Egyre több európai országban szorulnak ki a nagyvárosok egyes részeiből az autók, elsősorban az idősebb, erősen szennyező járművek. Egy uniós adatokon alapuló új kutatás szerint 2019 óta 40%-kal nőtt az autómentes övezetek száma kontinens-szerte.
A Greendex minapi cikke is ezzel a jelenséggel foglalkozik. Ahogy Major András írta, a „levegő- és zajszennyezés, a helyhiány és a balesetveszély Budapesthez hasonlóan mind több várost hajt az autómentesítés irányába”. A magyar főváros azonban még némileg le van maradva az európai élmezőnytől.
Ahogy a Guardian cikke írja, jelenleg 320 európai városban vezettek be alacsony kibocsátású zónákat, és ez a szám 2025-re várhatóan ismét több mint felével, 507-re emelkedik. Érdekesség, de a 320-ban található mind a 10 legnépszerűbb turisztikai célpontnak számító európai város is. Ráadásul a következő években több városban a már meglévő zónák szigorítása illetve kiterjesztése kerül majd a napirendre.
A tiszta levegő övezetek kialakítása az egyik leghatékonyabb módja a mérgező levegő elleni küzdelemnek városainkban.
– mondja Oliver Lord, a kutatást végző Clean Cities Campaign brit vezetője
A kutató szerint elismerés jár azoknak a városvezetőknek, akik kemény és néha (kezdetben) népszerűtlen döntések árán megvalósítják a tiszta levegőt biztosító zónákat.
Mint írják az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint a légszennyezés „közegészségügyi vészhelyzet”, amely évente több mint 300 000 idő előtti halálesetért felelős csak az EU-ban. A szennyezett levegő a becslések szerint átlagosan majdnem két évvel rövidíti meg a várható élettartamot világszerte, így ez az emberi egészséget fenyegető legnagyobb környezeti veszély.
A kutatásból kiderül, hogy Olaszország áll az élen, ha az autómentes, tiszta levegőjű övezeteket számát tekintjük. A csizmán már 172 tiszta levegőjű övezetet hoztak létre, míg Németországban 78, az Egyesült Királyságban 17, Hollandiában 14 és Franciaországban 8 ilyen övezet van. A mi térségünkben egyelőre kevés a hasonló kezdményezés, bár ahogy cikkünkben is írtuk, több régiós nagyvárosban (Prága, Ljubjana, Bécs) vannak sikeres törekvések, és a forgalomtól elzárt városrészek.