Hétfőn indul a Planet Budapest – interjúnk a rajt előtt

Hétfőn indul a Planet Budapest – interjúnk a rajt előtt
Hétfőn indul a Planet Budapest – interjúnk a rajt előtt

A Planet Budapest 2021 hazánk és Közép-Európa eddigi legnagyobb fenntarthatósági eseménye lesz. Az indulás előtti pillanatokban arról kérdeztük Joó István kormánybiztost, miket tart a rendezvény legfőbb érdekességeinek, és mit vár a legjobban a jövő heti Planeten.

Kezdjük a praktikus kérdésekkel, a bejutással! Hol és hogyan lehet regisztrálni? A helyszínen is lesz erre lehetőség?

A teljes rendezvény ingyenesen látogatható, de célszerű már előzetesen regisztrálni a honlapon, ahol ezt akár két perc alatt meg lehet tenni. Természetesen a helyszínen is lesz lehetőség regisztrálni, ez azonban hosszabb várakozási időt eredményezhet. Minden esetben egyedi QR-kódot kap a vendég, amellyel aztán be tud jutni a helyszínre.

Nagyon fontos hangsúlyozni, hogy a hatályos jogszabályok alapján csak érvényes védettségi igazolvánnyal lehet látogatni a rendezvényt. Ez alól a 18 éven aluliak mentesülnek, viszont nagyon fontos, hogy olyan kísérővel, tanárral vagy szülővel kell jönniük, akinek van védettségi igazolványa. A rendezvény teljes területén kötelező maszkot használni.

Felelős szervezőkként mi is mindent megteszünk annak érdekében, hogy megóvjuk a látogatók egészségét. Kézfertőtlenítő pontokat hozunk létre, rendszeresen fertőtlenítjük azokat a felületeket, amelyeket a vendégek sűrűn megfognak, és csak az étkezések alkalmával lehet levenni a maszkot.

A fertőzöttségi adatok alakulása vagy esetleges új jogszabály veszélyeztetheti a programokat?

Így néhány nappal a kezdés előtt én nem látok erre esélyt. Nem számítok a rendezvény szempontjából további szigorításra.

Legutóbb februárban találkoztunk, akkor még csak körvonalazódtak a programok. Mit várhatunk a leginkább?

Személy szerint a Szakkiállítást emelném ki. Volt egy előzetes célszámunk, hogy hány kiállítót szeretnénk a Planeten látni, szerencsére ezt meg is haladtuk: 185 kiállítónk van, akik teljes egészében meg tudják tölteni a rendelkezésre álló 20 ezer négyzetmétert. A kiállítók körülbelül kétharmada magyar, egyharmaduk pedig a többi visegrádi országból érkezik.

Viszonylag szigorú kritériumrendszer határozta meg, hogy ki lehet kiállító, és azt hiszem, hogy sikerült megtalálnunk a legjobbakat. Ez a rendezvény magas színvonalú bemutatkozó eseménye lesz a magyar és közép-európai környezetiparnak. A startupoktól egészen a nagyvállalatokig jönnek kiállítók, valamint különböző szakmai szervezetek, oktatási intézmények is csatlakoznak.

A feltétel, illetve a rendező elv az volt, hogy kell lenni olyan terméknek vagy szolgáltatásnak, kutatási programnak vagy oktatási tevékenységnek, amely ténylegesen a fenntarthatóságról szól, valahogyan hozzájárul.

Mik azok az innovációk, amiket esetleg már most ki tudnál emelni, mert annyira különlegesek?

Kedvenceim az elektromos repülőt gyártó cég, az összecsukható konténer és az elektromos kukásautó. Ez három kézzelfogható fejlesztés. Ha pedig a startupokat vesszük szemügyre, akkor ajánlom még a Munch kezdeményezését vagy azt a fiatal csapatot, amelyik néhány deciliter vízből mossa le az egész autót. De vannak olyanok is, akik a beltéri növénytermesztés, illetve a beltéri komposztálás forradalmi újításait mutatják majd be. Ezek mellett pedig léteznek nagyobb vállalatok, amelyek képesek víztisztítókat vagy szennyvíztisztítókat építeni a világ bármely pontján az adott vízminőséghez vagy szennyvízhez igazodva.

