



Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) etológusai kimutatták, hogy a kutyák nemcsak tárgynevek megtanulására képesek, hanem felismerik a név által jelölt mögöttes funkciót is.
A közleményben kiemelték, hogy a „tehetséges szótanuló” kutyák nemcsak megjegyzik a játékok neveit, hanem képesek új, teljesen más kinézetű tárgyakra is kiterjeszteni a szavak jelentését, ha azok ugyanarra a funkcióra használhatók. Ez a készség eddig kizárólag kisgyermekeknél és egy-egy hosszú éveken át tanított papagáj vagy bonobó majomfaj esetében volt ismert.
Míg számos állatfaj képes küllem alapján csoportosítani tárgyakat, a funkcióra vonatkozó tanult szó kiterjesztése igen különleges elmebeli képességeket feltételez. Egyes egyedek megtanítása bizonyos tárgyakhoz kötődő szavakra rendkívül idő- és munkaigényes, és nagyon kevés egyed képes valóban elsajátítani őket.
A tehetséges szótanuló kutyák egyedülálló lehetőséget kínálnak ennek a jelenségnek a vizsgálatára, mivel ők a gazdával való játék során természetes interakciókban gyorsan tanulják meg a szavakat, a játékok neveit
– idézik a közleményben Claudia Fugazzát.
A tanulmány vezető szerzője hangsúlyozza: eredményeik azt mutatják, hogy ezek a kutyák nem egyszerűen megtanulják a tárgyak neveit, hanem olyan szinten értik a szavak mögötti jelentést, hogy képesek azt teljesen új, nagyon eltérő kinézetű játékokra is alkalmazni, felismerve, mire valók ezek a tárgyak. A kutatók hét tehetséges szótanuló kutyát – hat border collie-t és egy ausztrál pásztorkutyát – teszteltek természetes környezetben, a gazdáik otthonában, játékos interakciók közben.
A tanulási szakaszban a kutyák két új szót tanultak, például húz és a hozz kifejezést, amelyek nem egy-egy tárgyat, hanem több, küllemében teljesen eltérő, de azonos módon használt – húzogatós, illetve behozós – játékot jelöltek. Ezt követték a tesztek, amelyek során a kutyák bizonyították, hogy megtanulták az új szavakat, és helyesen választották ki a tárgyat, amikor a gazda a húz-féle vagy a hozz-féle játékot kérte.
A kísérlet következő szakaszában a kutyák új, küllemükben nagyon különböző játékokkal játszhattak „húzogatósat” vagy „behozósat” a gazdával, ahogy korábban is, de most a játék neve nem hangzott el egyszer sem. A végső tesztben, a kutyáknak az új tárgyak közül kellett kiválasztaniuk a megfelelőket, amikor a gazda a húz-féle vagy a hozz-féle játékot kérte. A kutyák nagy biztonsággal választották ki a megfelelő, addig számukra névtelen tárgyat, vagyis általánosították a szavak jelentését, a funkcionális kategóriákat.
Ez az első bizonyíték arra, hogy a kutyák képesek a szavakat funkcionális kategóriákként általánosítani, mégpedig természetes, játékos interakciók során. „Ezek az eredmények azt mutatják, hogy a szavakhoz kapcsolódó kategorizációra nemcsak az ember képes, hanem ez megjelenhet más, nem nyelvhasználó fajoknál is, természetes módon” – idézték Miklósi Ádámot, a tanulmány társszerzőjét, aki szerint ez izgalmas új irányokat nyit annak megértésében, hogyan fejlődhettek ki a nyelvhez kapcsolódó készségek, és hogyan működhetnek ezek az emberétől eltérő fajok esetében.
(MTI)
Fotó: Canva