Azok után, hogy a Greenpeace múlt héten átnyújtott a főpolgármesternek egy 45 ezer ember által aláírt petíciót, mely az emberek egészségét súlyosan károsító dízelautók kitiltását követeli, most a Levegő Munkacsoport ehhez kapcsolódóan azt kéri, hogy az intézkedések mielőbb induljanak el.
Karácsony Gergely főpolgármesternek írt levelükben azt javasolják, hogy már 2022 júliusától kezdődően kezdjék meg fokozatosan a dízelautók korlátozását. Ez nem csak a nemzetközi tendenciáknak felel meg, de egy 3 évvel ezelőtti reprezentatív közvélemény-kutatás eredményeinek is, mely szerint a magyarok 76%-a ért egyet alacsony kibocsátási övezetek kialakításával.
Ahogy a szervezet jelzi, a korlátozásban a fokozatosság elvét kell követni, előbb a védett övezetekben, majd a Nagykörút és a Budai körút által határolt területen, végül pedig a főváros teljes területén kell bevezetni. Ezzel párhuzamosan 2024-től az Euro 4-esnél, majd 2026-tól az Euro 5-ösnél alacsonyabb besorolású dízelekre terjedhetne ki a korlátozás. Azt is hozzáteszik, hogy a helyi lakosok 2022 júliusáig regisztrált autói átmenetileg mentesülnének a korlátozás alól.
A Levegő Munkacsoport azt írja, hogy ez nagyjából azt jelentené, hogy 2024-től a 15 évesnél idősebb dízelautók nem közlekedhetnének Budapesten, míg 2 évvel később már a 11 évnél idősebbek sem.
A kormány a Levegő Munkacsoportnak levelében már korábban megerősítette, hogy hasznosnak tartaná az alacsony kibocsátási övezetek bevezetését, sőt már 2013-ban részletes útmutatót tett közzé arról, hogy az önkormányzatok miként vezethetnek be ilyen övezeteket. Az intézkedés nagymértékben elősegítené a kormány Klíma- és Természetvédelmi Akciótervének megvalósítását is, amely egyebek mellett kimondja: „Nem leszünk Európa roncstemetője, a szennyező autók behozatalát szigorúan korlátozzuk.
– állapította meg Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.
A főpolgármester még a múlt héten azt ígérte, hogy még az idén a főváros közgyűlése elé fog kerülni az alacsony kibocsátású zónák létrehozásának céldátuma, azonban konkrét időpontról nem beszélt. Általánosságban a 2030-as dátumot említette, mint Európa-szerte leggyakoribb céldátum.