Az olvasók nem hallhatják azt a kisfiús lelkesedést, ahogyan az elektromos repülőket, de főleg az elektromos kukásautókat említetted…

Igen, az elektromos kukásautót még vezetném is, ha lehetne. (nevet)

Ki lehet próbálni is netán?

Megnézni meg lehet, vezetni, sajnos, nem hiszem. De amikor elviszi a szelektíven gyűjtött, gondosan szétválogatott szemetet, akkor ott leszünk!

Lehet, hogy ez sok gyereket is érdekelhet, térjünk át akkor a rájuk váró programokra!

Igen, ez a Heroes of the Future ifjúsági élményprogram. Előzetes kiválasztás után 156 iskolás csoport jön majd, akik a 10–16 éves korosztályt képviselik. A körülbelül 4600 diák egy 75 perces élményprogramnak lehet a részese. Egy pályán haladnak majd végig, amelyet úgy kell elképzelni, mint egy színháznak, egy szabadulószobának meg egy kalandparknak a keverékét a legújabb, leginnovatívabb eszközökkel felszerelve. Kérdéseket kell megválaszolniuk, és közben persze nagyon sok információt fognak kapni a fenntarthatóságról, a környezet védelméről, illetve a bolygónk állapotáról. Szerintem ez egy nagyon izgalmas történet! És mivel ötszörös túljelentkezés volt, már dolgozunk azon, hogy állandó helyszínt keressünk ennek az élményprogramnak. Bevallom őszintén, hogy kipróbáltam a pályát, és elképesztően izgalmas!

Egyébként a nagyközönségnek szóló Your Planet Fenntarthatósági Közönségprogram, amely mindenki által szabadon látogatható, úgy lett kialakítva, hogy a legkisebbek és a legnagyobbak számára is érdekes legyen. A 11 helyszín ihletője az ENSZ fenntartható fejlődési céljai közül az a 11, amelyek szerintünk itt, Közép-Európában a legfontosabbak: például a vizeink és a szárazföldi ökoszisztémáink védelme, a megfizethető és tiszta energia, a tisztességes munka, vagy az egészség és a jólét. Az a célunk, hogy ismereteket, a mindennapi életben alkalmazható eszközöket adjunk át, és mindezt izgalmas eszközökkel tegyük.

Planet Budapest 2021 térkép

Említetted, hogy az élményprogramra nagyjából 4600 gyereket vártok. A vidéki vagy hátrányos helyzetű iskolások is el tudnak jutni az eseményre?

Abszolút. Sőt a határon túli gyerekeknek kiemelten szerettünk volna lehetőséget biztosítani, de a járványhelyzet miatt meg kellett hozni a fájdalmas döntést, hogy nekik is majd csak a kalandpálya utóéletét mutatjuk meg. Akkor viszont őket az elsők között szeretnénk majd fogadni. Figyeltünk arra, hogy a hátrányosabb helyzetű térségekből minél nagyobb számban érkezzenek gyerekek, de természetesen budapesti vagy Pest megyei iskolások is lesznek.

Túl közel van még Glasgow ahhoz, hogy ne hasonlítsuk össze a Planettel. Sokakban csalódást, másokban valamelyest megelégedést hagyott maga után. Mi a tétje a világtalálkozónak ma Budapesten?

Nyilván mi sem akarjuk magunkat összehasonlítani, nem is ezért időzítettük így a rendezvényt. Nekünk az a legfontosabb, hogy egyrészt cselekvésre ösztönözzünk, másrészt információt adjunk át azoknak, akik érdeklődnek a téma iránt. Senkit sem elrettenteni akarunk azzal, hogy milyen kihívásokkal nézünk szembe, hanem valóságos tartalmakat szeretnénk megosztani.

Célunk bemutatni azt, hogy Közép-Európa mire képes 2021-ben, milyen környezetipari technológiáink vannak, amelyeket nem csak itt tudunk használni, hanem a világ számos pontján. Vannak olyan eredmények, amelyekre büszkének kell lennünk, és amelyekkel bátran ki tudunk állni a világ elé. Például az, hogy sikerült a gazdaság növekedése mellett csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátásunkat, vagy hogy nálunk kisebb az élelmiszer-pazarlás az eu-s átlagnál, és nagyobb a Natura 2000-es területek aránya, mint, mondjuk, tőlünk nyugatra. Konkrét intézkedéseink vannak a Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv keretében, ami kézzelfogható és a mindennapi életben tapasztalható.

