetítem, így próbálok olyat adni, amivel máshol nem igazán lehet találkozni. Szintén különleges, hogy a márka csírájának tekinthető kísérleti tervezést sem tettem félre. Ebből kezd el lassan kinőni egy labor, ahol anyagkísérletekkel foglalkozom, és az ezzel kapcsolatos edukáció is a Manera Studio szerves része lesz hamarosan.

A laborban kombucha gombát is tenyésztesz. Mesélj picit, ez hogyan kapcsolódik a táskatervezéshez?

A mikroorganizmusokból születő, saját termesztésű alapanyagoknál organikusabb és környezetbarátabb megoldás szerintem nem létezik, ilyen a kombuchából szárítás és olajozás által készült gombabőr is. A vonzalmam a kísérleti tervezés iránt pedig nagyon jól egybevág ezzel a vonallal, főleg, hogy az anyagkutatás mindig is jobban érdekelt, mint a formatervezés.

manera
Kombucha gomba bőrének előkészítése
manera

Milyen más alapanyagokból készülnek a táskáid?

Főként nagy szilárdságú növényi alapanyagú, GOTS minősítéssel rendelkező vásznakból, a fa alkatrészek pedig rétegelt lemezből. Az állati eredetű alapanyagok mellőzése elsődleges szempont, ezek után jön a természetesség, és ha van valamilyen speciális igény, aminek meg kell feleltetni egy anyagot funkcióját tekintve, akkor az utóbbiból engedek, az előbbiből nem. Az utókezelésekhez is szigorúan állok: ha szükséges, csakis saját kezűleg növényi, környezetbarát módon festem az alapanyagokat.

A Manera táskák egyik különlegessége, hogy az egyébként megszokottan műanyag vagy fém elemek fából készülnek. Nem kell tartani az amortizációtól?

Ezek az egyedi formatervezésű alkatrészek nem hagyományos fából, hanem rétegelt lemezből készülnek, amit szándékosan hangsúlyozok, ugyanis ez egy sokkal strapabíróbb alapanyag. Az alkatrészek mostanra 5-8 tervezési és tesztelési körön vannak túl, az elsőkben a barátok számára készült táskáknál előfordultak törések, ezt nem szeretném eltitkolni. De addig nem álltam le a fejlesztéssel, amíg elég meggyőző végeredmény nem született. A jelenlegi elemeket körülbelül egy-másfél éve véglegesítettem, és még nem érkezett egyetlen panasz sem rájuk. Természetesen a fém alkatrészekkel nem vehetik fel a versenyt, a műanyagoknál viszont szintekkel tartósabbak és ellenállóbbak. Bevallom, az alkatrészek esztétikája és a vagánysága is vezetett ezek megalkotásánál, hiszen kiemelik a termékeimet a piacon jelenlévők közül. Viszont nálam nagyon fontos volt az is, hogy ezek az elemek funkcionálisak legyenek, és ne öncélú díszítgetést jelentsen a fa alapanyag alkalmazása.

manera

A természetes alapanyagok használatán túl hogyan jelenik meg a fenntarthatóság a termékeidben?

A táskák teljes életciklusa során meghatározó szempont a környezettudatosság. Kezdve onnan, hogy kizárólag hazai vagy európai alapanyagokat használok, hogy ne utazzák körbe a világot. A tervezésnél figyelembe veszem, mennyi és milyen erőforrásra van szükség a megmunkáláshoz, lehet-e azt minél anyagtakarékosabban végezni. De fontos szempont például a csomagolás, a szállítás, és természetesen a termékek utóéletére való odafigyelés is. Ezeken kívül a márka kommunikációjával próbálom a tárgyakra való odafigyelésre, azok megbecsülésére ösztönözni a fogyasztót, nem arra, hogy minél több darabot vásároljon.

A későbbiekben szeretnél bővíteni a termékskálán?

Hogyne, folyamatosan tervben van számos egyéb termék! A kézműves ösztöneim által vezérelve a közeli jövőben szeretnék picit elmenni egy lakástextiles irányba, később pedig a bútorok felé is.

manera

Ha tetszett a Manera története, szavazz, hogy a hónap közönségdíjasa lehessen!

Fotók: Hámori Zsófia/fenntarthatodivat.hu
Zergi Bori

BalintSara Bridalwear

Valami régiből valami új – Mondj igent a fenntartható menyasszonyi ruhára!

