Ne hagyd, hogy a Black Friday zombit csináljon belőled!
Ne hagyd, hogy a Black Friday zombit csináljon belőled!

Majdnem egy hónapunk van karácsonyig, de a legtöbb üzletben már állnak a feldíszített fák, a plázák rádiójából pedig végtelenítve szólnak az ünnephez kapcsolódó zeneszámok. A valódi idill és meghittség azonban évtizedek óta ismeretlen érzések ezeken a tájakon. Helyüket átvették a fekete november őrületes leárazásai, kihagyhatatlan akciói és soha nem látott mértékű árcsökkentései. Ha nem teszünk ez ellen semmit, könnyen azon kaphatjuk magunkat, hogy a fogyasztói kultúra agyatlanul vásárló zombikat csinált belőlünk. A Black Friday helyett válasszuk tehát mi is a „Ne vásárolj semmit!” elnevezésű világnapot ezen a pénteken!

A híres rendező, George A. Romero már 1978-ban görbe tükröt tartott a mértéktelenül fogyasztó nyugati társadalomnak a Holtak hajnala című horrorfilmben. Az élőhalottak inváziója idején játszódó történet helyszínéül ugyanis nem véletlenül választott egy hatalmas bevásárlóközpontot. A pláza körül csoportosuló, vérre szomjazó zombik hordája cseppet sem különbözik azoktól a tömegektől, akik az Egyesült Államokban évről évre komoly, sokszor az embertársaikat sem kímélő küzdelmet folytatnak azért, hogy elsőként kaparinthassanak meg egy jócskán leárazott terméket a fekete pénteken.

A fekete péntek, vagyis a Black Friday világszerte a fogyasztói kultúra éltetésének ünnepe lett. Jelenleg pedig már ott tartunk, hogy nemcsak az amerikai Hálaadást követő péntek borul feketébe, hanem az egész november a kihagyhatatlannak mondott akciókról szól, holott inkább vissza kellene vennünk a tempóból, és tudatos, felelős fogyasztókként élnünk az életünket.

Az Egyesült Államokban évről évre komoly, sokszor embertársaikat sem kímélő küzdelmet folytatnak a vásárlók azért, hogy elsőként kaparinthassanak meg egy jócskán leárazott terméket a fekete pénteken.
Fotó: Canva

Ne vásárolj semmit, hiszen igazából nincs is szükséged új dolgokra!

Az első vásárlásmentes napot 1992-ben rendezték meg egy Ted Dave nevű kanadai reklámszakember indítványozására, aki – szakmájánál fogva is – küldetésének tartotta, hogy felnyissa az emberek szemét az üzletek hátsó szándékával kapcsolatban, és megpróbálja rávenni a társadalmat, hogy álljon le a meggondolatlan, felelőtlen és mértéktelen fogyasztással, vagy legalább próbáljon meg kevesebbet vásárolni. Hazánkba bő tíz évvel később, 2004-ben gyűrűzött be a rendezvény mögött álló tiltakozó üzenet, azóta pedig évről évre minden novemberben megtartják az eseményt az ezzel rokonszenvező állampolgárok és egyesületek, hogy így hívják fel a figyelmet a túlzásba vitt fogyasztás mellett az egyenlőtlen vagyonelosztásra és a reklámipar mérgező manipulációjára.

Az ugyanis, hogy a karácsonyi időszak közeledtével két marékkal kell szórnunk a pénzt, hogy szeretteinket és magunkat a legújabb kütyükkel lephessük meg, hatalmas tévhit. Mielőtt tehát megvennénk a legújabb okostelefont vagy játékkonzolt, tegyük fel magunknak a kérdést, hogy tényleg szükségünk van-e minderre, vagy csupán a trendekhez való igazodás miatt érzünk égető késztetést arra, hogy kicsengessük a csökkentett árat a kasszáknál! Legyünk tisztában azzal is, hogy sokszor az akció csupán fikció, és a látványosan áthúzott eredeti árakért valójában soha nem kínálták a kinézett terméket! Ne hagyjuk magunkat megtéveszteni az álakciózásokkal!

