2019-től az IKEA visszavásárolja az ott vásárolt, használt bútorokat. A „Second life for furniture” elnevezésű kampány lényege, hogy
a használt bútorok visszahozatalakor a vásárló egy ajándékkártyát kap, amelyet a későbbiekben felhasználhat, míg a bútort az áruház kedvező áron újraértékesíti.
A kezdeményezés tükrözi a svéd lakberendezési vállalat hosszú távú fenntarthatósági céljait és elköteleződését amellett, hogy 2030-ig 100%-ban körkörös működésű lesz. Az egyik legfontosabb lépés abban, hogy az IKEA még fenntarthatóbbá tegye működését, az, hogy egy adott termék élettartamát meghosszabbítsa.
A vállalat eddig Csehországban és Szlovákiában tesztelte és mérte fel a vásárlók reakcióit, Magyarországra valószínűleg 2019-ben fogja tesztjelleggel bevezetni a programot. Jelenleg a hatástanulmányok elemzése zajlik. Az előzetes számítások szerint az új módszerrel évi 13,5 millió bútort tudnak majd megmenteni világszerte.
Az IKEA kezdeményezése Ausztráliából indult el: A World Economic Forum cikke szerint az ausztrál lakosok fele dobott ki tavaly bútort, mert képtelenek voltak megjavítani: azt sem tudták, hogyan fogjanak neki. Egyszerűbbnek tűnt újat venni helyette: ez a tendencia viszont nagyon sokat árt a bolygónknak.
Az egyszeri fogyasztásra épülő gazdaság környezetszennyező, pazarló és nem fenntartható. Csak Európában évi 2,5 milliárd tonna hulladékot termelünk évente. Ezzel szemben a körkörös gazdaság azon az elven alapul, hogy a fogyasztó számára hasztalanná vált holmi nem szemét, hiszen fel lehet újítani, meg lehet javítani és újra fel lehet használni. Így a termékek életciklusa akár évekkel is meghosszabbodhat, és később válik belőlük szemét. Ahogy a Föld népessége növekszik, egyre nagyobb a kényszer, hogy a fenntarthatóság felé mozduljon el az emberiség.