A nagy nap általában nagy pazarlással jár, gondoljunk csak a sok eldobható dekorációra, virágokra, papírhulladékra, ételmaradékra, és a ruhára, amit csak néhány órán át viselünk. Szerencsére ma már a környezettudatosság egyre jobban előtérbe kerül az esküvőszervezés során, és akár a fehér menyasszonyi ruha is lehet „zöld”, ha antik, sokszor mások által kidobásra ítélt anyagok újrafelhasználásával készül. Bálint Sárával, a BalintSara Bridalwear névadó tervezőjével beszélgettünk. 

Milyen filozófia alapján működik a cég?

Egyrészről fontosnak érzem szem előtt tartani a környezettudatos megoldásokat, és ennek megfelelően alakítani az esztétikai választásokat és üzleti döntéseket. Másrészről igyekszünk minden hozzánk forduló menyasszonynak a legjobb megoldást kínálni, a legszebb, a személyiséget leginkább tükröző stílust és formát megtalálni. Az az ideális, ha mindkét szempontot sikerül teljesítenünk.

A menyasszonyi ruha recyclingról elsőre inkább az ugrik be, hogy valaki édesanyja, nagymamája ruhájában vonul az oltár elé. De te ezt továbbgondoltad. Honnan jött az ihlet, hogy textil emlékekbe öltöztesd a menyasszonyokat?

Alapvetően nem szeretek szép és értékes dolgokat eldobni, éppen ezért, amikor hozzájutottam egy nagyobb adag régi csipkéhez, sokat gondolkodtam rajta, hogy mi lenne a legjobb felhasználási módja. Több különböző ruhadarab megálmodása után kézenfekvőnek tűnt, hogy esküvői ruhákat is lehetne alkotni belőlük. A BalintSara Bridalwear stílusa és az egész koncepciója csak azután jött, hogy éreztem az érdeklődést ezek iránt.

Mesélj egy kicsit a koncepcióról! Miben egyedülálló?

A márka egyik fontos üzenete a hagyományok és régi dolgok tiszteletére való buzdítás, hiszek benne, hogy minden minőségi régi dolognak helyet találhatunk a modern világban is, csak az értelmezésen múlik. Minden ruhánk megrendelésre készül, személyre szabottan, így a menyasszonyoknak lehetőségük van kiválasztani az anyagokat és sziluetteket. Persze nem minden anyag passzol minden fazonhoz, így van, hogy a ruha tervén vagy az anyagon változtatni kell. Igyekszünk mindenben rugalmasak lenni: ha szükséges, kipótoljuk újjal a régi anyagot, ötvözzük a kettő előnyös tulajdonságait. Nálunk az újrahasznosítás, a környezettudatosság és az érzelmek találkoznak egymással, az eredmény pedig egy igazán személyes esküvői ruha, amiben a menyasszonyok otthonosan érezhetik magukat a nagy napon. 

Honnan szerzed be az alapanyagokat? Milyen régi textilekből született eddig menyasszonyi ruha?

Az anyagokat sokszor a menyasszonyok hozzák a családi örökségből, de akár egy bolhapiacon vagy az interneten kutatva is sok kincsre lehet bukkanni. Antik függönyökből, asztalterítőkből, függönyszegőkből, szalagokból, csipke poháralátétekből és díszekből, valamint régi ruhákból is készítettünk már újat. Ha van egy szép anyagdarabunk, aköré könnyedén felépíthető a ruha koncepciója.

Az antik alapanyagok felhasználásán túl hogyan jelenik meg a fenntarthatóság a BalintSara ruhákban?

Mivel nem minden ruhához felelnek meg a régi textilek, és nem is minden menyasszonyunk ragaszkodik ezekhez, van lehetőség új alapanyagokból is választani. Ebben az esetben törekszünk az optimális anyagfelhasználásra (zero waste szabászat), illetve az alapanyagok beszerzésekor a létező legkisebb ökológiai lábnyomot hagyni, lehetőleg helyi kereskedőktől vásárolni, valamint igény szerint vegán alapanyagokat választani. És ami még fontos, hogy nem halmozunk fel ruhákat, csak annyit készítünk amennyire ténylegesen szükség van!

Az eddigi tapasztalatok alapján az ökotudatosság vagy a design vezeti hozzád a menyasszonyokat?

