A „fenntarthatóságért tanulás” a jövő pedagógiájának kulcsa
A „fenntarthatóságért tanulás” a jövő pedagógiájának kulcsa

A „fenntarthatóságért tanulás” a jövő pedagógiájának kulcsa; ekkor a pedagógus a gyerekekkel együtt keresi a fenntartható megoldásokat – hangsúlyozta Szűcs Attila, a Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézetének mesteroktatója Áder János korábbi államfő Kék Bolygó című podcastjának legújabb adásában.

Szűcs Attila – aki az elmúlt években aktívan részt vett a Fenntarthatósági Témahét szervezésében és lebonyolításában – azt mondta, a témahét olyan lokális cselekvési lehetőségeket ad a diákoknak, ami közvetlen visszacsatolást és sikerélményt jelent a számukra. Idén április 22-étől kilencedik alkalommal rendezik meg a programot, amelyen tavaly 450 ezer fiatal vett részt – közölte Áder János, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke, aki azt kérdezte vendégétől, hogyan viszonyulnak a fiatalok ehhez a témához.

Szűcs Attila szerint ma már minden középiskolás ismeri a fenntarthatóság fogalmát. Az utóbbi években az éghajlatváltozás, az erőforrásválság, ökológiai válság „közös halmaza az ember”, tehát a fenntarthatóság fogalmának ismerete aggodalomra és cselekvésre ösztönzi a fiatalokat – jelentette ki a mesteroktató. Hozzáfűzte, a projekthét új típusú tanulási formát jelent: tanulás játékos formában. A projektek mellett az iskolák meghívhatnak szakembereket is, ellátogathatnak nemzeti parkokba, vagy olyan cégekhez, amelyek a fenntarthatóságra törekednek.

Áder János emlékeztetett arra, hogy Zöld Föld címmel új tankönyvek jelentek meg, és a fenntarthatóság választható tárgy lett a középiskolákban, sőt, idén már érettségizni is lehet abból. Szűcs Attila rámutatott, ez az egyetlen olyan tantárgy, amely száz százalékban projektérettségit jelent, jól tervezhető, és stabil középszintű érettségi jeles eredményt biztosíthat. A diák megvizsgálhatja például, iskolája környezetében miként állnak hozzá a hulladékokhoz vagy a szelektív hulladékgyűjtéshez. Egy szakdolgozathoz hasonlóan kutatást végez, az eredményeket értékeli, esetleg javaslatokat fogalmaz meg, az érettségin pedig egy prezentáció keretében számol be minderről.

Áder János megemlítette a Kék Bolygó Alapítvány fenntarthatósággal kapcsolatos, pedagógusoknak szóló ösztöndíjprogramját, Szűcs Attila pedig közölte, három egyetemen érhető el szakvizsgás pedagógusképzés a fenntarthatóság témájában, köztük a Pannon Egyetemen. Ez egyelőre levelező, posztgraduális képzés, de arra kellene törekedni, hogy az egész felsőoktatásban könnyen választható, sőt akár kötelező tárggyá váljon a fenntarthatóság – hangoztatta a mesteroktató. Hozzátette, a Zöld Föld pedagógiai program szemléletmódját már elkezdték beépíteni a nappalis pedagógusképzésbe.

A teljes beszélgetés az alábbi videón tekinthető meg:

A környezeti nevelése fontossága, a Planet Budapest 2023 fenntarthatósági expón is a kiemelt témák közé tartozott. A rendezvényen a tudományos élet számos neves képviselője vett részt, értékes előadásokat és innovatív megoldásokat prezentálva az érdeklődők számára.

(MTI)

Fotó: Canva

search icon