Idén először lehetett érettségizni fenntarthatóságból
Idén először lehetett érettségizni fenntarthatóságból

Az újdonságnak számító tantárgyat a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány támogatásával létrehozott Zöld Föld című tankönyv alapján oktatják. Országszerte hét iskola emelte be a programjába, érettségit azonban most először szerveztek belőle.

A fenntarthatósággal foglalkozó tantárgy két éve került be Magyarországon a választható tantárgyak közé az Európai Unió Tanácsának döntése alapján. Azóta hét hazai iskola emelte be a tantervébe, és oktatja azt a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány által támogatott Zöld Föld című tankönyv segítségével, de korábban még nem szerveztek belőle érettségit. A Zöld Föld fenntarthatósági tankönyv és nevelési-oktatási program célja, hogy felhívja a fiatal generációk figyelmét a fenntarthatóság, a fenntartható életmód fontosságára. A diákok egy élet- és életkorközeli tankönyvet kapnak a kezükbe, amely szakmailag hitelesen, ugyanakkor szellemesen, interaktív módon, a játékosságot sem mellőzve kelti fel az érdeklődést a téma iránt.

Az Oktatási Hivatal előzetes visszajelzései alapján, hivatalosan még nem megerősített információk szerint 2024-ben közel 250 középiskolás diák döntött úgy, hogy a választható érettségi tárgya a fenntarthatóság lesz. Nekik az érettségi vizsga a következőképpen nézett ki: első körben egy projektmunkát kellett készíteniük, majd azt bemutatni a szóbeli vizsgán, végül pedig ugyanitt a munka védésére is sor került.

Olyan érettségiző is akadt, aki annak ellenére vizsgázott fenntarthatóságból, hogy az iskolájában még nem oktatják ezt a tantárgyat. A dehir.hu hírportál számolt be egy székesfehérvári diák esetéről, akinek a szülei megkeresték az Oktatási Hivatalt, így jutottak el a Debreceni Csokonai Vitéz Mihály Gimnáziumba, ahol fontosnak tartják a fenntarthatóságra nevelést, ennek következtében pedig vállalták a vizsgáztatást is. A diák végül sikeresnek értékelte a vizsgát, választott témájaként a szegény gazdagokról, a gazdag szegényekről, a fogyasztói társadalom ellentmondásairól írt, Kihívások és trendek a fenntartható fogyasztói társadalomban címmel.

A portál idézi még Molnárné Szecskó Ágnes intézményvezetőt, aki szerint az egyik legfontosabb kérdés a jövő szempontjából a fenntarthatóság kérdése. Az oktatási intézmény életében meg is jelenik ez a szemléletmód, mindezt pedig bizonyítja, hogy már többször elnyerték az ökoiskola-címet, ráadásul most már örökös ökoiskolaként vannak nyilvántartva, illetve a fogyasztói tudatosságra nevelő iskolák hálózatába is bekerültek.

Az intézményvezető szerint a fenntartható fejlődést szolgáló oktatás legfontosabb szerepe az, hogy a tanulókat felvértezze a tudatos választáshoz szükséges ismeretekkel, készségekkel, képességekkel, szemlélettel és viselkedésmóddal, amelyek birtokában a világot élhetővé tudják alakítani – nemcsak saját maguk, hanem a jövő nemzedéke számára is.

A fenntarthatósággal és azzal, hogy mi mit tehetünk bolygónk védelméért, kiemelten foglalkozott a Planet Budapest 2023 Fenntarthatósági Expó is.

Forrás: dehir.hu
Kiemelt kép: Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány

search icon