Mivel ez egy vizuális szakma, a küllem nagyon meghatározó. Ez azért is érdekes, mert a régi alapanyagok a ruhák stílusát is meghatározzák, így a design miatt érdeklődő menyasszonyok is félig-meddig a környezettudatosság miatt fordulnak hozzánk. Tehát valahol mind a két megközelítés érvényesül a végén. És ami a legjobb: a stílus iránt érdeklődők esetében van lehetőség rámutatni az ökotudatos megoldásokra, amik sokszor költséghatékonyabbak is. 

 A jövőben tervezel bővíteni a termékskálán?

A hozzánk forduló menyasszonyok számára sokszor készítünk az esküvői ruhákon kívül menyecske ruhát is, illetve kötött pulóvereket, bundákat, kabátokat a hűvösebb évszakokban tartandó menyegzőkre. Nagyjából bármilyen ötletet meg tudunk valósítani, ami egybeesik a filozófiánkkal, természetesen mindent megrendelésre. Mivel ezzel már így is szép skálát lefedünk, csak akkor bővítünk, ha lesz rá igény és kapacitás.

Ha tetszett a BALINTSARA BRIDALWEAR története, szavazz, hogy a hónap közönségdíjasa lehessen!

Képek: BALINTSARA BRIDALWEAR

Kabinka – Hello Wood

18 négyzetméter tökély: a Hello Wood kabinja egyszerre hétvégi ház és műalkotás

Egy építészeti alkotótáborból, 2010-ben indult útjára a Hello Wood. Alkotásaikkal köztéri bútorok, installációk, pavilonok, de akár pop up éttermek formájában is találkozhattál már. Új projektjük, a Kabinka, a lakhatási igényekre ad funkciót és művészetet is szem előtt tartó választ. Huszár András ügyvezetővel beszélgettünk.

Milyen filozófia alapján működik cég? 

Az oktatási tevékenységünk mellett is alapvetően design and build cégként működünk, olyan épületeket tervezünk és építünk, amelyek a fenntarthatóságot is szem előtt tartva, a funkciót és a művészetet együtt kezelve jöhetnek létre. Tulajdonképpen van egy társadalmi szemléletünk, és erről a szemléletről szeretnénk mesélni az építészeten keresztül, legyen az a Kőbányán évek óta felállított adományfa, egy hétvégi háznak használt kabin vagy akár egy középület.

Mesélj kicsit a Kabinkáról!

A Kabinka ötlete a járvány első hulláma alatt született meg, amikor láttuk, hogy nagy igény van egy olyan helyre, ahová az emberek kicsit elvonulhatnak, legyen szó egy kert végi munkaállomásról, vagy egy hétvégi házról a városon kívüli telken. Mivel gyorsan tudunk reagálni a megjelenő igényekre, tavasszal már készítettük is az első Kabinkát, ami egyrészt szálláshelyet kínált a megrendelő keresztgyerekeinek, másrészt stúdióként is funkcionált. A rendelhető kabinkák XS-től L méretig, rendre 6,6, 11, 13,5 és 15,5 négyzetméteresek, opcionális 4,5 négyzetméteres terasszal, az XL-es modell 23,2 négyzetméter, itt már alaptartozék a 4,5 négyzetméteres terasz. Bizonyos keretek között arra is biztosítunk lehetőséget, hogy az egyedi igényekre szabható legyen. A Kabinka azoknak szól, akik előtérbe helyezik a gazdaságosságot, az egyszerűséget és a kompakt, de egyben letisztult életmódot is. Az alacsony energiafelhasználásnak és a környezetközpontúságnak köszönhetően az építése környezetbarátabb is, mint egy hagyományos technológiákkal és nem megújuló anyagokból épülő házé. További előnye, hogy pár nap alatt felépíthető bármilyen vidéki helyszínen és mivel talajcsavarokon áll, akár el is költöztethető.

Mennyiben egyedülálló a tevékenységetek Magyarországon, esetleg Európában?

