
A fenntarthatĂłsági szempontok a fogyasztĂłk számára is egyre fontosabbak. Ezt prĂłbálják kihasználni a cĂ©gek is: lĂ©pten-nyomon olyan hirdetĂ©sekbe Ă©s csomagolásokba botlunk, melyek a termĂ©kek zöld voltát bizonygatják. Gondolovics Katalinnal, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) sajtĂłszĂłvivĹ‘jĂ©vel annak jártunk utána, mi van a jĂłl hangzĂł állĂtások mögött, Ă©s mikor kell rĂ©sen lennĂĽnk.
Holnapután cĂmű rádiĂłs podcastunkat vasárnaponkĂ©nt 20:00-tĂłl a PetĹ‘fi RádiĂłn követhetitek, de a teljes beszĂ©lgetĂ©st a fenti lejátszĂłra kattintva is meghallgathatjátok. KeressĂ©tek a Greendex podcastjait a Spotify-on, az Apple Podcaston Ă©s a többi gyűjtĹ‘oldalon!
ZöldállĂtások, zöldre festĂ©s
Sokan igyekszünk tudatos döntéseket hozni, mindennapi vásárlásaink során olyan termékeket választani, melyek kevésbé terhelik környezetünket. Ez azonban nem könnyű feladat, mert a cégek is felismerték a trendet, és próbálják terméküket zöldnek feltüntetni – gyakran úgy, hogy valójában nem az.
A greenwashing (zöldre mosás, zöldre festés) néven ismert jelenség épp ezt a gyakorlatot jelenti. Ennek lényege az, hogy a termék környezeti hatásairól vagy előnyeiről hamis benyomást keltve félrevezetik a fogyasztókat.
Persze olyan is elĹ‘fordul, hogy a cĂ©gek nem rosszhiszeműen fogalmaznak meg zöldállĂtásokat, illetve alkalmaznak fĂ©lreĂ©rthetĹ‘ kommunikáciĂłs elemeket. A GVH nĂ©hány Ă©ve megjelent Zöld marketing cĂmű anyaga Ă©pp nekik szĂłl: bemutatja, hogyan lehet Ăşgy megfogalmazni zöldállĂtásokat, hogy azok valĂłban helytállĂłk legyenek.
Példa az idézett anyagból:
„Nem javasolt »mentes« állĂtás használata, ha egy sĂşrolĂłszer nem tartalmaz bizonyos kĂ©miai összetevĹ‘t, azonban általában más sĂşrolĂłszerek sem tartalmazzák azt.”
Fogyasztóként is sokat tehetünk
Nemcsak a vállalkozásoknak, a fogyasztĂłknak is fontos a tájĂ©kozĂłdás, akár a GVH fent emlĂtett anyagának elolvasásával. Érdemes pĂ©ldául tudatosĂtani, melyek azok a kommunikáciĂłs formulák, amelyek használatakor gyanĂşt foghatunk. Sokszor ugyanis nem jelenik meg konkrĂ©t állĂtás, viszont olyan szimbĂłlumok kerĂĽlnek a termĂ©kekre, melyeket pĂ©ldául a termĂ©szetessĂ©ggel azonosĂthatunk. Ilyen szimbĂłlum lehet többek között a Föld kĂ©pe, egy zöld levĂ©l vagy Ă©pp egy fa.
Gyakran elĹ‘fordulĂł eset – ahogy a fenti pĂ©ldában is olvashatĂł –, hogy a termĂ©k olyan tulajdonságát emelik ki, amely ugyan igaz, de valĂłjában nem hozunk vele környezettudatos döntĂ©st. Ilyen pĂ©lda lehet hűtĹ‘gĂ©pek esetĂ©ben a freonmentessĂ©g. Ahogy azt ma már sokan tudják, eleve nem lehet olyan hűtĹ‘ket forgalomba hozni, melyek ezt az ĂłzonkárosĂtĂł gázt alkalmazzák. SzintĂ©n Ă©rdemes rĂ©sen lenni a kĂĽlönfĂ©le tanĂşsĂtványok, megtĂ©vesztĹ‘ logĂłk láttán, bár itt talán mĂ©g nehezebb a fogyasztĂłk dolga.
Ahogy vendĂ©gem mondja, akkor is gyanakodhatunk, ha valami 100%-ban valamilyen. Hiszen valami vagy bio (öko, klĂmasemleges, vegán stb.), vagy nem. Nincs köztes állapot, nem lehet valami 98%-ban bio, hiszen ez azt jelenti, hogy az adott termĂ©k nem bio.
A tanĂşsĂtĂłrendszerek egy rĂ©szĂ©t az Ă©rintett cĂ©gek által lĂ©trehozott, fĂĽggetlennek tűnĹ‘ szervezetek működtetik. A FenntarthatĂł Pálmaolaj Kerekasztal ĂtĂ©li oda a fenntarthatĂłsági cĂmkĂ©t az egyes ĂĽltetvĂ©nyeknek, melyek megfelelnek az általuk szabott kritĂ©riumoknak. Ezek a kritĂ©riumok azonban igencsak megengedĹ‘k, Ă©s egyáltalán nem teszik fenntarthatĂłvá az orángutánok Ă©s az esĹ‘erdĹ‘k pusztulásáért felelĹ‘s pálmaolaj-termelĂ©st. Mindeközben a szervezet tagjai között ott találjuk a világ legnagyobb Ă©lelmiszeripari cĂ©geit, pĂ©ldául az Unilevert vagy a NestlĂ©t.
Vannak persze megbĂzhatĂł tanĂşsĂtványok is. Ilyen többek közt a faipari termĂ©kekre vonatkozĂł FSC, az Ecolabel vagy Ă©pp az Ă©lelmiszerek esetĂ©ben alkalmazott bio- elĹ‘tag.
Jogszabályi változásra is szükség van
Az adásban szĂł esett a GVH által nemrĂ©giben lefolytatott piacelemzĂ©srĹ‘l, illetve ennek eredmĂ©nyeirĹ‘l is. A vizsgálatban a környezetvĂ©delemhez kötĹ‘dĹ‘ állĂtásokra fĂłkuszáltak, Ă©s mint Ărják, arra a következtetĂ©sre jutottak, hogy sok esetben nem egyĂ©rtelműek, zavarosak a vállalkozások által alkalmazott zöldállĂtások, a fogyasztĂłk jelentĹ‘s rĂ©sze pedig nincs tisztában az egyes állĂtások Ă©s jelölĂ©sek pontos tartalmával, jelentĂ©sĂ©vel.
A piacelemzĂ©s nyomán a GVH több javaslatot is megfogalmazott a jogalkotĂł Ă©s a piaci szereplĹ‘k számára. Ezek egyike – amely a bemutatott problĂ©mákra is reagál – egy államilag szabályozott többszintes fenntarthatĂłsági jelölĹ‘rendszer kialakĂtásának szĂĽksĂ©gessĂ©gĂ©t taglalja.
Az adásban további Ă©rdekes tĂ©mák is terĂtĂ©kre kerĂĽlnek, Ăgy ezen a hĂ©ten is Ă©rdemes meghallgatni a Holnaputánt!
A fenntarthatósággal és azzal, hogy mi mit tehetünk bolygónk védelméért, kiemelten foglalkozott a nemrég véget ért Planet Budapest 2023 Fenntarthatósági Expó is.