Világszerte gyorsan emelkednek az e-kerékpárok és egyéb elektromos mikromobilitási eszközök eladási számai, ami új lehetőségeket, de kihívásokat is teremt a városi közlekedésben.
2023-ban tovább emelkedhetett a világszerte értékesített elektromos kerékpárok száma, és a 2022-es mintegy 36,5 millió után tavaly meghaladhatta a 40 milliót, 2025-ben pedig az előrejelzések szerint elérheti a 60 milliós darabszámot. A növekedés várhatóan az ezt követő években is folytatódik, így a globális e-kerékpár-piac értéke 2022 és 2028 között csaknem megkétszereződhet, az egész évtizedet tekintve pedig megháromszorozódhat.
Az elektromos kerékpárok így egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az összességében nagyjából stagnáló teljes globális kerékpárpiacból: részesedésük 2021-ben meghaladta a 10%-ot, 2025-ben pedig a fentiek alapján már jócskán 20% felett alakulhat.
Népszerűségük növekedésének több oka van: beszerzésük és fenntartásuk költsége jóval alacsonyabb a hagyományos és az elektromos autókénál is; a tradicionális (mechanikus) kerékpárokhoz és a tömegközlekedéshez képest kényelmesebbek; kis méretük miatt ideálisak a zsúfolt városi környezetben; tárolásuk jóval egyszerűbb egy autóénál; nemcsak a környezetre hatnak kedvezően, hanem használójuk fizikai és szellemi állapotát is előnyösen befolyásolják; ráadásul a technológia és a teljesítménye folyamatosan fejlődik. Terjedésüknek a koronavírus-járvány is lökést adott, nagyrészt a tömegközlekedéstől elvéve az utasokat, ami az egészségi aggályokra tekintettel érthető, de klímavédelmi szempontból kedvezőtlen hatásokkal jár.
A városok közlekedésére és levegőminőségére gyakorolt lehetséges jótékony hatásukat felismerve világszerte, így Európában is egyre több ország és város igyekszik jelentős anyagi és szabályozói eszközökkel támogatni az elektromos kerékpárok terjedését. Az elektromos kerékpárok vonzerejét az is növeli Európában, hogy az Európai Unió Bírósága nemrég kimondta, az e-biciklik nem minősülnek gépjárműnek, így biztosítást sem kell kötni rájuk.
Korábban időszakos jelleggel, pályázati formában Magyarországon is több alkalommal elérhető volt a vásárláshoz nyújtott támogatás. Az értékesítések száma alapján egyébként a hazai piac 2022-ben az EU 27 tagországa közül a 18. volt, 21 ezres becsült értékkel.
Németország e-kerékpárra vált
Az elektromos kerékpárok terjedését tekintve Európában, de globálisan is vezető szerepet tölt be Németország, ahol 2023-ban a becslések szerint – a világon elsőként – már több ilyen modell talált tulajdonosra, mint hagyományos kerékpár. A trenddel párhuzamosan egy ettől aligha független másik érdekes folyamat is elkezdődött Németországban, amelynek hatására az előrejelzések szerint a következő 5 évben mintegy 25%-kal csökkenhet a magántulajdonban lévő járművek állománya. Az utazások többségét egyre többen teljesítik például e-biciklikkel. A 2022-ben Németországban értékesített e-biciklik egyébként átlagosan 2800 eurós áron keltek el.
A tágabb kategóriát képviselő elektromos két- és háromkerekűek (a rollerek, robogók, motorkerékpárok és riksák) globális piacát viszont egyértelműen Ázsia uralja; a világ keresletének több mint 90%-át a hatalmas népsűrűségű ázsiai városok adják. A világ útjain – elsősorban tehát Ázsiában – 2022 végén már több mint 290 millió elektromos két- és háromkerekű jármű közlekedett, az új értékesítésekben pedig az elektromos meghajtású modellek aránya már az 50%-ot közelítette.
Ez messze meghaladja a villanyautók által az újautópiacon 2023-ban elért 18%-os részarányt, így nem véletlen, hogy egyes elemzők úgy fogalmaznak, hogy az elektromos járművek elsősorban nem négy, hanem két keréken hódítják meg a világot.