A kabinházak egyre népszerűbbek, és egyre többen foglalkoznak ezek építésével, forgalmazásával. Amiben mi többet nyújtunk, az az, hogy egy kézben tartjuk a designt és a kivitelezést, vagyis, miközben odafigyelünk a megfizethetőségre, nem engedünk abból, hogy az elkészült épület tulajdonképpen egy design termék legyen: benne van az a szemlélet, az a társadalmi szerepvállalás, ami a Hello Woodot jellemzi, és a vásárló az épülettel együtt ezt is megkapja. Ha Hello Woodot veszel, Hello Woodos leszel. Volt már olyan megrendelőnk, aki sorszámozott, névre készült kabint kért, mert azt mondta, hogy ez nem csak egy ház, ez egy műalkotás.

Milyen forradalmian új megoldást alkalmaztok, ha van ilyen?

A Kabinka valahol félúton van az installáció és a tartós lakhatásra tervezett épület között, ami azt jelenti, hogy gyakorlatilag néhány héten belül, és néhány napos építkezés után állhat a telken egy sokoldalúan felhasználható terünk – ráadásul a Kabinkát akár olyan helyen is fel lehet állítani, ahová egy hagyományos építkezéshez szükséges nehézgéppel lehetetlen lenne a bejutás. A jogszabályi előírásokat persze mindenhol be kell tartani, és mindig telkenként kell ellenőrizni, hogy az adott helyen mik az építészeti előírások, de mi ebből a szempontból is kicsit jobb helyzetben vagyunk. Mivel ismernek minket, ismerik a munkásságunkat, ha azt nem is mondhatom, hogy kivételeznek velünk, de egyfajta bizalommal fordulnak felénk, ami egyszerűbbé teszi a legális kiskapuk vagy a mindenki számára elfogadható kompromisszumok megtalálását.

Milyen jellegű jövőbemutató tevékenységeitek vannak még? 

Folyamatosan kísérletezünk fenntartható anyagokkal, legyen szó például szigetelésre szolgáló fahabról vagy a CLT-technológiáról – ez utóbbi egy rétegragasztott fa panel, amely nagyon könnyen alakítható, a hagyományos tégla falazatokhoz képest vékonyabb, így plusz tér nyerhető vele, mégis kiváló a hőtartó képessége. A Kabinkát most a saját szakembereink állítják fel, de a jövőbeli terveink között szerepel annak a megoldása, hogy igény szerint akár a vásárló maga rakhassa össze az épületet.

A fenntarthatóság bármilyen módon megjelenik-e az életetekben?

Az egyre szélesebb köröket elérő tiny house mozgalom eleve egy tudatosabb életet feltételez, amiben nem halmozunk fel fölösleges lomokat, foglalunk el több helyet, mint amennyire feltétlenül szükségünk van. Emellett pedig nagyon fontos, hogy az általunk használt alapanyag, a fa, a legfenntarthatóbb építőanyag, a betonnal, téglával, acéllal ellentétben egy megújuló erőforrás, és odafigyelünk rá, hogy ezt fenntartható szemléletű erdőgazdaságokból szerezzük be. Ezt ésszerűen alkalmazva, a megfelelő szigetelési technikával és az emberléptékű tervezéssel egy költséghatékony, környezetbarát és élhető épület lesz a végeredmény.

Sokan hozzák fel a tégla és beton építmények tartósságát a könnyű szerkezetes vagy fa építményekkel szemben. Ez hogyan egyeztethető össze a fenntarthatósággal?

Az egész világon, akár Magyarországon, az Őrségben is vannak példák száz éves faházakra, ez is bizonyítja, hogy ha kezelik, ha törődnek vele, a fa tartós építőanyag. Más kérdés, hogy nem biztos, hogy egy épületnek 100 évig állnia kell. A lakhatási szokások és így az igények is nagyon gyorsan változnak, a ’90-es évek hatalmas álomházai például egyre kevesebbeknek vonzóak egy kisebb, olcsóbban kifűthető otthonhoz képest. Ezeknek az épületeknek az elbontása vagy részleges bontása rengeteg hulladékkal jár, míg egy faház esetében, ha elavul, a legrosszabb esetben is tüzelőanyagként még mindig hasznosítani lehet az alapanyagát.

Ha tetszett a Kabinka – Hello Wood története, szavazz, hogy a hónap közönségdíjasa lehessen!

Képek: Hello Wood

Seed Bonbon

Bonbonból élő növény? Igen!