Nagyon pozitív, hogy a koronavírus ellenére a hazai és a nemzetközi vendégeink is kitartanak, és három nap alatt közel száz felszólalónk lesz. Több tucatnyi kiemelkedő név is van közöttük: nemzetközi szervezetek, ENSZ-szervezetek vezetői, nagy cégek és a tudományos élet meghatározó szereplői, finanszírozási intézmények igazgatói. A panelbeszélgetések a nagyközönség számára az esemény honlapján és az applikációban két nyelven folyamatosan és élőben követhetők.

Egy fenntarthatósági rendezvény kapcsán adódik a kérdés: milyen megoldásokkal csökkentitek a környezet terhelését? Ha valaki szeretne odajutni, ott étkezne, mennyire teheti ezt felelősen?

Fontos célkitűzésünk volt, hogy a megvalósítás, amennyire csak lehet, fenntartható legyen, ezért negyven elektromos buszt indítunk Budapest különböző pontjairól, melyekkel ingyenesen ki lehet utazni a Hungexpóra. Együttműködési megállapodást kötöttünk a MOL Limóval és a GreenGo-val, ők különböző kedvezményeket biztosítanak. Szintén megállapodtunk a MÁV-val és a Volánnal, hogy a látogatók féláron utazhatnak vidékről az eseményre, a regisztrált iskolás csoportokat pedig teljesen ingyenesen szállítják majd Budapestre.

A hulladékot a már említett elektromos kukásautók szállítják el, de hulladékudvart is működtetni fogunk, ahol teljesen precízen szétválogatjuk a hulladékot, és nyomon is követjük, hogy mi lesz a hulladék sorsa. Azt gondolom, hogy körülbelül 80 százalékos újrahasznosítási arányt is el tudunk majd érni a rendezvény helyszínén keletkező hulladék esetében.

A legjobb mégis a meg sem születő hulladék, így minden stand újrahasznosítható kartonból készült, de minimalizáltuk a nyomtatott információs anyagot, és inkább digitális tartalmakkal készülünk. Az élelmiszereket pedig igyekeztünk minél inkább helyi termelőktől beszerezni.

De nyilván lesz károsanyag-kibocsátás, amiért felelősséggel tartozunk, ezért is indítottuk el már a múlt héten a fásítási programunkat. Elnök úr személyesen is részt vett azon az eseményen, ahol több mint háromszáz facsemetét ültettünk el a Magyar Közút munkatársaival közösen. Ebben az évben összesen 700 facsemetét ültetünk, és ezt a jövő évben folytatni fogjuk a tényleges karbonlábnyomunk ellentételezésére.

Mennyire volt nehéz ma Magyarországon fenntarthatósági szempontok szerint megszervezni egy rendezvényt? Olcsóbb lett nyomtatott anyagok nélkül, kartonstandokkal?

Az biztos, hogy időt vett igénybe, hogy az ehhez szükséges kapacitásokat itthon felkutassuk és összerendezzük. Ha végiggondolom, még csak nem is a lehetőségek megtalálása, mint inkább a kapacitások szűkössége jelentette a valódi kihívást, amit például a kartonstandok legyártása is mutatott.

Már csak azért is megérte az energiabefektetés, mert a fenntarthatósági törekvés több ponton mindenképpen olcsóbbá is tette a rendezvényt, elég csak a nyomdaköltségekre gondolni. Ráadásul számos olyan dolog van, ami nem is pénzkérdés, hanem csak extra figyelmet igényel a szervezők részéről. Például az, hogy legyen szelektív hulladékgyűjtés, aminek az infrastruktúráját meg kellett teremteni, de egyáltalán nem mondanám költségesnek ezt sem. Hozzáteszem, a szerencse is az oldalunkra állt, mert kiállítónak jelentkezett az a cég, aki elektromos kukásautókat gyárt, és megkértük őket, hogy működjenek közre a szemét elszállításában is. Fontos, hogy ezekre odafigyeljünk!

search icon