Srí Lanka történelmének legsúlyosabb környezeti katasztrófáját okozta egy napok óta égő hajó
Srí Lanka történelmének legsúlyosabb környezeti katasztrófáját okozta egy napok óta égő hajó

Srí Lanka történelmének legsúlyosabb környezeti katasztrófájával néz szembe, miután egy vegyi anyagokat szállító teherhajó kigyulladt a partjainál, mikroműanyagokat szórva szét az ország érintetlen strandjain és elpusztítva a tengeri élővilágot.

A tűz az MV X-Press Pearl nevű, Szingapúrban bejegyzett hajón május 20-án ütött ki, és azóta is ég. A Srí Lanka-i haditengerészet és az indiai parti őrség több mint 10 napja próbálja megfékezni a lángokat. A 25 fős legénységet evakuálták, de a tűzoltási műveletet megnehezítette a monszun szele és az erősen gyúlékony és mérgező rakomány. A hajó 25 tonna salétromsavat, nátrium-hidroxidot és más veszélyes vegyi anyagokat, valamint 28 konténernyi műanyag zacskók gyártásához használt nyersanyagot szállított. A tartályaiban több mint 300 tonna üzemanyag is volt.

Bár a tisztviselők szerint a legsúlyosabb tüzet sikerült eloltani, a hétvégén továbbra is robbanások hallatszottak, és sűrű füstöt, valamint kisebb lángokat lehetett látni a fővárostól, Colombótól kilenc mérföldre horgonyzó hajóról. Attól tartanak, hogy a vegyi anyag kiömlése máris mérhetetlen károkat okozott Srí Lanka partvidékén, köztük a népszerű turistaközpontokban, Negombóban és Kalutarában, ahol a strandokat vastagon beborította a mikroműanyag, és a környező óceánban olajfolt látható. A műanyag zacskók készítéséhez használt műanyag granulátum halálos lehet a tengeri élővilágra: máris halott tengeri teknősöket, halakat és madarakat mosott partra a víz.

A helyi lakosokat felszólították, hogy ne nyúljanak a törmelékhez, mivel az erősen mérgező lehet, és a helyszín 50 mérföldes körzetében tilos a halászat.

Az eddig rendelkezésre álló információk alapján ez életem legsúlyosabb katasztrófájának mondható.

mondta Dharshani Lahandapura, a Tengeri Környezetvédelmi Hatóság (MEPA) elnöke.

A MEPA szerint a vegyi anyagok a tengerbe szivárogtak, és beszennyezték a vizet, valószínűleg olyan ökológiai károkat okozva a korallzátonyokban, lagúnákban és mangroveerdőkben, amelyek helyreállítása évtizedekbe telhet.

A haditengerészet több ezer, védőfelszerelésbe öltözött katonája vett részt a partokat borító vastag műanyagréteg és vegyi hulladék eltávolításában, a hulladék elszállításához pedig buldózereket használtak. A kormány vizsgálatot ígért a katasztrófa ügyében, és egy különleges rendőrségi csoportot állítottak össze a kapitány és a legénység kihallgatására. A hatóságok szerint a katasztrófát salétromsav-szivárgás okozta.

(Guardian)

(fotó: pexels – Tomáš Malík)

Rengeteg fontos információ vár még rád! Nézz szét!

search icon