A Seed Bonbon termékei első látásra úgy néznek ki, mintha ínycsiklandó édességek lennének, ám valójában papírhulladékból készülnek, és minősített vetőmagokat tartalmaznak. Az ötletgazdával, Hagara-Nagy Nórával beszélgettünk az életre kelthető ajándékokról.

A magbonbonok nemcsak itthon, de külföldön is egyedülálló koncepciónak számítanak. Honnan jött az ötlet?

Eredetileg fenntarthatósági újságíróként, marketingtanácsadóként dolgoztam, majd 4 éve kezdtem el gondolkodni azon, hogy talán más formában is meg lehetne érinteni az embereket. Míg addig szavakkal, most kézzel fogható dolgokkal érem el azokat, akik nyitottak arra, hogy csökkentsék az ökolábnyomukat. A magbonbonok ötlete és neve pedig onnan ered, hogy szerettem volna figyelemfelkeltő, különleges formában kínálni a termékeket, amelyek ránézésre is magával ragadnak, és az édességek terén láttam meg ezt a potenciált. A termékeket úgy készítjük, mintha valódi édességgel dolgoznánk, szinte minden kellékünk egyezik egy bonbongyártóéval, így tényleg nincs olyan alkalom, ahol nem állnák meg a helyüket. Minden magbonbon egyedi, mert kézműves termékek, de az közös bennük, hogy vegyszermentes vetőmagokat rejtenek, amelyeket elültetve például egynyári virágok vagy fűszernövények kelnek ki belőlük.

Hagara-Nagy Nóra

Milyen filozófia alapján működik a Seed Bonbon?

Az ajándékozást egy kicsit más, zöldebb aspektusból szeretnénk bemutatni. A vállalkozás másik fontos pillére, hogy a tömeggyártott, rövid élettartamú, sokszor felesleges üzleti vagy éppen esküvői ajándéktárgyakkal szemben kínálunk alternatívát. Magánszemélyeket és cégeket is meg akartam szólítani, akiknek hozzám hasonlóan számít, hogy ökoetikusan éljenek, és hogy legyen egyfajta üzenete is az átadott ajándékuknak.

A papírhulladék újrahasznosításán túl hogyan jelenik meg a fenntarthatóság a magbonbonokban?

Nemcsak magánál a terméknél, hanem annak teljes életciklusa során törekszünk rá, hogy minél környezetbarátabb maradjon. Saját napelem rendszerünkből fedezzük a gyártáskor használt áramszükségletünket, minimális adalékanyagokat használunk egyes daraboknál, de több termékünk is van, amit natúr színben hagyunk, majd általunk gyűjtött, szárított virágszirmokkal, növényrészekkel díszítjük. A dobozainkat egy kis hazai manufaktúrától vásároljuk, amelyekbe a bonbonok olyan kapszlikra helyezve kerülnek, amik kávétermesztés során keletkező hulladékból készülnek. A magok hazai gyártótól származnak, és zöld nyomdával dolgozunk együtt. A kiszállítás talán a leggyengébb pontunk, mert tavaly Budapestről a Velencei-tóhoz költöztünk, emiatt a rendelések többségét muszáj futárszolgálattal vagy postával eljuttatnunk a vevőkhöz. Viszont azzal kompenzálunk, hogy a csomagolóanyagok újrahasznosítottak, kartondobozt és térkitöltőt pedig még sosem vásároltunk, hanem gyűjtjük, illetve kapjuk őket.

Milyen magbonbonok aratják a legnagyobb sikert?

Ez teljesen évszak- és alkalomfüggő, most éppen a karácsonyi szezon miatt a karácsonyfás és mézeskalács figurás képeslapok a legnépszerűbbek. Sokszor készítünk egyedi színeket, formákat is rendelésre, szinte tényleg úgy, mint a cukrászok.

Hogy látod, milyen réteg a legnyitottabb a termékeitekre?

Ki merem jelenteni, hogy mindenki! Bár a megalkotáskor a környezettudatosan élők voltak a célközönség, csodálatos érzés látni, hogy azokat a vásárlókat is sikerül megfognunk, akiknek kevésbé fontos a hozzáadott zöld érték.

Milyen jövőbeli terveitek vannak a vállalkozással? 

Jövőre szeretnénk a nemzetközi piacon is gyökeret ereszteni.

Ha tetszett a Seed Bonbon története, szavazz, hogy a hónap közönségdíjasa lehessen!

Fotók/Seed Bonbon

search icon