Teljes autómosás mindössze 4 dl vízzel!

Teljes autómosás mindössze 4 dl vízzel!
Teljes autómosás mindössze 4 dl vízzel!

Kaczur Áron, a Cleango autómosó startup megálmodója és megalkotója új alapokra emelte azt, amit eddig az autómosásról hittünk. Vállalkozása a szokásos 100-150 literes vízpazarlás helyett mindössze 4 deciliter vízzel mossa tisztára az utcán parkoló autókat.

Nem Áron találta fel a nanoszálas törlőkendőt, sőt a víztakarékos autówax sem az ő nevéhez fűződik, de mégis olyan ötlettel állt elő, ami a Tőzsdecápák befektetőit is megmozgatta.

A kezdetek, avagy hogyan lesz egy sikeres informatikusból autómosó?

Áron elmondása szerint az autómosás gyerekkori becsípődése. Amikor a többi kölyök játszani ment, ő vödröt ragadott, és alaposan lecsutakolta édesapja autóját. 4 éves születésnapjára profi szivacsot és rongyot kapott szüleitől. Ez a fanatizmus felnőttként is kitartott nála, és bár egyetem után sikeres informatikus lett, mindig a szeme előtt lebegett az álma: egy autómosó nyitása. Kezdetben hagyományos, vizes mosóban gondolkodott, de hamar falakba ütközött, hiszen már nehezen lehet jó helyet találni. És mivel súlyosan környezetszennyező tevékenység, az engedélyeztetés sem egyszerű.

Tisztában volt vele, hogy a vízsugaras vagy gőzborotvás rendszer a múlté, csak új, alternatív megoldással érhet el sikert. Ekkor talált rá a nanoszálas törlőkendőre, valamint a víztakarékos módszerre, de eleinte még ezt is szalonban képzelte el. Egy este, Taxify rendelés után jött a heuréka pillanat, miért ne lehetne az utcán parkoló autóhoz rendelni a mosást, akárcsak egy pizzát, hiszen a technika adott hozzá…

Pontosan hogy is működik ez a mosás?

Egy hagyományos autómosással akár 100-150 liter ivóvizet is elhasználhatunk, nem beszélve a kemikáliákról, amik tovább terhelik a szennyvízhálózatot. Ez nonszensz, olyan területeken, ahol megjelent a vízhiány, mint például Izrael, Kalifornia, Arab félsziget, már törvényileg tiltott az ilyenfajta autómosás. De a vízválság nálunk is lényeges probléma, amire eddig még nem vetült akkora fény – emelte ki Áron.

Újítása a kényelem, gyorsaság és környezetbarát módszer hármasában rejlik. A vásárló csak felmegy a Cleango oldalára, regisztrál, kiválasztja a csomagot, megadja az autója adatait és parkolási helyét, majd egy órán belül le is tisztítják a városban parkoló kocsiját. Mindez személyes találkozás nélkül, fizetni is online kell. A tisztítószer koncentrátumot Amerikából rendelik, majd 4 deciliter vízzel hígítják, és egy kézi „fu-fu-val” permetezik fel az autóra. Az oldat feloldja az összes piszkot, még a zsíros szennyeződéseket is, és közrezárja a koszszemcséket. Az így feloldott piszkot nanoszálas kendővel letörlik.

Felmerült bennem, hogy ha annyira intenzív a mosószer, hogy elegendő 4 dl víz is, akkor nem egy rendkívül maró vagy agresszív anyagról van-e szó. Áron megnyugtatott, hogy a szer 100%-ban lebomlik biológiailag, és semmilyen mesterséges vegyszert nem tartalmaz. Egyik fő alapanyaga a carnauba, ami a karnaubapálmából származó natúr viasz, és többek között csokoládé termékeknél is használják, ott fényesítésre.

Egy dobozzal a BKV-n

Miután minden szennyeződés a kendőbe ürül, nincs semmi elfolyó víz, törvényileg is ezért lehetséges az utcán parkoló autók mosása. A használt kendőket utána egyszerűen mosógépben mossák tisztára. Bár a kényelem szülte az ötletet, Áron a kezdetektől értékként tekint a környezettudatosságra, és ki is tart a környezetbarát módszerek mellett. Éppen ezért elektromos biciklikkel kezdték meg a munkát, mára pedig van, hogy BKV-vel utaznak a mosós srácok, hiszen ez a leggyorsabb és legfenntarthatóbb a városi közlekedésben.

A tisztításhoz szükséges felszerelés ebben a dobozban elfér.
Kaczur Áron/ RTL klub Cápák között

Az üzleti nagykutyák is ráharaptak

A legelején Áron kipróbálta az összes piacon kapható szert, és egyedül mosta az autókat az utcán. Ha nem volt éppen kuncsaft, barátai és családtagjai kocsijait tisztította. Így kellő tapasztalatot halmozott fel. Sikeres informatikusként és üzletben már jártas emberként profi webes felületet dolgozott ki, és már működő termékkel ment a Cápák között műsorába, ahol rá is haraptak a vállalkozására a nagykutyák.

Nincs megalkuvás, mindenben zölden

Amikor jöttek a kihívások, például hogy belső mosásra is igény van, Áron tudatos és valóban zöld startuperként nem alkudott, és ott is csak természetes tisztítószereket emelt be a rendszerbe.

Nálunk a „zöld gondolat” nem csak egy mondás, törekszünk arra, hogy a cég karbonlábnyomát letoljuk. Ez az irány, és nincs is más lehetőség. Hogy is nézne ki, hogy zöld cég vagyunk, és durva kemikáliával csináljuk a belső mosást? Egy percig sem merült fel bennem ez a megalkuvás.

Természetesen a műsor után hirtelen megugrott az érdeklődés a Cleango iránt, még külföldről is érkeztek partneri szerződések a fiúkhoz, de ők tudatosan fejlődnek. Jelen pillanatban Budapesten növelik a lefedettségüket, és tervezik a bécsi és prágai piac bevételét. Interjúalanyom azt is elmondta, hogy oldalukon nem reklámozzák hangosan, hogy környezetkímélő az üzletük, de céljuk, hogy ők legyenek Európában a legzöldebb autómosó, és ezt az ügyeletes szervek által bizonyítani is tudják.

Bízok magunkban, hisz tudom, hogy ez a jövő. Az életünk minden részletébe beékelődnek az okos megoldások, és az emberek egyre jobban törekednek a fenntartható megoldásokra. Egy vállalkozás csak akkor lehet sikeres, ha a vezetője elhivatott. Ha mást hibáztatsz, akkor nem jutsz előre, nem lehetsz negatív, hisz te vagy a drive, neked kell mozgatni és irányt mutatni.

kiemelt kép: canva.com

search icon