Elindította ünnepi sertéshúsfogyasztást ösztönző kampányát az Agrármarketing Centrum, amelyet az Agrárminisztérium és a Magyar Húsiparosok Szövetségének szakmai támogatása mellett folytat. A karácsonyig tartó időszakban számos médiafelületen találkozhatunk a kampány üzenetével, miszerint a sertéshús változatosan elkészíthető húsféle, mely ráadásul az egészségtudatos táplálkozásba is beilleszthető. Nyereményjátékban is részt vehetnek az érdeklődők, ezen sertéshúsból készült termékcsomaggal lehetnek gazdagabbak.
Magyarországon a sertéshús a második legnépszerűbb húsféle a baromfihús után, éves fogyasztása körülbelül fejenként 30 kilogrammra tehető. Az elmúlt évek viszontagságai megviselték a sertéságazatot, de mára stabilizálódni látszik a helyzet. Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese a kampányindító sajtótájékoztatón elmondta, hogy a hazai sertéságazat az afrikai sertéspestis és a koronavírus-járvány viszontagságai ellenére is képes volt biztosítani az ország lakosságának ellátását. Meglátása szerint sajnos a jelenlegi időszak is kihívásokkal teli, hiszen az alapanyagárak mellett az energiahordozók ára is drasztikusan növekszik, és az export bizonytalansága is problémák elé állítják a hazai termelő és feldolgozó vállalkozásokat.
Giczi azt is hozzátette azonban, hogy az elmúlt években a Vidékfejlesztési Program alapján meghirdetett pályázati felhívások hozzájárultak a sertéságazat jövedelemtermelésének erősödéséhez, a tartási helyek, továbbá a gép- és eszközpark korszerűsítéséhez. Összességében 519 sertéstartással foglalkozó vállalkozás részére több mint 106 milliárd forint kötelezettségvállalás történt a Vidékfejlesztési Program alapján.
Az ágazat helyzetét illetően a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke, Éder Tamás is nyilatkozott – derül ki az Agrármarketing Centrum sajtóközleményéből. Éder úgy látja, az élősertés ára az elmúlt év során a tenyésztők számára elfogadható szinten alakult, ám egyre nagyobb gondot okoz a vágóhidaknak és a húsfeldolgozóknak, mivel a megnövekedett önköltségeket a húsok és húskészítmények átadási áraiba nem tudták teljesen beépíteni. Külön problémát jelent a hazai szereplők számára, hogy az Európai Unióban az év során többször sertéshústöbblet alakult ki, és a keletkezett felesleg nyomott áron kereste a piacát a régióban, így Magyarországon is.
A szakember hozzátette még, hogy ahhoz, hogy a hazai fogyasztók a jövőben is biztosan számíthassanak a kiváló minőségű, friss magyar sertéshúsra és húskészítményekre, arra van szükség, hogy a vásárlók elsősorban magyar húst és húskészítményt vegyenek le az üzletek polcairól, a hétköznapokon éppúgy, mint az ünnepek előtt.
Bár a sertés népszerű húsféle, a vörös húsokra mégis sokan úgy tekintenek, mint a vörös posztóra. A kampányoknak a szemléletformálás szempontjából is óriási szerepe van, hangsúlyozta Giczi Gergely, és hozzáfűzte, hogy a vörös húsok kiemelkedő jelentőséggel bírnak táplálkozásunkban, hiszen mértékkel fogyasztva olyan nélkülözhetetlen ásványi anyagokról gondoskodnak, mint a vas, a különböző fehérjék, vagy éppen a B-vitamin-család. A kampány során online felületeken és a közösségi média adta lehetőségekkel népszerűsítik ezt a húsfélét, ráadásul egy nyereményjátékot is hirdetnek, melynek fődíját hárman nyerhetik el. Érdemes tehát játszani, hiszen százezer forint értékű sertéshúsból összeállított ajándékcsomagot nyerhet, aki kitölti a jatek.amc.hu oldalon található kérdőívet.
A sertéshúsból készült étel a családi és a társadalmi ünnepek, vendégváró asztalok egyik fő fogása. A szakemberek szerint a sovány sertéshús (például a karaj) az egészségtudatos táplálkozásba is nagyszerűen beleillik, mert zsír- és koleszterintartalma egyaránt alacsony. Az Országos Élelmezés és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) aktuális ajánlása szerint naponta 2-3 egység húsra, húskészítményre van szüksége szervezetünknek. Egy egységet jelent például 10 dkg sovány sertéshús, 5 dkg sovány felvágott vagy 4 dkg közepes zsírtartalmú felvágott.
Amennyiben helyi termelőktől, háztáji gazdaságokból szerezzük be az élelmiszert, a fenntarthatóságért is teszünk. A fenntarthatósággal és azzal, hogy mi mit tehetünk bolygónk védelméért a nemrég véget ért Planet Budapest 2023 Fenntarthatósági Expó kiemelten foglalkozott.
Forrás és kiemelt kép: Agrármarketing Centrum