Ne vásárolj semmit, inkább javíttasd meg a régit!

Előfordulhat persze, hogy nem azért akarunk megvenni egy elektronikai terméket, mert most olcsóbb, hanem tényleg elromlott a hűtőnk, a televíziónk, a mobiltelefonunk vagy a mosógépünk. Ebben az esetben érthető, hogy élnénk a novemberi leárazásokkal, ám mielőtt megvennénk az új eszközöket, mindenképpen győződjünk meg arról, hogy a régi már menthetetlen állapotban van. Ha ugyanis még javítható, egyrészt lehet, hogy olcsóbban megússzuk a probléma megoldását egy szervizeléssel, másrészt hozzájárulunk ahhoz, hogy kevesebb elektronikai hulladék termelődjön, és nekünk köszönhetően az új termékek csomagolásához használt anyagokkal is kevésbé lesz megterhelve a bolygó.

Egy korábbi, Planet Budapest 2023-cikkünkben is erre próbáltuk felhívni az emberek figyelmét: „A régi, jól bevált eszközöket és megoldásokat, melyek olykor több generációt is kiszolgáltak, felváltották a csupán percekig vagy órákig használt eldobható tárgyak. Ezzel párhuzamosan hulladéktermelésünk is új magasságokba szökött”.

Amennyiben viszont muszáj vásárolnunk, ne csak az akciós árakat, hanem az adott termék minőségét is nézzük. Első körben nézzünk szét a használt árukkal foglalkozó online és offline piacokon, hogy ne kelljen feltétlenül az újdonságok folyamatos legyártását támogatnunk, lehetőség szerint pedig olyan eszközökért adjunk ki pénzt, amelyek hosszú élettartamúak, hiszen így legalább az elkövetkező néhány novemberre bevédhetjük magunkat vásárlás ellen.

Ne vásárolj semmit, mert nem az vagy, amit megveszel!

Mielőtt hagynánk, hogy a Black Friday hihetetlen kedvezményei teljesen elvegyék az eszünket, és megfosszanak minket a józan és tudatos gondolkodás képességétől, nem árt tisztában lennünk azzal, hogy sok esetben csak azért érzünk olthatatlan késztetést egy-egy termék megvásárlására, mert ezzel kompenzálni akarunk magunkban valamit. Némi instant boldogsággal akarjuk helyettesíteni a valódi örömöt, nem akarunk kilógni a sorból, mert nehogy már nekünk ne legyen okosóránk, ha az ismerőseinknek is van, de az is lehet, hogy egyszerűen csak unatkozunk, és a vásárlással a szabadidőnket akarjuk kitölteni. Sokan ráadásul abban a hitben élnek, hogy azok a tárgyak határozzák meg értéküket a társadalomban, amiket birtokolnak, ezért mindenből a legújabb és a legdrágább verziót szerzik be.

Sokan unaloműzésből vásárolnak, pedig tölthetnék értékesebb dolgokkal is a szabadidejüket.
Fotó: Canva

Ez azonban tévhit. Attól nem leszünk sem jobb, sem népszerűbb emberek, hogy mértéktelenül fogyasztunk, a vásárlás aktusa pedig nem fogja valódi boldogsággal bearanyozni a mindennapjainkat, csupán pillanatnyi, hamar tovaillanó örömöt szerezhetünk magunknak általa. Ha pedig nem keresünk sürgősen igazi, tartalmas kikapcsolódást, hobbit magunknak, könnyen függővé válhatunk, így könnyű célpontok lehetünk a karácsonyi időszakhoz gyorskölcsönöket kínáló pénzintézetek számára is.

Mindezt azonban elkerülhetjük, ha a Black Friday akciós ajánlatainak böngészése helyett inkább a családunk vagy a barátaink körében, esetleg a természetben vagy egy jó könyv társaságában töltjük a hétvégénket, és nem új termékekkel, hanem új élményekkel gazdagodunk. Talán közhely, de a karácsonyi készülődésnek úgysem a vásárlásról kellene szólnia. A legspórolósabb akció pedig úgyis az novemberben, ha nem vásárolunk semmit.

Kiemelt kép: Canva

search icon