Már töltőhálózatra is lenne igény
Máshol, például az Egyesült Államokban szintén e-kerékpár-boom figyelhető meg az értékesítési adatokban. Az e-kerékpárok, -robogók és egyéb mikromobilitási eszközök térnyerésének sebességét jelzik, hogy a tengerentúlon már megfogalmazódott az igény a villanyautókéhoz hasonló, kifejezetten a kisebb elektromos járművek működtetését szolgáló nyilvános e-töltőhálózat kiépítésére is. A helyzeten innovatív megoldásokkal, például napelemes mobil töltőkkel is igyekeznek segíteni.
A piacon sorra jelennek meg az egyéb újítások is, mint például a lánc nélküli meghajtórendszer, a szélesedő kínálatban pedig egyre több sportos, túrázásra és nagyobb teher szállítására is alkalmas modell található. Már a teljesítményt, illetve egyéb funkciókat mesterséges intelligencia alkalmazásával optimalizáló fejlesztést is bejelentett az egyik nagy számítógépgyártó. Természetesen az akkumulátortechnológia fejlődése sem hagyja érintetlenül a két-, három- vagy akár több kerekű elektromos mikromobilitási eszközök piacát (a sítalpon közlekedő és egyéb járművek szegmenseit nem is említve).
Az elektromos két- és háromkerekűek terjedése mindenekelőtt klímavédelmi szempontból pozitív, ugyanis jelenlegi globális flottájuk olajkereslet-csökkentő hatása jelenleg körülbelül négyszer akkora, mint a világ összes villanyautójáé. Az elektromos mikromobilitási eszközök, így az e-kerékpárok különösen rövidebb távon pótolhatják kiválóan az autókat, márpedig a fejlett világban az autózások többsége ilyen, ráadásul ilyenkor általában egy ember ül az autóban. Az Egyesült Államokban az utazások 60%-a 10 kilométernél rövidebb.
Akadnak kockázatok is
A magántulajdonban lévő és a járműmegosztó szolgáltatások keretében elérhető elektromos kerékpárok és rollerek hatása az üvegházhatású gázok kibocsátására ugyanakkor nem egyértelmű a gyakorlatban. Az elemzések szerint a klímahatás felhasználói szokásoktól függően kedvező, de akár kedvezőtlen is lehet, ha az elektromos mikromobilitási eszközöket nem az autó, hanem a gyaloglás, a tömegközlekedés vagy a hagyományos kerékpár kiváltására alkalmazzák. Márpedig gyakran sajnos éppen ez a helyzet, amin a túlzott kommercializáció és az alacsony kihasználtság ronthat is.
Az elektromos kerékpárok terjedése egyéb kihívásokkal is jár, hasonlóan például az elektromos rollereknél tapasztaltakhoz. Az e-biciklik egyre gyorsabbak, ami gyenge felelősségtudattal párosulva halálos kombinációt alkothat, ahogyan ez a minap a floridai Key Biscayne-ben is történt, ahol egy elektromos és egy hagyományos kerékpár ütközése az utóbbi vezetőjének halálát okozta. Az eset hatására az önkormányzat 60 napra megtiltotta az e-kerékpárok használatát.
Ez meglehetősen váratlannak mondható és példa nélküli fejlemény, különösen az autók által okozott halálos balesetekre gondolva. A kivételes döntésben fontos szerepet játszhatott az a tényező is, hogy az elektromos kerékpárt egy 12 éves gyerek vezette. A fentiek, mindenekelőtt az élet- és környezetvédelmi megfontolások eredményeképpen az egyre terjedő elektromos kerékpárok használatának helyi szabályozása várhatóan világszerte szigorodik majd, ahogyan ez például a tengerentúlon már most megfigyelhető.
Bolygónk gazdag élővilágának megismerése, óvása és megőrzése kiemelt téma volt a Planet Budapest 2023 Fenntarthatósági Expón. A Your Planet elnevezésű kiállításon az érdeklődők megtudhatták, hogy miként tehetnek lépéseket egy fenntarthatóbb élet felé, hogy ilyen módon részt vegyenek a természet védelmében.
Kiemelt kép: canva